نماد آخرین خبر

درخواست خودروسازان برای حذف فیلتردوده به کجا رسید؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
درخواست خودروسازان برای حذف فیلتردوده به کجا رسید؟
ايسنا/ رئيس مرکز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست گفت: اين سازمان پس از جمع‌بندي‌هاي نهايي مجدد تاکيد کرد که با حذف فيلتر دوده روي خودروهاي ديزلي مخالف است و در جلسه‌اي ايران خودرو ديزل و ساير همکاران را توجيه کرديم که حتما «فيلتر جاذب دوده» را در خودروهاي سنگين نصب کنند. حدود دو ماه گذشته بود که يکي از خودروسازان درخواستي مبني بر توقف نصب «فيلتر دوده» روي خودروهاي ديزلي به سازمان حفاظت محيط زيست ارسال کرد. هر چند که بهانه اين شرکت خودروساز تحريم‌ها و مشکلات مالي بود اما آن‌ها پيش از تحريم‌ها نيز زير بار اجراي نصب «فيلتر دوده» روي خودروهاي ديزلي نمي‌رفتند. دولت نيز ابتدا با اين پيشنهاد خودروسازان همراهي کرد و اسحاق جهانگيري - معاون اول رييس جمهوري - به سازمان حفاظت محيط زيست اعلام کرد که با توجه به شرايط تحريم اين موضوع بررسي و براي مدتي مجوز صادر شود اما با مخالفت‌هاي سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت بهداشت جهانگيري مجددا اظهار کرد که اصل بر استفاده از فيلتر دوده در خودروهاي ديزلي است ولي از رييس سازمان حفاظت محيط زيست خواست تا در جلسه‌اي با حضور مسئولان ذيربط اين درخواست شرکت ايران خودرو ديزل را مورد بررسي قرار دهند. حالا پس از برگزاري جلسات کارشناسي سازمان حفاظت محيط زيست همچنان مخالف حذف «فيلتر دوده» روي خودروهاي ديزلي است و وزارت بهداشت نيز به دولت اعلام کرده است که با حذف «فيلتر دوده» همچنان مخالف است. محمد مهدي ميرزايي قمي - رئيس مرکز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست - در گفت و گو با ايسنا اظهار کرد: نصب «فيلتر جاذب دوده» روي خودروهاي ديزلي دو جايگاه قانوني مشخص دارد؛اول اينکه در قانون هواي پاک ذکر شده است که خودروهاي ديزلي چنانچه با استاندارد يورو ۴ توليد مي‌شوند بايد روي آن‌ها «فيلتر جاذب دوده» نصب شود. وي ادامه داد: از سوي ديگر مصوبه هيات وزيران در سال ۹۳ تردد وسايل نقليه ديزلي را منوط به نصب «فيلتر دوده» کرده است بنابراين نصب فيلتر دوده روي ديزلي‌ها جايگاه قانوني محکمي دارد و حذف آن به راحتي صورت نمي‌گيرد. ميرزايي قمي با بيان اينکه سازمان حفاظت محيط زيست در نامه‌اي خطاب به معاون اول رييس جمهوري اعلام کرد که با حذف «فيلتر جاذب دوده» و پيشنهاد ايران خودرو ديزل مخالف است، تصريح کرد: ما مجددا موضوع حذف «فيلتر جاذب دوده» را با حضور دستگاه‌هاي ذي‌ربط بررسي و پس از تصميم‌گيري نهايي، ايران خودرو ديزل و ساير همکاران را توجيه کرديم که حتما «فيلتر جاذب دوده» را در خودروهاي سنگين نصب کنند. به گزارش ايسنا، فيلتر دوده وسيله‌اي است که ذرات و دوده حاصل از احتراق موتورهاي ديزلي را از بين مي‌برد. اين فيلترها در سيستم اگزوز اتومبيل‌هاي ديزلي ۸۵ تا ۹۰ درصد از دوده‌هاي خروجي يا کربن سياه را حذف مي‌کنند. کربن سياه نيز بخشي از ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ ميکرون است که اندازه اوليه آن حدود ۲۰ تا ۱۰۰ نانومتر است ولي هنگامي‌ که در جو قرار مي‌گيرد و آلاينده‌هاي ديگر روي آن تجمع پيدا مي‌کنند اندازه آن به يک تا دو ميکرون مي‌رسد و به همين دليل به‌راحتي مي‌تواند وارد ريه و جريان خون و سبب ايجاد بيماري‌هاي مختلف از جمله سرطان‌ شود.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره