زوميت/ لوگو بيامو M يکي از لوگوهاي مشهور در دنياي خودروسازي است. در اين مطلب، داستان حقيقي انتخاب رنگهاي قرمز و آبي در آن لوگو را بيان ميکنيم.
سالها دليل اصلي انتخاب ترکيب رنگ قرمز و آبي در برند بيامو سري M نامشخص بود و داستانهاي گيجکننده و نادرست و اغلب بياساس دراينزمينه مطرح ميشد. بههميندليل، يوآخن نيرپاش (Jochen Neerpasch)، يکي از بنيانگذاران اين برند، داستان حقيقي انتخاب اين رنگها را بازگو کرده است تا براي هميشه گمانهزنيهاي بياساس دربارهي اين موضوع پايان يابد.
بهلطف لوگو بيامو سري M، ترکيب رنگ سهگانهي قرمز و آبي پررنگ و آبي کمرنگ به يکي از ترکيبهاي مشهور در دنيا بدل شده است. اين رنگها که بهصورت نوارهاي باريک در لوگو اين برند نقش بستهاند، بهنوعي به شناسنامهاي اصيل براي محصولات قدرتمند بيامو تبديل شدهاند. داستان لوگو M و رنگهايش به دههي ۱۹۷۰ بازميگردد؛ يعني زمانيکه بيامو سنگبناي تأسيس بخش M را بنا نهاد. در آن دوره، تيم بيامو رقابتها را به فورد واگذار ميکرد و همين امر باعث شد مديران اين برند آلماني به فکر تأسيس بخشي جديد براي تمرکز بر ويژگيهاي فني مسابقهاي بيفتند.
مديران بيامو در آغاز با جذب يوآخن نيرپاش که در آن دوره در تيم مسابقهي فورد فعاليت ميکرد، او را به سِمَت مديريت کارخانهي جديد تيم مسابقهي بيامو با نام بيامو M منصوب کردند. نيرپاش در زمان خروج از فورد، ستارهي نوظهور فورد، هانس يوآخيم استاک (Hans-Joachim Stuck) را نيز با خود همراه کرد تا هر دو مسئوليت راهاندازي بخش جديد بيامو را برعهده بگيرند.
با جذب اين دو نيروي نخبه، بيامو همانند ساير تيمهاي مسابقهاي براي راهاندازي قدرتمند زيرمجموعهي جديد خود به حامي مالي نياز داشت؛ ازاينرو، قبل از هر چيز بيامو سراغ سرمايهگذاران جدي و حاميان مالي قدرتمند رفت. اينبار نيز بيامو اصليترين حامي مالي فورد، شرکت Texaco را بهعنوان اصليترين حامي خود هدف قرار داد. بيامو براي تحتتأثير قراردادن Texaco لوگويي با سه نوار به رنگهاي مختلف طراحي کرد که يکي از آنها همرنگ لوگو Texaco، قرمز بود. نوار آخر به رنگ آبي کمرنگ، يعني رنگ اصلي لوگو بيامو انتخاب و رنگ نوار مياني با ترکيب دو رنگ ديگر بهصورت بنفش طراحي شد.
بيامو با طراحي اين لوگو و استفاده از رنگ قرمز سعي کرد از آن بهعنوان قلاب براي بهدامانداختن Texaco و جلب نظرشان بهمنظور رهاکردن فورد استفاده کند؛ اما تمام اميدهاي اين خودروساز آلماني قبل از آن بر باد رفت که حتي زيرمجموعهي M شروع بهکار کند. با وجود ازميانرفتن اميدها براي جذب Texaco، بيامو تغييري در لوگو M ايجاد نکرد؛ چراکه از نتيجهي اين طراحي رضايت داشت و اين ماجراي تولد لوگو M بود. اين نشان تجاري منحصربهفرد در طول ساليان دستخوش تغييراتي شد که ازجملهي آنها تغيير رنگ بنفش به رنگ آبي تيره بوده است.
بازار