نماد آخرین خبر

تکامل 67 ساله اس ال افسانه ای مرسدس بنز!

منبع
عصر ايران
بروزرسانی
عصر ايران/ اتفاقي که اينجا رخ داده؛ اثر فعال و قدرتمند برند "بنز" براي تسخير بخش خاصي از ذهن مخاطب است که توليدات اين کمپاني آلماني را با اوج محاسبات کيفي ذهن وي در رابطه با يک خودرو پيوند زده است. ديتر زتچه مرد شماره يک مرسدس بنز در يکي از مصاحبه هاي خود گفته بود: حدود 900 ميليون خودرو از هزاران مدل مختلف در جهان وجود دارد اما فقط تعداد انگشت شماري از آنها شاخص هستند و اس ال ما يکي از آن شاخص ها محسوب مي شود. هرچند نمي توان ميان زيبايي هايي که بنز خلق مي کند تفاوت چنداني قائل شد اما اينجا هم بعضي افسانه ها ويژگي هاي خاص خود را دارند بويژه اگر قهرمانان آن اعضا خانواده اس ال باشند! "مرسدس بنز" برندي است که يک ارتباط عميق با کيفيت و شخصيت را براي چند دهه به نمايش گذاشته است. براي نمونه هنگامي که ما ايراني ها مي خواهيم بگوئيم فلان شخص بسيار ثروتمند است؛ از برند بنز براي مثال زدن بخشي از دارايي هاي وي استفاده مي کنيم! مثلا مي گوئيم حتما مرسدس آخرين مدل هم دارد! اتفاقي که اينجا رخ داده اثر فعال و قدرتمند برند بنز براي تسخير بخش خاصي از ذهن مخاطب است که توليدات اين کمپاني آلماني را با اوج محاسبات کيفي ذهن وي در رابطه با يک خودرو پيوند زده است. اگر جز طرفداران اين خانواده اسپرت و پايان ناپذير هستيد با ما همراه شويد تا شما را با اس ال به دهه 50 ميلادي ببريم! مرسدس بنز 300 اس ال سال 1952 افسانه اس ال از سال هاي آغازين دهه پنجاه ميلادي شکل گرفت. در اين زمان مديران عالي رتبه مرسدس بر حضور يک خودروي ويژه مسابقات در خانواده محصولات خود تاکيد داشتند. جلسات و گفتگوهاي آنها در نهايت به سفارش خودروي "300 سوپر لايت " منتج شد که بعدها اين نام کوتاه و به "اس ال" تبديل شد. رودولف اولنهاوت مهندس برجسته و از روساي مرسدس نقش مهمي در توسعه اين محصول داشت. وي با تاکيد بر کاهش وزن خودرو بوسيله آلياژهاي آلومينيوم و منيزيم موفق به توليد فريمي شده که تنها 50 کيلوگرم وزن داشت. اولنهاوت يک موتور 6 سيلندر خطي 3 ليتري با خروجي 170 اسب بخار را نيز با اين مجموعه آزمايش و براي اولين بار وارد مجموعه مسابقات معتبر اتومبيلراني کرد. حاصل کار نيز براي شروع بسيار قابل توجه بود: مقام دومي و چهارمي در مسابقه ميله ميليا(ايتاليا)، سه پيروزي در گرند پريکس برن(سوئيس)، دو پيروزي در مسابقات 24 ساعته لمانز، 4 پيروزي در مسابقه نورنبرگ(آلمان) و دو پيروزي در سومين دوره کررا پاناميرکانا(مکزيک). هر چند اين مدل اولين عضو خياباني از خانواده اس ال نبود اما به هر ترتيب آغازي براي اين ماجرا بود. در مسابقاتي که ذکر شد؛ طراحي متفاوت 300 اس ال همه نظرات را به سمت خود کشانده بود بويژه مدل خاص بازشدن درب هاي آن با نام گالوينگ يا بال پرنده اي که يک رکورد نخستين ديگر را به نام مرسدس ثبت کرد.استقبال از اين طراحي و لزوم حضور يک کلاس اسپرت خياباني در خانواده محصولات کمپاني آلماني؛ توليد مدل هاي خياباني اس ال را توجيه مي کرد. مرسدس بنز 300 اس ال گالوينگ (دبليو 198) سال 1954 مکس هافمن تاجر مطرح خودرو و نماينده رسمي مرسدس در بازار آمريکا، براي اولين بار پيشنهاد توليد نمونه خياباني از خودروي مسابقه اي 300 اس ال را مطرح کرد. اين طرح مورد پذيرش مديران آلماني در اشتوتگارت قرار گرفت. در سال 1954 و نمايشگاه خودروي نيويورک اولين نسخه خياباني 300 اس ال با نام کامل "300 اس ال گالوينگ کوپه" و همچنين "190 اس ال رودستر" به نمايش گذاشته شد. بسياري از کارشناسان اين گالوينگ کوپه را اولين ابر خودرو واقعي جهان و سريع ترين محصول زمان خود مي دانند. درهاي عجيب و جذاب، موتور 6 سيلندر خطي 3 ليتري و کيفيت مرسدس بنز يک معجون بي نظير را ايجاد کرده بود. گفتني است در موتور گالوينگ کوپه خروجي به 215 اسب بخار افزايش يافته بود. مرسدس بنز 190 اس ال (دبليو121) سال 1954 اين محصول اولين نسخه رودستر در خانواده اس ال بود که در نمايشگاه خودروي نيويورک 1954 رونمايي شد. يکي از مهمترين تفاوت هاي اين نمونه با مدل کوپه که همزمان در نيويورک معرفي شد؛ استفاده از موتور 4 سيلندر 1.9 ليتري با خروجي 105 اسب بخار بود. مرسدس بنز 300 اس ال رودستر (دبليو198 سري دوم) سال 1957 3 سال بعد از معرفي مدل کوپه 300 اس ال؛ نمونه بدون سقف آن نيز از راه رسيد! البته موتور تغييراتي داشت، هرچند از همان پيشرانه 6 سيلندر استفاده شد اما مهندسان آلمان ميزان خروجي را به 225 اسب بخار افزايش دادند که بر جذابيت هاي اين هيولاي خياباني مي افزود. در اين دوران مرسدس بنز هر دو مدل 190 و 300 اس ال رودستر را توليد مي کرد. مرسدس بنز اس ال (دبليو113) سال 1963 در اوايل دهه 60 ميلادي، اس ال براي ورود به يک دوره جديد با پلتفرم دبليو113 آماده شد. طراحي جديد اثري از پل براک فرانسوي بود. بنابراين اگر کمي ذهن تان مشغول طراحي پژو مي شود جاي تعجبي ندارد! موتور هاي جديد 6 سيلندر مرسدس نيز از 2.3 ليتر تا 2.8 ليتر (با 170 اسب بخار خروجي) در مدل 280 اس ال وارد خط توليد شدند. مرسدس بنز اس ال (آر107) 1971 با آغاز دهه 70؛ معرفي اس ال جديد اهميت ويژه اي براي مرسدس بنز داشت زيرا 18 سال از تولد اولين عضو اين خانواده سپري و آنچه که قرار بود روانه بازار شود بايد مراحل تکامل اين پروسه صنعتي را به نمايش مي گذاشت! مهندسان مرسدس با درک اين مهم، محصولي را ارائه دادند که رکورد فروش تمامي مدل هاي اس ال تا بدان زمان را از آن خود کرد. خودرويي که کمترين نقصي متوجه طراحي آن نبود و هر بيننده اي را مجذوب خود مي کرد. بنابر اطلاعات موجود در وب سايت مرسدس بنز؛ رودسترهاي پلتفرم مذکور از سال 1971 تا 1989 روي خط توليد قرار داشتند و آمار فروش 231287 دستگاه را به ثبت رساندند. اين پلتفرم مجموعه اي از تکنولوژي هاي پيشرو براي زمانش را همراه داشت: بهبود چشمگير سطح ايمني در تصادف ها، مفهومي جديد از سوئيچ و دکمه هاي کنترلي در کنسول جلو، ستون قويتر(رودستر ها هميشه از اين قسمت ضعف داشتند) و مهندسي موتور پيشرفته تر. مدل 350 اس ال 8 سيلندر ابتدا با موتور 200 اسب بخاري ارائه شد، بدنبال آن مدل 450 اس ال با موتور 8 سيلندر 225 اسب بخاري آمد و سپس اولين نمونه 500 اس ال با موتور 240 اسب بخاري روانه بازار شد. البته اين مدل(500 اس ال) در بازارهاي آمريکا، استراليا و ژاپن با نام 560 اس ال ارائه شد و موتورش به اندازه 500 اس ال قدرتمند نبود زيرا قوانين محيط زيستي محدوديت هايي را براي اين محصول ايجاد کرد. مدل کوپه در پلتفرم آر107 نيز با نام اس ال سي ارائه مي شد. مرسدس بنز اس ال (آر129) سال 1989 اين خانواده از اس ال از زيرساخت هاي دبليو124 ايي کلاس استفاده مي کرد و تغييرات جديد بويژه در زمينه فناوري هاي روز را به خانواده اس ال آورد که از جمله مي توان به کنترل پايداري و تعليق الکترونيکي اشاره کرد. آ ام گ براي اولين بار تغييرات موردنظر خود را روي اين پلتفرم از اس ال پياده کرد: اس ال55 آ ام گ/ 60 آ ام گ و نمونه 7.3 ليتري با نام اس ال73 آ ام گ. نمونه 7.3 ليتري مورد اشاره در واقع نمونه اوليه از موتور پيشرفته تر مورد استفاده توسط پاگاني در مدل زوندا است. مرسدس بنز اس ال (آر230) سال 2001 براي اولين بار در ژوئيه 2001 و شهر هامبورگ به رسانه ها معرفي شد. اين اولين اس ال مجهز به سقف هارد تاپ جمع شونده بود که تنها طي 16 ثانيه سقف آن باز و بسته مي شد. علاوه بر اين مجموعه اي از تکنولوژي هاي ايمني براي اين محصول معرفي شد. سيستم تعليق الکترونيکي پيشرفته نيز يکي ديگر از جذابيت هاي آن بود. اولين عضو جديد اين کلاس در مدل اس ال500 با موتور 306 اسب بخاري همراه با مدل اس ال350 معرفي شد. در اين زمان آ ام گ از مدل اس ال55 با موتور 5.5 ليتري توربوشارژ 8 سيلندر نيز رونمايي کرد که 470 اسب بخار خروجي داشت و تبديل به قدرتمندترين مرسدس بنز دوران خود شد. کمي بعد؛ مرسدس از پرچمداري به نام اس ال600 با موتور 12 سيلندر مجهز به توربوشارژ دوقلو و خروجي 500 اسب بخار رونمايي کرد که رکوردهاي قبلي را به چالش کشيد. مرسدس بنز اس ال (آر230 فيس ليفت) سال 2008 پلتفرم آر230 اولين بار در سال 2006 بروزرساني شد اما در سال 2008 مجددا يک فيس ليفت حرفه اي را پشت سر گذاشت. دماغه جديد، سيستم فرمانپذيري و جعبه دنده جديد، گرم کن پشت گردن روي صندلي و سيستم روشنايي جديد از جمله برتري هاي مدل معرفي شده محسوب مي شدند. مهمترين اتفاق روي داده از اين کلاس توليدي، معرفي اس ال65 بلک سريز با امضاي آ ام گ بود. اين محصول مجهز به موتور 12 سيلندر جديد (به لطف استفاده از بخش هاي فيبرکربني، 250 کيلوگرم سبک تر از موتور اس ال65 استاندارد بود) شده بود که تا 670 اسب بخار خروجي داشت. مرسدس بنز اس ال (آر231) 2012 تا کنون محصولات اين پلتفرم زيباتر، سريع تر و پيشرفته تر از تمامي اس ال هاي قبلي هستند. اين نسل در سال 2012 معرفي شده است. موتور 6 سيلندر مورد استفاده در اس ال400 خروجي برابر 362 اسب بخار دارد و نمونه 8 سيلندر اس ال500 توان 449 اسب بخاري خود را به نمايش مي گذارد. در اين ميان هنرنمايي هاي آ ام گ با اس ال63 (577 اسب بخاري) و همچنين اس ال65 با موتور 12 سيلندر توربودوقلو 621 اسب بخاري را نيز بايد مورد تحسين قرار دارد.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره