نماد آخرین خبر

تست و بررسی خودروی برلیانس H330

منبع
اسب بخار
بروزرسانی
اسب بخار/ صنعت خودرو ايران همواره طي سال‌هاي گذشته دستخوش تغييراتي اساسي شده است. اين تغييرات، که بيشتر به‌واسطه تصميم‌هاي سياسي بين‌المللي صورت گرفته، موجب شده شاهد عرضه محصولات گوناگون توسط برندهاي مختلف جهاني در کشور باشيم. اما متأسفانه طي سال‌هاي گذشته، با توجه به محدود شدن روابط خارجي خودروسازان، شاهد ورود و سرمايه‌گذاري کلان چيني‌ها در اين بخش از صنعت شده‌ايم. شرکت «پارس‌خودرو»، که سابقه درخشاني در زمينه توليد و مونتاژ خودروهاي با کيفيت ژاپني داشته، در سال ۱۳۹۴ براي سهم‌خواهي از اين بخش اقدام به توسعه سبد محصولات خود با برند تجاري «برليانس» کرد. در واقع همکاري مشترک پارس‌خودرو و برليانس چين منتج به توليد و مونتاژ چندين مدل از اين برند شد که از جمله آن‌ها مي‌توان به برليانس سري H300 و H200 کرد. همچنين در همان اوايل شروع همکاري مشترک شاهد عرضه محدود نسخه کراس‌اوور V5 نيز از اين برند بوديم که با استقبال چنداني از سوي بازار همراه نشد. شايد بتوان گفت محبوب‌ترين سري از توليدات برليانس در بازار ايران به سري H300 تعلق دارد که با دو نسخه سدان و هاچ‌بک توانسته نقش پررنگي در بازار چيني‌ها ايفا کند. ما نيز در اين مقاله قصد داريم به‌سراغ نسخه سدان اين محصول، که با نام H330 شناخته مي‌شود، برويم و به بررسي فني و ويژگي‌هاي آن بپردازيم. تاريخچه برليانس شرکت «برليانس آتو» در سال ۱۹۹۲ توسط «يانگ رونگ» تأسيس شد و فعاليت خود را در زمينه توليد و مونتاژ ميني‌بوس آغاز کرد. پس از گذشت چندسال، در سال ۲۰۰۳، مديران اين شرکت تصميم گرفتند براي توسعه فعاليت‌هاي خود قرارداد مشترکي با «ب‌ام‌و» آلمان امضا کنند تا از اين پس به توليد و مونتاژ اين برند آلماني در کشور چين بپردازند. همين موضوع شروع يک دگرگوني در شيوه فعاليت‌هاي اين شرکت بود. از همين‌رو، در سال ۲۰۰۷، برليانس تصميم گرفت به بازار اروپا ورود کند، اما به‌دليل عدم تجربه کافي و همچنين نداشتن محصولي باکيفيت و ايمن با شکست مواجه شد. اين شکست باعث شد برليانس در زمينه طراحي و توسعه محصولات خود تلاش جدي‌تري را به‌کار بگيرد. سرانجام در سال ۲۰۱۲ برليانس توانست عنوان ششمين توليدکننده بزرگ چين را از آن خود کند. همکاري مشترک برليانس و ب‌ام‌و نيز درنهايت موجب تزريق رگه‌هايي از چهره محصولات ب‌ام‌و در توليدات برليانس شد. از همين‌رو، همزمان با ورود برليانس به بازار ايران، اين مورد بسيار مورد توجه رسانه‌ها و علاقه‌مندان به خودرو قرار گرفت. البته ناگفته نماند که همين شباهت‌هاي جزئي نيز تأثير قابل‌توجهي در مقبوليت برليانس در ميان خريداران ايراني داشت، زيرا به‌جرئت مي‌توان گفت محصولات برليانس در زمان ورود به بازار ايران، نسبت به رقباي هموطن خود، از ظاهري مدرن‌تر و شکيل‌تر برخوردار بودند. نگاهي به طراحي ظاهري همان‌طور که گفته شد سري H300 برليانس در دو نسخه هاچ‌بک و سدان به بازار عرضه مي‌شود که در بخش طراحي ظاهري تنها در نماي بخش عقب، به‌دليل اضافه شدن صندوق بار، با يکديگر تفاوت دارند. البته در نماي جلو نيز تفاوت‌هاي اندکي در طراحي سپر مشاهده مي‌شود. با اين حال، خودروي مورد نظر، که از نوع سدان است، در نماي جلو داراي جلوپنجره‌اي بيضي شکل است که در دل خود طرحي مشابه به جلوپنجره کليوي ب‌ام‌و را جا داده است. نسخه سدان از حالت تهاجمي کمتري در طرح سپر برخوردار است. اين موضوع در قسمت زيرين سپر و دريچه ورودي هوا به موتور بيشتر نمود پيدا مي‌کند. در نماي کناري نيز بارزترين نکته‌اي که خودنمايي مي‌کند خطوط حجيم نقش‌بسته روي درها و گلگيرهاست که بدنه‌اي نسبتاً عضلاني را رقم زده‌اند. اين موضوع باعث مي‌شود برليانس چهره‌اي اسپرت‌تر نسبت به ساير گزينه‌هاي موجود در بازار داشته باشد. نماي عقب برليانس H330 نيز نسبت به بخش‌هاي ديگر از طرحي ساده‌تر پيروي کرده که سبب شده روحيه‌اي ملايم‌تر از آن به نمايش گذاشته شود. چراغ‌هاي عقب اين خودرو نسبت به فضاي صندوق کمي کوچک به نظر مي‌رسند که همين موضوع باعث مي‌شود سادگي طرح بيش از پيش نمايان شود. البته ديفيوزر مشکي‌رنگ نصب‌شده در قسمت زيرين سپر تاحدودي به منظور رفع سادگي تعبيه شده است، اما اگر در ميان آن قسمتي به خروجي اگزوز اختصاص داده مي‌شد قطعاً مي‌توانست چهره‌اي اسپرت‌تر را به نمايش بگذارد. نگاهي به طراحي فضاي کابين يکي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي محصولات برليانس فضاي درون کابين آن‌هاست که نسبت به رقباي هم‌رده از طراحي متفاوت برخوردار است. همچنين رنگ کِرِم درنظر گرفته‌شده براي تريم داخلي اين خودرو از ديگر مواردي است که سبب شده نظر خريداران به آن جلب شود. از آن‌جايي که خودروي موردنظر بيش از ۱۰۰ هزار کيلومتر کارکرد دارد، مي‌توان به‌خوبي متوجه کيفيت و دقت مونتاژ قطعات درون کابين شد. از اين‌رو مي‌توان گفت با مشاهده قطعات و ادوات پرمصرف با افت چنداني در کيفيت همراه نبوده و همچنان به قوت خود باقي مانده‌اند. از سوي ديگر، صندلي‌هاي به‌کار رفته در اين خودرو به‌گونه‌اي است که راحتي نسبي را براي سرنشينان فراهم مي‌کند، اما روکش پارچه‌اي صندلي‌ها از کيفيت چندان بالايي برخودار نبوده و پس از گذشت حدود ۳ سال قسمت‌هايي از آن مستهلک شده‌اند. به‌دليل فضاي کافي براي سرنشينان عقب، ارتفاع مناسب سقف و راحتي صندلي‌ها، برليانس H330 سداني است که مي‌تواند براي سفرهاي طولاني‌مدت نيز خودرويي مناسب باشد. نکته مهم ديگر، فضاي بسيار مناسب صندوق عقب بوده که باتوجه به ابعاد کلي خودرو، بسيار قابل توجه است. يکي ديگر از مواردي که در کابين اين خودرو مشهود است، ميدان ديد مناسب است که از محيط اطرف خودرو در اختيار راننده و سرنشينان قرار مي‌گيرد. برليانس H330 امکانات رفاهي و آپشن‌ها يکي از مزاياي برليانس نسبت به ساير گزينه‌هاي هم‌قيمت در بازار امکانات رفاهي بيشتري است: دو کيسه هواي راننده و سرنشين جلو، رينگ ۱۵ اينچي آلومينيومي، فرمان کمک برقي، تهويه مطبوع برقي، ترمز جلو و عقب ديسکي ABS و EBD، سانروف، سنسور دنده عقب، تنظيم صندلي راننده در ۸ جهت، تنظيم الکتريکي آينه‌ها، مه‌شکن جلو و باز شدن خودکار در‌ها هنگام تصادف، سيستم ورود و استارت بدون کليد، کامپيوتر سفري، قابليت تنظيم نور صفحه‌ کيلومترشمار، بسته شدن پنجره‌ها با استفاده از ريموت، تنظيم برقي آينه‌هاي کناري و… ويژگي‌هاي فني پيشرانه برليانس سري H300، در مدت زمان عرضه، يک‌بار دستخوش تغيير در مشخصات فني پيشرانه شد. از اين‌رو، در ابتدا پارس خودرو پيشرانه ۴ سيلندر ۱٫۵ ليتري با حداکثر توان خروجي معادل ۱۰۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقيقه و حداکثر گشتاور ۱۳۸ نيوتن‌متر در ۳۸۰۰ دور در دقيقه را روانه بازار کرد. اما پس از گذشت حدود دو سال از عرضه آن اقدام به ارتقاي پيشرانه کرد و برليانس را با پيشرانه ۱٫۶ ليتري روانه بازار کرد. اين پيشرانه با حجم دقيق ۱۶۵۴ سي‌سي توانايي توليد نيرويي معادل ۱۱۴ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقيقه و حداکثر گشتاور ۱۵۴ نيوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقيقه را دارد. برليانس براي اين خودرو دو نوع جعبه‌دنده ۵ دنده دستي و ۴ دنده اتوماتيک را درنظر گرفته است. به همين دليل طيف بيشتري از خريداران مي‌توانند به‌سراغ اين خودرو بروند. لازم به‌ذکر است که جعبه‌دنده اتوماتيک اين خودرو محصول شرکت «هيونداي پاورتک» است که از کيفيت قابل‌قبول و ضريب اطمينان بالايي برخوردار است. تجربه رانندگي با روشن کردن پيشرانه و قرار دادن اهرم تعويض دنده در حالت درايو شروع به حرکت مي‌کنيم. شتاب نسبي اين خودرو پس از گذشت بيش از ۱۰۰ هزار کيلومتر قابل‌قبول بوده و مي‌تواند انتظارات کاربري‌هاي روزانه و شهري را برآورده سازد. البته بايد به اين موضوع اشاره کرد که خودروي مورد نظر در شرايط نگهداري چندان مناسبي نبوده و مالک آن سرويس‌هاي ادواري را به‌صورت منظم انجام نداده است. به همين دليل افت توان و کيفيت در اين خودرو بيش از انتظار مشاهده مي‌شود، اما با اين حال، نمي‌توان گفت برليانس H330 خودرويي است که پس از گذشت چند سال با افت قابل‌توجهي مواجه خواهد شد. سواري نرم و بي‌صدا از مشخصه‌هاي اصلي برليانس بوده که اين موضوع را مي‌توان در نسخه کارکرده نيز مشاهده کرد. نکته قابل‌توجه بي‌صدا بودن داشبورد و ادوات داخل کابين است که باتوجه به ميزان کارکرد از ويژگي‌هاي مثبت اين خودرو به‌شمار مي‌رود. همچنين يکي از مزيت‌هاي اين خودرو، نسبت به رقباي هم‌رده، فرمان برقي آن بوده که عملکرد بسيار خوبي از خود نشان مي‌دهد. فرمان‌پذيري و هندلينگ خوب در کنار تعويض‌دنده نرم و بدون کوبش جعبه‌دنده ۴ دنده هيونداي پاورتک سبب شده برليانس پس از گذشت ۱۰۰ هزار کيلومتر نيز همچنان خودرويي مطمئن در بازار کارکرده به‌شمار رود. از نظر ايمني نيز برليانس در وضعيت قابل‌قبولي به‌سر مي‌برد. دو عدد کيسه هوا براي سرنشينان جلو در اين خودرو تعبيه شده، همچنين سيستم ترمز ديسکي براي جلو و عقب، که مجهز به ABS و EBD است، به‌خوبي عمل کرده و احساس اطمينان را به راننده منتقل مي‌کند. نکته منفي‌اي که در اين خودرو وجود دارد سر و صداي اضافي آن است که از قسمت جلوبندي خودرو با عبور از دست‌اندازهاي شديد در خيابان‌ها به گوش مي‌رسد که البته باتوجه به آسفالت‌هاي نه‌چندان خوب شهر، اين موضوع به يک امر عادي تبديل شده است. اما اين نشان مي‌دهد که برليانس نيز مانند بسياري ديگر از خودروهاي چيني با ضعف در قسمت جلوبندي همراه است که در صورت عدم مراقبت و رسيدگي منظم مي‌تواند پس از گذشت مدتي دردساز شود. همچنين به‌دليل تنظيم نبودن بالانس چرخ‌ها، فرمان خودرو با عبور از سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت کمي دچار لرزش و کشيدگي به سمت راست مي‌شود. اما درکل مي‌توان گفت سواري اين خودرو از بسياري از خودروهاي هم‌رده با کارکرد مشابه بهتر بوده و با توجه به امکانات رفاهي مناسب، گزينه‌اي منطقي براي خريد به‌شمار مي‌رود. البته به اين نکته هم بايد توجه داشت که قطعات يدکي برليانس در بازار کمي با سختي پيدا مي‌شود و از قيمت بالاتري نسبت به ساير گزينه‌ها برخوردار است که اين موضوع مي‌تواند يکي از نکات منفي در خصوص آن باشد. نتيجه‌گيري در نتيجه‌گيري کلي از برليانس H330 ، در ابتدا مي‌توان به وضعيت بازار اين خودرو اشاره کرد. از آن‌جايي که مدتي است به‌دليل بروز مشکلات و به تعليق درآمدن فعاليت برليانس در ايران، اين خودرو توقف توليد شده است، نمونه‌هاي صفر کيلومتر آن در بازار کمتر پيدا مي‌شود. اما با اين‌حال، نسخه سدان برليانس سري H300 هم‌اکنون با قيمتي حدود ۱۸۰ تا ۱۸۵ ميليون تومان در بازار خريد و فروش مي‌شود. اين درحالي است که نمونه‌هاي کارکرده اين خودرو را مي‌توان با قيمتي حدود ۱۰۰ ميليون تومان نيز خريداري کرد. از اين‌رو، برليانس محصولي است که درحال‌حاضر مي‌تواند طيف وسيعي از خريداران را پوشش دهد. همچنين از آن‌جايي که اين خودرو در دو نسخه دنده دستي و اتوماتيک به بازار عرضه مي‌شود حق انتخاب براي خريداران بيشتر است. درحال‌حاضر، وضعيت خدمات پس از فروش پارس‌خودرو براي محصولات برليانس در وضعيت مناسبي قرار دارد که اين موضوع مي‌تواند اطمينان‌خاطر دوچنداني براي مالکان و يا کساني‌که قصد خريد محصولات برليانس را دارند به‌شمار رود. اما بار ديگر بايد به اين موضوع اشاره کرد که قيمت قطعات اين خودرو نسبت به خودروهاي هم‌رده داخلي بالاتر است که اين موضوع در هزينه نگهداري بلندمدت مي‌تواند تأثيرگذار باشد.
#باهم_شکستش_مي‌دهيم ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره