خودرو بانک/ اين روزها آنقدر برندهاي عجيب و غريب چيني توانستهاند به بازار راه پيدا کنند که اگر بخواهيم تمامي آنها را نام ببريم، تعداد زيادي را از قلم خواهيم انداخت و يا ممکن است حتي تاکنون اسم برخي از آنها را نشنيده باشيم. اما در اين ميان برخي از برندهاي چيني هستند که قدمتي چندين ساله داشته و تجربهاي طولاني در زمينه توليد خودرو دارند. بايک يکي از همين برندهاي قديمي چيني است که از سال 1958 فعاليت خود را آغاز کرده و به دليل همکاري با برندهاي معتبري نظير مرسدس بنز، ميتسوبيشي، جيپ، هيونداي و ساب، توانسته محصولاتي نسبتاً با کيفيت را طي اين سالها روانه بازار کند.
يکي از محصولات اين خودروساز چيني که براي ما ايرانيها آشنا بوده، بايک سابرينا است که از اواخر سال 1393 توسط ديارخودرو به بازار عرضه شد. اين خودرو در چين با نام کلاس E شناخته ميشود، اما باتوجه به سياستهاي بينالمللي، نامان براي برخي از بازارها به سابرينا تغيير پيدا کرد.
سابرينا را بايد يکي از خودروهاي مهجور بازار دانست که به دليل فعاليت ضعيف شرکت عرضهکننده، نتوانست در ميان رقباي نهچندان زياد خود، قابليتهاي خود را به نمايش بگذارد و در واقع به نوعي باوجود داشتن کيفيت قابل قبول و مشخصات فني مناسب، به خودرويي شکست خورده در بازار تبديل شد.
بايک سابرينا به دليل بهرهمندي از پلتفرم مرسدس بنز B کلاس و همچنين کپيبرداري بسيار نزديک از اين خودرو، داراي چهرهاي جذاب براي خريداران بود. اما اين موضوع از ديد کارشناسان و اهل فن، يک نقطه ضعف بهشمار رفته ميرود. با اين حال بايد گفت که سابرينا به لطف همين ظاهر کپي شده و پيشرانه به امانت گرفته شده از ميتسوبيشي، توانسته در برخي از بازارها آمار فروش خوبي را از آن خود کند.
يکي از عوامل مهم در عدم موفقيت اين هاچبک چيني در بازار ايران، نحوه قيمتگذاري آن در زمان عرضه بوده که با قيمتي حدود 60 ميليون تومان توسط ديارخودرو به فروش رسيد. اين در حالي است که در آن زمان قيمت رقباي سابرينا به مراتب کمتر بود. در حال حاضر نيز نمونههاي کارکرده اين خودرو در بازار قيمتي حدود 115 الي 130 ميليون تومان دارد. اما بسياري از خريداران به دليل مشخص نبودن وضعيت خدمات پس از فروش و فعاليتهاي کمرنگ شرکت عرضهکننده، براي خريد اين خودرو ريسک نميکنند.
بايک سابرينا داراي يک پيشرانه چهار سيلندر تنفس طبيعي با حجم 1499 سيسي است که توانايي توليد نيرويي معادل 113 اسببخار در 5300 دور در دقيقه و حداکثر گشتاور 143 نيوتون متر در 4000 دور در دقيقه را دارد. اين نيرو به کمک جعبهدنده اتوماتيک 4 سرعته ساخت شرکت آيسين به چرخهاي جلو منتقل ميشود. يکي از نکات مثبت در سابرينا، عملکرد خوب جعبهدنده بوده که سبب ميشود شتاب مناسبي را ارئه شود جعبهدنده اين خودرو داراي مودهاي اسپرت و برفي نيز ميباشد. اما از سوي ديگر سواري نسبتاً خشک ممکن است در همان لحظات اول به خوبي مشاهده شود که البته با تغيير لاستيکها اين موضوع تاحدودي مرتفع خواهد شد. زيرا لاستيکهاي فابريک چيني اين خودرو بسيار خشک است. همچنين مشکلي که در بسياري از سابريناها ديده شده، تاب برداشتن ديسک ترمز چرخهاي جلو به دليل نامرغوب بودن جنس آنها است که به هنگام ترمزگيري موجب لرزش غربيلک فرمان زير دستان راننده ميشود.
از ديگر ويژگيهاي اين خودرو ميتوان به امکانات رفاهي مناسب نظير سانروف، سنسور و دوربين دنده عقب، محفظه سردکن، سنسور نور، سنسور باران، سيستم مشايعت راننده، تنظيم برقي آينههاي جانبي به همراه تاشو برقي، کامپيوتر سفري با قابليت نمايش مصرف سوخت لحظهاي و نمايشگر لمسي اشاره کرد.
شايان ذکر است که در حال حاضر عرضهکننده محصولات بايک در ايران شرکت بايک ايرانيان بوده که با نظارت مستقيم بايک در قالب شراکت تجاري در ايران، فعاليت ميکند. از همين رو ديگر شرکتي با نام ديارخودرو وجود نداشته و تمامي امور مربوط به فروش و خدمات پس از فروش محصولات بايک برعهده بايک ايرانيان ميباشد. در انتها از مالک محترم خودرو جهت در اختيار قرار دادن خودرو و همکاري با تيم خودروبانک، کمال تشکر و قدرداني داريم.
بازار