زوميت/ تسلا بهجاي استفاده از حسگر ليدار از هوش مصنوعي و شبکه عصبي مصنوعي بهره ميبرد که بهزودي در خودروهاي اين شرکت استفاده ميشود.
آيا خودروهاي خودران روزي کاربرد وسيع پيدا ميکنند؟ احتمالاً اين سوالي است که اکنون در ذهن اکثر افراد وجود دارد. اما خودروهاي کاملاً خودران به اختراع دستگاهي نياز دارند که تواناييهاي شناختي انسان را داشته باشد.
واحد سازنده سيستم عصبي انسان سلول عصبي است و ميليونها عدد از آنها، يک شبکه عصبي را در سيستم عصبي مرکزي بدن تشکيل ميدهند. براي تحقق بخشيدن به خودرو خودران، دانشمندان نياز به ايجاد شبکههاي عصبي مصنوعي (ANN) دارند که ميتوانند همان کار شبکه عصبي بيولوژيکي انسان را انجام دهند.
بنابراين با فرض اينکه واقعاً چنين چيزي قابل دستيابي است، مورد ديگري که خودرو خودران به آن احتياج دارد، توانايي ديدن است و در اينجا است که نظرات در صنعت يادشده متفاوت ميشود. تا همين اواخر، دانش متداول حکم ميکرد که مانند دوربينها، رادارها و حسگرهاي مافوق صوت که قبلاً براي کنترل کروز و سيستمهاي پيشرفته کمکراننده استفاده ميشدند، وجود ليدار (تشخيص و سنجش نور) هم ضروري است. ليدار مانند رادار با کيفيت بالا است که براي اسکن صحنه و ايجاد يک تصوير باکيفيت و دقيق از آن، بهجاي امواج راديويي از نور ليزر بهره ميبرد.
يکي از بزرگترين مشکلات حسگرهاي ليدر، قيمت بالاي آنها است؛ تا جايي که دقيقاً دو سال قبل قيمت تنها يکي از آنها بيش از ۶۰،۰۰۰ پوند (حدود ۷۵ هزار دلار) بود. نسخههاي ارزانتر با قيمتي حدود ۴۰۰۰ پوند (حدود ۵ هزار دلار) بهزودي عرضه ميشود، اما هنوز هم اين قيمت زياد است. با اين حال همه اعتقاد ندارند که حتي استفاده از ليدار لازم يا مطلوب باشد؛ زيرا تسلا و دانشمندان تحقيقاتي در دانشگاه کُرنل به اين نتيجه رسيدهاند.
محققان دانشگاه کُرنل دريافتند که پردازش توسط کامپيوترهاي هوش مصنوعي (AI) ميتواند تصاوير دوربين را که از جلو مشاهده ميشود، تحريف کند. اما با تغيير دورنما در نرمافزار به نماي ديد پرنده (bird’s-eye view)، دانشمندان توانستند با استفاده از دوربينهاي استريو با قيمت چند دلار که در هر دو طرف شيشه جلوي خودرو قرار ميگيرند، دقيقاً موقعيتيابي مشابهي را ارائه دهند.
تسلا استدلال ميکند که هيچ انساني مجهز به پروژکتورهاي ليزري براي چشم نيست و کليد اصلي در درک بهتر نحوه شناسايي اشياء توسط شبکههاي عصبي و نحوهي آموزش آنها نهفته است. انسان ميتواند با نگاهي اجمالي، شيء واقعي را از يک تصوير واحد تشخيص دهد. با اين حال آنچه رايانه ميبيند ماتريسي از اعداد است که مکان و روشنايي هر پيکسل را در يک تصوير مشخص ميکند.
تسلا ميگويد هيچ تراشهاي بهطور خاص با تمرکز بر شبکههاي عصبي و رانندگي خودران ساخته نشده، بنابراين اين خودروساز سه سال گذشته را صرف طراحي چنين دستگاهي کرده است. رايانهي جديد قابليت يکپارچهسازي دارد و از ابتداي مارس ۲۰۱۹ ميتواند در خودروهاي الکتريکي جديد تسلا گنجانده شود. خودروهاي برقي تسلا هماکنون صدها هزار تصوير موردنياز براي آموزش شبکههاي عصبي مغز را در حالت سايه (shadow mode) جمع ميکند، اما بدون اينکه عملکردهاي خودران در اين مرحله فعال باشد. ايلان ماسک انتظار دارد که تسلا امسال مجموعهي کاملي از ويژگيهاي نرمافزارهاي رانندگي خود را در خودروهاي جديد نصب کند و تا سال ۲۰۲۰ در روبوتاکسيها آزمايش شوند.
متخصصان تسلا ميگويند که خودروي خودران به رايانه شبکه عصبي نياز دارد تا بتواند حداقل ۵۰ تريليون عمليات در ثانيه را انجام دهد. براي مقايسه بد نيست بدانيد که مغز انسان ميتواند حدود ۱۰ تريليون عمليات را در ثانيه مديريت کند. کامپيوتر جديد تسلا کمتر از ۱۰۰ وات برق مصرف ميکند، بنابراين ميتواند ارتقا يابد. بوش و انويديا (NVIDIA) در حال ساخت مغز مشابهي براي خودروهاي خودران هستند که تا سال ۲۰۲۰ براي عرضه آماده خواهد شد.
بازار