نماد آخرین خبر

تست و بررسی هیوندای سوناتا هیبریدی ۲۰۱۸

منبع
اسب بخار
بروزرسانی
اسب بخار/ اين روزها که بحث افزايش قيمت بنزين و آلودگي هوا به اصلي‌ترين موضوعات در زندگي روزمره تبديل شده است، لزوم استفاده از وسايل نقليه الکتريکي و هيبريدي بيش از هر زمان ديگر نمود پيدا مي‌کند. اما متأسفانه به‌دليل سياست‌گذاري‌هاي نادرست و همچنين عدم تمايل مسئولان در راستاي توسعه زيرساخت و بستر مناسب براي استفاده از وسايل نقليه الکيتريکي و هيبريدي، هيچ‌گاه شاهد بهبود وضعيت در اين بخش نبوده‌ايم. لکسوس CT200h را مي‌توان نخستين خودروي هيبريدي واردشده به ايران دانست که به‌دليل عدم شناخت کافي خريداران با استقبال خوبي همراه نشد. اما رفته‌رفته با بالا رفتن دانش فني مردم و همچنين افزايش تقاضا براي خريد خودروهاي هيبريدي شاهد ورود نمونه‌هاي ديگري از برندهاي گوناگون به کشور بوديم. «سوناتا هيبريدي» را مي‌توان يکي از جنجالي‌ترين هيبريدي‌هاي واردشده به بازار ايران برشمرد که چهره‌اي ديگر از صنعت خودرو کره جنوبي را به نمايش گذاشت. درواقع اين سدان پاک و اقتصادي توانست به‌خوبي فاصله صنعت خودرو ايران و کره جنوبي، که هر دو قدمتي مشابه دارند، را به نمايش بگذارد. اين امر موجب شد سوناتا هيبريدي به خودرويي موفق در بازار ايران تبديل شود و تا پيش از ممنوعيت واردات خودرو شاهد عرضه نسخه فيس‌ليفت‌اش نيز باشيم. در اين مطلب قصد داريم هيونداي سوناتا هيبريدي مدل ۲۰۱۸ که آخرين نمونه عرضه‌شده به کشور است را مورد بررسي قرار دهيم. تاريخچه شرکت «هيونداي» در سال ۱۹۴۷، با وجود بحران اقتصادي حاصل از جنگ جهاني دوم، فعاليت خود را در قالب شرکت ساختماني آغاز کرد. همچنين دپارتمان خودروسازي اين شرکت در سال ۱۹۶۷ رسماً آغاز به کار کرد و فعاليت خود را به‌عنوان خودروسازي مستقل شروع کرد. روند صعودي پيشرفت اين خودروساز آسياي شرقي به‌قدري منظم بوده که امروز به‌عنوان يکي از برندهاي قدرتمند در زمينه طراحي و توليد خودروهاي پيشرفته و دوست‌دار محيط زيست در دنيا شناخته مي‌شود. يکي از محصولات پرطرف‌دار و محبوب هيونداي، در رده سدان‌هاي متوسط شهري، سوناتاست که براي اولين‌بار در سال ۱۹۸۵ بر پايه پلتفرم ميتسوبيشي ساترن پا به عرصه رقابت گذاشت. هيونداي سوناتا تاکنون هشت نسل را به خود ديده که با معرفي نسل ششم آن، که با کد YF شناخته مي‌شد، موفقيتش دو چندان شد. نسل هفتم سوناتا در سال ۲۰۱۵ با کد LF به بازار معرفي شد. اين محصول با فيس‌ليفت تمام‌عيار براي مدل ۲۰۱۸ روبه‌رو شد و از ديد بسياري از مردم به اندازه‌ يک نسل جديد تغيير کرد. همچنين عرضه نسخه هيبريد اين خودرو از برگ برنده‌هاي آن به‌شمار مي‌رود که سبب شده برند هيونداي در بازار خودروهاي هيبريد و پلاگين هيبريد نيز حرف‌هاي بسيار براي گفتن داشته باشد. در ايران نيز اين خودرو از سوي شرکت «پاکرو» به بازار عرضه شد. نسخه فيس‌ليفت شده آن نيز براي نخستين‌بار در نمايشگاه خودرو تهران ۹۶ معرفي و رونمايي شد. تغيير چهره‌ به سبک کره‌اي‌ها در ساليان گذشته، خودروسازان کره‌اي بارها نشان داده‌اند که براي کم کردن فاصله خود با خودروسازان مطرح جهاني از اعمال تغييرات اساسي ابايي نداشته و در فواصل کوتاه‌مدت اقدام به عرضه فيس‌ليفت و نسل جديد محصولات خود مي‌کنند. هيونداي سوناتا نيز از اين قاعده مستثنا نبوده و طي سال‌هاي گذشته بارها مورد بازبيني قرار گرفته است. بر اين اساس، در آخرين به‌روزرسانيِ هيونداي سوناتا LF شاهد جسارت طراحان هيونداي هستيم که چهره ساده و بدون هيجان اين خودرو را با تغييراتي بنيادي همراه کرده‌اند. اوج اين تغييرات در نماي جلوي سوناتا هيبريد ۲۰۱۸ قابل مشاهده است. بااين‌حال، ديگر بخش‌ها نيز هويتي مجزا پيدا کرده‌اند که به عقيده بسياري از کارشناسان اين اتفاق مانند عرضه نسل جديدي از اين محصول است. در نماي روبه‌رو، لبه چراغ‌هاي اصلي کاملاً منطبق بر راستاي کاپوت طراحي شده است تا همراه با حالت قطره‌اي و يک‌پارچه، هماهنگي و انسجام چشم‌نواز در ادوات هيونداي سوناتا ۲۰۱۸ را نشان دهد. با اين هدف، حاشيه‌ چراغ و کاپوت با نوار باريکي از فلز براق نقره‌اي همراه شده است که تا فريم پنجره‌ها ادامه دارد. در دو سمت جلوپنجره چراغ‌هايي کشيده و بزرگ قرار گرفته‌اند و ظاهر آن‌ها خيلي پخته‌تر و بهتر از چراغ‌هاي مدل پيش از فيس‌ليفت است. دو بخش مشکي‌رنگ اطراف سپر جلو هم نوارهاي LED را در خود جاي داده‌اند که اين چراغ‌ها هنگام روشن بودن گرافيکي زيبا و خاص را ايجاد مي‌کنند. هيونداي در همين حال با قرار دادن يک نوار کرومي در پايين سپر جلو سعي کرده کمي چاشني لوکس بودن را به محصول خود اضافه کند و به اين ترتيب بتواند هر نوع مشتري را با هر سليقه‌اي به سمت سوناتا بکشاند. از نماي کناري کمي از ويژگي‌هاي لوکس سوناتا کاسته شده و به جلوه‌ اسپرت خودرو افزوده شده است. سقف کشيده تا عقب عملاً درپوش صندوق را بسيار کوتاه نشان مي‌دهد و حالتي شبيه به خودروهاي فست‌بک ايجاد مي‌کند. طرح رينگ‌هاي سوناتا در مدل‌هاي استاندارد، ليميتد، اسپرت و هيبريد متفاوت است و اندازه‌هاي ۱۶، ۱۷ و ۱۸ اينچ خواهد داشت. تمامي نسخه‌ها فريم فلزي در پنجره‌ها و زير رکاب دارند و آينه‌هاي کناري سياه‌رنگ مجهز به چراغ راهنما هستند. از نکات مهم در طراحي نماي کناري مي‌توان به خطوط حجم‌دهنده اشاره کرد که چندان پرتعداد نيستند و صرفاً با دو خط از انتهاي چراغ عقب تا گلگير جلو و زير رکاب ارائه مي‌شوند. نماي عقب هيونداي سوناتا هيبريد ۲۰۱۸ جايي است که خلاقيت طراحان آن به اوج رسيده و طرحي کاملاً پخته و قابل ستايشي را ايجاد کرده‌اند. به عقيده بسياري از کارشناسان طرح نماي عقب اين خودرو، از زمان عرضه نسل اول سوناتا تاکنون، بهترين در نوع خود بوده و به جرئت مي‌توان آن را در ميان رقباي هم‌رده‌اش برتر دانست. مهم‌ترين نکته‌ مثبت در طراحي نماي پشت، حجم‌دهي سپر و درپوش صندوق است که همراه با لبه‌اي شبيه به اسپويلر در انتهاي درپوش صندوق کاملاً اسپرت و جوان‌پسند به‌نظر مي‌رسد. لوگوي سازنده و نام مدل در مرکز و هماهنگ با تقارن ادوات مختلف ديده مي‌شوند. چراغ‌هاي خطر، که با گرافيکي منحصربه‌فرد ظاهر شده‌اند، جايگاه خلاقانه و بسيار خوبي دارند که در زيبايي نماي عقب تأثير بسزايي دارند. از ابتکارات جالب در طراحي سوناتا بايد به دکمه‌ فشاري بازکننده‌ صندوق اشاره کرد که داخل لوگوي هيونداي پنهان شده است. سوناتا داراي کابيني بزرگ و جادار با وورد به کابين سوناتا هيبريدي ۲۰۱۸ با فضايي آشنا روبه‌رو مي‌شويم که پيش از اين در نسخه قبل از فيس‌ليفت مشاهده شده بود. فرم کلي کنسول مرکزي بدون تغيير باقي مانده است، اما تغييراتي در بخش بالايي آن و دريچه‌هاي تهويه ايجاد شده که شايد در نگاه اول چندان مورد توجه قرار نگيرد. بيش‌ترين تغيير نماي داخل کابين سوناتا مربوط به غربيلک فرمان خودروست. هيونداي استفاده از غربيلک چهارشاخه قبلي را کنار گذاشته و از غربيلک اسپرت سه‌شاخه در مدل فيس‌ليفت استفاده کرده است، که اين امر موجب شده علاوه‌بر زيبايي بيش‌تر، کارايي و استفاده از آن نيز راحت‌تر شود. داشبورد و تودري‌ها‌ي سوناتا داراي ادواتي با طرح چوب است که از کيفيت قابل‌قبولي برخوردار است. استفاده از تريم طرح چوب در کنار تودوزي چرمي، ترکيبي دلنشين را به‌وجود آورده که در عين اسپرت بودن تداعي‌کننده يک سدان نيمه‌لوکس هم خواهد بود. بسياري از کليدهاي فشاري و گَردان مربوط به کنترل امکانات رفاهي از فلز و مواد مرغوب ساخته شده‌اند. ماده‌ اصلي تشکيل‌دهنده‌ داشبورد پلاستيک است، اما کيفيت قابل‌قبولي دارد و کمي نرم عمل مي‌کند. اين متريال داخل درها و ستون‌ها نيز ديده مي‌شود. در قسمت دسته‌دنده پلاستيک پيانويي و شفاف استفاده شده است که همگي مجموعه‌اي باکيفيت را پديد آورده‌اند و به‌خوبي احساس لوکس بودن را به سرنشينان القا مي‌کنند. مهم‌ترين نکته در کابين هيونداي سوناتا هيبريدي فضاي مناسب براي سرنشين در هر دو رديف است که به‌خوبي با کاربري و نوع استفاده آن هماهنگ شده است. درواقع، سوناتا خودرويي است که بيش‌تر مورد توجه خانواده‌ها قرار گرفته و از آن براي سفرهاي برون‌شهري و استفاده‌هاي روزمره درون شهر استفاده مي‌کنند. از اين‌رو فضاي مناسب کابين و همچنين گنجايش قابل‌قبول صندوقِ بار مي‌تواند يکي از موارد تأثيرگذار در موفقيت آن به‌شمار رود. امکانات رفاهي و آپشن‌ها در فهرست تجهيزات رفاهي و ايمني سوناتا مي‌توان مواردي همچون فرمان برقي حساس به سرعت، چهار شيشه برقي، گرم‌کن صندلي‌هاي جلو و عقب، تهويه صندلي‌هاي جلو، گرم‌کن فرمان، نمايشگر لمسي، تودوزي چرم مصنوعي، غربيلک فرمان چرمي، سقف پانوراما، سيستم تهويه مطبوع اتوماتيک دوگانه، خروجي تهويه عقب، صندلي‌هاي برقي جلو، حافظه صندلي راننده، سانروف برقي سه‌حالته، ورود و استارت بدون کليد، سيستم هشدار نقطه‌کور، سنسور پارک جلو و عقب، سيستم کنترل پايداري، ترمز ضد قفل، صندوق‌پَران برقي، پرده عقب برقي، اتوهلد، ترمز پارک برقي، پرده‌هاي جانبي عقب، شيشه‌هاي اتوماتيک جلو، سنسور نور و باران، کروزکنترل، کنترل‌هاي سيستم صوتي از روي فرمان، آينه‌هاي تاشوي برقي، دوربين ديد عقب، شارژر بدون سيم تلفن همراه، سيستم توزيع الکترونيکي نيروي ترمز، ورودي USB و AUX بلوتوث و سيستم کنترل کشش را نام برد. با تمامي اين امکانات مي‌توان سوناتا را خودرويي مجهز و کامل در ميان رقباي خود برشمرد. البته اين روزها بسياري از خودروسازان حتا چيني‌ها هم با تجهيز محصولات خود سعي در جلب نظر مشتريان دارند، اما سوناتا با بهره‌گيري از امکانات رفاهي و کاربردي سعي در ايجاد رفاه بيش‌تر براي سرنشينان خود دارد. شايان ذکر است که اين سدان کره‌اي در تست‌هاي ايمني مؤسسه NHTSA موفق به دريافت پنج ستاره ايمني شده است. ويژگي‌هاي فني قواي محرکه کمپاني هيونداي براي نسخه فيس‌ليفت شده سوناتا LF طيف وسيعي از انواع پيشرانه و قواي محرکه را درنظر گرفته که شامل سه مدل بنزيني، يک نسخه‌ هيبريدي و يک نمونه‌ پلاگين هيبريدي مي‌شود. اما از آن‌جايي‌که تنها نسخه هيبريدي اين خودرو مجوز ورود به بازار ايران را دريافت کرد، ما نيز در اين بخش نگاهي به مشخصات و ويژگي‌هاي آن خواهيم انداخت. سوناتا هيبريد از يک موتور بنزيني ۴ سيلندر با حجم ۲ ليتر بهره مي‌گيرد که توانايي توليد نيرويي معادل ۱۵۴ اسب‌بخار قدرت و ۱۹۰ نيوتن‌متر گشتاور را دارد. انتقال نيرو در اين خودرو، برخلاف بسياري از خودروهاي هيبريدي بازار که به جعبه‌دنده‌هاي CVT مجهز هستند، توسط يک جعبه‌دنده ۶ دنده اتوماتيک انجام مي‌شود. اما در اين ميان، بين موتور بنزيني و گيربکس يک موتوربرقي نيز قرار دارد که قادر به توليد ۵۱ اسب‌بخار قدرت و ۲۰۴ نيوتن‌متر گشتاور است. باتري به‌کار رفته در اين خودرو از نوع باتري ليتيوم پليمر با ظرفيت ۱٫۷۶ کيلووات ساعت بوده که نصب آن در صندوق‌عقب سبب شده حجم صندوق اين خودرو به ۳۷۶ ليتر کاهش پيدا کند. طبق اطلاعات مندرج در کاتالوگ هيونداي سوناتا هيبريدي مدل ۲۰۱۸، مصرف سوخت شهري سوناتا هيبريد ۲۰۱۸ معادل ۶ ليتر در هر ۱۰۰ کيلومتر، مصرف جاده‌اي آن ۵٫۲ ليتر در هر ۱۰۰ کيلومتر و سيکل ترکيبي مصرف سوخت آن ۵٫۶ ليتر در هر ۱۰۰ کيلومتر اعلام شده است. تجربه رانندگي هنگامي‌که پشت فرمان هيونداي سوناتا هيبريدي مي‌نشينيد به‌خوبي متوجه ميدان ديد کافي و تسلط مناسب نسبت به فضاي اطراف خودرو خواهيد شد که اين موضوع با توجه به ابعاد نسبتاً بزرگ بدنه نکته خوشايندي به‌شمار مي‌رود. صندلي‌هاي دربرگيرنده اين خودرو ممکن است در لحظات ابتدايي کمي خشک و سفت به‌نظر برسند، اما در سفرهاي طولاني‌مدت مي‌توانند راحتي را براي سرنشينان به‌همراه داشته باشند. با فشردن دکمه استارت، خودرو در نهايتِ آرامش و سکوت در حالت آماده به کار قرار مي‌گيرد. از همين‌رو، کم‌ترين صدايي به درون کابين نفوذ مي‌کند. براي شروع حرکت با فشردن پدال گاز ناگهان گشتاور زيادي به چرخ‌ها منتقل مي‌شود و شروع قابل‌توجهي را تجربه خواهيد کرد. اگر تجربه راندن نسخه‌هاي بنزيني سوناتا را داشته باشيد به‌يقين چنين موضوعي را تجربه نکرده‌ايد، زيرا شتاب اوليه در نسخه‌هاي بنزيني به‌مراتب کم‌تر از نمونه هيبريدي است. در صورتي‌که پدال گاز را تا انتها فشار دهيد احتمال هرزگردي چرخ‌ها و شنيده شدن صداي جيغ لاستيک‌ها روي آسفالت نيز وجود دارد. پس از شروع حرکت و افزايش سرعت، موتور بنزيني نيز وارد مدار شده و قدرت لازم را در اختيار راننده قرار مي‌دهد. جعبه‌دنده ۶ دنده اتوماتيک در اين خودرو، برخلاف بسياري از خودروهاي هيبريدي که از نوع CVT هستند، عملکرد مناسبي از خود نشان داده و گوش به‌فرمان راننده اقدام به تعويض دنده‌ها مي‌کند. يکي از مواردي که در اين سدان متوسط کمي دور از انتظار است نفوذ صدا به کابين در سرعت‌هاي بيش از ۸۰ کيلومتر بر ساعت است. درواقع، اين موضوع با توجه به سگمنتي که سوناتا در آن حضور دارد و همچنين رقباي سرسختي که پيش روي آن هستند کمي کار را براي اين گزينه‌ کره‌اي دشوار مي‌کند. اما نرمي سواري و راحتي سرنشينان از مواردي است که نسبت به برخي رقبا، نظير رنو تليسمان، درخور توجه است. بايد به اين موضوع نيز اشاره کرد که خودروهاي موجود در اين کلاس (البته از نوع بنزيني) نظير تويوتا کمري، تجربه‌اي لذت‌بخش‌تر از رانندگي را در اختيارتان خواهد گذاشت. همچنين کمري هيبريدي نيز يکي از رقباي اصلي اين خودروست که مي‌تواند تجربه‌اي با اصالت از يک خودرو هيبريدي را در اختيارتان بگذارد. سوناتا هيبريدي سداني خانوادگي است که در ظاهر چهره‌اي اسپرت را به نمايش مي‌گذارد، اما اين موضوع نبايد شما را فريب دهد که با خودرويي با خلق و خوي اسپرت طرف هستيد، زيرا قدرت مانورپذيري آن به‌مراتب از خودروهاي اسپرت کم‌تر است و هندلينگ پويا و بانشاطي را از آن نخواهيد ديد. اما اين بدان معنا نخواهد بود که پايداري و چسبندگي اين خودرو در عکس‌العمل‌هاي ناگهاني و پيچ‌هاي تند ضعيف خواهد بود، زيرا سيستم‌هاي ايمني و همچنين کنترل کشش و پايداري در اين خودرو ثبات و استحکام کافي در حرکت را فراهم خواهند کرد. يکي ديگر از مواردي که در اين خودرو کمي دور از انتظار است عملکرد سيستم ترمزهاست. درواقع، ترمزگيري در اين خوردو به‌گونه‌اي است که شايد در ابتدا تصور کنيد سيستم ترمز با عملکردي ضعيف همراه است، اما پس از گذشت مدتي با نحوه کارايي آن آشنا خواهيد شد. يکي از ويژگي‌هاي بارز در نسل جديد هيونداي سوناتا هيبريدي امکانات رفاهي متعددي است که سبب رفاه و آسايش راننده و سرنشينان خواهد شد. يکي از آپشن‌هاي جالب توجه در اين خودرو تنظيمات خاص سيستم تهويه مطبوع است. به همين منظور راننده مي‌تواند با انتخاب حالت Driver Only، سيستم تهويه را فقط براي خود فعال سازد که اين موضوع مي‌تواند صرفه‌جويي انرژي را به‌همراه داشته باشد. نتيجه‌گيري در پايان اگر بخواهيم نتيجه‌گيري کلي از اين سدان هيبريدي موجود در بازار داشته باشيم بايد به مصرف سوخت بهينه، استهلاک کم و هزينه نگهداري پايين اشاره کنيم. از سويي، به‌دليل محدود بودن فضاي رقابتي در بازار ايران سوناتا هيبريدي يکي از گزينه‌هاي خوش‌اقبال در کشور به‌شمار مي‌رود، زيرا درحال‌حاضر تنها نمونه صفر کيلومتر قابل رقابت با اين خودرو کيا اپتيما هيبريدي است که به‌تازگي توانسته از گمرکات کشور ترخيص شود و مجوز دريافت پلاک ملي بگيرد. اما به‌دليل تيراژ پايين عرضه و همچنين با ثبات نبودن وضعيت خدمات پس از فروش گزينه‌اي کم‌تقاضا در بازار به‌شمار مي‌رود. درحال‌حاضر، هيونداي سوناتا هيبريدي، با توجه به سه نوع تيپ آپشني، در بازار با قيمتي حدود ۷۱۰ تا ۹۳۰ ميليون تومان ارزش‌گذاري مي‌شود.
#باهم_شکستش_مي‌دهيم ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره