عصر ايران/ پژو 3008 از زمان معرفي تا کنون جوايز متعددي را بدست آورده که از جمله مي توان به 7 جايزه از سال 2010 تا 2018 اشاره کرد که در ادامه مطلب به آنها اشاره شده است.
مدتي قبل در گروه خودروي عصر ايران به معرفي پژو 2008 جديد و مقايسه آن با مدل موجود در بازار ايران پرداختيم. اين محصول جديد پژو با ارائه يک طراحي جديد ويرايش هاي بسيار خوبي را همراه خود دارد تا جائيکه مي توان گفت تمامي نواقص نسل قبلي خود را کاملا پوشش داده است.
اما در مطلب امروز سراغ يکي ديگر از کراس اوورهاي جمع و جور فرانسوي با نام پژو 3008 مي رويم تا نگاهي به مدل 2019 آن داشته باشيم، با ما همراه باشيد:
پژو 3008 اولين بار در مي سال 2008 معرفي شد و براي اولين بار در دوبروونيک کرواسي(سال 2009) به نمايش گذاشته شد. نسل اول اين خودرو از 2009 تا 2013 روي خط توليد قرار داشت و نسل دوم آن در سال 2016 رونمايي و از ژانويه 2017 وارد بازار شد.
پژو 3008 نسل اول در تريم هاي مختلفي عرضه شد که نمونه هاي بنزيني، ديزل و از فوريه 2012 هيبريدي را شامل مي شود. در بحث ايمني نيز پژو 3008 نسل اول در سال 2009 توسط مؤسسه يورو انسيايپي آزمايش و موفق به دريافت ۵ ستاره ايمني در تصادف شد. که شامل 86 درصد ايمني براي سرنشينان، 81 درصد ايمني کودکان، 31 درصد عابرين پياده و 97 درصد در بخش ايمني خودرو قبل از تصادف ميشود.
پژو 3008 از زمان معرفي تا کنون جوايز متعددي را بدست آورده که از جمله مي توان به:
خودروي سال 2010 به انتخاب مجله انگليسي WHAT CAR
خودروي سال 2010 ايرلند به انتخاب انجمن نويسندگان خودرويي ايرلند
جايزه بهترين خودروي وارداتي چين در سال 2011
خودروي سال 2017 به انتخاب کارباير
خودروي سال 2017 و تحسين شده به عنوان برترين اس يو وي سايز متوسط به انتخاب مجله ديزل کار
خودروي سال 2017 اروپا به انتخاب 58 خبرنگار و نويسنده برتر حوزه خودرو از 22 کشور اروپايي
خودروي سال 2018 به انتخابانجمن نويسندگان خودرويي ايرلند
نماي ظاهري
قطعا اولين موردي که در دماغه اين خودرو نظر شما را جلب کرده، شباهت چراغ به پژو 2008 نسل اول(موجود در بازار ايران) است. البته اين چراغ ها به مراتب خوش فرم تر و يا بهتر بگوئيم تکامل يافته تر هستند. گريل(جلوپنجره) را هم مي توان نمونه بهبود يافته در 2008 نام گذاشت. بطور کلي پژو 3008 نسل دوم محصولي است که شباهت هاي زيادي با پژو 2008 دارد اما نواقص طراحي 2008 نسل اول در آن به هيچ عنوان مشاهده نمي شود.
بامپر(سپر) جزئيات زيادي دارد که شامل برجستگي و توسعه داخل چراغ جلو و ورودي هاي هوا در قسمت پايين آن مي شود. نماي جلوي خودرو با توجه به شکل چراغ ها و همچنين حالت بامپر حجيم به نظر مي رسد و برجذابيت هاي 3008 افزوده است.
از قسمت هاي کناري بامپر تا هلال روي فندر(گلگير) و در نهايت رکاب ها؛ دور خودرو يک نوار پلاستيکي تيره را مشاهده مي کنيم که با ايجاد رنگ مخالف با بدنه حالتي اسپرت و البته جذاب براي پژو 3008 ايجاد کرده است.
اين محصول 4447 ميليمتر طول، 1826 ميليمتر عرض و 1624 ميليمتر ارتفاع دارد. فاصله بين محورها نيز برابر با 2675 ميليمتر است. با توجه به اين ابعاد؛ هنگامي که مقابل نماي جانبي خودرو قرار مي گيريد، حس خوبي از توسعه کافي پژو 3008 در طول خواهيد داشت! به عبارت ديگر اين شبيه يک کراس اوور فشرده به نظر نمي رسد که طراحي اسير ابعاد به منظور کوچک تر کردن محصول نهايي شده باشد.
خودرو به ميزان لازم در طول توسعه يافته و از خطوط زاويه ساز نيز براي زيباتر شدن آن روي فندرها و قسمت هايي از درب ها استفاده شده است.
شيب سقف نيز مسير بسيار مناسبي را طي مي کند و عناصر کرومي باعث آشکاري زيبايي هاي آن نيز شده است. پژو 3008 بطور استاندارد با رينگ هاي آلياژي 17 اينچي عرضه مي شود.
در قسمت انتهاي خودرو يک طراحي کاملا مشابه با پژو 3008 مدل 2020 را داريم که اينجا مقداري چراغ ها پهن تر هستند. ظاهرا طراحان پژو آنقدر از کار خود در 3008 نسل دوم رضايت داشته اند که آنرا براي مدل 2020 پژو 2008 نيز تجويز کرده اند.
بامپر عقب در هماهنگي با آنچه که در دماغه خودرو ديديم؛ حجيم و برجسته انتخاب شده و در قسمت بالايي آن يک نوار کرومي قرار دارد.
کابين و امکانات هوشمند
در زمينه طراحي کابين هم پژو 2008 مدل 2020 نگاه عميقي به پژو 3008 مدل 2019 داشته است! همانطور که قبلا اشاره کرديم اين کابين شبيه جنگنده هاي پيشرفته به نظر مي رسد. دکمه هاي پيانويي ويژه تنظيمات سيستم تهويه بسيار خلاقانه و متفاوت است.
از امکانات اين محصول مي توان به: فرمان چرمي، نمايشگر ديجيتال 12.3 اينچي جايگزين نشانگر سنتي آمپر، نمايشگر لمسي 8 اينچي ويژه تنطيمات سيستم سرگرمي و دوربين هاي محيطي، درب صندوق هوشمند، پشتيباني از اپل کارپلي و اندرويد اوتو، راديو اينترنتي، برف پاک کن هوشمند، سيستم تهويه مطبوع هوشمند، سامانه شناسايي هوشمند علائم ترافيکي جاده، ايربگ هوشمند جلو، ايربگ حانبي، ايربک پرده اي سرتاسري، سامانه ضد لغزش، سيستم کنترل پايداري الکترونيکي، سيستم کنترل هوشياري راننده براي جلوگيري از تصادف، هشدار خروج از خط، ايزوفيکس صندلي کودک، کروز کنترل تطبيقي، سنسور پارک عقب، آينه هاي جانبي اتوماتيک، دوربين ديد عقب، ورود بدون کليد، استارت دکمه اي، بافت نرم بخش هاي تشکيل دهنده کنسول جلو، نورپردازي هوشمند، نمايش نقاط کور ديد راننده، ترمز خودکاري، سوکت برق 12 ولت، سقف پانوراميک، تشخيص عابر پياده، نوربالاي اتوماتيک، گرم کن صندلي جلو، تنظيم 8 جهته صندلي راننده و ... اشاره کرد. برخي از امکاناتي که بدان ها اشاره شد تنها بصورت آپشن روي تريم ها گران تر قابل سفارش هستند.
گفتني است که در تريم هاي گران تر رينگ هاي آلومينيومي 18 و 19 اينچي، تودوزي متفاوت و کيت بدنه قابل سفارش است. همچنين سامانه تمام چرخ محرک در هيچکدام از تريم ها قابل سفارش نيست.
پيشرانه
همانطور که در ابتداي مطلب اشاره شد پژو 3008 از زمان معرفي در بخش موتور گزينه هاي متنوعي را پيش روي مشتريان قرار داده است. در مدل 2019 نيز شرايط مشابهي وجود دارد و بسته به تريم گزينه ها براي پيشرانه تغيير مي کنند.
نمونه هاي قابل سفارش در بخش پشرانه: موتور 3 سيلندر 1.2 ليتري 128 اسب بخاري، 4 سيلندر 1.6 ليتري 162 اسب بخاري(گشتاور 240 نيوتن متر) که هر دو از توربوشارژر استفاده مي کنند. موتور 2 ليتري توربو ديزل با خروجي 178 اسب بخار و گشتاور 400 نيوتن متر.
نمونه هاي بنزيني با جعبه دنده 6 سرعته اتوماتيک هماهنگ شده اند و نمونه ديزل با جعبه دنده 8 سرعته اتوماتيک. ظرفيت باک اين خودرو برابر با 53 ليتر است.
براي موتور 1.6 ليتري ميزان مصرف سوخت در حالت ترکيبي برابر با 7 ليتر در هر 100 کيلومتر است. مصرف سوخت در موتور ديزل براي حالت ترکيبي برابر با 4.8 ليتر در هر 100 کيلومتر گزارش شده است.
تريم ها:
(قيمت ها در حالت پايه براي هر تريم محاسبه شده و افزودن آپشن موجب افزايش آن خواهد شد)
اکتيور با موتور 1.6 ليتري »»» آغاز قيمت 37490 دلار
الوور با موتور 1.6 ليتري »»» آغاز قيمت 40990 دلار
کراس وي با موتور 1.6 ليتري »»» آغاز قيمت 43490 دلار
جي تي با موتور 2 ليتري ديزل »»» آغاز قيمت 51490 دلار
جي تي لاين با موتور 1.6 ليتري »»» آغاز قيمت 44990 دلار
بازار