نماد آخرین خبر

بررسی تویوتا کمری سولارا در ایران

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی
خودرو بانک/ تويوتا کمري سولارا که گاهي با نام تويوتا سولارا نيز از آن ياد مي‌‌شود يک خودروي کوپه سايز متوسط است. کمري سولارا از نظر فني با تويوتا کمري نسل XV30 تشابه زيادي دارد و به همين خاطر آن را به عنوان نسخه کوپه از کمري هم معرفي مي‌کنند. اولين نسل تويوتا کمري سولارا در سال 1998 معرفي شد. اين خودرو که بر اساس تويوتا کمري نسل XV20 ساخته شده بود، هيچگاه نتوانست به موفقيت برادر 4 درب خود دست پيدا کند و در بازار فروش عملکرد موفقي نداشت. اين مدل در دو نسخه کوپه و رودستر معرفي شده بود، ولي به دليل فروش کم، تويوتا در سال 2003 توليد آن را متوقف کرد. نسل جديد کمري سولارا در سال 2003 معرفي شد و تا سال 2008 روي خط توليد باقي ماند. کمري سولارا نسل اول هيچ وقت به ايران راه پيدا نکرد ولي نسل دوم آن در مدل کوپه به تعداد محدودي در کشور موجود است که امروز در خودروبانک قصد داريم يکي از همين خودروها را تست و بررسي کنيم. در ادامه همراه خودروبانک باشيد تا ببينيم تعريف کمري از خودروي اسپرت چيست؟ طراحي، سولارايي که شبيه هيچ چيز نيست اين خودرو نسخه کوپه از کمري گرند خودمان است ولي طراحي آن بيش از آنکه به کمري گرند شباهت داشته باشد، در جلو شبيه به نسل چهارم لکسوس ES و در عقب شبيه لکسوس SC است. در بخش جلويي شاهد چراغ‌هايي بزرگ با خطوطي نرم هستيم که در بين آن‌ها يک جلوپنجره کوچک جاي گرفته است. نسبت سايز جلوپنجره به سايز چراغ کمي عجيب است ولي طرح نامتناسبي هم ندارد و در کل قابل قبول است. نماي جانبي سولارا گرچه همان خطوط آشناي کمري را با خود به همراه دارد ولي در حالي که قرار بود سولارا يک نسخه‌ اسپرت باشد، در اين بخش خود را بيشتر شبيه کوپه‌هاي لوکس نشان مي‌دهد. چيزي که جلب توجه مي‌کند ابعاد بزرگ اين خودروي کوپه است چون با وجود کوپه بودن خودرو ولي طول و ابعاد آن نسبت به کمري گرند تفاوتي ندارد. چراغ‌هاي عقب گرچه طرحي قرينه نسبت به چراغ‌هاي جلو دارند ولي شباهت آن‌ها به لکسوس SC که آن هم عليرغم کيفيت ساخت بالا خودروي ناموفقي بود، دارند. در کل از خطوط تيز و خشن در کمري سولارا خبري نيست و شايد با خود فکر کنيد چرا تويوتا اين ماشين را به نام يک خودروي اسپرت معرفي کرده است. خروجي اگزوز تکي، ارتفاع بالا از سطح زمين و چراغ‌هاي دنده عقب روي سپر هم از مواردي هستند که مي‌توان به عنوان انتقاد از طراحي سولارا مطرح کرد. يک اسپويلر هم روي در صندوق عقب قرار دارد که به زيبايي بيشتر بخش عقبي کمک کرده است. سولارا به خصوص با استانداردهاي امروزي به هيچ وجه خودرويي نيست که به خاطر طراحي آن به سراغش برويد. در بخش ابعاد هم اشاره کنيم که کمري سولارا داراي 4890 ميليمتر طول، 1816 ميليمتر عرض و 1425 ميليمتر ارتفاع است. کابين، کوپه‌اي که کاربردي است پيش از ورود به کابين سولارا با توجه به ابعاد خودرو انتظار يک کابين جادار را داشتيم. با باز کردن در بزرگ خودرو که فاقد ستون بالايي هم هست اما پيش از جاداري کابين يک چيز ديگر باعث خوشحالي ما شد: طراحي کابين. بر خلاف کمري گرند که طراحي کابين کاملاً از مد افتاده و ساده‌اي دارد و حس خودروهاي دهه 90 را منتقل مي‌کند، سولارا بيشتر به کمري نسل XV40 و تويوتا آريون شبيه است. داشبورد داراي يک انحناي نرم است و تماماً با تزيينات نقره‌اي پوشيده شده است. پشت آمپرها نيز نه‌تنها از کمري گرند بهتر بلکه حتي از نسل بعدي کمري هم طراحي بهتري دارند. احتمالاً طراح سولارا با خود فکر کرده که سرنشينان که داخل اتاق هستند و آنجا را مي‌بينند، پس کابين را بهتر طراحي مي‌کنيم، بدنه هم که مال عابر پياده‌ها و بيننده‌هاي بيرون است و نظر آنها اهميتي ندارد! فرمان سه شاخه کمري سولارا هم خيلي خوش دست‌تر از فرمان چهار شاخ گرند است. به دو نکته در مورد کابين سولارا اشاره کنيم، اول امکانات خود اين خودرو با وجود عمر بالايي يک دهه است. مواردي مانند تهويه خودکار، صندلي‌هاي برقي سانروف برقي، بلوتوث، گرمکن صندلي‌هاي جلو، کروز کنترل، فرمان چرمي، کليدهاي کنترلي روي فرمان، تنظيم گودي کمر برقي براي صندلي راننده، آينه‌هاي برقي، تودوزي کامل چرمي و طرح چوب کابين هستند. نکته دوم کيفيت ساخت بالا و مواد بکار رفته در کابين است، البته خود کمري گرند نيز واقعاً خودرويي باکيفيت است و طبيعي است که سولارا همان کيفيت را به ارث برده باشد. با وجود گذشت بيش از 10 سال از عمر خودرو تنها بخشي که مي‌توان آثار کهولت سن را در آن ديد فرمان است. صندلي‌ها و داشبورد و بسياري بخش‌هاي ديگر به جرات مثل روز اول باقي مانده‌اند. بالاي داشبورد و در قسمت بالايي خروجي‌هاي سيستم تهويه سه عدد نمايشگر ديجيتالي وجود دارند که به ترتيب از چپ مسافت قابل طي با بنزين فعلي، ساعت و دماي بيرون را نشان مي‌دهند. اين سه نمايشگر با وجود سادگي ولي تاثير خوبي در طراحي کابين دارند. انتقادي که مي‌توان به تويوتا در کابين سولارا وارد کرد، استفاده هم زمان از تزئينات نقره‌اي و طرح چوب است که خيلي جالب نيست و کاش تنها از يکي از آن‌ها استفاده مي‌شد. کمري سولارا با اينکه يک خودروي کوپه است ولي فاصله محوري آن با مدل سدان فرقي ندارد و همان 2720 ميليمتر است. اين فاصله محوري يعني تقريباً هيچ مشکلي از نظر فضاي پا در اين خودرو وجود ندارد و به راحتي 4 سرنشين درون آن جاي مي‌گيرند. صندوق عقب هم 391 ليتر ظرفيت دارد و براي يک سفر کوتاه کافي است. قلب تپنده، جايي که تويوتا مي‌درخشد کمري سولارا در بازار آمريکا با دو موتور عرضه شده بود. يکي موتور 4 سيلندر 2.4 ليتري با کد 2AZ-FE که 155 اسب بخار قدرت و 214 نيوتون متر گشتاور دارد و ديگري موتور 3.3 ليتري V6 با کد 3MZ-FE است که 225 اسب بخار قدرت و 325 نيوتون متر گشتاور دارد. سولاراي مورد تست ما موتور 3.3 ليتري V6 است که موتور لکسوس است و در مدل‌هاي ES330 و RX330 نيز استفاده شده است. اما اگر در عکس ها دقت کنيد، روي کاور موتور 3 ليتري درج شده که البته اشتباه است و اين مدل خودرو تنها در مدل هاي 2.4 ليتري و 3.3 ليتري وارد کشور شده است. اگر بخواهيم نام اين موتور را رمزگشايي کنيم بايد گفت عدد سه نشان دهنده نسل سوم بودن موتور، MZ نشان‌دهنده خانواده‌ موتور، F نشان‌دهنده موتورهاي اکونومي DOHC تويوتا و E هم نشان‌دهنده نوع سيستم سوخت‌رساني است که در اينجا از نوع MPI است. اين موتور برخلاف خيلي از موتورهاي مدرن از تسمه تايم استفاده مي‌کند و بايد سر تايم مناسب آن را عوض کرد. عوض نکردن به موقع تسمه تايم براي کمري کاري بسيار اشتباه است چون در صورت پاره شدن مي‌تواند باعث آسيب به سوپاپ‌ها، پيستون و سرسيلندر شود. سيستم زمان بندي متغير سوپاپ ها به نام VVT-i نيز در کمري سولارا موجود است. در اين موتور از سيستم ACIS هم استفاده شده که مي‌تواند بسته به دور موتور طول مانيفولد هوا را تغيير دهد. دريچه‌ ي گاز در موتور 3MZ-FE از نوع برقي ETCS-i است. استفاده از چنين طرحي دور درجاي بدون لرزش، کنترل بهتر موتور در هنگام تعويض دنده و کنترل بهتر خودرو در برف را فراهم مي کند. نيروي موتور به چرخ‌ها با استفاده از يک گيربکس 5 دنده اتوماتيک به چرخ‌هاي جلو انتقال پيدا مي‌کند. رانندگي با قرار گرفت روي صندلي‌هاي راحت سولارا متوجه يک چيز خواهيد شد و آن حمايت بهتر صندلي‌هاي اين خودرو در مقايسه با کمري گرند است. کنترل روي خودرو پشت فرمان خوب است. موتور بدون لرزش و صداي خاصي با چرخاندن سوئيچ روشن مي‌شود. گيربکس سولارا در مقايسه با گيربکس کمري گرند عملکردي بهتر دارد و شتاب بهتري را احساس مي‌کنيد. گيربکس سولارا مثل خودروهاي مدرن تويوتا هم داراي حالت تيپ ترونيک است و هم داراي حالت اسپرت است. براي قرار دادن گيربکس روي حالت اسپرت بايد اهرم تعويض دنده را از D به سمت چپ کشيده تا در وضعيت S قرار گيرد. موتور هم با دور گرفتن صداي خوبي دارد و هم قدرت خوب آن سرنشينان را درون صندلي فشار مي‌دهد. تويوتا شتاب صفر تا صد کيلومتر سولارا را 6.9 ثانيه اعلام کرده بود که البته اين عدد در تهران و با در نظر گرفتن عمر خودرو قابل دستيابي نيست ولي سولارا با شتاب زير 9 ثانيه همچنان جزو خودروهاي سريع خيابان است. از نظر مصرف سوخت نيز سولارا خوب عمل مي‌کند و مصرف شهري آن 11.7 و مصرف جاده‌اي آن 8.1 ليتر در هر 100 کيلومتر است که با در نظر گرفتن موتور پر حجم و سال ساخت خودرو بد نيست. راحتي و جاداري اين خودروي کوپه آن را تبديل به خودرويي مي‌کند که مي‌توانيد هر روز مورد استفاده قرار دهيد و اين مساله سولارا را در مقابل خودروهايي همچون جنسيس کوپه يا تويوتا GT86 قرار مي‌دهد. از سويي مشترک بودن قطعات فني آن با کمري نيز سبب مي‌شود تا نگراني در مورد قطعات نداشته باشيد مگر قطعات بدنه که بعيد نيست پيدا کردنشان سخت باشد. سولارا با همه خوبي‌هايش در مسير مستقيم، در پيچ‌ها چندان هم اسپرت نيست، احتمالاً تعريف تويوتا از کوپه اسپرت در آن زمان در حقيقت خودرويي بوده که فقط از خود کمري اسپرت‌تر باشد. پس با اين اوصاف بهتر است صداي موتور V6 سولارا خيلي هم اعتماد به نفستان را افزايش ندهد چون ممکن است در اولين کنترل خودرو را از دست بدهيد. البته وجود سيستم تعليق مولتي‌لينک در عقب مزيت بزرگي در اين مدل نسبت به مدل سدان کمري است ولي چون تويوتا به نرمي خودرو هم فکر مي‌کرده آن را نبايد با کوپه‌هاي ديفرانسيل عقب مقايسه کنيد. تويوتا سولارا در بازار ايران در ايران شرايط تويوتا سولارا بسيار خاص است و بايد عاشق چهره و طراحي آن باشيد. چهره سولارا آنچنان عامه پسند نيست و شرايط بازار دست دوم اين خودرو نيز به دليل خاص و کمياب بودن، رند بازار نيست لذا بايد نه تنها از نظر طراحي، بلکه از نظر نگهداري و بازار، شرايط اين خودرو را به درستي بدانيد و سپس به خريد آن اقدام کنيد. تويوتا سولارا در بازار ايران در مدل هاي 2006 تا 2009 موجود است که موتور آنها، 6 سيلندر 3.3 ليتري، و يا 4 سيلندر 2.4 ليتري هستند که قيمت آنها در بازار در رنج هاي بسيار مختلفي قرار دارد. شايد نتوان رنج مشخصي از قيمت را براي اين خودرو در بازار آزاد در نظر گرفت و بنا به نگهداري و شرايط آن، ممکن است قيمت هايي نظير 300 الي 600 ميليون تومان را مشاهده کنيد. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره