نماد آخرین خبر

کیا پیکانتو یکی از کم مصرف ترین خودروهای بازار

منبع
اسب بخار
بروزرسانی
اسب بخار/ افزايش قيمت بنزين بار ديگر اهميت ميزان مصرف سوخت در خودروها را بالا برده است. مدت ها بود کم تر کسي هنگام خريد خودرو به نرخ مصرف آن توجه مي کرد، اما اکنون وضعيت با گذشته تفاوت دارد. اگر اتومبيل شما پرمصرف باشد، به معناي پرداخت پول بيش تر از جيب شما و هدر رفت سرمايه است. بنابراين اگر قصد خريد خودرو داريد، بد نيست در شرايط کنوني اتومبيلي را انتخاب کنيد که کم تر شما را به استفاده از بنزين سه هزار توماني وادار کند. متأسفانه خودروهاي هيبريد به شکلي محدود و با قيمت هايي بالا وارد بازار ايران شده اند. بنابراين دور از دسترس بسياري از خريداران قرار دارند. خودروسازان وطني هم که نه تنها هنوز از توليد انبوه خودروهاي الکتريکي و هيبريدي عاجزند، بلکه حتا محصولات بنزيني آن ها نيز اغلب خودروهايي با تکنولوژي قديمي هستند که مصرف نسبتاً بالايي دارند و چندان مقرون به صرفه ظاهر نمي شوند. در نتيجه با در نظر گرفتن موارد گفته شده، بايد به دنبال انتخاب کم مصرف ترين خودروها در ميان گزينه هاي موجود باشيم. در اين سلسله مقالات به بررسي کم مصرف ترين هاي بازار خودرو مي پردازيم که در بخش هاي ابتدايي، بررسي هاي خود را از بازه کم تر از ۱۰۰ ميليون تومان آغاز کرديم. از اين پس، به سراغ خودروهاي گران تري مي رويم که عموماً به صورت وارداتي به بازار کشور ما آمده اند. پس از ميتسوبيشي ميراژ نوبت به «کيا پيکانتو» مي رسد که به عنوان يکي از کم مصرف هاي گران قيمت آن را مورد بررسي قرار دهيم. پيشينه «پيکانتو» يک سوپرميني سگمنت A از «کيا موتورز» است که نخستين بار در سال ۲۰۰۴ معرفي شد. کيا با معرفي پيکانتو در صدد فتح بازار خودروهاي بسيار کوچک شهري برآمد، چراکه بعد از توقف توليد پرايد در سال ۲۰۰۴ و جايگزين شدن ريو با آن، جاي خالي يک خودرو ارزان قيمت در سبد محصولات اين خودروساز کره اي احساس مي شد. توليد نسل اول پيکانتو تا سال ۲۰۱۱ ادامه يافت و در همان سال نسل دوم به نمايش درآمد. نسل دوم پيکانتو از همان الگوهاي طراحي جديد کيا بهره مي برد و مي شد آن را نمونه کوچک شده ديگر خودروهاي اين شرکت دانست. اين نسل هم تا ۲۰۱۷ روي خط توليد دوام آورد، اما از ۲۰۱۷ تاکنون نسل سوم پيکانتو درحال فروش در بازارهاي جهاني است. پيکانتو از معدود محصولات کياست که دير به دير نسل عوض مي کند و کيا علاقه چنداني به ايجاد تغييرات سنگين در آن ندارد. پيکانتو تا امروز فقط در نسل دومش پا به بازار ايران گذاشته است. البته همين نسل هم با فيس ليفت هاي متنوعي در کشور ما حضور دارد. پيکانتو در کشور ما مشتريان خاص خود را دارد و هيچ گاه به اندازه ديگر محصولات کيا پرطرف دار نبوده است. امروز در بازار، کيا پيکانتو نسل دو را مي توانيد در مدل هاي ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ بيابيد و آن را به عنوان يک گزينه اقتصادي و کم مصرف در نظر داشته باشيد. طراحي برخي پيکانتو نسل دو را يک کپي آشکار از آستون مارتين سيگنت مي دانند. درست شنيديد! در واقع، کمپاني سرشناس و باسابقه آستون مارتين، که به ساخت سوپراسپرت هاي ميليون دلاري شهرت دارد، در سال ۲۰۰۹ طي يک تصميم عجيب اقدام به طراحي و توليد يک سوپرميني شهري کرد! خودرويي دودر و جمع و جور که اساساً براي رقابت با اسمارت ساخته شد. حال به سال ۲۰۱۱ و رونمايي نسل دوم پيکانتو باز مي گرديم. کافي ست با جست و جوي تصاوير آستون مارتين سيگنت و مقايسه طراحي پوزه پيکانتو با آن به شباهت يا به نوعي کپي برداري کره اي ها از اين خودرو پي ببريد! اين شباهت در فرم طراحي چراغ ها و کاپوت به طرز مشهودي قابل لمس است. چراغ هاي پيکانتو نسبت به هيکل آن درشت به نظر مي رسند و شبيه به چشم هاي مگس هستند! گرافيک داخلي چراغ ها زيباست و با رنگ پس زمينه مشکي تزئين شده اند. جلوپنجره ابعاد کوچکي دارد و به شکلي باريک و افقي قرار گرفته است. شبکه ورودي هواي پايين روي سپر، اندکي بزرگ تر است. طراحي پروژکتورهاي جلو و قاب پلاستيکي در بر گيرنده ها، بسته به مدل و سال ساخت خودرو، متفاوت است. کوتاه بودن کاپوت هم از مهم ترين ويژگي هاي ظاهري پيکانتو به شمار مي رود. در نماي کناري، طراحان کيا سعي کرده اند تا حد امکان سنتي و کلاسيک کار کنند. به همين دليل، طراحي کلاف درها، پنجره ها و ستون ها نسبت به ديگر خودروهاي کره اي هم دوره ساده تر است. خط شانه با شيب نسبتاً زيادي از روي دستگيره درها عبور مي کند. چرخ هاي پيکانتو، همان طور که انتظار مي رود، اندازه کوچکي دارند. اوورهنگ هاي جلو و عقب هم به مانند اکثر خودروهاي سگمنت A کوتاه هستند. در نماي عقب، تيم طراحي پس از يک استراحت کوتاه در نماي کناري، بار ديگر همچون نماي جلو، پرقدرت ظاهر شده اند! پيکانتو از نماي عقب ظاهر منحصر به فردي دارد و به عنوان يک هاچ بک کوچک شهري، زيبا و قابل قبول است. چراغ هاي بومرنگ شکل عقب با LED تزئين شده اند و هنگام روشن شدن در شب صحنه زيبايي به وجود مي آورند. ابعاد شيشه عقب، نسبت به ديگر هاچ بک ها، به اندازه کافي بزرگ است. بر روي درِ صندوق عقب انحناي زيبايي به چشم مي خورد که تکميل کننده اخم جذاب چراغ هاي عقب است. مه شکن هاي عقب هم مانند پروژکتورهاي جلو، در مدل هاي مختلف پيکانتو، شکل هاي گوناگوني دارند. پيکانتو درون کابين يک پله بالاتر از چيزي که از يک هاچ بک سگمنت A انتظار مي رود ظاهر شده است. داشبورد و کنسول به وسيله يک نوار جداکننده به دو قسمت تقسيم مي شوند. کنسول مرکزي از نظر هندسي شبيه به يک شش ضلعي نامنتظم طراحي شده است. دريچه هاي تهويه وسط به شکل عمودي هستند، اما دريچه هاي کناري فرمي افقي دارند. نشان دهنده هاي پشت آمپر، اسپرت و در عين حال شيک به نظر مي رسند. غربيلک فرمان از المان هاي جذاب کابين پيکانتوست. اين فرمان، با فرم دوشاخه خود، شباهت هايي به فرمان نسخه هاي قبل از فيس ليفت مرسدس بنز کلاس اس دارد! خالي بودن نيمه پاييني فرمان به خوش دستي آن افزوده است. نکته مهم در کابين مدل هاي مختلف پيکانتو، نوع تزئينات آن است. به گونه اي که مدل هاي ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ از تريم قطعات نقره اي طرح کروم بهره مي برند، اما در مدل هاي ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ از تريم طرح فيبرکربن استفاده کرده اند. امکانات خودروهاي کره اي همواره به داشتن تجهيزات مناسب در برابر قيمت پرداختي شناخته مي شوند. پيکانتو هم از اين ويژگي مستثنا نيست و نسبت به کلاس و بازه قيمتي که در آن جاي دارد امکانات نسبتاً مناسبي را ارائه مي دهد. در فهرست آپشن هاي رفاهي و ايمني مدل هاي ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ اين کوچولوي کره اي اين موارد را مي توان مشاهده کرد: کروزکنترل، سيستم کنترل ايستايي در سربالايي، سيستم کنترل پايداري، سيستم مديريت پايداري خودرو (VSM)، سنسورهاي پارک عقب، ترمز کمکي، چراغ هاي روشنايي روز، روشن و خاموش شدن اتوماتيک چراغ ها، چراغ هاي مه شکن جلو و عقب، چراغ هاي هالوژني جلو، چراغ خوش آمدگويي، سيستم نورپردازي داخلي، فرمان الکتريکي حساس به سرعت، قابليت تنظيم دوحالته ستون فرمان، دکمه هاي کنترل سيستم صوتي بر روي فرمان، گرم کن فرمان، سيستم صوتي مجهز به بلوتوث و ۶ بلندگو، ۶ کيسه ايمني هوا، سيستم ورود بدون کليد، استارتر دکمه اي، تهويه مطبوع اتوماتيک، تنظيم دستي صندلي هاي جلو، قابليت تاشنوندگي صندلي هاي عقب، گرم کن صندلي هاي جلو، روکش چرم و پارچه صندلي ها، سيستم ايزوفيکس در صندلي هاي عقب، قابليت تاشوندگي برقي آينه هاي کناري، سان روف الکتريکي و شيشه هاي دودي عقب. ويژگي هاي فني پيکانتو با پيشرانه بنزيني ۱٫۲ ليتري به ايران آمد. پيشرانه اي ۴ سيلندر و تنفس طبيعي که در بهترين حالت ممکن ۸۵ اسب بخار قدرت توليد مي کند. جعبه دنده استفاده شده براي پيکانتو يک نمونه ۴ دنده تيپ ترونيک است. تکنولوژي جعبه دنده پيکانتو چندان مدرن نيست و جا داشت از يک گيربکس پيشرفته تر ۶ يا ۷ دنده در اين خودرو استفاده مي شد. پيکانتو با مشخصات يادشده، چندان اميدوارکننده به نظر نمي رسد، اما وزن پايين اين هاچ بک شهري قدرت کم پيشرانه اش را جبران مي کند. فقط ۸۵۵ کيلوگرم! در واقع، شتاب گيري پيکانتو تنها براي کاربري شهري پاسخ گوست و اگر هم قصد مسافرت با آن را داريد، بهتر است مجرد باشيد! گشتاور ۱۲۱ نيوتن متري پيشرانه ۱۲۰۰ سي سي پيکانتو بار ديگر به شما گوشزد مي کند که اين اتومبيل براي شمال رفتن هاي پنج نفره با صندوق بار پر و کولر روشن ساخته نشده است! اگر قصد خريد پيکانتو را داريد، اما از نظر ايمني به آن مشکوک هستيد بهتر است بدانيد اين خودرو در سال ۲۰۱۱ از سوي مؤسسه اروپايي يوروانکپ مورد آزمايش قرار گرفت و موفق به دريافت امتياز ۴ ستاره از ۵ ستاره ايمني شد. حداکثر سرعت پيکانتو ۱۷۵ کيلومتر بر ساعت است. با اين حال، به شما توصيه مي کنيم که با درنظر گرفتن ابعاد کوچک چرخ هاي آن و فاصله محوري اندکش فکر دستيابي به اين سرعت را از سرتان بيرون کنيد! شتاب صفر تا ۱۰۰ رسمي پيکانتو در حدود ۱۳٫۵ ثانيه اعلام مي شود که در شهرهايي همچون تهران، به دليل شيب خيابان ها و ارتفاع زياد از سطح دريا، قطعا با مقداري تأخير همراه است. سواري پيکانتو همان چيزي است که بايد باشد. اندکي خشک تر از سدان هاي شهري اما نه آزاردهنده. بايد گفت نگران جثه کوچک آن نباشيد و بدانيد که سيستم تعليقش به خوبي از پس جذب ضربات ناشي از دست اندازهاي مسير بر مي آيد. خوش بختانه کيا در استفاده از سيستم کنترل پايداري (ESP) در پيکانتو خساست به خرج نداده است. وجود ESP سبب مي شود هنگام رانندگي با اين هاچ بک سبک وزن شهري اندکي خيال مان راحت تر باشد. با اين حال، بايد گوشزد کرد که هرگز به وجود ESP مغرور نشويد و هوس شيطنت با پيکانتو را در جاده هاي پرپيچ و خم کنار بگذاريد. اما به اصل ماجرا، يعني ميزان مصرف سوخت مي رسيم. پيکانتو به گفته کاتالوگ رسمي در سيکل ترکيبي شهر و جاده در هر ۱۰۰ کيلومتر، تنها ۵٫۷ ليتر بنزين مي سوزاند. باک سوخت پيکانتو ۳۵ ليتر حجم دارد که تقريباً برابر با حجم باک پرايد است. در حالي که پرايد مصرف سوخت به مراتب بالاتري دارد. بنابراين مي توان گفت با هربار سوخت گيري پيکانتو، براي به ياد آوردن نوبت قبلي که به پمپ بنزين مراجعه کرديد، بايد ساعت ها به فکر فرو رويد!
#باهم_شکستش_مي‌دهيم ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره