پرفروش ترین برندهای جهانی خودرو در بازار چین
براي برخي مخاطبان، محصولات چيني هنوز هم کپي کاري هاي ناموفق از محصولات معتبر جهاني هستند و براي گروهي ديگر اين تلاش براي حضور در بازارهاي جهاني موجب تحسين و تمجيد بوده است. به هرترتيب بايد پذيرفت که صنعت خودروي چين به لطف فعاليت هاي توليدي مشترک با بزرگاني مانند فولکس واگن، ب ام و، جنرال موتورز و ... در مسير پيشرفت قرار داد و به تدريج به کيفيت ايده آل و ارائه محصولات قابل اعتماد نزديک تر مي شود.
در اين ميان؛ شايد برايتان جالب باشد تا رده بندي برترين برندهاي خودرويي بين المللي بر اساس ميزان فروش در بازار چين را مطالعه کنيد، آنهم در بازاري که اهميت فوق العاده زيادي در راهبردهاي فروش کمپاني هاي مطرح دارد.
اين پرسشي است که براي دستيابي به پاسخ آن؛ در مطلب امروز سري به آمار ارائه شده توسط اتوچاينا يکي از پرتال هاي مطرح خودرويي در کشور چين مي زنيم تا پرفروش ترين برندهاي خودرويي بين المللي در اين کشور طي نيمه نخست سال جاري ميلادي(2019) را ليست کنيم.
»»» در رابطه با آمار ارائه شده در اين بررسي توجه به دو نکته ضروري است اول آنکه آمار مربوط به گروه پي اس اي شامل چين و بازارهاي جنوب شرق آسيا مي شود و دوم آنکه کمپاني هاي هيونداي- کيا آمار مربوط به خود را در اين زمينه منتشر نکرده اند بنابراين با بروزرساني اطلاعات مذکور ممکن است تغييراتي در رده بندي ايجاد شود اما به هر ترتيب برندهايي که در ادامه بدان ها اشاره مي شود سهم مهمي از بازار خودروي چين طي نيمه نخست سال 2019 را در اختيار داشته اند.
گروه پي اس اي
گروه پي اس اي در چين و بازارهاي جنوب شرق آسيا طي نيمه نخست سال جاري ميلادي مجموعا 64169 دستگاه از محصولات خود را به فروش رسانده است. اين عدد بيانگر کاهش 62.1 درصدي در مقايسه با زمان مشابه سال گذشته ميلادي است.
ولوو
ولوو رکورد فروش 67741 دستگاه از محصولات خود را در بازار چين براي 6 ماهه نخست 2019 تاييد کرده است. اين عدد بيانگر رشد 10.2 درصدي در مقياس سالانه خواهد بود.
رنو
فروش خودروهاي رنو در بازار چين طي نيمه نخست 2019 برابر با 89714 دستگاه بوده که کاهش 23.4 درصدي در مقياس سالانه را نشان مي دهد.
مزدا
خودروساز ژاپني با فروش 106345 دستگاه خودرو طي نيمه نخست 2019 جز برندهاي برتر بازار چين بوده اما اين آمار در مقياس سالانه خبر از کاهش 27.1 درصدي براي مزدا مي دهد.
مزدا در همکاري با گروه خودروسازي فاو چين و چانگان مزدا به ترتيب 39680 و 66665 دستگاه خودرو را در بازار چين طي زمان مذکور تحويل مشتريان داده است.
فورد
اين خودروساز آمريکايي در 6 ماهه نخست 2019 برابر با 290321 دستگاه خودرو در بازار چين به فروش رسانده که آمار مذکور حاکي از کاهش 22 درصدي در مقياس سالانه است.
مرسدس بنز
اين خودروساز آلماني مجموها 344657 دستگاه خودرو در بازار چين طي 6 ماهه نخست امسال(2019) به فروش رسانده که افزايش 1.3 در مقايسه با زمان مشابه سال 2018 را نشان مي دهد.
براساس آماري که بنز ارائه کرده؛ اين کمپاني 30 هزار دستگاه محصول اِي-کلاس ساخت چين ، 77 هزار دستگاه ايي-کلاس، 80 هزار دستگاه سي-کلاس، 66800 دستگاه جي ال سي و 23 هزار دستگاه جي ال اِي را در بازار چين به فروش رسانده است.
ب ام و
گروه ب ام و از فروش 350070 دستگاه خودرو در بازار چين طي نيمه نخست 2019 به فروش رسانده که افزايش 16.8 درصدي در مقياس سالانه را نشان مي دهد.
محصولات جديد سري5 و سري3 مجموعا 75 هزار دستگاه از آمار فروش فوق را به خود اختصاص داده اند. همچنين 58 هزار دستگاه اکس3/ 48 هزار دستگاه اکس1 و 11 هزار دستگاه اکس5 نيز در گزارش فروش مورد تاييد قرار گرفته است.
نيسان
ديگر خودروساز ژاپني اين ليست طي نيمه نخست 2019 موفق به فروش 718268 دستگاه خودرو در بازار چين شده که در مقايسه با زمان مشابه سال گذشته کاهش 0.3 درصدي را نشان مي دهد. با اين ميزان فروش نيسان موفق شده به 44.89 درصد از چشم انداز فروش سالانه خود دست يابد.
اين آمار فروش مربوط به همکاري نيسان با دانگ فنگ و همچنين توليد مشترک نيسان- دانگ فنگ- ونوشا مي شود که به ترتيب 532105 و 60205 دستگاه فروش داشته اند. همچنين از اين آمار، برابر با 108970 دستگاه فروش مربوط به کلاس وسايل نقليه تجاري سبک نيسان مي شود که اين بخش افزايش 11.1 درصدي در مقياس سالانه را نشان مي دهد.
هوندا
هوندا طي نيمه نخست سال جاري ميلادي موفق به فروش 745409 دستگاه خودرو در بازار چين شده که افزايش 22.4 درصدي در مقياس سالانه را نشان مي دهد.
ميان همکاران چيني هوندا؛ گوانگ چي هوندا 380605 دستگاه(افزايش 12.7 درصدي در مقياس سالانه) و دانگ فنگ هوندا 364804 دستگاه(افزايش 34.4 درصدي در مقياس سالانه) از آمار کل فروش را به خود اختصاص داده اند.
تويوتا
فروش تويوتا در بازار چين طي گزارش 6 ماهه نخست سال به 769900 دستگاه رسيده که در مقياس سالانه افزايش 13.2 درصدي را نشان مي دهد.
تويوتا 380 هزار دستگاه خودرو را طي همکاي مشترک با فاو تحت نام فاو تويوتا به فروش رسانده که رشد 6 درصدي را در مقياس سالانه نشان مي دهد و 311224 دستگاه را نيز طي همکاري با GAC(گاک) تحت عنوان گاک تويوتا به فروش رسانده که افزايش 22 درصدي در مقياس سالانه را ثبت کرده است.
لکسس برند لوکس تويوتا نيز در گزارش 6 ماهه فروش آمار 93823 دستگاهي را به خود اختصاص داده است.
جنرال موتورز
جنرال موتورز حدود 1.57 ميليون دستگاه خودرو در بازار چين طي 6 ماهه نخست 2019 به فروش رسانده که به رغم عدد چشمگير، کاهش 15 درصدي در مقياس سالانه را نشان مي دهد.
ميان برندهاي جنرال موتورز در چين؛ کاديلاک 111207 دستگاه(افزايش 7.1 درصدي در مقياس سالانه)، بيوک 400365 دستگاه(کاهش 20.2 درصدي) و شورولت 219829 دستگاه(کاهش 16.1 درصد) از فروش کل را به خود اختصاص داده اند.
فولکس واگن
رتبه 1 اين ليست در اختيار فولکس واگن است که طي نيمه نخست 2019 موفق به فروش 1.92 ميليون دستگاه خودرو در بازار چين شده است. اين آمار بيانگر کاهش 3.9 درصدي فروش در مقياس سالانه براي خودروساز آلماني است.
از اين ميزان فروش؛ 1.43 ميليون دستگاه مربوط به برند فولکس واگن، 312500 براي آئودي و 125900 دستگاه براي اشکودا مي شود.