نماد آخرین خبر

مشخصات فنی و قیمت ام وی ام ایکس 33

منبع
زوميت
بروزرسانی
زوميت/ چري تيگو 3 که در ايران با کد X33 عرضه مي‌شود، يکي از خودروهاي پرفروش‌ چيني کشور است. در اين مطلب، ام‌وي‌ام‌ X33 S اسپرت را ازنظر فني بررسي و با ليفان X60 و محصولات مشابه مقايسه مي‌کنيم. مي‌توان ادعا کرد کراس‌اورهاي کامپکت درحال‌تبديل به محبوب‌ترين کلاس خودرويي در دنيا هستند. چنين محصولاتي ازنظر اندازه‌ي بدنه، بين شاسي‌بلندهاي پهن‌پيکر و سدان‌هاي امروزي قرار مي‌گيرند. از يک سو، چندان بزرگ و پرهزينه نيستند و از سوي ديگر، ارتفاع بالاتر سرنشينان را از سطح زمين و راحتي بيشتري فراهم مي‌کنند. هر کراس‌اور کوچک يا متوسطي، صندوق بار مناسب و فضاي مناسب چهار سرنشين و مصرف سوخت راضي‌کننده دارد؛ پس، مي‌تواند براي خانواده‌هاي امروزي گزينه‌اي ايده‌ال باشد. شرکت خودروسازي چري در شهر ووهو در استان آنهوي (Wuhu, Anhui Province) کشور چين فعاليت مي‌کند. اين شرکت در سال ۱۹۹۹ بنيان نهاده شد و از سال ۲۰۰۳ با توليد انواع خودروهاي سواري آغاز به‌کار کرد. چري اتوموبيل، هم‌اکنون رتبه‌ي دهم ساخت و مونتاژ خودرو در چين را با تيراژ ششصدهزار دستگاه در سال به‌خود اختصاص داده است. چري علاوه‌بر توليدات خود، براي شرکت‌هاي مطرح دنيا، خصوصا جگوار و لندروور، خودرو مونتاژ مي‌کند و درمجموع، نزديک به يک‌چهارم کل توليدات اين شرکت به خارج از چين صادر مي‌شوند. پيش از هر چيز بايد يادآوري کنيم خودروهاي برند MVM هم زيرمجموعه‌ي شرکت چري هستند و در کشور چين با همان نام چري شناخته مي‌شوند. به‌نظر مي‌رسد نام و لوگوي MVM صرفا به درخواست نماينده‌ي فروش اين شرکت در ايران، روي بعضي خودروهاي چري گذاشته شد. در تاريخ شرکت چري، MVM صرفا لقبي براي خودروي QQ3 است که در ايران با نام MVM110 مي‌شناسيم. واژه‌ي تيگو (Tiggo) در شرکت چري، مخصوص کراس‌اورهاي اين برند است. درواقع، اولين تيگو در بازار ايران X33 بود که هنوزهم از مهم‌ترين توليدات چري است. اين خودرو، سال ۲۰۰۵ رونمايي شد و همچنان با تکيه بر پلتفرم اوليه، پس از چند تغييرچهره توليد مي‌شود. مديران خودرو هر سه مدل تيگو 3 را به ايران وارد کرده است. اين سه مدل عبارت‌اند از: مدل پايه و فيس‌ليفت ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴. چري تيگو 3 يا همان ام‌وي‌ام ايکس 33، امروزه در چين، روسيه، اروگوئه، مصر، اندونزي و کرمان موتور ايران توليد مي‌شود. آخرين مدل اين خودرو در ايران، کد X33 S اسپرت دارد تا متفاوت از مدل‌هاي قبلي تشخيص داده شود. طراحي ظاهري و بدنه افرادي که با نسخه‌هاي گذشته‌ي X33 آشنايي دارند، به‌سختي باور مي‌کنند تمامي اين مدل‌ها از سيزده سال قبل تاکنون، با پلتفرمي واحد توليد ‌شده‌اند. نمونه‌ي اوليه‌ طراحي ناهماهنگي با چراغ‌هاي بزرگ و ناخوشايند داشت؛ اما با فيس‌ليفت سال ۲۰۱۰ جذابيت بيشتري پيدا کرد. اين محصول به‌لطف بازطراحي سال ۲۰۱۴ متحول شد و شبيه به خودروهاي تغيير نسل يافته، جلوه‌اي تازه پيدا کرد. درواقع، بسياري از خودروهاي چيني ساخت برندهاي مختلف به‌دليل استخدام طراحان خارجي در صنعت خودروسازي چين، تغيير ظاهري چشمگيري بين سال‌هاي ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ تجربه کردند و تيگو 3 (ام‌وي‌ام ايکس 33) هم با اين خوش‌اقبالي روبه‌رو شد. جديدترين مدل X33 در ايران، با دو تيپ S و S اسپرت عرضه مي‌شود که صرفا در جزئيات سپر جلو متفاوت هستند. درضمن، مدل اسپرت سقف سياه‌رنگ دارد. امروزه، مدل X33 S اسپرت جذابيت بيشتري در بازار دارد. از نماي روبه‌رو، چراغ‌هاي کشيده اين خودرو با لامپ هالوژن در وسط جذابيت بيشتري درمقايسه‌با مدل‌هاي قبلي دارند. چراغ راهنماي کوچک و نارنجي‌رنگ در گوشه‌‌ي چراغ اصلي است که همراه‌با قطعاتي باريک و فلزي، حالت چشم و پلک را براي روشنايي خودرو تداعي مي‌کند. نوار LED روشنايي روز داخل سپر و کمي بالاتر از چراغ مه‌شکن قرار دارد. مشابه ديگر خودروهاي گروه چري، X33 هم جلوپنجره‌ي ساده‌اي دارد که با زمينه‌ي سياه و خطي افقي همراه‌با فلز کروم و نشان شرکت سازنده ارائه مي‌شود. اين خودرو فقط در ايران برند MVM دارد و در ديگر کشورها، با لوگوي شبيه به A مربوط به گروه چري توليد مي‌شود. سپر X33 S حجم‌دهي پيچيده و چشم‌گيري ندارد؛ اما با چند حفره‌ي بزرگ، نمايي اسپرت و جوان‌پسند فراهم مي‌کند. اين ترفند البته نياز به فلز و قيمت تمام‌شده در اين بخش را کاهش داده است. در طرفين، جايگاه ويژه‌اي براي مه‌شکن و روشنايي روز وجود دارد. در بخش مياني هم، ادوات سياه پلاستيکي و مشبک ديده مي‌شوند که در مدل X33 S اسپرت با زهوار فلزي و نقره‌اي‌رنگ مستطيل‌شکل همراه است. از نماي جانبي، تفاوت خاصي ميان بدنه‌ي X33 S و مدل قبلي وجود ندارد؛ ولي به‌دليل استفاده از ادوات فلزي روي درها، تشخيش مدل جديد از نسخه‌ي قديمي امکان‌پذير است. رينگ‌هاي X33 S نيز زيباتر شده‌اند و حالا خريدار مي‌تواند از طرح اسپرت چرخ‌هاي آلومنيوم هفده اينچ استفاده کند. در نسخه‌ي اسپرت، ريل باربند هم ظريف‌تر شده؛ اما همچنان از آنتن کوسه‌اي خبري نيست و نمونه‌ي سنّتي با پوشش سياه در انتهاي سقف ديده مي‌شود. چري X33 حجم‌دهي درخورتوجهي در نماي جانبي بدنه دارد. حفره‌ي مربوط به چرخ‌هاي جلو و عقب، دايره‌ي منظم نيستند و با حالت منحني ارائه مي‌شوند. اين خودرو برخلاف بسياري از کراس‌اورهاي کامپکت چيني، از ادوات پلاستيکي سياه‌رنگ در پيرامون گِل‌گيرها و پايين رکاب استفاده نمي‌کند تا همراه‌با آينه‌بغل‌هاي فلزي هم‌رنگ بدنه و مجهز به چراغ راهنما، لوکس‌تر از رقبا به‌نظر رسد. از نماي پشت، چراغ‌هاي کوچک با ابعاد خودرو هماهنگ هستند. در گذشته، چراغ‌هاي بزرگ در بخش عقب خودروهاي چيني، خصوصا کراس‌اورها را شاهد بوديم که چندان جذابيت نداشتند. البته، نبايد فراموش کنيم مدل اوليه‌ي X33 به‌دليل الگوبرداري واضح از کراس‌اورهاي ژاپني مثل تويوتا راو 4 (نسل دوم و سوم) و سوزوکي گرند ويتارا، طراحي متناسبي در نماي پشت داشت. اين خودرو برخلاف نماي روبه‌رو که در سال‌هاي گذشته دست‌خوش تغييرات گسترده شده، تفاوت چشمگيري در نماي پشت مدل‌هاي مختلف ندارد. چراغ‌هاي عقب در مدل X33 S اسپرت زاويه‌دار هستند، ضمن اينکه مشابه گرند ويتارا، از مربع‌هاي سفيد در محيط قرمز استفاده مي‌کنند. حتي در قسمت پايين و گوشه‌هاي سپر نيز چراغ‌هاي هشدار ديده مي‌شوند که شباهت زيادي با نمونه‌هاي موجود در سوزوکي دارند. از تغييرات مهم اين نما، بايد به قاب دورنگ مخصوص چرخ يدکي و طرح جذاب سپرها با ادوات نقره‌اي‌رنگ و حفره‌هاي مستطيلي با فريم کروم اشاره کرد که البته، کاربرد فني و ارتباطي با اگزوز ندارند. چري X33 حتي شيشه‌ي عقب را به‌سادگي ها نکرده و با منحني در قسمت پايين، متفاوت از مدل‌هاي قبلي به‌نظر مي‌رسد. کراس‌اور تيگو 3 با ابعادي به طول ۴۴۱۹ ميلي‌متر و عرض ۱۷۶۵ ميلي‌متر و ارتفاع سقف ۱۶۵۱ ارائه مي‌شود؛ در حالي‌که فاصله‌ي محورهاي آن ۲۵۱۰ ميلي‌متر است. طراحي داخلي و کابين مشابه نماي روبه‌رو، فضاي داخلي X33 در مدل جديد کاملا متحول شده است. فرمان مدرن با فريم فلزي و نمايشگر بزرگ‌تر همراه جايگاه ويژه در داشبورد و طراحي خلاقانه براي مجراي خروجي هوا، جلوه‌اي تازه براي سرنشين فراهم مي‌کند. در مدل X33 S اسپرت که نسخه‌اي ويژه در بازار ايران محسوب مي‌شود، ادوات سرخ‌رنگ در بعضي قسمت‌هاي داشبورد و پوشش داخلي درها ديده مي‌شوند. مشابه بسياري از خودروهاي امروزي، داشبورد X33 هم به سه بخش تقسيم مي‌شود: ۱. در قسمت بالا، منحني چشم‌نوازي با تأکيد بر مجراي خروجي هوا و پنل پشت فرمان وجود دارد؛ ۲. بخش مياني جايگاهي ويژه براي نمايشگر لمسي هشت اينچ دارد؛ به‌طوري‌که هماهنگ و مرتبط‌با پنل پشت فرمان به‌نظر مي‌رسد؛ ۳. قسمت پاييني داشبورد هم زوايايي متقارن با بخش بالايي دارد. کمي پايين‌تر، جايگاه‌ ويژه‌اي هم براي تهويه‌ي مطبوع وجود دارد که با کليدهاي گردان و قاب فلزي ارائه مي‌شود. در قسمت تهويه و دسته‌دنده‌، البته مشابهت زيادي با ادوات موجود در ديگر خودروهاي چيني به‌چشم مي‌خورد؛ اما درمجموع، مي‌توان از کيفيت کليدها و دکمه‌ها رضايت داشت. اين خودرو درکنار کليدهاي پلاستيکي و نسبتا ارزان‌قيمت، با قاب‌هاي فلزي و مواد سياه‌رنگ شفاف (اصطلاحا پيانويي) سعي مي‌کند اندکي حس لوکس براي سرنشين فراهم کند. علاوه‌براين، X33 جديد برخلاف طراحي جذاب فضاي داخلي، از مواد درجه‌يک براي داشبورد سود نمي‌برد و در قسمت‌هاي مختلف از پلاستيک سخت استفاده کرده است. اين موضوع براي خريدار کراس‌اوري چيني در کلاس قيمتي X33، البته آزاردهنده نيست و بايد توجه کرد درمقايسه‌با خودروهاي ارزان‌تر، نظير چانگان CS35، برتري دارد. فرمان مدل X33 S اسپرت درمقايسه‌با نسخه‌هاي قبلي متحول شده است. در اين قسمت، نه‌تنها کليدهاي کاربردي متعدد براي کروزکنترل و سيستم صوتي و پاسخ‌گويي به تماس تلفني وجود دارد؛ بلکه مواد مرغوب‌تر با ادوات نقره‌اي‌رنگ ديده مي‌شوند. ساختار فرمان حالت استخواني و اسپرت دارد و به‌جاي پلاستيک، از چرم مصنوعي همراه‌با خط دوخت داخلي برخوردار است. در پنل پشت فرمان، عقربه‌هاي سرعت‌سنج و دور موتور با حالتي جذاب ارائه مي‌شوند که نمايي تخت و شبيه به محصولات فولکس دارد. اين بخش با کامپيوتر سفري و نورپردازي آبي ملايم، مدرن‌تر از ديگر خودروهاي چيني در کلاس کراس‌اور اقتصادي به‌نظر مي‌رسد. در آخرين مدل X33، صندلي‌ها و فضاي داخلي رضايت‌بخش است. اين کراس‌اور کامپکت براي جلوزانو و بالاي سرِ چهار انسان بلندقد فضاي کافي دارد و در سفرهاي بلندمدت، مي‌تواند نسبتا راحت باشد. مواد به‌کاررفته در بخش اصلي صندلي‌ها (قسمت مياني نشيمن‌گاه و گودي کمر)، حالت اسفنجي و نرم دارند؛ اما در کناره‌ها با چرم مصنوعي و مواد سخت‌تر ارائه مي‌شوند. اين شرايط باعث مي‌شود درکنار صرفه‌جويي هزينه‌ي توليد براي خودروساز و مصرف‌کننده، نماي اسپرت صندلي‌ها حفظ شود و بدن سرنشينان نيز تا حدودي هنگام گردش ماشين ثابت بماند. در فضاي عقب، البته صندلي‌ها حالت تخته‌اي و صاف دارند که غيرارگونوميک (ناهماهنگ با بدن انسان) هستند و در سفرهاي طولاني، تا حدودي خسته‌کننده خواهند بود. باوجوداين، به‌دليل استفاده از طراحي دوگانه مشابه صندلي‌هاي جلو، ظاهر زيبايي دارند. از نکات مثبت مهم در طراحي داخلي X33، توجه ويژه به جزئيات داشبورد و پوشش داخل درها است. در ناحيه‌ي استراحتگاه بازو، چرم مصنوعي ديده مي‌شود. دستگيره‌ي نسبتا بزرگ و نقره‌اي‌رنگ همراه‌با اهرم کروم براي بازکردن درهاي جلو، جذابيت زيادي براي سرنشين X33 خواهد داشت. درمجموع، مي‌توان از طراحي نماي داخلي X33 S اسپرت راضي بود. به مواد استفاده‌شده با ارفاق مي‌توان نمره‌ي قبولي داد و آن‌ را مناسب استفاده‌ي خانواده‌اي چهارنفره دانست. اين خودرو با صندوق ۵۵۰ ليتر در حالت استاندارد ارائه مي‌شود که البته با خواباندن صندلي‌هاي عقب افزايش پيدا مي‌کند. پيشرانه و شرايط فني کراس‌اور X33 در چين با پيشرانه‌ي ۱.۶ليتري فروش چشمگيري دارد. اين مدل قدرت ۱۲۵ اسب‌بخار در ۶۱۵۰ دور بر دقيقه و نهايت گشتاور ۱۶۰ نيوتن‌متر از ۳۹۰۰ دور بر دقيقه توليد مي‌کند که البته آمار جذابي براي کراس‌اوري با وزن خالص نزديک به ۱۴۰۰ کيلوگرم به‌نظر نمي‌رسد. تاکنون در ايران، اين مدل ارائه نشده است؛ اما باتوجه‌به افزايش قيمت ناشي از افت ارزش پول ملي ايران، ممکن است در فهرست شرکت مديران خودرو قرار گيرد. مدل ۱.۶ليتري X33 با آپشن‌هاي کامل (تيپ لاکچري) در بازار جهاني حدود ۱۳هزار دلار قيمت دارد. مشابه سال‌هاي قبل، کراس‌اور پرفروش چري با پيشرانه‌ي دوليتري تنفس طبيعي در ايران فروخته مي‌شود. اين مدل قدرت ۱۳۶ اسب‌بخار در ۵۷۵۰ دور بر دقيقه به‌همراه نهايت گشتاور ۱۸۰ نيوتن‌متر در ۴۳۰۰ دور بر دقيقه توليد مي‌کند. کراس‌اور X33 با جعبه‌دنده خودکار CVT و هفت‌سرعته (در حالت تعويض دستي) عرضه مي‌شود که نتيجه‌ي آن، رسيدن به سرعت صد کيلومتربرساعت در زماني حدود ۱۴.۵ ثانيه است. نهايت سرعت خودرو با موتور دوليتري، ۱۷۰ کيلومتربرساعت و ميانگين مصرف سوخت با بنزين معمولي ايران، نزديک به دَه ليتر در صد کيلومتر خواهد بود. امکانات رفاهي و ظاهري مدل X33 S اسپرت کامل‌ترين نسخه از چري تيگو 3 است. علاوه‌بر پيشرانه‌ي دوليتري و جعبه‌دنده‌ي خودکار، اين خودرو در نماي بيروني به قابليت‌هاي ازاين‌دست مجهز است: ريل باربند، رينگ‌هاي اسپرت آلومينيوم هفده اينچ با لاستيک‌هايي به‌پهناي ۲۱۵ ميلي‌متر، سانروف، بال عقب، نوار LED روشنايي روز، مه‌شکن، آينه‌بغل فلزي مجهز به راهنما و تنظيم برقي. در بعضي مدل‌ها، گرم‌کن داخل آينه‌بغل و بادگير پنجره‌هاي جانبي نيز وجود دارد؛ اما تمامي نسخه‌ها آنتن سنّتي دارند و امکان ورود به خودرو با لمس انگشت روي دستگيره وجود ندارد. در نماي داخلي، X33 S اسپرت از اين قابليت‌ها برخوردار است: کروزکنترل، فرمان استخواني با پوشش چرم مصنوعي همراه‌با قابليت تنظيم سيستم صوتي و کنترل ارتباط تلفني، نمايشگر لمسي هشت اينچ، ناوبري ماهواره‌اي فارسي، چهار بلندگوي استريو، دوربين پارک، درگاه ورودي USB، سي‌دي و AUX، قابليت اتصال به گوشي هوشمند ازطريق بلوتوث و برقراري ارتباط تلفني. اين خودرو با پوشش چرم مصنوعي براي صندلي‌هاي و تودري‌ها ارائه مي‌شود که البته در نسخه‌ي اسپرت، ترکيب رنگ سياه و قرمز دارد. تنظيم صندلي در تمامي نسخه‌ها، غيرالکتريکي است تا در شش جهت براي راننده يا چهار جهت براي صندلي کنار (شاگرد) به‌صورت دستي انجام شود. کامپيوتر سفري ازطريق نمايشگر پنل فرمان عمل مي‌کند و نمايي مدرن در اندازه‌ي چهار اينچ دارد. اطلاعاتي نظير مصرف سوخت، مسافت پيموده‌شده، بازماندن درها و حالت رانندگي، ازطريق اين نمايشگر به راننده اطلاع‌رساني مي‌شوند. کراس‌اور X33 در مدل جديد، به تهويه‌ي مطبوع خودکار تک‌کانال بدون خروجي مجزا براي سرنشين عقب مجهز است. تنظيمات برقي و گرم‌کن داخل صندلي، سقف پانوراميک، استارت دکمه‌اي، خروجي برق دوازده ولت، چراغ LED براي روشنايي عقب و تهويه‌ي مطبوع دوگانه امکاناتي هستند که در نسخه‌ي وارداتي X33 ارائه نمي‌شوند. شرايط ايمني و تجهيزات حفاظتي مشابه ديگر خودروهاي ساخت چين، اطلاعات کاملي از آزمايش‌هاي تصادف و ميزان ايمني X33 S دردسترس نيست؛ اما با جست‌وجو در سايت‌هاي چيني متوجه شديم مدل ۲۰۱۱ خودرو مذکور را بنياد ايمني خودروهاي چين (C-NCAP) آزمايش کرده و امتياز متوسط (دو ستاره از چهار) به آن داده است. فيلم مربوط به آزمايش تصادف X33 که پلتفرم مشترک با مدل امروزي دارد، درادامه‌ي براي شما کاربران عزيز آورده شده است. بايد توجه کنيد احتمال دارد مدل جديد (ساخت ۲۰۱۸) بهينه‌سازي‌هايي ازنظر ايمني داشته باشد. در تصاوير، به‌وضوح مي‌توان ديد اتاق خودرو دربرابر تصادف روبه‌رو مقاومت نسبتا خوبي نشان مي‌دهد و فضاي اختصاصي سرنشين را حفظ مي‌کند. بااين‌حال، بدنه‌ي X33 در قسمت سقف و درهاي جلو استقامت کافي ندارد. خودرو آزمايش‌شده کاملا از مسير مستقيم منحرف مي‌شود و حتي چرخ‌هاي عقب همراه‌با بدنه از سطح زمين فاصله مي‌گيرند. کراس‌اور X33 با چهار کيسه‌ي هوا براي روبه‌رو و فضاي جانبي سرنشينان جلو ارائه مي‌شود. اين خودرو کيسه هواي پرده‌اي ندارد و سرتاسري براي سرنشينان عقب است. به‌جز ترمز ضدقفل (ABS) و تقسيم هوشمند نيروي ترمز در مواقغ اضطراري (EBD)، فناوري ديگري براي کنترل تعادل خودرو وجود ندارد. البته مصرف‌کنندگان توقع سيستم‌هايي مثل کنترل لغزش (ESP) در کراس‌اورهاي کامپکت چيني ندارند؛ اما کمبود آپشن‌هايي مثل فناوري حفظ خودرو در شيب (HCA) و نشان‌دهنده‌ي فشار باد لاستيک‌ها در X33 احساس مي‌شود. اين خودرو به حسگر عقب مجهز است؛ اما براي هشدار برخورد از نماي جلو و جوانب حسگري ندارد. بدون شک، X33 پرفروش‌ترين خودروي چيني در تاريخ ايران است. اين محصول با سه چهره، سابقه‌ي حضور دَه‌ساله در بازار کشور دارد و محصولي شناخته‌شده محسوب مي‌شود. هرچند مدل‌هاي قبلي X33 ظاهر جذاب يا امکانات فراتر از انتظار نداشتند، به‌دليل قيمت مناسب و شرايط فروش اقساطي، موفق به جذب مخاطب شدند. اين موضوع در زمان نگارش مطلب و نرخ دلار به ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان رنگ ديگري به خود گرفته است؛ چراکه شرکت مديران خودرو با قيمتي نزديک به ۲۳۵ ميليون تومان، X33 را پيش‌فروش مي‌کند. اين درحالي است که سال ۱۳۹۶، با پيش‌پرداخت ۳۰ميليون تومان يا مبلغ نقدي درحدود ۸۰ميليون تومان، امکان خريد X33 S اسپرت براي مصرف‌کننده ايراني وجود داشت. جالب‌تر اينکه، باتوجه به کاهش قدرت اقتصادي عامه‌ي مردم و کاهش تقاضا براي خودروهاي چيني، مي‌توان نمونه‌هاي صفرکيلومتر از X33 را با قيمتي در حدود ۲۲۰ ميليون تومان (براساس استعلام از نمايشگاه‌هاي خودرو در ۲۱ مهرماه ٩۸) خريداري کرد. در نماي ظاهري، نمي‌توان ايرادي خاصي به کراس‌اور چري گرفت. اين خودرو از چراغ‌هاي مدرن با طرح اسپرت و نوار LED روشنايي و رينگ‌هاي جديد آلومينيوم استفاده مي‌کند که همراه‌با رنگ‌آميزي دوگانه (سقف سياه و بدنه‌ي متفاوت) فراتر از مدل‌هاي قبلي به‌نظر مي‌رسد. ام‌وي‌ام X33 S باربند و سانروف و جايگاهي ويژه براي يدکي دارد که علاوه‌بر زيبايي کاربردي هستند و به بهبود راحتي سرنشينان منجر مي‌شوند. درمقايسه‌با رقبا، کراس‌اور کامپکت چري بهتر از چانگان XC35 و ليفان X60 است؛ اما درمقابل محصولات جديدتر، نظير هايما S5 و هاوال H2 برنده‌ي مطلق نيست. در فضاي داخلي نيز، تفاوت زيادي بين X33 S امروزي با مدل‌هاي گذشته وجود دارد. ازنظر مواد به‌کاررفته در کابين و صندلي‌ها، رضايت نسبي براي خريدار ايراني فراهم مي‌شود. ترکيب ادوات الکترونيک نمايشگر و پنل پشت فرمان با خطوط داشبورد و حفره‌هاي خروجي هوا براي تهويه‌ي مطبوع رضايت‌بخش هستند و نماي داخلي درها با قطعات نقره‌اي و پوشش چرم مصنوعي، چشم‌نواز به‌نظر مي‌رسند. به‌عقيده‌ي نگارنده، نماي داخلي X33 S درمقايسه‌با ديگر کراس‌اورهاي کامپکت چيني در بازار ايران، برتري نسبي دارد و حس بهتري به سرنشين مي‌دهد. ديد راننده و سرشينان داخل اين کراس‌اور بسيار خوب است و هنگام مانورهاي شهري و پارک دوبل (دنده‌عقب)، فرمان‌پذير خواهد بود. جديدترين مدل چري تيگو 3 که در ايران با نام امي‌وي‌ام X33 S عرضه مي‌شود، ازنظر فني براي رانندگي آرام در شهر و سفرهاي معمول خانواده‌اي چهارنفره مناسب است. ميانگين مصرف سوخت اين خودرو با پيشرانه‌ي دوليتري تنفس طبيعي در محدوده‌ي نُه تا دَه ليتر در صد کيلومتر، براي مصرف‌کننده‌ي ايراني پذيرفتني به‌نظر مي‌رسد و البته، کمي بيشتر از هايما S5 و هاوال H2 خواهد بود. شتاب‌گيري X33 S مسلما با رسيدن به سرعت صد کيلومتربرساعت در زماني حدود چهارده ثانيه رضايت‌بخش نيست؛ اما نيازهاي روزانه را برآورده مي‌کند و احتمالا توقع خريدار نيز، بيش‌ازاين نخواهد بود. همچنين، نبايد فراموش کرد هايما و هاوال با موتورهاي توربوشارژ ۱.۵ ليتري همراه‌با قيمت بيشتر درمقايسه‌با X33 S، در زماني حدود دوازده ثانيه به سرعت صد کيلومتربرساعت مي‌رسند. ازنظر آپشن‌هاي ظاهري و امکانات رفاهي، نمي‌توان نمره‌ي فوق‌العاده‌اي براي X33 S درنظر گرفت. البته، اين شرايط کم‌وبيش براي تمامي خودروهاي چيني در اين محدوده‌ي قيمت وجود دارد. بهره‌گيري از نمايشگر لمسي هشت اينچ و کامپيوتر سفري، مهم‌ترين نکات مثبت اين خودرو در بحث آپشن‌هاي رفاهي هستند؛ اما فقدان صندلي برقي، حسگر نزديک‌شدن به اجسام از جلو و جوانب، تهويه‌ي مطبوع خودکار، کيسه هواي پرده‌اي و آنتن کوسه‌اي در تمامي نسخه‌هاي X33 S سؤال‌برانگيز است. ازنظر فناوري‌هاي مربوط‌به سيستم‌هاي حفاظت رانندگي، به‌دليل فقدان سيستم کنترل پايداري الکترونيک (ESP) و فناوري کنترل کشش (TCS) و سيستم حفظ خودرو در شيب (HCA)، هايما S5 و هاوال H2 برتر از X33 S هستند. ازنظر کيفيت رانندگي، بايد اعتراف کرد فنربندي و تعليق درخورتوجهي در X33 S وجود دارد و به‌خوبي از دست‌اندازهاي شهري عبور مي‌کند. اين خودرو البته دوديفرانسيل نيست و به‌دليل ضعف در امکاناتي مثل سيستم حفظ خودرو در شيب (HCA)، مناسب سفرهاي خارج جاده و طبيعت‌گردي نخواهد بود. چنانچه تجربه‌ي رانندگي با سوزوکي ويتارا داشته باشيد، متوجه خواهيد شد تعادل X33 هنگام مانورهاي ناگهاني راضي‌کننده نيست و امکان چرخش انتهاي خودرو در سرعت‌هاي زياد وجود دارد. البته، کيفيت سيستم تعليق و تعادل اين محصول برتري محسوسي درمقايسه‌با چانگان و ليفان ايجاد مي‌کند؛ اما نيازمند احتياط راننده است؛ چراکه بدون ESP و کنترل کشش ارائه مي‌شود. ام‌وي‌ام X33 S تا زماني‌که ارزان‌تر از هايما S5 و هاوال H2 باشد، به‌دليل قدرت بيشتر و ظاهر بهتر درمقايسه‌با ليفان X60 و چانگان XC35، پرتقاضا باقي خواهد ماند. البته، نبايد فراموش کرد برچسب قيمتي بيش از ۲۰۰ ميليون‌تومان براي کراس‌اور کامپکت چيني هنوز براي خريدار ايراني با درآمد کنوني پذيرفتني نيست. افزون‌براين، سابقه‌ي مديران خودرو و حضور طولاني‌مدت X33 در بازار ايران، خيال مردم را از بابت خدمات پس از فروش و گارانتي و تأمين قطعات اين خودرو در سال‌هاي آينده راحت مي‌کند. تجربه نشان داده حضور کوتاه‌مدت محصولي چيني در بازار ايران، به هزينه‌هاي سنگين تعمير، کمبود لوازم يدکي، فقدان متخصص فني و درنهايت، افت شديد قيمت در بازار دست دوم منجر خواهد شد.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره