باشگاه خبرنگاران/ باتوجه به واردات نسل جديد i ۲۰ به ايران و اهميت برند هيونداي در بازار کشورمان، به بررسي جامع اين خودرو ميپردازيم.
خودروهاي هاچبک با توجه به سايز بدنه و قيمت اقتصادي، در مقايسه با ديگر خودروها جذابيت زيادي دارند. باتوجه به واردات نسل جديد i۲۰ به ايران و اهميت برند هيونداي در بازار کشورمان، به بررسي جامع اين خودرو ميپردازيم.
آمار فروش خيرهکنندهي خودروهاي کرهاي و خصوصا برند هيونداي، غير قابل انکار است. اين گروه خودروسازي، هر روز بر انواع محصولات خود و تيراژ توليد آنها اضافه ميکند، درحاليکه کيفيت ساخت مدلهاي هيونداي نيز با سرعتي بالا، درحال افزايش است. خودروسازان کرهاي تلاش ميکنند تا در هر کلاس بدنه، از کوچک و اقتصادي گرفته تا لوکس و اسپرت، حضور پررنگي در بازار جهاني داشته باشند.
کلاس هاچبک، از زماني که فولکس گلف در ۱۹۷۳ مطرح شد؛ هواداران زيادي در سراسر دنيا پيدا کرد. اين خودروي آلماني، همچنان در گروه پرفروشترين محصولات صنعت حمل و نقل جهان ديده ميشود، سه زير شاخهي اصلي دارد که در سايز بدنه متفاوت هستند و شامل اندازهي کوچک، متوسط و استاندارد ميشوند؛ هرچند با افزايش ارتفاع، به کراساوور هم تغيير گروه ميدهند.
باتوجه به تلاش هيونداي در تکميل سبد محصولات خود با انواع مختلف خودروها در کلاس بدنههاي متفاوت، مدلهاي i۱۰، i۲۰ و i۳۰ در بازار جهان و ايران؛ قابل خريد هستند. طبيعتا، مدل i۲۰ باتوجه سايز بدنهي متوسط و بازهي قيمتي متعادل در مقايسه با دو خودروي ديگر، جذابيت خاصي براي افراد علاقهمند به محصولات کامپکت خواهد داشت؛ چراکه مشکلات مربوط به فضاي محدود i۱۰ و قيمت نسبتا بالاي i۳۰، در آن وجود ندارد.
نسل اول i۲۰ در سال ۲۰۰۸ عرضه شد و تا پايان توليد در سال ۲۰۱۴، در کشورمان نيز حضور داشت. اين خودرو، براي پر کردن فاصلهي ميان i۱۰ و i۳۰، در نظر گرفته شده بود و محبوبيت زيادي در هندوستان داشت. هيونداي i۲۰، همزمان در سه کارخانهي بزرگ هيونداي در ترکيه، هندوستان و موزامبيک، توليد و مونتاژ ميشد. اين خودرو، با دريافت ۵ ستارهي ايمني از بنياد تست تصادفات اروپا، معادل ارزانقيمت مدل اکسنت براي بازارهاي جهان سوم بود، بهطوريکه در آمريکا و بسياري از کشورهايي که اکسنت عرضه ميشد، خبري از i۲۰ نبود.
نسل دوم هيونداي i۲۰ که بهتازگي وارد ايران شده است، در ظاهر بدنه و طراحي کلي، فراتر از انتظار ظاهر شد. اين خودرو از سال ۲۰۱۵، فروش خود را آغاز کرد و در کنار توليد پرتيراژ کارخانههاي هيونداي در ترکيه و هند، در خط توليد کرمان موتور هم حضور خواهد داشت. هيونداي i۲۰، در رقابتهاي جهاني رالي (WRC) نيز شرکت دارد و با موفقيتهاي متعدد، سال گذشته را به پايان رساند. نسخهي رالي i۲۰، با پيشرانهاي به قدرت ۳۸۰ اسب بخار، افتخاري ارزشمند براي يک برند کرهاي در سطح اول مسابقات اتومبيلراني محسوب ميشود.
همانند نسل اول، مدل استاندارد i۲۰، در بازار آمريکا حضور ندارد، اما براي فروش بالاي آن در اروپا، برنامهريزي شده است تا رقيبي براي فولکس پولو و رنو کليو باشد. اين خودرو، براي اولين بار با پيشرانهي ديزل نيز همراه خواهد بود، ضمن اينکه با دو نوع بدنهي سهدر و پنجدر، توليد ميشود. طبق معمول، نميتوان انتظار واردات نسخهي سهدر اين خودرو، به ايران را داشت و صرفا، هاچبک پنجدر قابل سفارش خواهد بود.
طراحي ظاهري و بدنه
در مقايسه با نسل قبلي، i۲۰ جديد با ظاهري زيباتر ارائه ميشود که بهعنوان يک خودروي نسبتا کوچک، چشمگير و قابل قبول است. طبيعتا، هاچبکها با هدف جذب جوانان ساخته ميشوند و اين موضوع، در اسپرتتر شدن ظاهر i۲۰، نقش زيادي دارد. از سويي ديگر، بازار اين کلاس خودرويي در سطح جهاني، بسيار رقابتي و فشرده است، پس علاوه بر زيبايي ظاهري، قيمت تمامشده نيز اهميت زيادي براي سازندگان خواهد داشت، چرا که مخاطبين اين قبيل خودروها، عموما از اقشار پردرآمد محسوب نميشوند.
در نماي روبرو، چراغهاي اسپرت و اصطلاحا عقابي i۲۰، اولين چيزي است که جلب نظر ميکند. جلوپنجره، همچنان کوچک است و صرفا لوگوي هيونداي را با فضاي خالي باريک، در خود جاي ميدهد. درحاليکه زبان طراحي اين روزهاي بزرگترين خودروساز کره، بر جلوپنجرهي ۶ ضلعي تأکيد ميکند، اين بخش در سپر i۲۰ جاسازي شده است تا علاوه بر تأمين هواي مورد نياز پيشرانه، نماي خودرو نيز بيشباهت با ديگر محصولات هيونداي نباشد.
از سويي ديگر، اين ترفند هوشمندانه هزينهي ساخت بدنهي i۲۰ را کاهش داده است و با ادواتي پلاستيکي، بخش زيادي از سپر را پوشش خواهد داد. استفاده از فضاي خالي، در بخش پاييني سپر هم وجود دارد و در گوشهها، همراه با چراغهاي مهشکن، نميگذارد که اين هاچبک، ارزان و کمارزش جلوه کند. از ديگر نکات مثبت در طراحي i۲۰، ميتوان به حجمدهي بسيار خوب در کاپوت جلو، زير چراغهاي اصلي و حاشيهي پايين سپر اشاره کرد که هماهنگ با فرم چراغها، اين محصول را بزرگتر از آنچه هست، نشان ميدهد. شايد، اگر کاپوت جلو قدري بلندتر بود و لبهي آن تا جلوپنجره کشيده ميشد، زيبايي i۲۰ نيز افزايش پيدا ميکرد، چرا که خط مربوط به اين قسمت، چندان چشمنواز نيست و تا حدودي ديد بيننده را منحرف ميکند.
از نماي جانبي، i۲۰ بهمراتب بهتر از نسخهي قبلي ظاهر شده است و با چند تجهيز ساده، زيباتر به نظر ميرسد. دستگيرههاي براق کروم، آينه بغلهاي راهنمادار و همرنگ بدنه در کنار ادوات سياهرنگ پايين در، اين خودرو را از سادگي و يک نواختي دور ميکنند. علاوه بر اينها، قطعهاي پلاستيکي به رنگ مشکي، در انتهاي بدنه و امتداد شيشهي پنجرهها وجود دارد که بين سقف و چراغ عقب فاصله مياندازد تا کابين i۲۰، با ظاهري کشيدهتر نمايش ميدهد. چراغهاي جلو و پشت اين خودرو، از نماي بغل، بهخوبي ديده ميشوند و با يک خط حجمدهنده به هم متصل ميشوند. اين خودرو، حتي در نمونهي استاندارد هم با چرخهاي اسپرت ۱۶ اينچ و بال عقب (ديفيوزر) ارائه ميشود که ويژگيهاي اسپرت آن را افزايش ميدهد.
از نماي پشت، i۲۰ را ميتوان نمونهاي کوچکشده از کراساور توسان در نسخهي جديد دانست. اين شباهت در چراغهاي عقب، کاملا مشهود است و با حالت کشيده به سمت مرکز و دسته LED-هاي داخلي، تقويت ميشود. سطح در صندوق، عاري از پيچيدگي و نسبتا ساده طراحي شده است، ضمن اينکه دستگيرهي مناسبي دارد. برخلاف بسياري از خودروهاي امروزي، جايگاه پلاک i۲۰، روي صندوق عقب نيست و محل خوبي در مرکز سپر براي آن پيشبيني شده است. شبيه به آنچه در سپر جلو شاهد بوديم، روي سپر پشت هم حجمدهي جذابي به چشم ميخورد که i۲۰ را بزرگ و خوشفرم نمايش ميدهد. طراحان هيونداي، همچنان علاقهاي به حذف آنتن روي سقف نشان نميدهند و مثل گذشته از نمونههاي بزرگ قديمي، در نزديکي اسپويلر استفاده ميکنند که هرچند کم، اما زيبايي اين خودرو را تحت تأثير قرار ميدهد.
در مجموع ميتوان به طراحي هيونداي i۲۰ در کلاس هاچبکهاي ميانرده، نمرهي قبولي داد، هرچند در مقايسه با بزرگان اين کلاس در بازار جهاني نظير فولکس پولو، حرف زيادي براي گفتن ندارد، اما براي خريدار ايراني، جذابتر از کيا پيکانتو خواهد بود. ابعاد i۲۰ شامل طول ۴۰۳۵ ميليمتر با عرض ۱۷۳۴ ميليمتر و ارتفاع سقف ۱۴۷۴ ميليمتر از سطح جاده است که همراه فاصله محورهاي ۲۵۷۰ ميليمتر ارائه ميشود. اين ارقام نشان ميدهد که ابعاد i۲۰ جديد در مقايسه با نسخهي قبلي بيشتر شده، چرا که طول اين خودرو ۴ سانتيمتر، عرض آن ۲.۵ سانتيمتر و فاصله محورها نيز ۴.۵ سانتيمتر افزايش داشته است.
طراحي داخلي و کابين
با ورود به i۲۰، متوجه خواهيد شد که هيونداي دست و دلباز عمل کرده و اهميت چنداني به صرفهجويي در هزينهها نداده است. هرچند نماي بيروني i۲۰، برتري خاصي نسبت به ديگر همکلاسها در بازار جهاني ندارد، در کابين اين خودرو ادواتي باکيفيت و نسبتا لوکس ديده ميشود که نشان از عزم جدي هيونداي در افزايش محبوبيت اين خودرو دارد. پلاستيک سخت روي داشبورد، فراتر از نمونههاي معمول در مدلهاي چيني است و در نمونههاي واردشده به ايران، هماهنگ با طرح صندليها؛ بهصورت دورنگ ارائه ميشود. اين نوع ترکيب رنگ، در پوشش داخل درها نيز رعايت شده است.
با هدف افزايش زيبايي و کارايي ادوات روي داشبورد، قسمت مربوط به نمايشگر و کليدهاي مياني، جلوتر از بدنهي اصلي داشبورد هستند تا دسترسي به آنها سادهتر شود. با توجه به کمبود فضا در چنين خودرويي، نوعي فشردگي در ميان داشبورد ديده ميشود که با انبوهي از کليدها، ميتواند شلوغ و گيجکننده باشد. به همين دليل مجراي تهويهي هوا، بالاي نمايشگر تعبيه شده است. کليدهاي گردان کنترل درجه حرارت محيط و شدت باد، همراه با يک مانيتور TFT کوچک، مقابل دسته دنده قرار دارد و نيازي به دراز کردن دست براي استفاده از آنها نخواهد بود. اين ترفند هوشمندانه، در جايگذاري کليدهاي مربوط به شيشه بالابر و تنظيمکنندهي برقي آينههاي جانبي نيز رعايت شده است.
تا اين لحظه، نسخههايي از هيونداي i۲۰ به ايران وارد شدهاند که از نظر تعداد آپشنها، تقريبا کامل به حساب ميآيند. درحاليکه نسخهي پايه از اين خودرو، فاقد نمايشگر لمسي است و صرفا با سيستم سادهي پخش CD و سرگرميهاي صوتي ارائه ميشود، مدلهاي کاملتر داراي مانيتور ۷ اينچي سازگار با زبان فارسي همراه با امکان اتصال تلفن همراه از طريق بلوتوث و درگاههاي USB و AUX خواهند بود. اين نسخه از i۲۰، با داشبورد و صندليهاي دورنگ قابل خريد است که تقريبا تمام نمونههاي واردشده به ايران، همراه ترکيب سياه و ارغواني هستند.
در مقايسه با نسل قبلي، راحتي سرنشينان i۲۰، بهبود چشمگيري داشته است و اين موضوع براي افرادي که هر دو مدل را از نزديک ديده باشند، بهخوبي احساس ميشود. براي صندليهاي جلو، فضاي پاها ۲۴ ميليمتر بيشتر شده، درحاليکه سقف خودرو، ۳۳ ميليمتر بالاتر رفته است. صندليهاي رديف اول نيز تغيير کردهان
د و حالا به لطف افزايش عرض خودرو، ۶ ميليمتر در قسمت ران و ۱۵ ميليمتر در قسمت شانهها، افزايش سايز دارند. در قسمت عقب هم حالا ميتوان از سه نفر پذيرايي کرد، هرچند فضا براي ۲ نفر بسيار راحتتر خواهد بود. عرض کابين در اين قسمت، ۱.۳۵۰ متر است؛ درحاليکه فضاي زانو از ابتداي نشيمنگاه تا صندلي جلو، ۸۰ سانتيمتر و براي افراد بلندقد با اندکي ارفاق، رضايتبخش است.
صندوق عقب جادار i۲۰، در اين کلاس خودرو اندازهي قابل قبولي دارد و با ۳۲۶ ليتر فضاي مفيد، ۱۰ درصد بيشتر از مدل قبلي است. از سويي ديگر با خواباندن صندليهاي عقب، ميتوان فضاي حمل بار را به ۱۰۴۲ ليتر رساند. در مقايسه با هاچبکهاي معروف داخلي بايد گفت که ۲۰۶ هاچبک، صندوق ۲۴۵ ليتري دارد و داچيا ساندرو، با فضاي بار ۳۲۰ ليتر ارائه ميشود.
پيشرانه و قواي فني
همانطور که اشاره کرديم، هيونداي i۲۰ ورودي به ايران، فعلا تنها در نسخهي با آپشنهاي بالا فروخته ميشود و طبيعتا، از قويترين پيشرانهي استاندارد استفاده ميکند. از سويي ديگر، اين احتمال وجود دارد که با پيشرانهي ضعيفتر و قيمت پايينتر نيز عرضه شود. با اين اوصاف، هر سه نوع قواي محرک بنزيني که i۲۰ در بازار جهاني ارائه ميکند، در ادامهي مطلب معرفي ميشوند. لازم به ذکر است که تمامي مدلهاي i۲۰، مجهز به جعبهدندهي خودکار ۴ سرعته هستند؛ اما نمونهي ۱.۴ ليتري، در بعضي کشورها با دندهي دستي هم ديده شده است.
ارزانترين نسخه از اين خودرو، داراي پيشرانهي ۱.۲ ليتري ۴ سيلندر است که قدرت ۷۵ اسب بخار و گشتاور ۱۲۰ نيوتنمتر به همراه دارد. اين مدل در زماني حدود ۱۴ ثانيه به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت ميرسد و نهايت سرعت ۱۶۰ کيلومتر بر ساعت خواهد داشت. ميانگين مصرف سوخت اين مدل از i۲۰، کمتر از ۵ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر عنوان شده است، درحاليکه با سرعت ثابت در بزرگراه، ۴ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر و در ترافيک شهري، نهايتا ۶ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر، مصرف بنزين دارد.
ديگر نمونهي هيونداي i۲۰ هم با پيشرانهي ۱.۲ ليتري عرضه ميشود؛ اما ۸۳ اسب بخار قدرت و ۱۲۰ نيوتنمتر گشتاور دارد. اين نسخه در زماني نزديک به ۱۳ ثانيه، از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت خواهد رسيد و نهايت سرعتي حدود ۱۷۰ کيلومتر بر ساعت فراهم خواهد کرد. ميانگين مصرف سوخت، براي اين مدل، ۵ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر است که در بزرگراه، ۴ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر و در ترافيک شهري، ۶.۵ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر خواهد بود.
قويترين نسخهي استاندارد i۲۰، با پيشرانهي ۱.۴ ليتري تنفس طبيعي ارائه ميشود که قدرت ۱۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۳۳ نيوتنمتر خواهد داشت. اين خودرو براي رسيدن به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت، حدود ۱۳ ثانيه زمان ميبرد که احتمالا به دليل کيفيت بنزين داخلي و عملکرد آرام گيربکس اتوماتيک است؛ درحاليکه نمونهي مجهز به جعبهدندهي دستي، طبق تستهاي انجام شده در خارج از ايران، در زمان ۱۱.۵ ثانيه به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت ميرسد. بيشترين قدرت اين خودرو در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقيقه حاصل ميشود و نهايت گشتاور از دور موتور ۳۵۰۰ دور بردقيقه در اختيار راننده خواهد بود. ميانگين مصرف سوخت اين نسخه از i۲۰، تقريبا ۵.۵ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر خواهد بود، اما در بزرگراه، حدود ۴.۵ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر و در ترافيک شهري، نزديک به ۷.۵ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر برآورد ميشود.
فراموش نکنيم که قرار بود نسخهي قدرتمند ۲۰۰ اسب بخار نيز از هيونداي i۲۰ معرفي شود که مجهز به پيشرانهي توربوشارژ ۱.۶ ليتري و تحت نام i۲۰ N باشد، اما تا اين لحظه، چنين محصولي به توليد نرسيده است و به نظر ميرسد که شرکت سازنده، تمرکز خود را بر بهينهسازي مدل i۳۰ و i۳۰ N گذاشته است.
پيشتر اشاره کرديم که i۲۰ ورودي به ايران، داراي جعبهدندهي خودکار ۴ سرعته خواهد بود که حالت تيپترونيک دارد. فرمان برقي از فناوري MDPS استفاده ميکند که مخفف Motor-driven power steering است و به کمک يه موتور برقي، چرخش فرمان را بهبود ميبخشد. سيستم تعليق اين خودرو، در جلو مکفرسون و در عقب اکسل يکتکه با فنر مارپيچ خواهد بود. ترمزها در جلو ديسکي خنکشونده و در عقب ديسکي ساده هستند.
فهرست آپشنها و تجهيزات رفاهي
هيونداي i۲۰، با رينگهاي اسپرت ۱۶ اينچ و لاستيکهايي به پهناي ۱۹۵ ميليمتر با فاق ۵۵ ميليمتر (۱۹۵/۵۵ R ۱۶) ارئه ميشود. نمونهي بازديدي توسط نگارنده در نمايندگي فروش اين خودرو، داراي لاستيکهاي مرغوب ساخت ميشلن بود که اميدواريم در نسخههاي آينده نيز تکرار شود. اين خودرو، علاوه بر چراغ روشنايي روز که با اندازهاي نسبتا بزرگ در قسمت بالايي کاسه چراغ اصلي قرار دارد، با مهشکن نيز همراه خواهد بود. آينههاي جانبي بهصورت برقي تنظيم ميشوند و داراي گرمکن داخلي هستند.
در فضاي داخلي i۲۰، دورنگ بودن داشبورد و صندليها، جذابيت زيادي دارد که طبيعتا در نمونهي وارداتي (با توجه به قيمت نسبتا بالا) وجود دارد. نمايشگر ۷ اينچي لمسي مجهز به درگاه USB و AUX، ناوبري ماهوارهاي، کامپيوتر سفري، دوربين عقب وامکان تماس تلفني از طريق بلوتوث، در اين خودرو وجود دارد، ضمن اينکه با ۶ بلندگو، صداي باکيفيتي فراهم ميکند.
از ديگر آپشنهاي i۲۰ ميتوان به محفظهي خنک نگهدارنده، تهويه مطبوع اتوماتيک مجهز به فيلتر يونيزه، آينهي الکتروکروميک و امکان کنترل سيستم صوتي از روي فرمان، اشاره کرد. صندليهاي اين خودرو، فاقد سيستمهاي برقي هستند و کاملا دستي تنظيم ميشوند. از ديگر نکات سؤالبرانگيز در فهرست آپشنهاي i۲۰، نبود کروزکنترل است.
آپشنهاي ايمني و تست تصادف
نسخهي جديد هيونداي i۲۰ با چهار ستاره ايمني ارائه ميشود که در مقابل رقباي جهاني، برتري چنداني نشان نميدهد. اما ذکر اين نکته اهميت دارد که بدنهي اين خودرو در تستهاي تصادف، عملکرد بسيار خوبي داشته است، اما از نظر فناوريهاي مدرن جلوگيري کننده از تصادف، کمبودهايي دارد و البته ميتواند در قسمت زانو براي سرنشينان جلو، مشکلساز شود.
از آپشنهاي ايمني در مدل فول آپشن i۲۰ ميتوان به ۶ کيسهي هوا اشاره کرد که طبيعتا، ۴ عدد مخصوص سر و پايينتنهي سرنشينان جلو خواهد بود و ۲ کيسهي هواي پردهاي، سرتاسر نماي جانبي را پوشش خواهد داد؛ اما جهت اطلاع خوانندگان، بايد اشاره کرد که نسخههاي وارداتي فعلي، تنها ۲ کيسهي هوا براي راننده و سرنشين کناري خواهند داشت. اين خودروها، سنسور پارک جلو هم نخواهند داشت و صرفا براي عقب، داراي سنسور هشدار برخورد هستند که در کنار دوربين مربوطه ارائه ميشود. از ديگر آپشنهاي ايمني i۲۰ در ايران، ترمزهاي مجهز به فناوري EBS در کنار ABS، کنترل ايستايي در شيب تند (HAC)، کنترل پايداري الکترونيک (ESP) و اخطار افت فضار باد چرخها هستند.
تجربهي رانندگي
از نکات مثبت هيونداي i۲۰ که به محض نشستن پشت فرمان متوجه ميشويد، فضاي کافي با توجه به کلاس بدنه است. هرچند شيب صندلي عقب در قسمت تکيهگاه، چندان عالي نيست و اصطلاحا کمي حالت خبردار به سرنشين ميدهد؛ ميتوان از فضاي بسيار مناسب جلوي زانو و بالاي سر، بهرهمند شد. صندوق عقب، حجم مفيد قابل قبولي دارد و با عرض بيش از يک متر و امکان خواباندن صندليها عقب، وسايل بزرگي را در خود جاي ميدهد، البته کف صندوق کمي تورفتگي دارد که ميتواند بلند کردن اقلام سنگين از اين قسمت را دشوار کند. از سويي ديگر، بايد اعتراف کرد که نماي بيروني i۲۰ با توجه به چراغهاي جديد در جلو و عقب، جذابيت زيادي دارد؛ اما در فضاي داخلي، تا حدودي قديمي و از مد افتاده به نظر ميرسد، ضمن اينکه پنل پشت فرمان هم ساده طراحي شده است.
از نظر آپشنهاي فني و رفاهي، ميتوان از داشتن قويترين پيشرانهي ممکن، خوشحال بود، اما نمونهي واردشده به ايران، از بسياري امکانات ديگر اين خودرو مثل سانروف، جمعکنندهي برقي آينهها، محدودکنندهي سرعت و کروز کنترل بيبهره است. شايد با توجه به جذابيتي که هاچبکهاي اسپرت براي جوانان دارند، بهتر بود نسخهي مجهز به جعبهدندهي دستي با قيمت پايينتر و آپشنهاي کاربردي مثل کروزکنترل، در کشورمان ارائه ميشد.
رانندگي با i۲۰، راضيکننده است و هرچند يک خودروي اسپرت، پرشتاب و مناسب سبقتهاي ناگهاني محسوب نميشود؛ نيازهاي يک خانوادهي چهارنفره را تأمين ميکند. اين خودرو در زماني حدود ۱۳ ثانيه به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت ميرسد و با ميانگين مصرف سوخت ۵.۵ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر، ارائه ميشود که در کشوري با سوخت نسبتا ارزان، جذابيت بالايي ندارد. فراموش نکنيم، نکات مثبت زيادي با توجه به کيفيت فني محصولات هيونداي در i۲۰ وجود دارد که از آن جمله ميتوان به فنربندي خوب و تعويض دندههاي نرم آن اشاره کرد که رانندگي با i۲۰ را لذتبخش ميکند.
قيمت اين خودرو در ايران، چندان ارزان نيست و تا حدودي در گروه نيمه لوکس قرار ميگيرد. با اين اوصاف، طيف عظيمي از عامهي مردم، حاضر به خريد آن نخواهند بود و احتمالا، يک شاسيبلند صفر کيلومتر چيني يا سدانهاي جذاب دست دوم از برندهاي معتبر را به رانندگي با i۲۰ ترجيح خواهند داد. فراموش نکنيم، علاقهمندان هاچبکهاي اسپرت در کشورمان پرشمارند و ممکن است از سايز بدنه و برند سازندهي اين خودرو، رضايت زيادي داشته باشند، اما شتابگيري اين خودرو، حتي از پژو ۲۰۷ نيز کندتر است و هيجاني به راننده نميدهد. ميتوان اينگونه نتيجهگيري کرد که افراد ميانسال و خانمهاي حاضر در جامعهي ايران، افراد اصلي در بازار هدف هيونداي i۲۰ هستند.
قيمت نهائي و مقايسه با رقبا
تا چند هفته پيش، قيمت تحويل فوري هيونداي i۲۰ حدود ۸۸ ميليون تومان بود که با مراجعه به سايت کرمان موتور، متوجه شديم هماکنون با قيمت ۹۳ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان و موعد تحويل يکماهه، فروخته ميشود. از سويي ديگر، با گشتي در بازار متوجه شديم که معدود نمونههاي صفر کيلومتر وارداتي که عمدتا در سند، مدل ۲۰۱۵ هستند؛ به دليل آپشنهاي اضافه مثل ايربگهاي بيشتر، سانروف و گرمکن داخل صندليهاي جلو، ۹۷ ميليون تومان قيمت دارند.
بازار