اسب بخار/ پژو 3008 يکي از محصولات جديد اين برند فرانسوي است که با تکيه بر جديدترين تکنولوژيها توانست در سال 2017 به انتخاب ۵۸ روزنامهنگار حوزه خودرو در بيشاز ۲۲ کشور اروپا، عنوان برترين خودرو سال اروپا را از آن خود کند
روز گذشته تصاويري از ورود چند دستگاه پژو 3008 به يکي از گمرکات کشور در فضاي مجازي منتشر شد و از همان ابتدا سروصداي زيادي در محافل خودرويي بهپا کرد. سرنوشت اين خودروها و علت ورود آن به کشور تاکنون مشخص نشده است.
برخي منابع علت ورود اينخودروها را تردد گذرموقت براي مدت محدود در کشور اعلام و برخي ديگر توقف آن را در يکي از گمرکات کشور، بهدليل ترانزيت به کشورهاي مجاور بيان کردهاند. همچنين احتمال ميرود اين خودروها به مقصد يکي از سفارتخانهها وارد کشور شده باشد و با دريافت پلاک ديپلماتيک، بهزودي راهي خيابانهاي کشور شوند. پيش از اين تعداد محدودي از اين خودرو به مناطق آزاد کشور وارد شده بود تا پس از دريافت پلاک منطقه آزاد، راهي خيابانها شوند.
پس از توافقات برجام و شروع همکاري مجدد پژو فرانسه با شريک تجاري خود يعني گروه صنعتي ايرانخودرو، برنامه توليد و واردات چند نوع از محصولات بهروز اين برند فرانسوي در دستور کار اين دو شرکت قرار داشت، که برهمين اساس توليد و مونتاژ پژو 2008 و واردات پژو 508 و 301 طي اين دوسال صورت گرفت. برخي منابع از احتمال واردات پژو 3008 نيز پس از عرضه محصولات مذکور به بازار ايران خبر ميدادند که با برهم خوردن توافقات برجام و اعمال تحريمهاي بينالمللي از سوي آمريکا، تمام اين برنامهها و اهداف بلندمدت شرکت ايکاپ، متوقف شد. پژو ۳۰۰۸ يک کامپکت اسيووي است که در ماه مي سال ۲۰۰۸ معرفي شد. اين خودرو براي نخستين بار در شهر دوبروونيک کشور کرواسي به نمايش عموم درآمد و توليد آن در آوريل ۲۰۰۹ آغاز شد. نسل اول اين خودرو از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ در فرانسه و چين با مشخصات و ظاهر يکسان توليد شد. پژو درحالي از نسل دوم آن در سال ۲۰۱۶ رونمايي کرد که تغييرات اعمالشده روي اين خودرو در بازار چين بسيار متفاوت با بازارهاي جهاني بود.
آنچه در بازار چين بهعنوان پژو ۳۰۰۸ نسل دوم معرفي شد، تنها يک فيسليفت روي نماي جلوي خودرو به همراه تغييرات اندک در موتورها و تکنولوژيهاي بهکار رفته در اين خودرو بود. اما در اروپا يک خودرو کاملا متفاوت از نظر کلاس بدنه، سايز، کارايي، چهره، تکنولوژي و امکانات بهعنوان پژو ۳۰۰۸ نسل دوم معرفي شد. اين خودرو معرف نسلدوم داشبورد i-Cockpit پژو نيز است. 3008 از غربيلک فرمان کوچک و آشنايي استفاده ميکند. نشاندهندهها در ديد راننده قرار دارند و همين امر باعث شده است ايمني خودرو نسبتبه 308 بهبود يابد.
صفحه ديجيتال استاندارد خودرو نيز قابلسفارشيسازي است و ميتواند همهچيز از سرعت گرفته تا سيستم ناوبري و مديا و اطلاعات سفر را نشان دهد. سيستم اطلاعات سرگرمي 3008 کاملا بازنگري شده و صفحهنمايش لمسي قرض گرفتهشده از 308 با رديفي از دکمههايي به سبک پيانو تکميل شده است که اجازه دسترسي آسانتر به کنترلهاي تهويه و منوي تلفن را ميدهد.
صفحهنمايش پاسخگوتر است، گرافيک باکيفيتتري دارد و در آن بهصورت استاندارد سيستم اپل کارپلي و MirrorLink جاي داده شده، همچنين کيفيت ديگر نقاط کابين عالي است. طبق اطلاعات موجود، موتورهاي مختلفي براي اين خودرو قابل سفارش هستند.
اولين موتور که بر روي تيپ اکتيو عرضه ميشود THP 165 نام دارد که يک موتور 1.6 ليتري بنزيني مجهز به توربوشارژر است و ميتواند 162 اسببخار قدرت در 6000 دور بر دقيقه و 240 نيوتون متر گشتاور را نيز از دور موتور 1400 دور در دقيقه توليد کند. موتور ديگر با نام BlueHDi 180 است که يک موتور توربو ديزل 2 ليتري است و ميتواند 178 اسببخار قدرت در 3750 دور و 400 نيوتون متر گشتاور را از 2000 دور در دقيقه توليد کند.
تجهيزات استاندارد اين خودرو در تيپ پايه شامل تهويه خودکار دوگانه، خروجي تهويه سرنشينان عقب، پاور ويندوز، قابليتتنظيم ارتفاع فرمان، ترمز پارک برقي، سيستم فرود از تپه و آينه فتوکروميک هستند. تيپ اکتيو 3008 مجهز به غربيلک فرمان چرمي، صندليهاي پارچهاي و رينگ 17اينچي آلومينومي است.
اين تيپ همچنين به ايربگهاي هوشمند جلو، ايربگ جانبي جلو، ايربگ پردهاي سراسري، سيستم کنترل پايداري، سيستم ضدلغزش، سيستم هشدار هوشياري راننده، سيستم هشدار خروج از خط، صندليهاي ايزوفيکس، کروزکنترل مجهز به ليميتر و سيستم تشخيص محدوديت سرعت مجهز است. امکانات ديگري نيز نظير چراغهاي هالوژني، چراغهاي عقب LED، سنسور پارکعقب، آينه خودکار جانبي و دوربين 180درجه ديد عقب هم در اين خودرو موجود هستند.
بازار