خودرو بانک/ روند کند خودروسازی ایران در سال‌های گذشته، بر کسی پوشیده نیست و کمتر کسی است که به نحوه فعالیت خودروسازان بزرگ ایرانی، انتقادی نداشته باشد. در حالی‌که شرکت‌های بزرگ خودروسازی ایران، یعنی ایران خودرو و سایپا، وقت خود را با ارایه فیس لیفت محصولات قدیمی سپری می‌کردند، سایر رقبای خودروسازی ایران، در چین، تایوان و کشورهایی از این قبیل، مسیر ترقی را به واسطه همکاری گسترده با خودروسازان بزرگ، به سرعت پیموده و حتی محصولات خود را روانه بازارهایی نظیر ایران کرده‌اند. این مورد نیز بیشتر از گذشته بر حسرت و سرخوردگی مشتریان ایرانی افزوده است.

ایران خودرو در طی دو یا سه دهه گذشته، دو رویه مطرح در ارایه محصولات وطنی داشته است. در رویه نخست، ترکیبی از خودروهای مختلف را با نامی جدید روانه بازار می‌کند، که می‌توانیم این روند را در پژو 405 SLX و رانا ببینیم. در روند دیگر، محصولات قدیمی با چهره‌ای جدید و افزودن امکانات رفاهی بیشتر، وارد سبد محصولات می‌شوند. حاصل رویه دوم، خلق خودروهایی همچون سورن، دنا پلاس و پژو پارس است. در این مطلب، به بررسی قیمت دنا پلاس، یعنی همان نسخه آپشنال دنا می‌پردازیم که تغییرات اندکی را در ظاهر و امکانات به خود دیده است.
یکی از اصلی‌ترین ایرادات وارد شده به دنا، طراحی درب‌های آن بود که بدون هیچ تغییری، مستقیما از سمند کپی شده بود. خریداران دنا توقع نداشتند خودرویی گران‌تر از سمند را خریداری کنند، اما در عمل تفاوتی میان نمای جانبی این دو خودرو وجود نداشته باشد. از این رو ایران خودرو طرح جدیدی را برای نمای جانبی در دنا پلاس اعمال کرده که کمی مدرن‌تر و نوآورانه‌تر است. البته رنگ آمیزی این درب‌های جدید، تا مدت‌ها برای ایران خودرو دردسر ساز شده بود. چراغ‌های خودرو در جلو و عقب نیز اندکی متفاوت شده، اما در نگاه اول، به نظر می‌رسد مالک خودرو با هزینه شخصی، چراغ‌ها را تغییر داده و ظاهر آن‌ها، چندان جدید به نظر نمی‌رسد.

همان‌طور که می‌دانید، موتور EF7 بسیار به گرما حساس است و یکی از ایرادات مهم دنا، به همین مورد مربوط می‌شود. جلوپنجره کوچک دنا، برای رساندن هوای لازم به این موتور کافی نیست و به همین دلیل، در دنا پلاس با حذف چند قطعه پلاستیکی، جلوپنجره‌ای بزرگ‌تر را شاهد هستیم. کابین دنا بر خلاف ظاهر خارجی، هماهنگی بیشتری دارد، که علت آن الگو برداری از محصولات موفق هیوندای برای طراحی کابین این خودروست. مهم‌ترین آپشنی که در دنا پلاس شاهد آن هستیم، سانروف بوده که حضور این آپشن، دوام چندانی نداشت، چرا که با بحرانی شدن شرایط صنعت خودرو، شرکت‌های ایرانی اقدام به حذف آپشن‌ها و امکانات رفاهی از خودروهای خود کردند و به همین خاطر، دنا پلاس نیز برخی از آپشن‌های بدست آمده، نظیر آنتن کوسه‌ای و سانروف را از دست داد. به همین دلیل، نسخه‌های صفر کیلومتر دنا پلاس، در حقیقت یک دنا معمولی با درب‌ها و چراغ‌هایی متفاوت هستند! علاوه بر بحث امکانات رفاهی، دنا پلاس مجهز به ایربگ‌های جانبی نیز بود. این ایربگ‌ها نیز در پروسه حذف امکانات ایمنی قرار گرفتند، که این مساله جای تاسف دارد. علاوه بر موارد ذکر شده، کیفیت مونتاژ بدنه و قالب‌گیری قطعات چندان تعریفی ندارد،

با وجود آن‌که محصولات جدید ایران خودرو در طی سال‌های اخیر، نظیر دنا و دنا پلاس، پژو 207 اتوماتیک و پژو پارس LX، سعی کردند در زمینه امکانات رفاهی پا به پای رقیبان چینی حرکت کنند، اما در مساله قوای فنی، فاصله بین خودروهای ایرانی و چینی روز به روز بیشتر می‌شود. دنا پلاس در بحث پیشرانه هیچ تغییری نداشته و شاهد نصب همان موتور EF7 تنفس طبیعی به حجم تقریبی 1700 سی سی و قدرت 114 اسب‌بخار و گشتاور 155 نیوتن‌متر هستیم. با توجه به سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین، این پیشرانه با مصرف ترکیبی 7.74 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر، اندکی پر مصرف به نظر می‌رسد و از سوی دیگر، شتاب 14 ثانیه‌ای دنا پلاس، نشان دهنده عملکرد درخشانی از این خودرو نیست. پیشنهاد ایران خودرو به افرادی که به دنبال شتاب بیشتر هستند، دنا پلاس توربو با قدرت و گشتاور و البته قیمت بیشتر است، هر چند باید با استهلاک این خودرو نیز کنار بیایید.

به واسطه تشنه بودن بازار ایران برای خودروهای جدید، هر محصول جدیدی با هر مشخصاتی و هر قیمتی، به سرعت از سوی مصرف‌کنندگان ایرانی مورد توجه قرار می‌گیرد. دنا پلاس نیز یکی از این محصولات است که سرنوشتی شبیه رنو ساندرو در بازار پیدا کرده و نمودار قیمت آن به صورت مرتب، رو به بالا حرکت می‌کند. افزایش قیمت سوخت و سهمیه بندی بنزین نیز مزید بر علت شده، تا در طی ماه جاری، روند صعودی افزایش قیمت دنا پلاس، شدت بیشتری پیدا کند. در جدول زیر، نگاهی به قیمت دنا پلاس در بازار آزاد داشته‌ایم. دو نکته را در مورد قیمت‌های زیر، باید مد نظر داشته باشید. اول آن‌که قیمت‌ها تقریبی هستند و با توجه به آن‌که در بازار ایران، هرکس خودرو خود را به هر قیمتی که بخواهد می‌فروشد، رقم‌های بالاتر یا پایین‌تر از این جدول را در بازار خواهید یافت. از سوی دیگر، مدل‌های اخیر دنا پلاس، به خصوص تولیدات امسال، از امکانات و تجهیزات کمتری در مقایسه با تولیدات قبلی بهره می‌برند.

سال ساختکارکردرنگبدنهقیمت
1398صفرکیلومترسفیدبدون رنگ139 میلیون تومان
1398صفرکیلومترسفیدبدون رنگ144 میلیون تومان
1398صفرکیلومترمشکیبدون رنگ141 میلیون تومان
139725,000 کیلومترسفیدبدون رنگ140 میلیون تومان
139643,000 کیلومترسفیدگلگیر تعویض137 میلیون تومان



ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید