باشگاه خبرنگاران/ باک سوخت ۶۶ ليتري پاسات به همراه مصرف سوخت ادعايي ۵.۷ ليتري در هر صد کيلومتر باعث خواهد شد پاسات حداقل در تئوري مسافت ۱۱۶۰ کيلومتري را با يک باک سوخت پوشش دهد
ايجاد تغييرات محدود در پاسات جزو مهمترين اقدامات فولکسواگن براي سال ۲۰۱۹ نبوده، اما اين خودرو جايگاهي مهم نزد خريداران تجاري فولکسواگن در بريتانيا دارد. پاسات جزو محبوبترين خودروهاي ناوگاني بوده و تقريباً از هر ۵ پاسات فروخته شده در اين کشور ۴ دستگاه روانهي پارکينگ ادارات و سازمانهاي مختلف شده است.
به همين دليل است که مدل کاملاً بهروز شدهي پاسات پلاگين هيبريدي ماليات کمي داشته و البته به همين خاطر هم پيشرانههاي ديزلي پاسات حفظ شدهاند و بنابراين خريداران و رانندگان اين خودرو انتخابهاي گوناگوني خواهند داشت.
يک پيشرانهي ۲ ليتري جديد با قدرت ۱۴۸ اسب بخار وجود دارد که به تکنولوژي غيرفعال سازي سيلندر هوشمندانهاي متصل شده است. همچنين نسخهي توربوي ۲۳۷ اسبي نيز در دسترس ميباشد. بين اين دو پيشرانه هم قلب آهنين ۲ ليتري ۱۸۷ اسب بخاري قرار ميگيرد.
اما مدلي که در تست ما حاضر بوده نسخهي سدان با محبوبيت کمتر است، زيرا ميزان فروش مدل استيشن نسبت به سدان در بريتانيا ۵۰ درصد بيشتر ميباشد. طراحي پاسات نسبتاً محدود و بي حاشيه باقي مانده و اين در حالي است که نسخهي اسپورتتر R-Line باعث بهبود طراحي اين خودروي آلماني ميشود؛ اما در نسخهي فيس ليفت پاسات چه تغييراتي رخ داده است؟ سپرهاي جلو و عقب اصلاح شده، جلوپنجرهي متفاوت، رنگهاي بدنهي جديد، رينگهاي متفاوت، چراغهاي عقب جديد و نوشتهي پاسات جديد جزو بهبودهاي ظاهري هستند که در عين محدود بودن نشان دهندهي بهروزرساني فولکسواگن ميباشند.
تغييرات داخل کابين بزرگتر بوده و باعث شدهاند پاسات حس مدرنتري داشته باشد. تريم و متريال جديد به همراه فرمان متفاوت باعث شدهاند پاسات بهتر از قبل باشد. يک ساعت آنالوگ نيز در داشبورد وجود داشت که حالا حذف شده است. سيستم اطلاعات سرگرمي نيز از صفحه لمسي ۸ اينچي در تمامي تريمها سود برده و پانل پشت آمپرهاي ديجيتالي ۱۲.۳ اينچي نيز در برخي مدلها عرضه ميشود.
زماني که پشت فرمان پاسات قرار بگيريد هنوز هم حس مدرن بودن را دريافت خواهيد کرد. البته از نظر کيفيت نبايد انتظار برابري با خودروهايي همچون آئودي A۴، مرسدس C کلاس، جگوار XE يا ب ام و سري ۳ را داشته باشيد؛ اما خب از نظر بهايي که پرداخت ميکنيد خودروي باکيفيتي را دريافت ميکنيد و از اين نظر رقبا پشت سر قرار ميگيرند. شايد تنها مزدا ۶ باشد که کابين لوکستري در مقايسه با پاسات داشته باشد.
فضاي بخش جلوي کابين خوب بوده و بخش عقب نيز مشکل چنداني ندارد، اما تونل گيربکس بزرگ باعث شده فرد نشسته در وسط صندلي عقب حس چندان خوبي نداشته باشد. البته افرادي که به دنبال مدل سدان هستند از صندوق ۵۸۶ ليتري پاسات راضي خواهند بود.
پاسات هم درست شبيه گلف سواري راحتي دارد. تنظيمات زيادي براي صندلي و فرمان وجود داشته و بنابراين ميتوان وضعيت راحت و مناسب خود را يافت. کنترلها به خوبي در دسترس بوده و خود فرمان عليرغم نداشتن بازخورد عملکرد مثبتي دارد. عملکرد پيشرانهي ۲ ليتري ۱۸۷ اسبي نيز بدون هرگونه سوالي خوب است.
اين پيشرانه باعث ايجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کيلومتر در ساعت ۷.۹ ثانيهاي شده و خريداران کمي به شتابي بهتر از اين نياز خواهند داشت. حتي بسياري از افراد ترجيح ميدهند مدل ۱۴۸ اسبي را که قيمت ارزانتري دارد بخرند.
گشتاور ۴۰۰ نيوتون متري اگرچه روي کاغذ زياد به نظر ميرسد، اما شتاب فوقالعادهاي را ايجاد نخواهد کرد. گيربکس DSG فولکس هم اگرچه تعويضهاي نرمي داشته، اما در پاسخ دادن کمي تعلل کرده و معکوسهاي آن ميتوانست سريعتر باشد. صداي پيشرانهي ديزلي و جاده همچنان وجود داشته، اما اصلاً تمرکز را به هم نميزنند و صداي باد هم به خوبي سرکوب شده است.
باک سوخت ۶۶ ليتري پاسات به همراه مصرف سوخت ادعايي ۵.۷ ليتري در هر صد کيلومتر باعث خواهد شد پاسات حداقل در تئوري مسافت ۱۱۶۰ کيلومتري را با يک باک سوخت پوشش دهد. البته در شرايط واقعي انتظار داريم برد اين خودرو حدود ۹۶۰ کيلومتر باشد.
اما يکي از سؤالبرانگيزترين جنبههاي پاسات حاضر در تست به سواري آن مربوط ميشد. پاسات هرگز يک سدان خانوادگي با سواري تيز يا ناهنجار نبوده و حتي با استفاده از رينگهاي ۱۷ اينچي نيز شاهد عملکرد نه چندان خوب خودرو در عبور از دست اندازها بوديم. خبري از لرزشهاي بزرگ نيست، اما برخي بازخوردهاي کوچک را ميتوان از طريق فرمان و صندلي حس کرد که وجود دامپرها ميتوانست چنين چيزي را حذف کند.
احتمالاً خريداران در پاسات به دنبال تکنولوژيهاي جديد خواهند بود و فولکسواگن هم چنين چيزي را در نظر داشته است. خبر بزرگ به اضافه شدن دستيار سفر اين شرکت به پاسات مربوط ميشود که در واقع سيستمي نيمه خودران است.
اين سيستم به کروز کنترل تطبيقي بهروز شده و دستيار حفظ خودرو بين خطوط کار کرده و در بزرگراهها عملکردهاي گاز، ترمز و فرمان را کنترل ميکند. اپل کارپلي، اندرويد اتو، ناوبري، کنترل صوتي، سرويسهاي از راه دور فولکس با اشتراک ۳ ساله، پوشش چرم کابين و صندليهاي جلوي گرم شونده تنها بخشي از تجهيزات پاسات SEL هستند.
هزينههاي نگهداري کم يکي از بزرگترين فاکتورهاي خريد پاسات بوده و حتي اين پيشرانهي ۲ ليتري ۱۸۷ اسبي ديزلي هم هزينههاي نگهداري بالايي نخواهد داشت. البته بايد گفت ماليات تعلق گرفته به نسخهي پلاگين هيبريدي پاسات کمتر است. اين نسخه از پاسات مجهزتر بوده و پيشرانهاي قويتر و مصرف پايينتري داشته و ميتوان آن را گزينهي بهتري دانست.
فولکسواگن پاسات باب ميل خريداران سازمانياي است که به دنبال تکنولوژيهاي کمکراننده و جذابيت پريميوم هستند. پاسات همچنان خودرويي جادار و کاربردي بوده و سواري راحتي دارد. البته بين نسخهي ديزلي يا پلاگين هيبريدي بنزيني بايد يکي را انتخاب کنيد که از نظر ما گزينهي دومي بهتر است چراکه در درازمدت هزينههاي کمتري خواهد داشت.
بازار