عصر ايران/ با توجه به ورود و توليد خودروهايي با موتور توربو شارژ به بازار ايران در سالهاي اخير در اين مطلب قصد داريم شما را با نکاتي آشنا کنيم که در صورت رعايت آنها ميتوانيد عمر موتور توربو خودرو خود را بالاتر برده و از آسيبهاي احتمالي خودرو خود را در امان نگه داريد.
توربوشارژ يا پرخوران، سيستمياست که ميتواند بدون افزايش حجم موتور، قدرت آن را بيش از 50 درصد افزايش دهد و مصرف سوخت را درحالت رانندگي معمولي کاهش دهد! سيستم توربوشارژ به طور ساده متشکل از دو توربين پره اي کوچک است که با شفتي به هم متصل شده اند که يکي ازآنها در مسير خروج دود و ديگري در مسير ورود هوا به موتور قرار دارد و با خروج دود از اگزوز توربين ديگر هواي فشرده را مکيده و به داخل محفظه احتراق ميدمد.
با توجه به ورود خودروهايي با موتور توربو شارژ به بازار ايران در سالهاي اخير در اين مطلب قصد داريم شما را با نکاتي آشنا کنيم که در صورت رعايت آنها ميتوانيد عمر موتور توربو خودرو خود را بالاتر ببريد و از آسيبهاي احتمالي خودرو خود را در امان نگه داريد.
موتور توربوشارژر
اين سيستم بدليل مزايايي که داشت و با حجم موتور پايين قدرت بيشتري را ارائه ميداد به سرعت در بين خودروسازان و خريداران مقبوليت يافت، به طوري که امروزه تعداد قابل توجهي از خودروها با موتور توربوشارژ توليد ميشوند و روز به روز بر شمار خودروهاي توربوشارژ افزوده ميشود. اين فراگيري توليد توربوشارژها موجب ميشود هريک از خريداران خودرو به صورت اختياري يا اجباري خودروي توربوشارژ خريداري کنند!
توربوشارژ هم مانند تماميتکنولوژيهاي جديد مزايا و معايبي دارد و به دليل کارکرد با فشار، دما و دور بالا، حساس بوده و اصول نگهداري خاصي را نسبت به خودروهاي تنفس طبيعي ميطلبد تا معايب آن به کمترين ميزان ممکن برسد.
استفاده از سوخت مناسب
شايد به گوشتان خورده باشد که در موتور توربوشارژ بايد از بنزين سوپر استفاده کرد. در صورت استفاده از بنزين معمولي چه مشکلي پيش ميآيد؟
در موتور توربوشارژ، مرحله مکش و انفجار از اهميت ويژه اي برخوردار است چرا که دماي هواي ورودي به سيلندر به دليل گذشتن از توربو بيشتر از موتورهاي تنفس طبيعي است و در صورت استفاده از بنزين معمولي با اکتان پايين امکان ايجاد ضربه (ناک) بدليل خودسوزي ترکيب هوا و سوخت قبل از جرقه زدن شمع وجود دارد. اين انفجار معمولا قبل از به حداکثر رسيدن تراکم صورت گرفته و باعث ميگردد ضربه شديدي به پيستونها و ديگر قطعات موتور وارد گردد.
خودسوزي ترکيب هوا و سوخت به اين دليل است که بنزين با اکتان پايين در مقابل حرارت از مقاومت کمتري برخوردار است که موجب افزايش احتمال خودسوزي ترکيب هوا و بنزين ميشود. به همين دليل در ايران استفاده از بنزين سوپر که عدد اکتان بالاتري دارد براي موتور توربوشارژ مناسب است.
روغن مناسب
استفاده از روغن موتور مناسب و تعويض به موقع آن در افزايش عمر موتور توربوشارژ تاثير چشمگيري دارد. توربوهاي اوليه فقط با روغن موتور خنک ميشدند ولي توربوهاي امروزي علاوه بر روغن با سيال خنک کننده نيز خنک ميشوند. روغنهاي سينتتيک بهترين گزينه هستند زيرا در دماهاي بالا به خوبي از توربو محافظت ميکنند.
با توجه به اينکه روغن کارکرده نميتواند به درستي از توربو محافظت کند هيچ وقت روغن را ديرتر از موعد تعيين شده تعويض نکنيد.
فيلتر هوا، روغن و سوخت
هميشه از فيلتر هواي مرغوب استفاده کنيد و به موقع آن را تعويض کنيد زيرا در غير اين صورت هواي فيلتر نشده به سمت پرههاي کمپرسور هدايت ميشود و باعث آسيب رسيدن به آنها ميشود. قبل از قرار دادن فيلتر نو حتما محفظه فيلتر را تميز کنيد تا ذرات ريزي که در اين قسمت جمع شده است وارد مسير ورودي هوا نشود.
تعويض به موقع فيلتر روغن نيز از آلوده شدن روغن جلوگيري ميکند و باعث افزايش عمر بلبرينگهاي شفت توربو ميشود. تعويض فيلتر سوخت را نيز فراموش نکنيد زيرا گرفتگي آن باعث ميشود نسبت سوخت و هوا از حالت تنظيم خارج شود.
بدليل توربو بودن هميشه تحت فشار رانندگي نکنيد!
در مواقعي که به شتابگيري سريع نياز نداريد و در حال رانندگي عادي هستيد کمترين فشار ممکن را به موتور وارد کنيد. به عبارت ديگر با کمترين ميزان فشار روي پدال گاز سرعت خود را حفظ کنيد و بوست توربو را در پايين ترين حالت ممکن نگه داريد.
گرم کردن موتور
به منظور روانکاري مناسب، بهتر است پس از روشن کردن موتور بلافاصله حرکت نکنيد چرا که دماي موتور پايين است و بدليل غلظت بيشتر روغن، از ميزان روان کنندگي آن کاسته خواهد شد. اما اگر حدود 1 دقيقه پس از روشن کردن خودرو چند دقيقه با دنده پايين حرکت نماييد به موتور فرصت گرم شدن را داده و روغن با کيفيت بهتري به مکان توربو شارژ خواهد رسيد.
هنگام رانندگيهاي طولاني
توجه داشته باشيد وقتي که با سرعت زياد در حال رانندگي هستيد سيستم توربو شارژ با تمام توان خود کار ميکند و به همين دليل درجه حرارت در قطعات مکانيکي در نهايت خود قرار دارد. در نتيجه بهتر است پس از مسافتهاي طولاني اگر قصد توقف داريد، حدود 30 ثانيه خودرو را بصورت درجا روشن گذاشته تا درجه حرارت به حد نرمال برسد و سپس موتور را خاموش کنيد.
نحوه خاموش کردن خودرو
بسياري از رانندگان عادت دارند که پيش از خاموش کردن موتور چند گاز متوالي داده و سپس موتور را خاموش ميکنند. اما بايد بدانيد که اين عمل در خودروهاي توربو بسيار مهلک است چرا که گاز دادن باعث در مدار قرار گرفتن توربو شارژ ميگردد و قطعات دوار آن به چرخش درخواهند آمد اما به محض اينکه موتور را خاموش ميکنيد سيستم روانکاري از کارافتاده و روغن به محل توربو نخواهد رسيد و موجب چرخش توربو بدون روغن خواهد شد.
استفاده از دنده مناسب
در صورتي که خودروي شما مجهز به گيربکس دنده اي يا گيربکس اتوماتيک با قابليت تعويض دستي دندهها است، اگر هنگام سبقت گرفتن يا بالا رفتن از سربالايي از دنده سنگينتر استفاده کنيد باعث ميشود فشار بسيار کمتري به توربو وارد شود و کل سنگيني کار برروي توربوشارژ نباشد زيرا وقتي از دنده سنگينتر استفاده ميکنيد خودرو سريعتر شتاب ميگيرد و مدت زماني که توربو در حالت بوست کامل کار ميکند کاهش مييابد.
بازار