نماد آخرین خبر

«K132»؛ محصول جدید ایران‌ خودرو

منبع
دنياي خودرو
بروزرسانی
«K132»؛ محصول جدید ایران‌ خودرو
دنياي خودرو/ اين فرصت ايجاد شده است تا توليد محصول کراس‌ اووري را که در برنامه داريم، روي همين پلت فرم باشد. بنابراين بسياري از طراحي‌ هايي که در پلت‌ فرم اين محصول انجام داده‌ايم در محصولات ديگر نيز قابليت استفاده دارد. اين موضوع نشان‌ دهنده آن است که در بحث‌ هاي مهندسي پيشرفت خوبي داشته‌ ايم هرچند براي مدتي کوتاه برجام توانست مسير را براي ورود خودروسازان و سرمايه‌ گذاران خارجي به کشور باز کند اما عمر دستاوردهاي آن به‌ قدري کوتاه بود که حتي ايران‌ خودرو براي همکاري با خودروساز فرانسوي درراستاي توليد پژو301 نيز نتوانست به نتيجه‌اي برسد و با بازگشت تحريم‌ها، خودروسازان و سرمايه‌گذاراني که پيمان دوستي با بخش‌هاي مختلف صنعتي کشور بسته بودند، از ايران رفتند. از همين‌ رو، باتوجه به توقف کامل همکاري ايران‌خودرو و پژو، اين شرکت خودروساز داخلي توليد محصولي جديد به‌نام «K132» را در برنامه قرار دارد. محصولي‌که نتيجه تلاش مشترک مهندسان و طراحان صنعت قطعه و خودرو است و با توليد آن تحولي بزرگ در اين صنعت ايجاد خواهد شد، زيرا پلت‌ فرم طراحي‌ شده در آن پيش‌ زمينه‌اي براي ساخت محصولات بعدي شرکت ايران‌ خودرو خواهد بود. در اين خصوص کيانوش پورمجيب، معاون تحقيقات،‌ طراحي و تکوين ايران‌ خودرو در گفت‌ و گو با «دنياي‌ خودرو» با اشاره به اينکه پژو حقي براي مدعي‌ شدن در مالکيت محصول جديد ايران‌ خودرو ندارد، توضيح مي‌دهد. زماني‌که برنامه توليد محصول جديد ايران‌خودرو را آغاز کرديد،‌ سايه تهديداتي همچون تحريم‌ ها بر سر صنعت خودرو سنگيني مي‌کرد، چگونه اين مشکلات را کنار زديد؟ هرچند با بازگشت تحريم‌ها در حوزه اقتصاد کلان با مشکلاتي روبه‌رو شديم اما اين موضوع در بخش توسعه کشور به‌عنوان يک فرصت معرفي شد. چراکه با محدود و قطع‌شدن بسياري از ارتباطات بين‌المللي به‌شکل طبيعي بايد روي توان طراحان، شرکت‌هاي مهندسي‌ و قطعه‌سازان داخلي براي ارائه محصول جديد از سوي ايران‌خودرو حساب بازمي‌کرديم. بااينکه ‌سال گذشته چالش‌ها و مشکلاتي در اين زمينه داشتيم اما هم‌اکنون محصول به حوزه صنعتي‌سازي و صحه‌گذاري‌هاي نهايي سيستم‌هاي اصلي آن رسيده است. بنابراين چالش بزرگ طراحي را بدون حضور خارجي‌ها از سر گذرانده‌ايم. با اين تفاصيل، محصول جديد ايران‌ خودرو که از آن به‌ عنوان «K132» ياد مي‌شود در مراحل تست و آزمون قرار گرفته است؟ بله، طراحي هر محصولي نياز به صحه‌گذاري، تست و آزمون، نمونه‌‎سازي، ساخت قالب و غيره دارد که اکنون در آن مرحله قرار داريم. اکنون در مسيري حرکت مي‌کنيم که بتوانيم محصول جديد را به صورتي که بتوان توليد انبوه کرد به جامعه ارائه دهيم. الان به طراحي اين محصول رسيده‌ايم و قابليت شماره‌گذاري را به طور حتم خواهيم داشت. بنابراين مي‌توانيم بگوييم چالش اصلي را که در توسعه داشتيم، در مورد اين محصول پشت سر گذاشته‌ايم. اين محصول با ساخت داخل بسيار بالايي که دارد، قرار است به بازار بيايد و ازجمله بي‌نظيرترين محصولات خواهد بود. اشاره کرديد از پلت‌ فرم اين محصول مي‌توانيد براي توليد خودروهاي ديگر در ايران‌ خودرو نيز بهره‌ ببريد، در اين موضوع توضيح بيشتري بدهيد. اين فرصت ايجاد شده است تا توليد محصول کراس‌اووري را که در برنامه داريم، روي همين پلت فرم باشد. بنابراين بسياري از طراحي‌هايي که در پلت‌فرم اين محصول انجام داده‌ايم در محصولات ديگر نيز قابليت استفاده دارد. اين موضوع نشان‌دهنده آن است که در بحث‌هاي مهندسي پيشرفت خوبي داشته‌ايم، همچنين در بحث مقياس اقتصادي توليد نيز جلو خواهيم بود. بنابراين باتوجه به اين شرايط بسياري از سيستم‌ها و مجموعه‌هايي که در «K132» طراحي شده، در محصول بعدي ايران‌خودرو هم قابل‌استفاده خواهد بود. استفاده از پلت‌فرم مشترک در خودروها هم در بين خودروسازان جهاني اقدامي مرسوم است. با اين شرايط مي‌توانيد درخصوص مزاياي استفاده از پلت‌ فرم مشترک در بين خودروسازان در سطح جهاني توضيح دهيد؟ استفاده از ظرفيت‌هاي پلت‌ فرمي باعث مي‌شود که با زمان کمتر و قيمت تمام‌شده کمتر محصول بعدي را ارائه دهند. اکنون ايران‌خودرو هم از همين الگو بهره مي‌برد، به اين دليل که توانسته‌ايم پلت‌فرم محصول جديد را توسعه دهيم و محصول جديد را نيز براساس همان توليد خواهيم کرد. البته اين نکته را هم بايد ذکر کنم ‌پلت‌فرم «K132» متعلق به خودمان و مالکيت آن صددرصد متعلق به طراحان داخلي است. همچنين نه‌تنها از لحاظ محصول توليدي بلکه از جهت دانش نيز تمام اطلاعات آن در اختيارمان قرار دارد، به‌اين‌دليل‌که محصول بعدي کراس‌اوور را قرار است روي همين پلت‌فرم توليد کنيم. درصورتي که دانش‌ فني وجود نداشت اين امکان فراهم نبود که بتوانيم محصول بعدي را روي همين پلت‌فرم ارائه دهيم. درحال‌حاضر نيز رام، اکسل، فرمان، الکترونيک خودرو، ‌شبکه خودرو، پيشرانه و غيره خودرو «K132» همگي محصول ايران‌خودرو بوده، بديهي است باتوجه به اين چندمثال تمامي پلت‌فرم متعلق به خود ماست. در بحث قطعات الکترونيکي ازجمله سنسورها با موانع و مشکلاتي مواجه نبوديد؟ اين موضوع به توليد جاري هم برمي‌گردد. به‌اين دليل که تمام محصولات جديد هم سنسور دارند و هم قطعات الکترونيکي و غيره دارند. خوشبختانه به‌واسطه همين تحريم‌ها در حوزه ساپکو و مديريت جديد با فشار مضاعف با عنوان نهضت ساخت داخل در ايران خودرو مطرح است که حمايت وزارت صمت را هم براي خود دارد تا از ظرفيت‌هاي شرکت‌هاي دانش‌بنيان، صنايع‌دفاع و دانشگاه‌ها در جهت داخل‌سازي حداکثري استفاده کنيم. درهمين‌راستا نيز اکنون در حوزه انژکتور، سنسورها و قطعات الکترونيکي به موفقيت‌هاي خوبي دست‌يافته‌ايم. بنابراين با اين شرايط طبيعي است در محصولات جديد هم آن توان قابل‌استفاده خواهد بود. الان با صنايع دفاع در خودکفايي برخي قطعات الکترونيکي «هاي‌تک» به موفقيت‌هاي بسيار خوبي رسيديم اين قطعات هم شامل «اينفليتور» ايربگ،‌ چاشني کمربند ايمني «MGG»، سنسور حتي سنسور اکسيژن، ‌انژکتور و غيره موفقيت‌هاي بسياري خوبي صنايع دفاع و بعضي شرکت‌هاي دانش‌بنيان اتفاق افتاده است و دستاوردهاي خوبي را در اين زمينه شاهد هستيم. درهمين‌راستا نيز کاهش ارزبري خوبي هم اتفاق افتاده است. پس پيروي آن موفقيت‌ها خودروسازان نيز مي‌توانند از همان توانمندي‌هاي ايجادشده استفاده کنند. با ‌توجه به اينکه در توليدات روزمره خودروسازان هم مشکلاتي در زمينه تامين يونيت‌هاي «EMS» ، «ECU» و «ACU» داشتيم، براي اين خودرو با چنين مشکلاتي روبه‌رو نيستيم؟ «EMS» ‌يکي از حوزه‌هاي الکترونيک خودرو است از سال‌ها پيش ايران‌خودرو و صنايع خودرو کشور به سمت داخلي‌سازي آن حرکت کردند و اکنون بسياري از قطعات اين بخش در داخل توليد مي‌شود و نرم‌افزارهاي آن نيز توسعه يافته است. درهمين‌لحظه بخش قابل‌توجهي از «EMS» موردنياز خط‌توليد در داخل توليد مي‌شود. در حوزه ايربگ، «ACU» هم شبيه «ECU» است. پس وقتي به «ECU» دسترسي يافتيم، به‌طورقطع به «ACU» هم دسترسي پيدا خواهيم کرد. همچنين وقتي در نرم‌افزار «EMS» به موفقيت‌هايي دست پيدا کرديم به‌طور قطع دسترسي به نرم‌افزار «EMS»هم امکان‌پذير است. البته اين به اين معنا نيست که توانسته باشيم به‌صورت‌کامل به خودکفايي دست پيدا کرده باشيم، اما اکنون يک جهش مهم درصنعت خودرو ايجاد شده است. درحال‌حاضر براي تامين قطعات پليمري و پلاستيکي «K132» با مشکلاتي مواجه هستيد؟ پتروشيمي قابل‌قبولي داريم و يکي از نقاط قوت کشور نيز همين زمينه است. البته انواع پليمرها را توليد نمي‌کنيم و بخشي از آن از خارج کشور تامين مي‌شود. اما اين به‌آن معنا نيست که امکان تامين آن‌ها وجود نداشته باشد، به‌خصوص که بخش قابل‌توجهي از آن نيز در داخل توليد مي‌شوند. بسياري از قطعه‌سازان مي‌گويند همين الان براي تامين قطعات پليمري «K132» دچار چالش هستيم؛ پلوس، گردگيرهاي پلوس و قطعات پلاستيکي موتور و غيره ازجمله آن قطعات هستند. وقتي درباره طرحي با ابعاد خودروسازي صحبت مي‌کنيم، فقط يک تا دو عامل نيست که مي‌تواند سرعت کار را کاهش بدهد. ازهمين‌رو تک‌تک موارد طرح را مديرپروژه پيگيري و بررسي مي‌کند. اين موضوع فقط مختص کشور ما نيست و مدير پروژه در هر کشوري ممکن است با انواع و اقسام کمبودها در شروع هر طرحي روبه‌رو باشد. بديهي است برخي موارد را بايد از خارج کشور تامين کنيم، ‌به‌خصوص‌همان‌طور که اشاره کردم خودکفايي صددرصدي در اين بخش نداريم. چراکه نمي‌توان تمام ابعاد يک خودرو را در داخل توليد کرد. البته ضرورتي هم در اين زمينه وجود ندارد چون دربرخي‌موارد حتي اقتصادي هم نيست. اما اين محصول باتوجه به رويکردي که داريم، درصد قابل‌توجهي از آن داخلي‌سازي شده است. هرچند الان براي دستيابي به ايمني خودرو «K132» نياز به«Euro NCAP» (برنامه ارزيابي خودروهاي جديد اروپايي) بالاتر داريم، ‌از همين رو برخي ورق‌ها را «HSS» تعريف کرده‌ايم. البته براي فولادمبارکه تعريف پروژه انجام داده‌ايم اما در اين فاصله براي آنکه پروژه پيش برود سفارش محدودي از خارج داريم البته اين امر به منظور محدوديت يا وابستگي نيست. چند سال گذشته خانواده خودروهاي پژو ذهنيت بدي را در مردم ايجاد کرد که شبکه برقي «CAN» آن با مشکلاتي مواجه است، آيا «K132» نيز اين دردسرها را دارد؟ سيستم «CAN» را بايد به‌عنوان يک فرصت ديد زيرا به ارتقاي شبکه برق و الکترونيک منتج شد. هرچند براي دوره محدودي برخي مسائل کيفيتي مشتريان را با مشکل مواجه کرد اما شبکه برق و الکترونيک اين محصولات اکنون کاملا داخلي‌سازي شده است. در سال 91 که پژو از ايران رفت، در شبکه برق و الکترونيک به‌دليل وابستگي که داشتيم با مشکل مواجه شديم. در آن زمان قابليت توليد 206 را از دست داديم ازهمين‌رو در آن مقطع کارخانه تصميم گرفت با همکاري يکي از سازندگان قطعات به سرعت شبکه برق و الکترونيک را طراحي کند که در مدت 8ماه انجام شد. بنابراين خودرو «K132» نيز بدون هيچ مشکلي توليد خواهد شد. قيمت اين محصول در زمان عرضه چقدر خواهد بود؟ در مورد قيمت، باتوجه به شرايطي که ثبات اقتصادي وجود ندارد،‌ نمي‌توان از همين اظهارنظر کرد. باتوجه به شرايط اقتصادي زمان عرضع محصول بايد ديد تامين و تدارک قطعات به چه نحوي خواهد بود و بعد متناسب با آن و همچنين با همراهي مراجعي که در کشور براي قيمت‌گذاري هستند، قيمت را تعيين مي‌کنيم. «K132» طبق زمان‌بندي که ايران خودرو اعلام کرده است، عرضه مي‌شود؟ بله، اين محصول طبق زمان‌بندي اعلام‌شده و براساس برنامه‌ريزي‌ها عرضه خواهد شد.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره