اسب بخار/ زماني که همسر «کارل بنز» اولين وسيله نقليه بنزيني را مي راند، هرگز نمي دانست اولين قدم در تاريخ درخشان «مرسدس بنز» را رقم زده است.
در اين مقاله به بررسي تاريخچه و تغييرات لوگوي مرسدس بنز مي پردازيم. ستاره درخشاني که تمام مردم، حتا آن ها که علاقه اي به خودرو ندارند، آن را مي شناسند. اما پيش از بررسي تغييرات لوگو بايد چگونگي شکل گيري و رشد اين خودروساز آلماني را بررسي کنيم.
سال ۱۸۸۸ تولد اولين وسيله نقليه بنزيني
يکي از مهم ترين اتفاقات در تاريخ حمل و نقل بي شک ساخت اولين وسيله نقليه بنزيني بوده است. زماني که بشر ماشيني ساخت که حمل و نقل را آسان تر و شخصي تر از گذشته کرده بود. در سال ۱۸۸۵ بود که کارل بنز (يکي از مؤسسان مرسدس بنز) وسيله اي ساخت که با سوخت بنزين و روي سه چرخ حرکت مي کرد. در آن زمان تفکراتي عميق در مخالفت با تکنولوژي و مدرنيته بر جامعه حکم فرما بود و به همين دليل او قصد نمايش عمومي اين وسيله را نداشت. در سال ۱۸۸۸ همسر کارل بنز، «برتا بنز»، اين وسيله را از مانهايم (Mannheim) تا فورتزهايم (Pforzheim) راند تا مردم ببينند امکان جا به جايي و سفر با وسيله اي شخصي ممکن شده است. تاريخ ۱۲ آگوست سال ۱۸۸۸ يکي از مهم ترين و انقلابي ترين اتفاقات صنعت خودرو رقم خورد و با نمايش خودروي سه چرخ بنز تولد صنعت جديد به نام خودروسازي در جهان رقم خورد.
شکل گيري مرسدس بنز
پس از اين اتفاق تاريخي علاقه مردم روز به رزو به تکنولوژي ساخت خودرو بيش تر شد و کارخانه “Benz & Cie”، با مديريت کارل بنز، روز به روز بيش تر شناخته مي شد. البته در آن سال ها هميشه رقيبي سرسخت به نام «دايملر» (Daimler Motoren Gesellschaft) در برابر آن ها بود که پس از بحران اقتصادي و سياسي آلمان در جنگ جهاني اول، اين دو کارخانه با هم ادغام شدند و مرسدس بنز کنوني را به عنوان يک برند در سال ۱۹۲۶ به وجود آوردند.
پس از به وجود آمدن برند مرسدس بنز، از همان ابتدا برنامه هاي اين نشان براساس توليد خودروهاي لوکس و باکيفيت پايه گذاري شد. تلفيقي از مهندسي دقيق آلماني و طراحي هاي جذاب باعث مي شد مرسدس بنز هميشه خاص و متفاوت باشد. بين سال هاي ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ رونق کار مرسدس بنز به حدي زياد بود که به يکي از بزرگ ترين خودروسازان دنيا تبديل شد. و در حال حاضر، ششمين برند ارزشمند دنيا مرسدس بنز است و کسي وجود ندارد که با اين برند آشنا نباشد.
تغييرات لوگوي مرسدس بنز
بي شک يکي از ماندگارترين نشان هاي تجاري دنيا، نشان مرسدس بنز است. طراحي اين نشان به خوبي و با ظرافت خاصي انجام شده است. در حالي که طراحي لوگو به نظر پيچيدگي خاصي ندارد، اما بايد گفت نشان تجاري يک برند بايد ويژگي هاي خاصي در طراحي داشته باشد تا در ذهن مخاطب ماندگار شود. اهميت طراحي لوگو به حدي مهم است که بسياري بر اين باور هستند که برترين نشان هاي اقتصادي دنيا بدون داشتن لوگوي مناسب به موفقيت نمي رسيدند.
حتا اگر علاقه مند به خودرو نباشيد با ديدن ستاره سه پر مرسدس بنز مجذوب خودرو مي شويد و اين يعني طراحي لوگو در بهترين حالت انجام شده است. اين لوگو در سال ۱۹۰۳ طراحي شد، اما در سال هاي ۱۹۰۹، ۱۹۱۶ و ۱۹۲۱ تکامل يافت تا اين که در سال ۱۹۲۶ به يک ستاره طلايي با دايره اي که دور آن را محصور کرده بود تبديل شد. با وجود تغييرات گسترده در محصولات مرسدس بنز، در طول سال ها، تغيير زيادي در لوگوي اين خودرو نمي بينيم.
اما مفهوم کلي اين لوگو چيست؟
اين ستاره سه پر رؤيايي در سه جهت دريا، آسمان و زمين را نشان مي دهد و بيان مي کند موتورهاي بنز در هر نقطه بهترين هستند و ستاره سه پر مرسدس بنز نشان تسلط آن بر زمين، دريا و آسمان است.
بازار