خودرو بانک/ ممنوعيت واردات خودرو و بالا رفتن قيمتها طي ماههاي گذشته، موجب شده بسياري از خريداران که قصد خريد خودروهاي وارداتي ارزانقيمت و يا همچنين چينيهاي مونتاژ داخل را داشتند، ديگر قادر به خريد اين خودروها نباشند و به ناچار از گزينههاي موجود داخلي اقدام به خريد کنند. بر اين اساس طي ماههاي گذشته شاهد افزايش استقبال خريداران از خودروهاي داخلي جديدتر که امکانات رفاهي بيشتر و پيشرانههاي توانمندتري دارند، هستيم. دنا پلاس توربو يکي از همان خودروهايي است که اخيراً مورد توجه خريداران قرار گرفته است. اما همين خودرو نيز به دليل داشتن قيمت بالا در بازار، شايد براي بسياري از مصرفکنندگان صرفه اقتصادي نداشته باشد. به همين خاطر ميتوان سورن توربو را بهعنوان جايگزين و رقيبي براي دنا پلاس توربو دانست که با پيشرانهاي نسبتاً مشابه، ميتواند تجربه رانندگي هيجانانگيزي را به خريداران ارائه کند. در ادامه از اين مقاله خودروبانک قصد داريم اين دو خودرو توليد داخل را به چالش کشيده و انتخابي معقول ميان آنها داشته باشيم.
احياي پيشرانههاي قديمي توسط توربوشارژ
توليد خودروي ملي يکي از مقولههايي است که اما و اگرهاي فراواني را بههمراه دارد. بسياري از کشورهاي پيشرفته که توانايي طراحي و توليد انواع محصولات از جمله خودرو را داشته، به دليل سياستهاي آيندهنگر اقتصادي و همچنين صرف هزينه کمتر، از اين کار امتناع کردهاند. اما متاسفانه در کشور ما، به دليل وابسته بودن خودروسازان به دولت و همچنين سياستگذاريهاي مقطعي و گاهاً نادرست، شاهد توليد چندين مدل خودرو به اصطلاح ملي هستيم. در واقع اين موضوع که هزينههاي زيادي را براي دولت و خودروسازان داشته است، نه تنها نتوانسته نيازي از بازار را برطرف کند، بلکه مشکلاتي از جمله افزايش تعرفه واردات (ممنوعيت واردات خودرو در شرايط کنوني) را نيز به همراه داشته است.
ايرانخودرو در اوايل دهه 80 خورشيدي نخستين خودرو ملي با نام سمند را به بازار معرفي کرد. در آن زمان چندين تيپ و مدل از اين خودرو نيز بهصورت رندر و کانسپت نيز معرفي شد که قرار بود در سالهاي آتي روانه بازار شوند. اما متاسفانه هيچيک از اين طرحها هيچوقت عملي نشد. سرانجام در سال 1385 شاهد رونمايي از نسخه فيسليفت سمند با نام سورن بوديم که در واقع هيچتفاوتي با سمند نداشت. اما طبق روال هميشه مديران ايرانخودرو اين محصول را محصولي جديد ناميدند.
اين در حالي است که در آن زمان خودروسازان مطرح جهاني در حال توسعه پيشرانههاي کم حجم بودند که با کمک سيستم توربوشارژر بالاترين ميزان راندمان را داشته باشند. از سوي ديگر بسياري از خودروهاي هيبريدي نيز در همان دوران پا به عرصه رقابت گذاشتند. اما ما در ايران تنها شاهد تغيير نهچندان مطلوب سمند به سورن بوديم!
در سال 1390 نيز سمند بار ديگر تغيير چهره داد و با نام دنا راهي بازار شد. اين خودرو نيز که در باطن همان سمند قديمي بود، حالا داراي ظاهري نسبتاً مدرنتر بود که به مذاق خريداران خوش آمد. مشخصات فني پيشرانه اين خودرو نيز با ديگر محصولات ايرانخودرو يکسان بود و تفاوتي با سمند و سورن نداشت. تا اينکه سرانجام در بهمنماه سال 1394 ايرانخودرو از نخستين پيشرانه مجهز به سيستم توربوشارژ خود پردهبرداري کرد. در واقع اين پيشرانه که بر مبناي موتور EF7 شکل گرفته بود، در ابتدا قرار شد که روي نسخهاي خاص از سورن قرار بگيرد.
سياستهاي ايرانخودرو براي عرضه سورن توربو بسيار محدود بود و ترجيح ميداد که اين خودرو بهصورت محدود به فروش برسد، با اين حال به دليل بروز مشکلات فني متعدد و همچنين نقص در سيستم اينترکولر، با حجم وسيعي از شکايتها مواجه شد.
سرانجام در سال 1395 طي مراسمي دنا پلاس نيز به همراه پژو 207 صندوقدار به بازار معرفي شد که طي آن مراسم بهصورت رسمي اعلام شد که نسخه توربو و نسخه اتوماتيک دنا پلاس نيز طي يک سال آينده به بازار عرضه خواهد شد. در واقع نسخه توربو اين خودرو با بهرهگيري از همان پيشرانه توربو سورن، توانست با تيراژي نسبتاً محدود راهي بازار شود اما نسخه اتوماتيک با فروش پيش فروش صورت گرفته هنوز موفق به عرضه نشده است.
تفاوتهاي ظاهري نسخههاي توربو و تنفس طبيعي در چيست؟
سورن توربو و دنا پلاس توربو از لحاظ ظاهري تفاوت چنداني با نمونههاي تنفس طبيعي ندارند. در واقع ايرانخودرو ترجيح داده تا نسخههاي توربو محصولات خود را بدون تغييري در طراحي به بازار عرضه کند. تنها تفاوت در سورن توربو و سورن معمولي را ميتوان در لوگو تايپ Turbo نصب شده روي گلگير جلو سمت راننده مشاهده کرد. کمتر کسي با مشاهده يک سورن توربو در خيابان ميتواند متوجه اين تفاوت شود. حتي رينگهاي آلومنيومي اين خودرو نيز در نسخه توربو متفاوت نيست.
اما داستان براي دنا پلاس توربو کمي متفاوتتر است. علاوهبر لوگوتايپ Turbo نصب شده روي در صندوق، شاهد رينگها اسپرت آلومنيومي با طرحي جديد هستيم که نشانگر قلب پرتوان دنا پلاس است. دنا پلاس را ميتوان خودرويي زيبا با طراحي جسورانه دانست که برخلاف بسياري از خودروهاي داخلي، از برخي از المانهاي مدرن در طراحي روز بهرهمند است. اما شايد بهتر باشد که بگوييم اين طراحي مانند گريمي است که چهره پير و قديمي سمند را جوانتر کرده است. زيرا در باطن با همان سمندي روبهرو هستيم که اوايل دهه 80 به بازار معرفي شد.
نگاهي به طراحي و فضاي داخل کابين
از آنجايي که هر دو خودرو بهعنوان خودروهاي ملي شناخته ميشوند، بسياري توقع دارند که تمامي بخشهاي آنها توسط طراحان و مهندسان ايراني بهصورت اختصاصي طراحي و توليد شده باشند. اما واقعيت اين است که در صنعت خودرو جهان نيز الهامگيري و گاهاً کپيکاري، امري اجتناب ناپذير است. در داخل کابين سورن نيز شاهد طرحي آشنا هستيم که پيش از اين در پژو 407 مشاهده شده بود. در واقع کنسول مياني داشبورد شباهت زيادي با اين محصول فرانسوي داشته که اتفاقاً کاربري و استفاده از امکانات را براي راننده آسان ميکند. اما يکي از موضوعاتي که ميتوانست کابين سورن توربو را جذابتر کند. بهرهگيري از متريال مدرن و اسپرت نظير فيبرکربن است. اين عنصر در واقع به دليل دارا بودن ماهيتي اسپرت، ميتوانست هيجان را به کابين نهچندان جذاب سورن تزريق کند. اما متاسفانه شاهد هيچگونه تغييري با تيپ ELX سورن معمولي نيستيم.
کابين دنا پلاس نيز که از طرحي شبيه به محصولات هيونداي پيروي کرده است، برخلاف بسياري از خودروهاي اقتصادي موجود در بازار، زيباتر و جذابتر است. همچنين تفاوتهاي جزئي ميان نسخه توربو و اتمسفريک آن باعث ميشود که حس بهتري به راننده و سرنشينان القا شود. از جمله اين تغييرات ميتوان به دوخت قرمز روکش فرمان و گردگير دسته دنده، طراحي جديد سردنده و کفپاييهاي جديد اشاره کرد. با اين جال تريم طرح چوب نيز همچنان به قوت خود باقي است.
البته که اين تريم در نسخههاي تنفس طبيعي ميتواند ظاهري لوکستر را به نمايش بگذارد، اما در نسخه توربو بهتر بود که جاي خود را به طرح فيبرکربن يا کروم مات بدهند تا روحيه اسپرتتري در کابين جاري شود.
امکانات رفاهي و آپشنها
سورن توربو از لحاظ امکانات رفاهي نيز تفاوتي با نسخه تنفس طبيعي ندارد. در واقع ليست آپشنهاي اين خودرو با تيپ ELX برابر بوده که از جمله امکانات رفاهي آن ميتوان به مواردي از قبيل سيستم تهويه مطبوع اتوماتيک با کانال خروجي هوا براي سرنشينان عقب، فرمان هيدروليک و غربيلک فرمان مجهز به کليدهاي کنترلي، سيستم صوتي جديد MP3 با طراحي يکپارچه با رمز ضدسرقت، بلوتوث موبايل و خروجي سابووفر، بلندگوهاي جلو و عقب، تيوتر، آنتن اکتيو، تنظيم آينههاي جانبي برقي به همراه گرمکن، آينههاي جانبي راهنمادار و تاشوبرقي، سنسور دنده عقب، شيشه بالابر برقي هر چهار شيشه، تنظيم برقي پشتي صندليهاي قسمت جلو، تنظيم اهرمي ارتفاع (فقط براي صندلي راننده خودروي)، امکان تنظيم ارتفاع و زاويه پشتسري صندليهاي جلو و امکان دسترسي به صندوق عقب خودروي از داخل کابين اشاره کرد.
دنا پلاس توربو هم در واقع تفاوتي از لحاظ آپشن با نسخه معمولي يعني دنا پلاس نداشته و با همان امکانات به بازار عرضه شده است. از امکانات رفاهي اين خودرو ميتوان به موارد زير اشاره کرد. ايربگهاي جلو و جانبي، سيستم ترمز چهارچرخ ديسکي مجهز به ABS و EBD، کروزکنترل، نمايشگر تمام لمس مجهز به رهياب، صندليهاي تمام برقي سرنشينان جلو، سيستم تهويه مطبوع اتوماتيک، دريچه ورودي هوا براي سرنشينان عقب، دوربين و سنسور دنده عقب، بلوتوث، آينههاي تاشو برقي، سانروف برقي و ديلايت.
مشخصات فني مشترک
همانطور که پيشتر گفته شد، سورن توربو و دنا پلاس توربو از پيشرانهاي با مشخصات فني مشترک بهره ميگيرند. البته تفاوتهاي اندکي ميان پيشرانههاي نصب شده روي اين خودروها وجود دارد که سبب شده راندمان و عملکرد بلند مدت در دنا پلاس توربو کمي بهتر از سورن توربو باشد. پيشرانه درنظر گرفته شده براي اين خودرو بر مبناي موتور EF7 طراحي و توسعه داده شده است. بر همين اساس حجم دقيق اين پيشرانه چهار سيلندر، 1650 سيسي است که در نسخه تنفس طبيعي توانايي توليد نيرويي معادل 114 اسببخار و حداکثر گشتاور 155 نيوتون متري را دارد. اما باتوجه به تغييرات صورت گرفته در اين موتور که شامل تغيير قطر برخي از قطعات داخلي، تغيير ابعاد دريچهها و دهنههاي ورودي و خروجي، تغيير دبي و کانال کشي و… ميشود، قدرت خروجي آن به 150 تا 155 اسببخار و حداکثر گشتاور 215 نيوتون متر ارتقا پيدا کرده است.
اين درحالي است که کيت توربو بهکار رفته در اين موتور قابليت توليد حداکثر 174 تا 175 اسببخار را داشته که باتوجه به محدوديتهاي فني و بالا بردن ضريب اطمينان موتور، مهندسان فني ايرانخودرو بوست توربو را پايين آورده و حداکثر قدرت را به 155 اسببخار محدود کردهاند. جعبهدنده 5 سرعته دستي در هر دو خودرو وظيفه انتقال نيروي توليد شده موتور به چرخهاي جلو را برعهده دارد. البته بايد به اين نکته اشاره کرد که ضرايب دنده در جعبهدنده بهکار رفته در اين خودروها با توجه به افزايش توان و گشتاور خروجي تغيير کرده که است. در واقع فواصل بين دندهها کاهش يافته تا دستيابي به دورهاي بالاتر در زمان کمتري صورت بگيرد.
تجربه رانندگي
شايد طي اين چند سال که عرضه نسخههاي توربو سورن و دنا پلاس آغاز شده است، شما هم شنيده باشيد که شتاب سورن توربو بهتر از دنا پلاس توربو است. علت اين امر را در واقع استفاده از اينترکولر کوچکتر در سورن توربو دانست که در لحظات ابتدايي عملکرد بهتري در خنک کردن هواي ورودي به موتور دارد. اما همين کوچک بودن ابعاد اينترکولر سبب ميشود تا پس از گذشت مدتي از کار کردن خودرو و يا به اصطلاح پس از وارد شدن فشارهاي مداوم به آن، ناگهان دچار افت قابل توجه در توان شده و راندمان موتور به شدت کاهش مييابد.
در واقع مهندسان ايرانخودرو با تجديدنظر در ابعاد اينترکولر توانستند بسياري از ايرادات فني مشاهده شده در سورن توربو که عمدتاً مربوط به سيستمهاي خنککاري، مسيرهاي ورود و خروج هوا به موتور و روغنريزي اطراف منيفولد ميشد، را در دنا پلاس توربو مرتفع کنند. به همين خاطر هنگامي که پشت فرمان سورن توربو مينشينيد، شتاب اوليه بهتري را نسبت به دنا پلاس تجربه خواهيد کرد. اما اگر پس از چند دقيقه کار کردن باز هم مقايسهاي از عملکرد دو خودرو داشته باشيد، خواهيد ديد که دنا پلاس همچنان با کشش و توان اوليه خود به مسير ادامه ميدهد.
در بحث شتاب و سرعت هر دو خودرو حرفهاي زيادي براي گفتن دارند و از چيزي که از خودروهاي داخي انتظار ميرود، فراتر عمل ميکنند. اما موضوعي که بارها از سوي کارشناسان مورد انتقاد قرار گرفته است، عدم تغيير در سيستم ترمز اين خودروهاست. با توجه به پيشرانه قدرتمند نصب شده روي اين خودروها، سيستم ترمز نيازمند بازنگر و تقويت بوده که متاسفانه اين مورد از سوي ايرانخودرو صورت نگرفته است. به همين منظور ممکن است زماني که پشت فرمان اين خودروها مينشينيد، با ضعف در عملکرد ترمز مواجه شويد که در صورت گذشت زمان و تطبيقپذيري با آن، اين موضوع برايتان عادي شود.
همچنين موضوع ديگري که در خودروهاي دنا پلاس توربو مشاهده شده است، رد کردن ترمز هنگام ترمزگيريهاي ناگهاني در مواجهه با سرعتگير و دستاندازها است. در واقع اين موضوع نه تنها در دنا پلاس، بلکه در برخي ديگر از محصولات ايرانخودرو نظير پژو 206 و پژو پارس نيز مشاهده شده است که ميتواند در شرايط بحراني حادثهساز شود.
با اين تفاسير ميتوان گفت که اگر تمامي موارد ايمني را در اين خودروها رعايت کنيد و از بروز رفتار مخاطرهآميز خودداري کنيد، سورن توربو و دنا پلاس توربو ميتوانند از پس نيازهاي شما برآيند.
قيمت و شرايط بازار آزاد
در پايان اگر بخواهيم نتيجهگيري کلي از مقايسه اين خودرو داشته باشيم، بايد به دو پارامتر قيمت در بازار و همچنين کيغيت و دوام آنها اشاره کنيم تا در نهايت گزينه معقول و مناسب با نيازهايمان را خريداري کنيم. در ابتدا بد نيست به آخرين قيمت ثبت شده براي اين دو خودرو در واپسين روزهاي تابستان 98 در بازار آزاد اشاره کنيم. بر اين اساس دنا پلاس توربو در محدوده قيمتي 160 تا 170 ميليون تومان قرار دارد که اين عدد براي نمونههاي صفر کيلومتر آن محاسبه خواهد شد. بنابراين نمونههاي کارکرده آن بسته به شرايط فني و ظاهري با قيمت کمتري قابل دسترسي خواهند بود.
(عکس دو خودرو ايستاده)
اما موضوعي که درخصوص سورن توربو بايد به آن اشاره کرد، کمبود نمونههاي صفر کيلومتر آن در بازار است. بر اين اساس علاقهمندان به اين خودرو ميتوانند نمونههاي کم کارکرد آن با مدل 97 را با قيمتي حدود 110 تا 118 ميليون تومان در بازار خريداري کنند. همچنين در صورت موجود بودن نمونههاي صفر کيلومتر، قيمت آن حدود 120 تا 125 ميليون تومان برآورد ميشود.
با اين حال ميتوان گفت که اگر شما جزو آن دسته از افرادي هستيد که امکانات رفاهي، ظاهر جديدتر و پيشرانهاي قوي از ملاکهاي انتخاب شما براي خريد يک خودرو است، دنا پلاس ميتوانند گزينه مناسبي برايتان باشد. اما اگر پرداخت مبلغي حدود 160 ميليون تومان برايتان مقدور نيست، بايد به سراغ سورن توربو برويد. اما اين موضوع را در نظر بگيريد که با توجه به ايرادات فني که در بالا به آنها اشاره کرديم، حتما خودرويي را خريداري کنيد که فاقد اين اشکالات بوده و حتيالامکان از اينترکولر بزرگتر برخوردار است. در غير اينصورت از سلامت فني خودرو اطمينان حاصل فرماييد و خود را براي بروز مشکلات احتمالي در سيستم توربوشارژ و اينترکولر آماده کنيد.
بازار