نماد آخرین خبر

آیا قوانین زیست‌محیطی خودروسازان را به تولید خودروهای برقی تشویق می‌کند؟

منبع
زوميت
بروزرسانی
زوميت/ قوانين جديد و سختگيرانه‌ي آلايندگي به‌همراه افزايش استفاده از خودروهاي الکتريکي، احتمالا در آينده‌ي نزديک باعث ادغام شرکت‌هاي خودروسازي خواهد شد.مديران صنعتي و بانکداران مي‌گويند درک فزاينده‌ي صنعت خودرو از ارزش فناوري پيشرانه‌ي احتراق‌داخلي به‌منظور سازگاري با مقررات جديد آلايندگي، احتمالا در دو سال آينده‌، موج جديدي از اتحاد و ادغام خودروسازان را رقم خواهد زد. از زمان رسوايي ديزل‌گيت فولکس‌واگن در سال ۲۰۱۵، ادغام شرکت‌ها و تصاحب سهام آن‌ها وارد مرحله تازه‌اي شد. ديزل‌گيت باعث شد مقررات انتشار گازهاي گلخانه‌اي در سطح جهاني سختگيرانه‌تر پيگيري شود و درنتيجه، ارزش فناوري‌هاي خودروهاي ديزلي و بنزيني کاهش يافت. با اين حال، کارشناسان مي‌گويند بازار خودرو جداسازي شرکت‌هاي مختلف درزمينه‌ي تعهد به اجراي مقررات جديد انتشار گازهاي گلخانه‌اي را شروع مي‌کند؛ درنتيجه، شرکت‌هايي که مي‌توانند اين استانداردها را اجرايي کنند، از شرکت‌هايي که نمي‌توانند تمييز داده مي‌شوند. چنين کاري مي‌تواند در ۱۲ تا ۲۴ ماه آينده، فاصله‌ي ايجادشده در قيمت‌هاي موردانتظار بين خريداران و فروشندگان را کاهش دهد. با تمام اين‌ها، صنعت خودرو توسعه‌ي نسل آينده‌ي پيشرانه‌هاي احتراق داخلي را متوقف مي‌کند؛ چراکه منابع محدود به‌سمت ساخت خودرو الکتريکي و خودران سوق داده شده مي‌شود. باوجوداين، خودروهاي الکتريکي همچنان با ۱.۲۶ ميليون دستگاه (۱.۵ درصد) از مجموع ۸۶ ميليون دستگاه خودرو فروخته‌شده در سراسر جهان، سهم کمي از بازار را ازآنِ خود کرده‌اند. تحليلگران پيش‌بيني مي‌کنند روند روبه‌رشد فروش خودرو برقي ادامه خواهد داشت و تا اواسط دهه‌ي آينده‌ي ميلادي، سهم خودروهاي بنزيني از بازار کمتر خواهد شد. يکي از مديران بانک‌هاي مطرح اروپا در اين زمينه مي‌گويد تقاضا براي خودروهاي مجهز به پيشرانه‌هاي احتراق‌داخلي سازگار با مقررات انتشار گازهاي گلخانه‌اي همچنان وجود دارد؛ بنابراين، توليدکنندگان احتمال دارد مجبور شوند در ارزيابي‌هاي خود بازنگري کنند. درضمن، تأمين‌کنندگاني که با اين موضوع سروکار دارند، در امر فروش با دشواري‌هايي مواجه خواهند داشت. در عين حال، بانکداران اعتقاد دارند به‌دليل کاهش ظرفيت توليد پيشرانه‌هاي بنزيني و ديزلي، انگيزه‌ي قطعه‌سازان و تأمين‌کنندگان براي ادغام مي‌تواند افزايش پيدا کند. فولکس‌واگن، يکي از بزرگ‌ترين توليدکنندگان پيشرانه‌هاي بنزيني و ديزلي، گفته است آخرين نسل از پيشرانه‌هاي احتراق‌داخلي را تا سال ۲۰۲۶ توسعه خواهد داد؛ در حالي که فورد ماه گذشته اعلام کرد دو کارخانه‌ي ساخت پيشرانه را در اروپا تعطيل مي‌کند. مديرعامل گلدمن‌ساکس مي‌گويد: سود شرکت‌هايي که از فناوري مربوط به پيشرانه‌ي احتراق‌داخلي استفاده مي‌کنند، با افزايش خودروهاي الکتريکي و ديجيتالي‌شدن صنعت خودرو کاهش مي‌يابد. مي‌توانيد انتظار داشته باشيد که شرکت‌ها بتوانند با ادغام و صرفه‌جويي در هزينه‌ها ازطريق افزايش توليد به سود برسند. فولکس‌واگن هم‌اکنون به قطعه‌سازان و تأمين‌کنندگان خود هشدار داده است که براي کاهش توليد پيشرانه‌هاي احتراقي در سراسر جهان آماده شوند؛ زيرا قصد دارد توليد انبوه خودروهاي الکتريکي را افزايش دهد. خودروساز آلماني ۱۶ کارخانه‌ي خود را براي توليد وسايل نقليه‌ي الکتريکي تجهيز مي‌کند و طرح‌هايي براي آغاز ساخت ۳۳ مدل مختلف خودرو برقي با برندهاي فولکس‌واگن، آئودي، سئات و اشکودا تا اواسط سال ۲۰۲۳ دارد که باعث تغيير زنجيره‌ي تأمين اين صنعت خواهد شد. استفان سامر، مدير خريد فولکس‌واگن به رويترز گفت: منطقي نيست که کارخانه‌ها با ۴۰ درصد ظرفيت خود کار کنند. صنعت خودروسازي موظف است براي تثبيت ارزش پيشرانه‌هاي احتراق‌داخلي، ساختارهايي ايجاد کند و تصميماتي بگيرد که فعاليت‌هاي خود را در کجا متمرکز کند. طبق گزارش شرکت اليکس‌پارتنرز (AlixPartners)، بيش از ۱۲۰ کارخانه توليد پيشرانه احتراق‌داخلي در اروپا وجود دارد. انجمن خودروسازي آلماني VDA مي‌گويد ۴۳۶ هزار شغل در آلمان به ساخت پيشرانه‌هاي بنزيني و ديزلي وابسته هستند. تقاضا براي پيشرانه‌هاي احتراق‌داخلي سازگار با قوانين زيست‌محيطي هم‌اکنون باعث ايجاد انگيزه براي ادغام در ميان خودروسازان شده است. گروه پژوسيتروئن هم با همين هدف شرکت اوپل را در سال ۲۰۱۷ از جنرال‌موتورز خريد. فرانسيس ون‌ميل، مدير بخش توسعه‌ي بي‌ام‌و به رويترز گفت: با سختگيرانه‌ترشدن مقررات آلايندگي به‌ويژه در اروپا، برخي از توليدکنندگان ازلحاظ داشتن توانايي براي توسعه‌ي پيشرانه‌هاي سازگار با محيط‌زيست عقب مانده‌اند. تا همين اواخر، توافقنامه‌هاي ادغام به‌دليل اختلاف‌نظرها درزمينه‌ي ارزش‌گذاري‌ها با مشکل روبه‌رو بود. برخي مي‌گويند گروه آمريکايي دينا (Dana) در سال ۲۰۱۸ فروش برند اروپايي خود در حوزه‌ي ساخت واشر سرسيلندر را آغاز کرد؛ شرکتي که يکي از قطعات مهم را براي پيشرانه‌ي خودروهاي احتراق‌داخلي توليد مي‌کند. دينا با کمک بانک آمريکا (Bank of America) شرکت‌کنندگان را براي مزايده دعوت کرد؛ اما به‌دليل نرسيدن به منافع خود، اين مزايده را چند هفته عقب انداخت. گروه آلماني Ifa نيز که درزمينه‌ي ساخت شفت‌هاي کاربردي در پيشرانه‌هاي احتراق‌داخلي فعاليت مي‌کند، سال گذشته براي فروش به مزايده گذاشته شد؛ اما فرايند فروش آن هرگز به خط‌پايان نرسيد. برخي افراد مطلع مي‌گويند وانکسيانگ (Wanxiang) چين نيز به‌عنوان يکي از شرکت‌کنندگان در اين مزايده حضور يافت؛ اما تفاوت قيمت‌گذاري مانع توافق شد. به‌گفته‌ي کارشناسان، مشکل اصلي اين است که انتظارات خريداران و فروشندگان درباره‌ي قيمت باهم مطابقت ندارد. جيمز کمسيکاس، مديرعامل دينا، معتقد است تقاضا براي پيشرانه‌ي احتراق‌داخلي تا چندين سال آينده ادامه خواهد داشت. کمسيکاس به رويترز گفت: بسياري از افراد درباره‌ي اينکه چه زماني پيشرانه‌هاي احتراق‌داخلي از رده خارج مي‌شوند، کمي بيش‌ازحد هيجان‌زده شده‌اند. با اين حال، من يکي از طرفداران بسيار سرسخت دنياي هيبريدي‌شدن خودروها تا ۱۵ سال آينده هستم. تا جايي که مي‌دانم، در اين فناوري (هيبريد) هنوزهم به پيشرانه‌ي احتراقي نياز است. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد