خودروکار/ سيتروئن شرکت خودروسازي فرانسوي است که امروزه شرکت تابعهاي از گروه پژو سيتروئن محسوب ميشود. شرکت سيتروئن در سال ۱۹۱۹ توسط آندره سيتروئن تأسيس شد و خودروهاي اين شرکت معمولاً به راحتي و نرمي رانندگي شهرهاند.
اين شرکت نخستين خودروساز خارج از ايالات متحده آمريکا بود که بهطور انبوه اتومبيل توليد و اقدام به راهاندازي شبکه مدرن فروش و خدمات پس از فروش خودرو کرد.
البته تاريخچه همکاري اين دو شرکت به سالها قبل بر ميگردد مانند توليد خودرو ژيان و زانتيا و…
سيتروئن در سال ۱۹۳۴ با شروع ساخت سيتروئن تيپ اي اولين توليد انبوه اتومبيلهاي چرخ محرک جلو در سطح جهاني را پايهگذاري کرد. اين شرکت از سال ۱۹۷۶ بخشي از گروه صنعتي پژو سيتروئن شد.
آندره سيتروئن طراح اتومبيلي بود که به رانندگي هيچ علاقهاي نداشت. وي از تبار يهودي-هلندي بود که در سال ۱۸۷۸ در پاريس زاده شد.
آندره در سال ۱۸۹۴ از دبيرستان فارغالتحصيل شد و توانست وارد مدرسه پليتکنيک پاريس شود و بعد از اتمام تحصيلات در دانشگاه به عنوان افسر-مهندس، وارد ارتش فرانسه شد.
در آن زمان بسياري از يهوديتباران اروپايي، در صنايع مختلف از نفوذ نسبي برخوردار بودند، بنابراين سيتروئن با کمک گرفتن از اقوام خود توانست در صنايع نساجي هلند استخدام شود. طي سفر خود به هلند موفق شد که با تعميرات چرخهاي دندانهدار آشنا شود و با بازگشت به پاريس در سال ۱۹۰۴ با کمک ۲ نفر از دوستانش، کارگاه ساخت چرخدندههاي حلزونيشکل را راهاندازي کرد.
ورود آندره سيتروئن به صنعت خودروسازي با کمک برادران مورس (مالکين شرکت اتومبيلسازي مورس) بود. اين دو برادر، سازنده اتومبيلهاي مسابقهاي در فرانسه بودند. برادران مورس با آگاهي از استعداد آندره در توليد انبوه، از او براي توليد و بازاريابي محصولات خود دعوت به کار کردند که با ورود سيتروئن توليد اتومبيلهاي شرکت مورس افزايش يافت.
در سال ۱۹۱۲ آندره شرکت چرخدندههاي سيتروئن را تأسيس کرد. همزمان با راهاندازي اين شرکت، سيتروئن رئيس فدراسيون کارفرمايان اتومبيل نيز شد و پيش از شروع جنگ جهاني اول آندره، به ايالات متحده آمريکا سفر کرد و در آنجا با هنري فورد ملاقات کرد.
با شروع جنگ، آندره با عنوان کاپيتان دوم توپخانه، به ارتش فرانسه پيوست. کمبود امکانات در توپخانه، او را وادار کرد که يک کارخانه کوچک توپسازي، براي ارتش فرانسه داير کند.
در سالهاي پاياني جنگ، کارخانه سيتروئن بيش از ۲۴ ميليون توپ جنگي ساخته بود. بعد از اتمام جنگ، کارخانه سيتروئن دوباره خودروسازي را آغاز کرد. کارخانه وي نخستين خودروسازي اروپا بود که به توليد انبوه پرداخت. تا اين زمان آندره هيچ چيز را به صورت رسمي، به نام خود نکرده بود، حتي ماشين و خانه شخصي وي نيز اجارهاي بود.
آندره سيتروئن سرانجام در سال ۱۹۱۹ بهطور رسمي شرکت اتومبيلسازي سيتروئن را تأسيس کرد که نخستين خودروي توليد شده پس از جنگ جهاني اول در ۱۹۱۹ عرضه شد و سيتروئن تيپ اي نام داشت.
در سال ۱۹۲۰ شرکت که دوران افول پس از جنگ را ميگذراند، بهشدت دچار کمبود سرمايه بود، بنابراين براي جلوگيري از ورشکستگي، آندره سيتروئن شروع به مذاکره با کمپاني جنرال موتورز براي فروش شرکت کرد. در مراحل پاياني انتقال و واگذاري سيتروئن، مديران وقت جنرال موتورز به دليل نامعقول بودن سرمايهگذاري بر روي اين شرکت، معامله را فسخ کردند.
در نتيجه انصراف جنرال موتورز از خريداري، سيتروئن براي سالها همچنان به صورت مستقل به فعاليت خود ادامه داد. شرکت سيتروئن تا اوايل دهه ۱۹۳۰ ميلادي چهارمين خودروساز بزرگ جهان بود.
در سال ۱۹۳۴ تأمين هزينههاي کارخانه سيتروئن با مشکلات زيادي رو به رو بود. با افزايش مشکلات مالي، بخشي از سهام شرکت سيتروئن توسط بخش خصوصي خريداري شد که اکثريت سهام آن به شرکت ميشلن و بانک لازارد فروخته شد.
يک سال بعد آندره سيتروئن در حالي که براي توليد خودرو، پول کافي نداشت، بر اثر سرطان معده در گذشت و در گورستان مونپارناس به خاک سپرده شد. در طول سالهاي رهبري آندره بر شرکت، از مشهورترين اتومبيلهاي توليد شده ميتوان به: سيتروئن ژيان و سيتروئن سيايکس اشاره کرد.
کمپاني سيتروئن يکي از نخستين مبتکران طرحهاي ساخت اتومبيلهاي آيروديناميک بود. در سال ۱۹۶۳، مديران سيتروئن تصميم گرفتند محصولات خود را به صورت مشترک با شرکت پژو توليد کنند.
دو سال بعد، در ۱۹۶۵ در پي شکست توافق ميان دو خودروساز فرانسوي؛ پژو و سيتروئن، مديران اين شرکت، مذاکره با شرکت پنهارد را آغاز کردند.
مديران ارشد سيتروئن اميدوار بودند تا بتوانند از دانش طراحان و مهندسين شرکت خودروسازي پنهارد، در زمينه توليد اتومبيلهاي سايز متوسط، به منظور تکميل روند توليد خودروهاي کوچک و ارزان خود، استفاده کنند، که تا حدي نيز موفق بودند.
در سالهاي پاياني دهه ۱۹۶۰ ميلادي، شرکت فيات شروع به خريداري سهام شرکت سيتروئن کرد. تا سال ۱۹۷۱ اين شرکت ايتاليايي از سهامداران اصلي سيتروئن بشمار ميآمد و با شروع بحران نفتي سال ۱۹۷۳ که باعث ضرر و کاهش ناگهاني ارزش سهام سيتروئن شد، فيات شروع به فروش سهام خود در اين شرکت کرد و در نهايت در سال ۱۹۷۶ کمپاني فيات مشارکت خود با سيتروئن را منحل اعلام کرد. با جدايي از فيات، شرکت سيتروئن بار ديگر در آستانه ورشکستگي قرار گرفت.
دولت فرانسه براي کنترل بازار کار و جلوگيري از ضرر بيشتر سيتروئن، پيشنهاد ادغام سيتروئن با پژو را به مديران وقت دو شرکت اعلام کرد. در سال ۱۹۷۴، شرکت پژو ۳۸٫۲ درصد از سهام سيتروئن را خريداري کرد و خودروسازي پژو سيتروئن در ۱۹۷۶ با کمک و حمايت دولت فرانسه تأسيس شد و امروزه همچنان شرکت پژو سيتروئن مديريت کمپاني سيتروئن را در دست دارد.
شرکت سيتروئن در سال ۲۰۰۹ به مناسبت نودمين سالگرد تأسيس خود، از خودروي جديدي بنام سيتروئن دياس۳ رونمايي کرد که آغازگر سري لوکسي از خودروها، با مدل دياس بود. اين شرکت در سالهاي ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ نيز به ترتيب سيتروئن دياس۴ و سيتروئن دياس۵ را به بازار عرضه و در سال۱۳۹۶ شرکت سيتروئن باعقد قراردادي شروع به همکاري با شرکت سايپا کاشان جهت توليد خودرو با خريد نيمي از سهام اين شرکت کرد.
از آنجا که فعاليت آندره از اين کارگاه و ساخت چرخدندههاي حلزوني آغاز شده بود، بنابراين وي در لوگوهاي نصب شده بر روي نخستين اتومبيلهاي توليد شده سيتروئن، از طرح اين چرخدندهها استفاده کرد. نشان تجاري يا لوگوي شرکت سيتروئن که امروزه با نام Chevron Double شناخته ميشود، از همين طرح يعني دو علامت ۸ شکل الهام گرفته شدهاست.
بازار