تیونینگ خودرو چیست و چرا خودروسازان تمایلی به آن ندارند؟
تسنيم
بروزرسانی
تسنيم/ هدف از تيونينگ خودرو انجام تغييراتي براي گرفتن راندمان بهتر از موتور خودرو است، اما شرکتهاي خودروسازي از بيم کاهش عمر مفيد موتور خودرو تمايلي به انجام آن ندارند.
تيونينگ کردن يعني ارتقا دادن بخشهاي مختلف خودرو مثل: قدرت موتور، ظاهر خودرو و ايجاد تغييرات در ساير بخشهاي خودرو اسـت. تيونينگ مزاياي زيادي دارد اما همان قدر هم ميتواند معايب داشته باشد، تيونرهايي کـه اينکار را انجام ميدهند درآمد فوق العاده بالايي دارند و چند نفر از آنها خودروهـاي سوپر اسپرتي را طراحي کرده اند.
تيونينگ خودرو رابه طور خلاصه ميتوان به عنوان ارتقا دادن مشخصات فني و ظاهري يک خودرو تعريف کرد. در واقع هنگامي که از تيونينگ يک خودرو صحبت ميکنيم منظور اصلي تغيير ظاهر، تقويت موتور و مشخصات فني يا ايجاد تغييرات مهم در ساير بخشهاي آن خودرو اسـت. بـه گونهاي کـه در پايان کار خودروي مورد نظر بـه خودروي جديدي تبديل ميشود. پيشينهي تيونيگ را مي توان در اواسط قرن بيستم ميلادي جستوجو کرد.
خودروهاي تيونينگ شده گاهي تا دو برابر خودروهاي عادي از همان مدل قدرت دارند. چرا خودروسازان خودشان اين تغييرات را روي خودرو انجام نميدهند تا خودروهاي قوييتري توليد کنند؟
همانگونه که اشاره گرديد خودروسازان بهراحتي ميتوانند تغييراتي که تيونرها انجام ميدهند را بر روي خودروها اعمال کنند حتي به قدرتهاي بالاتري هم برسند چراکه دانششان در زمينه خودرو و بهويژه موتورهاي توليد شده بسيار کاملتر از تيونر ها است اما در اين ميان چند نکته مهم وجود دارد که خودروسازان را از انجام اين کار بازميدارد.
نخستين مسئله بحث دوام موتوراست؛ موتورهاي تيونينگ شده (البته بسته به سطح افزايش قدرت موتور) معمولا زودتر از موتورهاي عادي آسيب ميبينند. البته خودروسازان معتبر همواره در زمان طراحي موتور و ساير بخشهاي خودرو، مجموعه اجزا را براي حد بالاتري از آنچه خودرو بهطور معمول به آن نياز دارد طراحي ميکنند و به اين ترتيب موتور و ساير اجزا خودروهاي با فناوري روز بهراحتي ميتوانند فشارهاي بيشتري را تحمل کنند اما اين موضوع محدوديتهايي نيز دارد و پس از عبور از اين محدوديتها، موتور خودرو تحت فشار نامتناسب با طراحي و مهندسياش قرار ميگيرد که حاصل آن آسيبديدگي سريعتر اجزا موتور است. اين مسئله براي تيونر ها اهميت چنداني ندارد اما خودروسازان که ناچار به گارانتي کردن خودروهاي توليدي خود هستند، نميتوانند ريسک اين آسيبديدگي را بپذيرند و به همين دليل دوام را بر توان موتور ترجيح ميدهند و دقيقا به همين دليل است که بسياري از خودروهاي تيونينگ شده از سوي تيونر هاي خارج از شرکتهاي خودروسازي، گارانتي شرکت سازنده خودرو را از دست ميدهند.
در کنار اينها مسايل مربوط به آلايندگي و مصرف سوخت هم مطرح است چراکه موتورهاي تقويت شده معمولا در اين دو زمينه ضعفهايي نسبت به موتورهاي استاندارد دارند و گاهي در آزمونهاي آلايندگي نميتوانند گواهيهاي لازم را کسب کنند. اينها و البته دلايل ديگر، شرکتهاي خودروساز را از تقويت بيش از حد موتورهاي توليد خود بازميدارد ضمن آنکه اين خودروها تيراژ توليد پاييني دارند و گاهي اقدام براي توليد آنها براي شرکتهاي خودروساز با توجه به جايگاه برند ارزش سرمايهگذاري ندارد.
در پايان بايد اين نکته مهم را هم مدنظر داشت که خيلي از تيونينگهاي حرفه اي هزينههاي بالايي در بر دارد به صورتي که مالک خودرو، بايد برابر يا حتي دو برابر قيمت استاندارد خودرو براي قطعات و نصب، هزينه پرداخت کند.