برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

معمای بازگشت خودروها به خط تولید

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
معمای بازگشت خودروها به خط تولید
دنياي اقتصاد/ با وجود آنکه آمارها در ماه‌هاي گذشته نشان مي‌داد توليد محصولات رنو در ايران خودرو و پارس‌خودرو متوقف شده، گزارش اخير خودروسازان به بورس نشان از سرگيري توليد تندر-۹۰ و ساندرو دارد. طبق گزارش خودروسازان به بورس، توليد محصولات رنو در پارس‌خودرو طي دي ماه امسال ۲۲۵ دستگاه بوده است. ايران‌خودرويي‌ها نيز در دي امسال ۱۳۹ دستگاه از محصولات رنو را توليد کرده‌اند تا مجموع رنوهاي توليدي در اولين ماه زمستان امسال به ۳۶۴ دستگاه برسد. با توجه به اطلاعيه‌اي که پارس خودرويي‌ها صادر کرده‌اند، ظاهرا امکان توليد ۳ هزار دستگاه از محصولات رنو در اين شرکت فراهم شده و اين موضوع ريشه در ترخيص باقي‌مانده قطعات مربوط به اين خودروها از گمرک دارد. طبق اين اطلاعيه، رنوهاي توليدي در اختيار برخي ثبت نام‌کنندگان اين محصولات قرار خواهد گرفت. هرچند ايران خودرو در مورد ازسرگيري توليد رنو توضيحي نداده، اما به نظر مي‌رسد اين شرکت نيز با توجه به ترخيص قطعات از گمرک، موفق به توليد دوباره محصولات رنو شده است. ازسرگيري توليد محصولات رنو در کشور اما چند پرسش و ابهام را در خود جاي داده است. ابهام اصلي به ترخيص قطعات از گمرک مربوط مي‌شود؛ رنو تقريبا از پاييز سال گذشته ارسال قطعات به ايران را به دليل تحريم، متوقف کرده و با اين حساب، امکان واردات جديد از اين شرکت وجود نداشته است. بنابراين قطعات ترخيصي مدت‌ها در گمرک مانده‌اند، آن هم در حالي که چند هزار نفر از ثبت نام‌کنندگان چشم انتظار دريافت رنوهاي خود بودند. در اين مدت، خودروسازان توانستند تعدادي از ثبت‌نام‌کنندگان را با حربه سود انصراف و ارائه محصولات جايگزين، به اصطلاح از سر باز کنند. حال اين پرسش پيش مي‌آيد که وقتي قطعات در گمرک موجود بوده، چرا خودروسازان نسبت به ترخيص آنها اقدام نکرده اند؟ آيا صبر کرده‌اند تا کسري قطعات داخلي محصولات رنو نيز تامين و آنگاه با ترخيص وارداتي‌ها، توليد را از سر بگيرند؟ يا اينکه فروش به قيمت آزاد و حاشيه بازار را در دستور کار قرار داده اند؟ پاسخ به اين پرسش زماني مشخص خواهد شد که ايران خودرو و سايپا براي ثبت‌نام‌کنندگان انصراف نداده تندر-۹۰ و ساندرو، دعوتنامه ارسال و رقم لازم براي تکميل وجه را مشخص کنند. طبعا اگر محصولات رنو با قيمت قديم تحويل شوند، سود مالي خودروسازان از اين ماجرا منتفي است، اما اگر قيمت نهايي خودرو به نرخ بازار نزديک (يا به هر حال از قيمت قديم فاصله داشته باشد)، مشخص مي‌شود حبس چند ماهه قطعات در گمرک، در راستاي فروش اين محصولات با قيمت حاشيه بازار بوده است. گفته مي‌شود اين اقدام پيش‌تر در مورد يکي از خودروهاي مونتاژي چيني در کشور صورت گرفت، به نحوي که خودروساز موردنظر پک قطعات را با تاخير ترخيص و محصولات توليدي را با قيمت جديد عرضه کرد. طي امسال، مشابه اتفاق رخ داده براي رنو، براي برخي ديگر از خودروها نيز افتاد، از جمله دانگ فنگ، آريو و برليانس. در مورد اين خودروها نيز گفته مي‌شد توليدشان متوقف شده، اما ناگهان در آمارها مشخص مي‌شد به خطوط توليد بازگشته‌اند. بايد منتظر ماند و ديد شگفتي بعدي خودروسازان در اين ماجرا کدام محصول خواهد بود.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره