نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
خودرو

ارز، بازار خودرو را از سکه انداخت

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
ارز، بازار خودرو را از سکه انداخت
دنياي اقتصاد/ با تداوم نزولي شدن نرخ ارز، منحني قيمت در بازار خودرو نيز به روند کاهشي خود ادامه داد و اين در حالي است که ظاهرا هنوز هم مشتريان تمايلي به خريد خودرو از خود نشان نمي‌دهند. چند هفته‌اي مي‌شود که قيمت‌ها در بازار ارز و البته طلا و سکه نزولي شده، از جمله بازگشت دلار به کانال ۱۱ هزار توماني و عقب نشيني طلا به زير ۴۰۰ هزار تومان براي هر گرم که طي هفته جاري در بازار به ثبت رسيد. در اين مدت همزمان بازار خودرو نيز در سراشيبي قرار گرفت و قيمت‌ها ريزش کردند، به خصوص طي هفته جاري که با افت قيمت قابل‌توجهي مواجه شد. اين در حالي است که ظاهرا مشتريان هنوز و با وجود نزولي شدن قيمت‌ها، ميلي به خريد از خود نشان نمي‌دهند. در واقع اگرچه قيمت‌هاي فعلي چند ميليون تومان پايين تر از نرخ‌هاي ثبت شده در دوران اوج (ارديبهشت امسال) هستند، اما بيشتر مشتريان فعلا دست نگه داشته و براي خريد به بازار مراجعه نمي‌کنند. در باب چرايي اين موضوع، دلايل مختلفي از سوي کارشناسان و فعالان بازار خودرو مطرح است که البته تمامي آنها به اين نکته ختم مي‌شوند که مشتريان چشم انتظار افت قيمتي بيشتر در آينده هستند. بر اين اساس، برخي کارشناسان معتقدند با توجه به تداوم نزولي شدن نرخ ارز و طلا و سکه، ريزش قيمت خودرو نيز ادامه مي‌يابد، بنابراين خريد در مقطع فعلي و با توجه به احتمال کاهش قيمت بيشتر طي هفته‌هاي آتي، به صلاح نيست. در واقع اصل فرضيه اين دسته از مشتريان بر تداوم ريزش قيمت در بازار ارز و طلا و سکه است که البته ريسک خاص خود را به دنبال دارد. پيش‌بيني اينکه روند نزولي در اين بازارها ادامه پيدا کند يا متوقف شده يا رو به صعود رود، چندان سهل نيست، چه آنکه طي يک سال و نيم گذشته نوسان زيادي در بازارهاي ارز و سکه و طلا (حتي گاهي برخلاف پيش‌بيني‌ها) رخ داده است؛ بنابراين بازار خودرو نيز همزمان از اين ريسک که قيمت‌ها به روند کاهشي خود ادامه دهند يا صعودي شوند، برخوردار است. از آن سو اما برخي از کارشناسان و فعالان بازار نيز سناريوي ديگري را مطرح کرده و مي‌گويند وعده تزريق ده‌ها هزار دستگاه خودروي دپويي ناقص به بازار و انتظار کاهش قابل‌توجه قيمت پس از اين اتفاق، دليل ايست کردن خريد و فروش در بازار خودرو است. به اعتقاد آنها، دسته‌اي از مشتريان منتظرند تا خودروهاي دپويي روانه بازار شوند و در نتيجه قيمت‌ها شکسته شده و آنگاه اقدام به خريد کنند. منظور از خودروهاي دپويي همان‌ها هستند که در حال حاضر به‌دليل کسري قطعات، در کف کارخانه‌هاي خودروسازي مانده و امکان تجاري‌سازي ندارند. خودروسازان وعده داده‌اند که تمرکز خود را روي تکميل اين قطعات گذاشته و تا چندي ديگر همه ناقصي‌ها را روانه بازار کنند. اگرچه مشتريان منتظر تزريق اين خودروها به بازار و شکسته شدن قيمت‌ها هستند، اما با توجه به تورم انتظاري جامعه و خلأ رخدادهاي خوشايند در حوزه سياست خارجه و همچنين دورنماي نه چندان روشن از آينده اقتصاد کشور، خيلي نمي‌توان به ريزش شديد قيمت‌ها (از ناحيه عرضه محصولات ناقصي) اميدوار بود. نه اينکه عرضه خودروهاي دپويي اثري روي کاهش قيمت نگذارد، اما اينکه منحني قيمت فقط از اين ناحيه نزولي شديد را تجربه کند، چندان محتمل به‌نظر نمي‌رسد. در واقع شايد روند نزولي قيمت خودرو متناسب با عرضه دپويي‌ها ادامه يابد، اما اينکه شيب آن کند باشد يا تند، به حال و احوال بازارهاي ارز و سکه و طلا نيز بستگي دارد. افت قيمت تا ۵ ميليون تومان به بازار برويم و ببينيم طي هفته جاري منحني قيمت خودروها چه تغييري کرده است. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تيپ ۵ قيمتي برابر با ۹۴ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که در مقايسه با هفته‌هاي گذشته افت حدودا پنج ميليون توماني را نشان مي‌دهد. تيپ ۲ اين خودرو نيز که حدود ۴ ميليون تومان کاهش قيمت داشته، در حال حاضر با ۸۰ ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود. از سوي ديگر اما پژو ۲۰۷ اتومات نيز مشمول کاهش قيمت شده است، چه آنکه ۴ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش قيمت را به خود مي‌بيند. به گفته فعالان بازار، اين محصول در حال حاضر قيمتي برابر با ۱۶۵ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. در مورد پژو ۲۰۶ صندوقدار نيز فعالان بازار تاکيد مي‌کنند طي اين هفته به قيمت ۹۵ ميليون تومان رسيده است و اين يعني افتي ۴ ميليون توماني. پژو ۴۰۵ هم که کاهش قيمتي جزئي داشته، در حال حاضر ۸۱ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان قيمت دارد. پژوپارس هم با توجه به کاهش قيمتي که اين هفته داشته، با ۹۹ ميليون تومان در مدل دوگانه‌سوز و حدودا ۹۸ ميليون تومان در نوع بنزيني قابل‌خريد است. در بين ديگر خودروهاي داخلي، قيمت ساندرو استپ وي به ۱۸۵ ميليون تومان رسيده و اين در حالي است که خودرو موردنظر در دوران اوج‌گيري قيمت طي ارديبهشت امسال، به مرز ۲۵۰ ميليون تومان نزديک شده بود. به گفته نمايشگاهداران خودروي پايتخت اما پژو ۲۰۰۸ نيز در اين هفته افت قيمت داشته، به نحوي که در حال حاضر ۳۱۸ ميليون تومان به فروش مي‌رسد. اين محصول رکورد ۴۵۰ ميليون تومان را نيز پيش تر در بازار زده است. ديگر خودرو توليد داخل به نام رانا نيز اين هفته مشمول کاهش قيمت شده، منتها نه در حد خانواده پژو. طبق اطلاعات کسب شده از بازار، رانا را در حال حاضر مي‌توان با قيمت ۸۱ ميليون تومان خريداري کرد. از سوي ديگر سمند مدل EF۷ نيز با توجه به دنده عقب ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار توماني‌اش، اين روزها قيمتي برابر با ۸۲ ميليون تومان در بازار دارد. طبق اخبار رسيده از بازار، دنا هم در هر دو مدل معمولي و پلاس کاهش قيمت را طي هفته جاري تجربه کرده است. بر اين اساس، دناي معمولي در حال حاضر ۱۰۹ ميليون تومان به فروش مي‌رسد و مدل پلاس توربو اين محصول نيز ۱۷۴ ميليون تومان قيمت دارد. از بازار همچنين خبر مي‌رسد که دانگ فنگ چيني ايران‌خودرو نيز با کاهش قيمت مواجه شده و در حال حاضر ۱۳۰ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان خريد و فروش مي‌شود. نگاهي نيز به قيمت پرايد و تيبا و ساينا بيندازيم و ببينيم منحني قيمت آنها در هفته جاري به چه شکل بوده است. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر سايناي معمولي قيمتي برابر با ۵۹ ميليون تومان دارد که نسبت به هفته گذشته يک ميليون تومان عقب نشيني کرده است. سايناي اتومات نيز ۷۸ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش مي‌رسد که نشان مي‌دهد خودرو موردنظر نيز در اين هفته افت قيمت داشته است. از بازار پرايد در مدل ۱۳۱ نيز خبر مي‌رسد اين محصول ۴۵ ميليون تومان قيمت دارد و اين يعني خودرو موردنظر کاهش قيمت جزئي را تجربه کرده است. اين شرايط براي مدل ۱۱۱ (هاچ بک) پرايد هم صادق است، چه آنکه اين محصول با تغيير قيمتي بسيار جزئي هفته جاري را به انتها رسانده است. در نهايت فعالان بازار از کاهش قيمت اندک تيباي معمولي صحبت به ميان مي‌آورند و اينکه خودرو موردنظر در حال حاضر قيمتي برابر با ۵۲ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره