نماد آخرین خبر

ماجرای محصولات جدید «ایران خودرو و سایپا» و استانداردهای ۸۵گانه

منبع
ايرنا
بروزرسانی
ماجرای محصولات جدید «ایران خودرو و سایپا» و استانداردهای ۸۵گانه
ايرنا/ چهارشنبه هفته گذشته (۳۰ بهمن) دو خودروساز بزرگ کشور يعني ايران خودرو و سايپا در مراسمي با حضور رئيس جمهوري، چهار خودروي جديد خود را در حياط هيات دولت به نمايش گذاشتند. با توجه به تاکيد سازمان ملي استاندارد بر لزوم برخورداري خودروها از استانداردهاي ۸۵گانه، بايد ديد اين خودروها استانداردهاي ياد شده را پاس مي‌کنند يا خير؟ ارتقاي استانداردهاي خودرويي به ۸۵ مورد از سال ۹۶ آغاز شد، در آن زمان اين استانداردها براي خودروهاي وارداتي اجباري شد، اما براي خودروهاي داخلي يک مهلت سه ساله در نظر گرفته شد. براساس روند اجباري شدن استانداردهاي اجباري خودروها از يکم دي ماه سال ۹۶ استانداردهاي ۵۲ گانه خودرويي پياده شد، از يکم دي ماه پارسال استانداردهاي ۶۳ گانه و از اول دي ماه امسال استانداردهاي ۸۵‌گانه خودروها اجباري شد. استانداردهايي که به گفته مسوولان سازمان ملي استاندارد، براي ايمني مردم و ارتقاي خودروهاي مورد استفاده طراحي شده و به هيچ عنوان سختگيرانه نيست. دنا پلاس توربو اتوماتيک و سمند K۱۳۲ ايران خودرو و رُهام و کراس‌کانتري سايپا، خودروهايي بودند که هفته گذشته با حضور رئيس جمهوري به نمايش گذاشته شدند. خودروهايي که در نگاه نخست داراي طرح‌هاي بدنه جالبي بوده و بلوغ خودروسازان داخلي را نشان مي‌دادند. تاکيد سازمان ملي استاندارد بر لزوم برخورداري خودروها از استانداردهاي ۸۵گانه، ما را بر آن داشت تا در اين زمينه با معاون نظارت بر اجراي استاندارد سازمان ملي استاندارد ايران به گفت وگو بنشينيم. «وحيد مرندي‌مقدم» مي‌گويد: خودروسازان ياد شده بايد مدارک مربوط به استانداردهاي ۸۵‌گانه اين خودروها را براي سازمان ملي استاندارد ارسال کنند. به گفته اين مقام مسوول، از آنجايي که خودروهاي ياد شده بر روي پلتفرم‌هاي محصولات قديمي‌تر ايران‌خودرو و سايپا توليد شده، برخي استانداردهايشان قابل تسري است و به همين دليل آنها را کنترل نمي‌کنيم. وي تاکيد کرد: ‌اگر آپشن يا امکانات جديدي در اين خودروها نصب شده باشد يا از طرح و ايده جديدي استفاده کرده باشند، بايد مدارک لازم را به اين سازمان ارسال کنند تا مورد بررسي قرار گرفته و مراحل تاييد را بگذرانند. مرندي مقدم خاطرنشان کرد:‌ خودرويي مانند دناپلاس توربو از استانداردهاي ۸۵‌گانه برخوردار است و به همين دليل تاييد و شماره‌گذاري شده است و در سطح خيابان‌ها و جاده‌ها تردد مي‌کند، اما اکنون نسخه جديدتري از اين خودرو مجهز به دنده اتوماتيک عرضه و رونمايي شده و بايد استانداردهاي مربوطه بررسي شود. مشخصات خودروهاي جديد K۱۳۲ محصول جديد ايران خودرو يک سدان در رده C است و با توجه به الگوي درب ها، نماي جانبي، کاپوت، شيشه ها و زاويه هاي داشبورد از پلتفرم PF۱ گروه PSA در K۱۳۲ استفاده شده است. بر اساس برنامه‌هاي ايران خودرو، نمونه نهايي K۱۳۲ در تابستان سال ۹۹ به صورت رسمي وارد خط توليد خواهد شد. K۱۳۲ مانند پژو ۳۰۱ به امکاناتي نظير دو کيسه هوا، تهويه دستي، کروز کنترل، نمايشگر لمسي و غيره مجهز است. دنا پلاس توربو اتوماتيک نسبت به آخرين نسخه دنا تغييرات فني بسياري به خود ديده، موتور بهتري دارد و تعادل و پايداري‌اش بالا رفته است. افزايش توان موتور، سيستم خنک‌کاري بهتر و هماهنگي بيشتر در تعويض دنده از جمله مشخصه‌هاي بارز اين خودرو ذکر شده است. همچنين، دو محصول سدان و کراس‌اوور (نيم‌شاسي) توليدي گروه سايپا با اتکا به مگاپلت‌فرم ايراني SP۱۰۰ طراحي شده‌اند و قرار است در سال‌ ۹۹ به توليد انبوه رسيده و به بازار عرضه شوند. مدل سدان اين خودروها در چند تيپ مختلف و با بهره‌گيري از موتور توربوشارژ و ساير امکانات روز توليد خواهد شد. مدل کراس‌اوور نيز در انتهاي سال آينده و در چند تيپ با بهره‌گيري از استانداردها و امکانات روز جهاني عرضه خواهد شد.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره