مهر/ معاون امور معدني وزير صمت در حالي واردات پودرهاي آهني و فولادي را به دليل دارا بودن توليد داخلي ممنوع کرده که توليدکنندگان قطعات خودرو اين تصميم را گامي در جهت تعطيلي برخي صنايع ميدانند.
اين روزها نامهنگاريها و بخشنامههاي معاونت معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنايع معدني، مشکلات زيادي را براي توليدکنندگان صنايع مرتبط ايجاد کرده است.
بسياري از فعالان اقتصادي در حوزه توليدات مواد معدني، اقدامات معاونت معدني را گامي در جهت کُند کردن فرآيندهاي مرتبط با کسب و کار ميدانند؛ در عين حال آنچه که از ديدگاه رسانهاي، اين روزها در عملکرد معاونت معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت مشهود است، نارضايتيهايي است که از صدور بخشنامههاي معاونت امور معدني وزارت صمت حاصل شده است.
فارغ از اينکه واکنش به تصميمات معاونت معدني وزارت صمت ناشي از دغدغههاي حمايت از توليد، حفظ اشتغال و در شرايط بدبينانه شکستن رانتها باشد، اکنون دامنه تصميمات اين معاونت علاوه بر معدنيها، به خودروسازان نيز رسيده است. اوايل مردادماه امسال، جعفر سرقيني، معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامهاي به روساي سازمانهاي صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان و جنوب کرمان، خواستار استعلام از دفتر صنايع معدني پيش از واردات کالاهايي با کد تعرفه ۷۲۰۵۱۰۰۰، ۷۲۰۵۲۱۰۰ و ۷۲۰۵۲۹۰۰ شده که مرتبط با پودرهاي آهني و فولادي است که مطابق با آنچه که در اين نامه اشاره شده يک شرکت در قزوين اين محصولات را توليد ميکند و به همين دليل، بايد واردات اين کالاها ممنوع شود.
اما در مقابل، قطعهسازاني که در زمينه توليدات قطعات پودري خودرو از اين ماده اوليه استفاده ميکنند، اعتراضات فراواني بر روي کيفيت، ميزان توليد و از همه مهمتر قيمت محصول توليد شده از توسط اين شرکت داخلي دارند و مساله اي که بيش از همه چيز در مورد آن ابراز نگراني ميکنند، «انحصاري» است که ممکن است با ممنوعيت واردات براي اين يک شرکت توليدکننده که به ادعاي قطعه سازان، ميزان توليد آن کفاف تامين نياز داخلي را هم نميدهد، ايجاد گردد. توليدکنندگان معتقدند توليدات اين شرکت داخلي نه فقط از نظر ميزان توليد، کفاف نيازها را نمي دهد بلکه از نظر کيفيت نيز در سطح مورد انتظار نيست و قيمت آن نيز بسيار بيشتر از نمونه هاي وارداتي است.
جعفر سرقيني در نامه خود آورده است:
روساي محترم سازمانهاي صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان و جنوب کرمان
با سلام و احترام
به پيوست نامه شماره ۱۱۹۳۸۵/۶۰ مورخ ۹۸/۴/۲۹ شرکت {...} و نامه شماره ۶۰/۸۴۴۱۶ شرکت {...} و نامه شماره ۶۰/۸۴۴۱۶ سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوين موضوع ظرفيت توليد پودرهاي آهني و فولادي و توان تامين نياز داخل کشور ارسال ميگردد. دستور فرماييد به منظور حمايت از توليد داخل در سال رونق توليد و جلوگيري از اتلاف منابع ارزي در مورد کالاهاي با کد تعرفه ۷۲۰۵۱۰۰۰، ۷۲۰۵۲۱۰۰ و ۷۲۰۵۲۹۰۰ پيش از تائيد مجوز واردات کالا، از دفتر صنايع معدني استعلام مربوط در مورد توانايي ساخت داخل صورت پذيرد.
جعفر سرقيني
معاون امور معادن و صنايع معدني
توليدکنندگان داخلي: ۳ چالش ناشي از بازار انحصاري شرکت {...}
اين نامه سرقيني در حالي ثبت سفارش واردات پودر آهن را منوط به استعلام و تائيد مجوز واردات کالا از دفتر صنايع معدني وزارتخانه متبوعش کرده است که توليدکنندگان قطعات خودرو، ميگويند که اين استعلامها هيچوقت با پاسخ مثبت براي واردات مواجه نميشود و همين امر، مشکلات زيادي را براي آنها در تامين اين ماده اوليه مهم خود ايجاد کرده است.
در واقع، توليدکنندگان قطعات خودرو ميگويند قيمت هر کيلوگرم پودر آهن توليدي شرکت {...} مطابق با پيش فاکتور صادر شده ۲۰۷ هزار ريال است در حالي که پودر آهن توليد يک شرکت چيني معتبر حداکثر ۶.۳۵ يوان است که با فرض قيمت روز يوان به ارزش ۱۶۸۰ تومان هر کيلوگرم معادل ۱۰۷ هزار ريال تمام خواهد شد که با احتساب هزينه هاي حمل و نقل و ترخيص گمرکي به ۱۲۸ هزار ريال ميرسد، در حاليکه موضوع تنها قيمت نيست؛ بلکه ميزان نياز کشور به پودر آهن در حدود ۶۰۰ تن است در حالي که شرکت {...} ماهانه حداکثر ۳۰۰ تن توليد دارد؛ بنابراين کمبود ماده اوليه ممکن است بسياري از صنايع قطعه سازي را به تعطيلي بکشاند.
از سوي ديگر، آنگونه که توليدکنندگان صنعت قطعات خودرو معتقدند مطابق با فاکتور ارسالي از سوي شرکت {...} که مورد تاکيد وزارت صنعت، معدن و تجارت است، اين شرکت براي تامين ۵۰ تن پودر آهن به زماني حدود يک ماه الي ۴۰ روز نياز دارد در حاليکه شرکتهاي خارجي که از يکسال گذشته عليرغم تحريمها، حاضر به فروش اين کالا به ايران شده اند، ظرفيت ماهانه ۶ هزار تن را دارند.
نکته ديگر کيفيت محصول توليد شده داخلي است؛ توليدکنندگان قطعات خودرو مي گويند پودر آهن توليدي توسط شرکت {...} به لحاظ کيفي تفاوت بسيار زيادي با پودر چيني وارداتي دارد به طوري که کليه قالب هاي کمپکت با توجه به ميزان اکسيژن موجود در پودر- دانه بندي و مش بندي نامتعارف- هيدروژن بسيار پايين در پودر تحت فشار و اصطکاک بسيار بالا قرار گرفته و در برخي موارد، قالب هاي توليدکنندگان را دچار آسيب يا شکستگي مي نمايد.
از سوي ديگر، توليدکنندگان قطعات خودرو مي گويند که تلاش وزارت صنعت براي ايجاد بازار انحصاري براي شرکت {...} در حالي است که تکنولوژي ماشين آلات و تجهيزات شرکت {...} مربوط به بيش از ۴۰ سال پيش است و لذا با توجه به پيشرفت روز افزون صنعت خودرو در دنيا ممکن است رقابت و کيفيت قطعات توليد شده خودرو در ايران را دچار مشکل نمايد. ضمن اينکه قالب هاي توليدکنندگان ايراني متناسب با پودرهاي خارجي طراحي شده و اکنون ممکن است مشکلات زيادي در اين رابطه بروز و ظهور کند.بر اين اساس توليدکنندگان قطعات پودري در صنعت خودروي ايران معتقدند که اگر دولت براي اين موضوع چاره انديشي نکند، ممکن است بخشي از صنايع قطعه سازي تعطيل شده و علاوه بر بيکاري کارگران، خط توليد برخي از خودروها نيز دچار توقف شود.
بازار