باشگاه خبرنگاران/ با گذشت چندين هفته از تصويب ترخيص خودروهاي دپو شده در گمرک، همچنان خبري از خروج اين خودروها و تاثير آن بر بازار خودرو ديده نميشود.
در حالي مصوبه ترخيص خودروهاي دپويي از سوي هيات دولت تمديد شده که با گذشت مدت زماني از اين مصوبه، نه تنها هنوز کار ترخيص اين خودروها آغاز نشده بلکه روند اجراي آن نيز با موانعي روبرو شده است.
مدتي است شاهد بحران هايي در حوزه خودرو هستيم به نحوي که قيمت اين کالا به شدت افزايش داشته و باعث بروز نارضايتي مردم نيز شده است. به گفته کارشناسان صنعت خودرو علت هاي مختلفي براي افزايش قيمت خودرو وجود دارد که اصلي ترين آن عرضه نکردن خودرو توسط خودروسازان است. علاوه بر اين کارشناسان صنعت خودرو عدم ترخيص خودرو را از ديگر دلايل افزايش قيمت خودرو مي دانند. براي واردات خودرو بايد سامانه ثبت سفارش نيز باز شود که در اين صورت شاهد کاهش بحرانها خواهيم بود.
چندي پيش روح الله لطيفي سخنگوي گمرک کل کشور اعلام کرد که با هماهنگي وزارت صمت، خودروهاي دپو شده در منطقه آزاد اروند و هزار و ۴۸ خودرويي که همه حقوق و عوارض آن پرداخت شده به سرعت ترخيص ميشود، اما در عين حال تاکيد کرده که بايد براي بقيه خودروها مراحل ثبت سفارش از طريق وزارت صمت انجام شود که اين موضوع زمان برخواهد بود.
او اظهار اميدواري کرده که با ورود رئيس قوه قضاييه براي تعيين تکليف خودروهاي دپو شده در گمرک، تا سه ماه آينده همه پنج هزار و ۱۰۸ خودرو مانده در گمرک، تعيين تکليف شود.
مهدي دادفر دبير انجمن واردکنندگان خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزي گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: براي ترخيص خودروهاي دپو شده نياز است که وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت وارد عمل شوند اما متاسفانه هيچگونه همکاري نمي کنند.
او بيان کرد: ۲ سال است که از دپو خودروهاي گمرکي مي گذرد و هم اکنون اجازه ترخيص هيچ خودرويي صادر نشده است. به دليل عدم همکاري نهادهاي مرتبط اين موضوع همواره به تاخير ميافتد اين در حاليست که بدون شک هرگونه تاخير در اجراي اين مصوبه، کار را دشوارتر ميکند.
دبير انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: قرار بر اين بود که هزار و ۴۸ خودرو ترخيص شوند و گواهينامه گمرکي گرفته بودند اما متاسفانه در برابر ترخيص اين خودروها مقاومت مي شود در حالي که اين سرمايههاي مردمي است که در گمرکات دپو شده است.
دبيرانجمن واردکنندگان خودرو با تاکيد بر اينکه بايد اقداماتي از سوي دولت براي بهبودي شرايط انجام شود، گفت: به دليل درج برخي از اخبار مبني بر واردات دوباره خودروهاي لوکس، مصوبه ترخيص خودروهاي دپويي با موانعي مواجه شده است.
کاظم نيکخواه کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزي گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، با بيان اينکه بازار خودرو دچار تحرکاتي شده است که بيشتر ناشي از بازار سرمايه است، گفت: تحرکات بازار خودرو در حد بازار کالا نيست و اين موضوع مهمي است که بايد به آن توجه کرد.
اين کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اينکه ارزش سهام شرکتهاي صنعتي کشور در حال بالا رفتن است، ادامه داد: علت بالا رفتن آن وجود برخي مسائل اقتصاد کلان است. در حال حاضر يک بازار سرمايهاي وجود دارد که نگران آينده است و ترجيح ميدهد هر چه سريعتر پولي را که در اختيار دارد تبديل به کالا (خودرو) کند، هر چقدر تقاضا براي اين موضوع بالاتر برود قيمت افزايش مييابد.
اين کارشناس صنعت خودرو گفت: عدم ترخيص خودروهاي دپو شده از ديگر علل افزايش قيمت خودرو است. اکنون بيش از ۲ سال است که خودورهايي در گمرکات مانده است و اجازه ترخيص آنها صادر نشده است در صورتي که اگر دولت اجازه ترخيص آنها را صادر کند احتمال کاهش قيمت خودرو وجود دارد.
نيکخواه بيان کرد: بازيگران بازار خودرو عوامل افزايش قيمت را به خوبي ميدانند در حال حاضر صنعت خودرو در حداکثر ظرفيت توليد قرار دارد و يک بازيگر فعال در اين حوزه به خوبي اين موضوع را ميداند و هر چه دولتمردان وعده افزايش عرضه ميدهند ميداند که اين قابليت حداقل طي ۲ تا سه ماه آينده وجود ندارد.
او با بيان اينکه سياستهايي که سياستمداران طي ۲ سال اخير اجرا کردند موجب بهم ريختگي بازار شد، افزود: طي اين مدت تمرکز سياستمداران بر کنترل بازار بود و به ازاي آن ضربات مهلکي به صنعت خودرو زدند که منجر به زيان چندين هزار ميلياردي صنعت خودرو و اين صنعت تبديل به يک صنعت زيانده شد، از طرفي وعده ثبات قيمت دادند و همزمان خودروسازي و بازار را با هم نابود کردند.
اين کارشناس صنعت خودرو با تاکيد بر اينکه دولت بايد به توليد خودرو توجه ويژه اي داشته باشد، گفت: بايد قيمت خودروساز آزاد شود، حتي به بهاي بيشتر شدن قيمت پرايد که در بازار فعلي هم در حال اتفاق افتادن است، هر اتفاقي براي قيمتها بيفتد درآمد آن به صنعت خودرو ميرود و چرخ صنعت به گردش در ميآيد و صنعتي را خواهيم داشت که در حال رشد و برطرف کرن مشکلات آن است.
نيکخواه با بيان اينکه بايد اجازه داد صنعت خودرو نفس بکشد، گفت: براي کاهش قيمت خودرو نياز است تا در بلند مدت اين صنعت نفس عميق بکشد که در صورت سود دهي در سيستم مولد قرار ميگيرد و تحت کنترل خواهد بود اما در وضعيت فعلي همه سودها به جيب دلالان و بخش ناپيدا اقتصاد ميرود و کنترلي روي آن نيست.
اين کارشناس صنعت خودرو با تاکيد بر اينکه با آزاد شدن قيمت ها، دلالان از صحنه خارج ميشوند، توليد تقويت شده و ميتوان بازار را کنترل کرد، گفت: بازار خودرو هم اکنون در حال نوسانات زيادي است که نياز دارد مسئولان وارد اين بازار شوند تا اين التهابات کاهش يابد.
اين روند در حاليست که پيش از اين نيز وزير اقتصاد با ارايه پيشنهادي خواستار ترخيص همه اين خودروها از گمرکات شد، اما وزير صمت بنابه دلايل نامعلوم از اجرايي شدن اين پيشنهاد استقبال نکرد که در نهايت با دستور و مصوبه هيات وزيران، مصوبه ترخيص خودروهاي دپويي تمديد شد که بدون شک اين مصوبه لازم الاجرا است، اما از آن جا که نهاد اجرايي اين امر، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت هستند، در حال حاضر کارشکنيهايي ديده ميشود که کار را به تاخير انداخته است. حال بايد ديد با ورود وزارت اقتصاد و گمرک اين گره چگونه باز خواهد شد؟
بازار