نماد آخرین خبر

کامیون «هوو» با نامی جدید به بازار ایران می آید

منبع
عصر خودرو
بروزرسانی
عصر خودرو/ اين روزها در کنار وضعيت نابسامان بازار خودروهاي سواري و ممنوعيت واردات خودرو، اوضاع خودروهاي سنگين نيز چندان مساعد نيست. بالا رفتن قيمت خودروهاي تجاري و نزديک شدن قيمت نمونه هاي کم کار اروپايي به حوالي دو ميليارد تومان در کنار قيمت هاي چند صد ميليوني خودروهايي که از نظر قوانين دولتي فرسوده به حساب مي آيند، عدم توليد داخلي به اندازه کافي و در حد نياز بازار و... از مهم ترين مشکلات اين بخش از صنعت حمل و نقل است. اما اين روزها يکي از بزرگ ترين توليدکنندگان خودروهاي سنگين در کشورمان درحال آماده شدن براي عرضه محصولات سنگين چيني خود هست. محصولاتي که نه کاملا آشنا هستند و نه چندان غريبه و اين بار با نام و مشخصات فني تغيير يافته به بازار کشورمان راه پيدا کرده اند. از A7 تا T7 چندين سال پيش و پس از توقف فروش کشنده هاي فراز، ايران خودرو ديزل نسل جديد محصولات شرکت سينوتراک را با نام هوو A7 وارد بازار کرد. اين کشنده داراي برتري هاي خاصي نسبت به هوو و فراز بود که از مهم ترين آن ها بايد به پيشرانه 420 اسب بخاري آن اشاره کرد که در کنار سيستم ترمز پيشرفته تر مجهز به تکنولوژي ضد قفل و... از آن يک محصول کاملا برتر از هوو و فراز ساخته بود و شايد به همين خاطر بود که ايران‌خودرو نيز علاقه اي نداشت به اين حقيقت اشاره کند که اين کشنده نيز، محصولي از همان شرکت سينوتراک است که هوو را به بازار ايران فرستاده بود و در واقع تلاش هايي براي مخفي نگاه داشتن اين واقعيت نيز مي کرد. اما شرايط خاص بازار در کنار عدم بازاريابي ايران‌خودروديزل براي اين کشنده و از همه مهم تر وجود دو رقيب خانگي ديگر براي A7 يعني فوتون آئومان و کشنده دنيز در سبد فروش ايران‌خودرو ديزل باعث شد تا A7 نتواند چندان جايگاه و فروشي پيدا کند. در اين ميان وجود محصولات چيني ديگر بازار مثل کشنده C&C و يا کاوه که طرفداران بيشتري داشتند هم باعث شد تا A7 با فروش اندکي مواجه شده و کم کم در برنامه هاي فروش ايرانخودروديزل کم رنگ تر از قبل شود. اما اين روزها دوباره اين خودرو با نام سيتراک T7H به همراه برادر ديگرش يعني سيتراک C7H توسط مجموعه پيلسان که از زيرمجموعه هاي شرکت ماموت ديزل محسوب مي شود در حال راه يابي به جاده هاي کشورمان است که مي توان گفت حضور اين چنين خودروها که در واقع با کشنده C&C آغاز شده است، روند عرضه محصولات با کيفيت تر چيني خواهد بود. از سيتراک تا پيلسان در سال 2009 شرکت MAN آلمان به منظور حضور قوي تر در بازار پر اهميت چين، اقدام به تاسيس شرکتي مشترک با سينوتراک کرد که از بزرگ ترين سنگين سازان اين کشور محسوب مي شود. اين همکاري که با خريد 25 درصد از سهام سينوتراک همراه بود منجر به انتقال دانش فني و تکنولوژي از سوي MAN به سينوتراک شد و محصولات جديد حاصل از اين همکاري، با برند سيتراک و با استفاده از تکنولوژي هاي محصولات MAN خلق شدند. سيتراک T7H که در واقع همان هوو A7 با تغييراتي فني است در کنار C7H که حتي در اتاق نيز شباهت هايي با سري TGمان دارد، دو محصول جديد اين شرکت هستند که اين روزها قرار است در کشورمان توسط مجموعه پيلسان عرضه شوند. مجموعه پيلسان از زيرمجموعه هاي شرکت ماموت ديزل است که در سال 1395و با هدف همکاري با شرکت هاي خارجي مثل تايرسازي بريجستون و شرکت CNHTC چين تاسيس شده است. در سبد محصولات اين شرکت مي توان تريلرهايي با نام پيلسان و کشنده هاي سيتراک را ديد. طبق گفته هاي شرکت پيلسان، اين تريلرها که طيف کاملي را شامل مي شوند، با تکنولوژي روز اروپا و همراه با استاندارهاي اين منطقه توليد مي شوند و مي توان فهميد که هدف از تاسيس اين بخش، عرضه محصولاتي با کيفيت اما با قيمت هاي پايين تر براي طيف گسترده تري از خريداران خواهد بود. مي توان اميدوار بود که اگر توان شرکت ماموت و پيلسان براي عرضه اين کشنده ها، همچون برنامه عرضه محصولات اسکانيا باشد، بايد منتظر فروش بالاي اين خودروها در کشورمان بود. امروزه با وجود محصولاتي مثل کشنده هاي C&C يا دانگ فنگ KX، نگاه منفي خريداران به کشنده هاي چيني کمتر شده است و از طرفي با مشخصات قابل قبول اين دو کشنده در کنار نام معتبر ماموت ديزل، مي توان آينده خوبي براي اين دو خودرو نيز متصور بود. امروزه با توجه به قيمت هاي نجومي کاميون هاي صفر کيلومتر اروپايي، راهي جز عرضه نمونه هاي کارکرده از اين خودرو ها و يا مدل هاي ارزان قيمت تر چيني براي کاهش سن ناوگان تجاري کشورمان ديده نمي شود. کشنده T7H يکي از محصولات سيتراک در کشورمان، کشنده T7H است که ظاهري شبيه به همان هوو A7 دارد. قابل ذکر است که طبق گفته هاي اين شرکت، اتاق اين خودرو که داراي سيستم بالابر هيدروليکي و الکتريکي بوده از طراحي هاي شرکت معروف جيوجيارو ايتاليا است. در زير اين کابين، چهار بالن باد براي نرمي و جذب تکان هاي مسير قرار دارد و براي افزايش ضريب ايروديناميک آن، داراي مجموعه کامل بادگير روي سقف و لبه هاي انتهايي اتاق است. اين کشنده از موتوري با کد MC11 به حجم 10.5 ليتر استفاده مي کند که اساس ساختاري آن در واقع پيشرانه سري D20 مان است و آلايندگي آن با کمک سيستم پاشش ادبلو يا همان تکنولوژي SCR به يورو4 مي رسد و البته داراي فيلتر جذب دوده نيز بوده تا با استاندارد هاي آلايندگي کشورمان تطابق کامل داشته باشد. بالاترين قدرت اين پيشرانه 6 سيلندر توربوشارژ شده برابر است با 440 اسب بخار و بيشينه گشتاور آن نيز به 1900 نيوتن متر مي رسد. مي بينيم که در واقع اين کشنده با موتوري جديد با 20 اسب بخار قدرت بيشتر، تفاوت هايي با هوو A7 دارد. گيربکس اين خودرو نيز از ساخته هاي ZF و نمونه اي 16 سرعته دستي بوده و داراي دنده هاي سنکرونيزه براي تعويض راحت تر در دور موتورهاي مختلف است. در حالي که اين خودرو در قسمت هاي ظاهري دقيقا همان A7 ايرانخودروديزل است، در بخش هاي فني مي توان به قطعات مشترک با محصولات مان و يا ساخته شده تحت نظارت اين شرکت اشاره کرد. براي مثال محورها نيز از ساخته هاي MAN بوده که در محور عقب به قفل ديفرانسيل نيز مجهز است. همچنين محور عقب داراي سيستم تعليق بادي با کنترل دستي و اتوماتيک نيز بوده که از ساخته هاي شرکت معتبر wabco است. اين کشنده در محور جلو داراي ترمزهاي ديسکي و در محور عقب از نوع کاسه اي است که با وجود سيستم هايي مثل ترمز ضد قفل ABS، سيستم ضد لغزش ASR و سيستم توزيع و محدود کننده نيروي ترمز EBL به همراه ترمزموتوري اتوماتيک، توان توقفي بالايي خواهد داشت. در بين تجهيزات استانداردي که روي اين خودرو ديده مي شود مي توان به بخاري درجا، سيستم صوتي و تصويري به همراه مانيتور 5/5 اينچي، آينه هاي برقي گرم کن دار، گرم کن هواي ورودي به موتور، پيش گرم کن برقي و فيلتر آب گير سوخت، بوق شهر و جاده، سيستم هشدار دنده عقب، کپسول آتش نشاني و.. اشاره کرد. همچنين اين خودرو داراي باک سوخت 560+600 ليتري به همراه مخزن ادبلو به ظرفيت 40 ليتر است. ضمن اين که مي توان به صورت سفارشي براي آن امکاناتي مثل سيستم نشانگر فشار هواي تايرها TPMS، بلوتوث، کولردرجا، خروجي برق 12 ولت، صندلي شاگرد بادي، پرده هاي جانبي اتاق، يخچال و فريزر و.. نيز سفارش داد. کشنده C7H اين کشنده در واقع محصول جديدتري نسبت به T7H است و از اتاق سري TG مان بهره مي برد که واضح ترين نشانه آن، حالت کرکره اي در بخش عقبي بالاي اتاق است. در طراحي داخلي و خصوصا داشبورد نيز مي توان به روشني ردپاي طراحي محصولات MAN مثل TGX را ديد که باعث شده است فضاي داخلي، ساده و در عين حال کاربردي و به روز باشد. اين خودرو در بخش فني عينا همان T7H است با اين تفاوت که در بخش هايي داراي تفاوت هاي اندکي شده است. براي مثال، باک سوخت اين خودرو فقط در حجم 600 ليتر ذکر شده است و مجموعه کلاچ نيز از ساخته هاي SACHS است که سابقه زيادي در ساخت مجموعه کلاچ خودروهاي سبک و سنگين دارد.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره