خبرآنلاين/ هر چند تقاضا براي خريد خودرو کاهشي قابل توجه را در ماههاي اخير تجربه کرده است اما در سايه اين رکود و نبود مشتري، قيمتها همچنان روندي افزايشي را تجربه ميکند .
مهمترين دليل براي تشديد تورم در بازار خودرو در عين نبود مشتري از سوي فعالان بازار،عدم تحويل به موقع خودروهاي ثبت نامي از سوي خودروسازان اعلام شده است.
بر اساس اين گزارش هر چند قيمتها در خرداد ماه روندي کاهشي را تجربه کرد اما با اين حال در تيرماه به دليل عدم تغيير قواعد پيشين حاکم بر بازار، وضعيت با برگشت دوباره قيمت ها مواجه گرديد . به اين ترتيب بود که در عين نبود مشتري، تاخت و تاز قيمت ها در بازار آغاز شد و بار ديگر بهاي برخي خودرهاي پرفروش در بازار روندي افزايشي را تجربه کرد .
نکته مهم اينجاست که رکود شديد حاکم بر بازار سبب شده است که فروش خودرو به نمايشگاه داران با تفاوت قيمت آشکار نسبت به قيمت هاي اعلامي همراه باشد از اين رو بسياري از فروشندگان مايل هستند نسبت به فروش بي واسطه خودروي خود اقدام کنند.
اين مهم در آگهي هاي متعددي که اين روزها براي فروش خودرو منتشر مي شود قابل رديابي است.
تثبيت دلار، انتظار براي کاهش خودرو
هر چند انتظار مي رفت ريزش قيمت رد بازار ارز و تثبيت آن در کانال ۱۲ هزار تومان روند ريزشي حاکم بر قيمت خودرو را تشديد کند اما در عمل خودرو حرکتي خلاف جهت ارز را برگزيد و ترجيح داد مسير افزايشي را تجربه کند.دليل اين افزايش نيز به شيوه تزريق خودرو به بازار از سوي خودروسازان باز مي گردد.
آنچه در اين فضا اهميت دارد، اين است که خودروي صفر کيلومتر اين روزها براي سرمايه گذاران اهميت ويژه اي را داراست اما خودروهاي دست دوم براي مصرف کنندگان واقعي اولويت خريد محسوب مي شود.
باز هم گراني در سايه رکود
خودروهايي با قيمت هايي در محدوده ۵۰ تا ۷۰ ميليون تومان روندي با ثبات را در دو ماه اخير داشتند.پرايد ۱۳۱ با تغيير يک ميليون توماني قيمت در دو ماه اخير روبرو بود و در حال حاضر اين خودرو به قيمت ۴۵ ميليون تومان فروخته مي شود . پرايد ۱۱۱ نيز همين وضعيت را داشته است البته تفاوت اينجاست که مسير حرکت در اين خودرو افزايشي بود و اين خودرو به قيمت ۵۱ ميليون تومان به فروش مي رسد. تيبا نيز افزايشي يک ميليوني را در اين دو ماهه تجربه کرده است. اين وضعيت در ساير خودروهاي داخلي در اين محدوده قيمتي وجود دارد.
با اين حال قيمت خودروهايي در محدوده ۱۵۰ تا ۳۰۰ ميليون توماني بيش از اين ها بود. سراتو ۲۰۰۰ در دو ماه اخير ۱۸ ميليون تومان افزايش قيمت را شاهد بود. اين خودرو در ارديبهشت ماه ۲۸۲ ميليون تومان قيمت داشت اما در حال حاضر به ۳۰۰ ميليون تومان رسيده است. قيمت ساندرو اتوماتيک نيز از ۱۵۵ ميليون تومان در ارديبهشت به ۱۷۷ ميليون تومان در حال حاضر رسيده است. قيمت استپ وي اتوماتيک با رشد ۱۰ ميليون توماني قيمت به ۱۸۸ ميليون تومان رسيده است. در عين حال پژو ۲۰۷ اتوماتيک نيز از ۱۴۷ ميليون تومان به ۱۶۶ ميليون تومان رسيده است.
فعالان بازار مي گويند با توجه به کاهش توليد خودرو تا زماني که روند تحويل خودروهاي ثبت نامي عادي نشود انتظار تغيير روند بازار بيهوده است.
بازار