خودروکار/ تسمه تايم از جمله لوازم مهم خودرو به شمار مي رود بنابراين تعويض به موقع آن مي تواند از خسارت به خودرو جلوگيري کند.
برخي افراد معمولا به خاطر صرفه جويي در هزينهها برخي سرويسهاي دورهاي خودرو را ناديده ميگيرند يا به تاخير مياندازند، اين قبيل افراد از عواقب سنگين کار خود بي اطلاع هستند و نميدانند که خودروهايي که سرويسهاي آنها ناديده گرفته شده پس از مدتي خرابيهاي زيادي به صاحب خود تحميل مي کنند، حتي اگر خوش شانس باشيد و آسيب جدي به خودروي شما وارد نشود حداقل ضرري که متحمل خواهيد شد اين است که عمر خودروهاي بسيار کمتر از حد نرمال خواهد بود و زودتر مجبور به عوض کردن آن خواهيد شد.
اکثر خودروهاي امروزي از تسمه تايم لاستيکي براي به گردش در آوردن ميل سوپاپ (ها) و واتر پمپ استفاده ميکنند.
در گذشته خودروها به جاي تسمه از زنجير استفاده ميکردند که جز در مواقعي که آسيب جدي به موتور وارد نشده بود نيازي به سرويس نداشتند، ولي تسمه تايم در فواصل زماني معيني نياز به تعويض دارد، البته هنوز در بعضي خودروها مانند مزدا ۳ و ماکسيما زنجير تايم به جاي تسمه استفاده مي شود؛ بنابراين در صورتي که تسمه تايم پاره شود دو حالت پيش ميآيد:
۱– اگر موتور خودرو از نوع Interference (تداخلي) باشد پس از بريدن تسمه پيستون به سوپاپ برخورد کرده و آسيب جدي به موتور وارد ميکند.
۲ – اگر موتور خودرو از نوع Non-Inteference (غير-تداخلي) باشد پس از بريدن تسمه پيستون به سوپاپ برخورد نميکند، زيرا اين نوع موتورها طوري طراحي شده اند که پيستون وارد قلمرو باز شدن سوپاپ ها نميشود.
اکثر موتورها از نوعاول هستند، زيرا در نوع دوم دست طراح براي بالا بردن نسبت تراکم موتور بسته است.
در حالت کلي اکثر خودروسازان زمان تعويض تسمه تايم را هر ۱۶۰ هزار کيلومتر اعلام کرده اند، ولي نکته مهمي که اغلب به آن توجه نميشود اين است که رانندگي در شرايط سخت اين زمان را به نصف کاهش مي دهد، به عنوان مثال اگر استفاده شما از خودرو به نحوي است که با دور موتور بالا زياد رانندگي ميکنيد يا معکوسهاي پياپي و سنگين به موتور تحميل ميکنيد يا در ترافيک سنگين رفت و آمد داريد بايد زمان اعلام شده براي تعويض تسمه را کاهش دهيد در غير اينصورت در صورت بريدن تسمه هزينه گزاف تعمير موتور بر عهده شماست.
بنابراين پيشگيري بهتر از درمان است، براي اينکه از وضعيت تسمه تايم و سلامت آن مطمئن باشيد قبل از هر چيز لازم است که هنگام تعويض تسمه حتما کيلومتر کارکرد خودرو و تاريخ تعويض تسمه را يادداشت کنيد تا در صورت لزوم در اطلاع باشيد که چند کيلومتر يا چند سال از زمان تعويض گذشته است، در صورتي که اين کار را نکرده ايد، ولي احساس ميکنيد زمان خيلي زيادي از تعويض نگذشته است بهتر است خودرو خود را پيش افراد اهل فن ببريد تا وضعيت تسمه را براي شما بررسي کنند، علائم شايع خرابي تسمه پوسيدگي، ترک خوردگي، ساييدگي و از بين رفتن دندانهها هستند.
علاوه بر علائم ظاهري برخي علائم ديگر نيز ممکن است اتفاق بيفتد که نشانه خراب بودن تسمه تايم يا تنظيم نبودن تايم خودرو است. علائمي از قبيل: بد استارت خوردن موتور، لرزش بيش از اندازه موتور هنگام کارکرد در دور آرام، سر و صداي اضافي از قسمت نزديک قاب تسمه تايم، افزايش مصرف سوخت و کاهش محسوس شتاب و قدرت موتور، در صورت مشاهده هر يک از علائم ذکر شده در اسرع وقت تسمه را عوض کنيد يا حداقل مطمئن شويد که ايرادهاي فوق مربوط به تسمه تايم يا تايمينگ موتور نيست؛ شايد هزينه تعويض تسمه مقداري گران باشد، ولي بسيار کمتر از هزينه تعمير موتور خواهد بود.
در صورتي که خودروي شما نياز به تعويض تسمه تايم پيدا کرد براي انجام اين کار فقط نزد افراد با تجربه و مطمئن برويد، زيرا هنگام تعويض تسمه، تايم موتور بايد مجددا از نو تنظيم شود و تسمه بايد در جهت مناسب روي پولي ميل سوپاپ قرار گيرد و سفتي تسمه بايد در حد استاندارد (مراجعه به دفترچه راهنماي خودرو) باشد تا ميزان کشش تسمه از حد مجاز بيشتر و کمتر نشود. در صورت رعايت نکردن هر کدام از موارد فوق توسط افراد آماتور خطر بزرگي موتور خودروي شما را تهديد خواهد کرد.
بهتر است هر بار که تسمه تعويض ميشود وضعيت واتر پمپ نيز بررسي شود، زيرا واتر پمپ توسط تسمه چرخانده ميشود و در صورتي که خراب باشد ريسک بريدن تسمه وجود دارد، همچنين تمام قسمتهايي که توسط تسمه به حرکت در ميآيند يا تسمه آنها را به حرکت در ميآورد در هر بار تعويض تسمه نيازمند بررسي دقيق هستند، قسمتهايي مانند هرزگردها، تسمه سفت کن، ميل سوپاپ، پولي ميل سوپاپ و پولي ميل لنگ.
در تصاوير دو مورد اسيب جدي به موتور که در اثر بريدن تسمه تايم رخ داده اند را مشاهده ميکنيد (کج شدن سوپاپها و خورد شدن پيستون ها).
بازار