برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

راهکار جهش تولید در صنعت قطعه‌سازی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
راهکار جهش تولید در صنعت قطعه‌سازی
ايسنا/ به اعتقاد دبير انجمن سازندگان قطعه و مجموعه هاي خودرو، باتوجه به عملکرد قطعه سازان و خودروسازان در ماه هاي پاياني سال و تحقق رونق توليد، چنانچه مشکلات از جانب تامين و کنترل قيمت مواد اوليه و ارز برطرف شود، نقدينگي از محل سوددهي ها تامين و جهش توليد محقق خواهد شد. مازيار بيگلو، در رابطه با ملزومات شعار سال در صنعت قطعه و ميزان تحقق رونق توليد در سالي که گذشت، در گفت و گو با ايسنا، اظهار کرد: صنعت قطعه سازي سال ۱۳۹۸ را در شرايط نامناسبي آغاز کرد. در ابتداي سال سردگمي از بابت افزايش قيمت نهاده‌هاي توليد، ارز، مواد اوليه و امثال آن ايجاد شده بود؛ ضمن اينکه روند توليد خودروسازان کم و بيش به کمتر از هزار دستگاه در روز رسيده بود که بسيار پايين بود، اما با اقداماتي که وزير صنعت، معدن و تجارت (صمت) در پيش گرفت و اتفاقاتي که در هردو خودروساز رخ داد، خوشبختانه مجددا در اواخر سال شاهد رشد تيراژ توليد ۱۵۰ درصدي بوديم. دبير انجمن سازندگان قطعه و مجموعه هاي خودرو افزود: درست است که سال را با توليد حدود هزار دستگاه در روز براي هريک از دو خودروساز بزرگ آغاز کرديم اما همانطور که شاهد بوديم با بيش از ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰ دستگاه در روز سال ۱۳۹۸ به پايان رسيد و حتي يکي از اين خودروسازان رکورد ۲۵۰۰ دستگاه را هم ثبت کرد؛ لذا تصور مي کنيم که طبق شواهد، در سال ۱۳۹۸ شعار رونق توليد را حداقل در صنعت قطعه سازي و خودروسازي به خوبي اجرا کرديم و کارنامه خوبي را از خود به جاي گذاشتيم. وي در رابطه با نامگذاري سال ۱۳۹۹ به "جهش توليد" تاکيد کرد: جهش توليد را در پارامترها و جوانب مختلفي از جمله تيراژ توليد، کيفيت محصولات، مديريت بازار و نحوه توزيع خودروها در سطح بازار و ... مي توان تحت بررسي قرار داد. اما اولين اتفاقي که به نظر بنده بايد بيفتد اين است که ما بتوانيم در بحث تيراژ توليد، اين توليد بيش از ۲۰۰۰ دستگاه در روز را تثبيت کنيم و هر خودروساز ما به جايي برسد که افت زير ۲۰۰۰ دستگاهي نداشته باشد و سپس به سمت افزايش تيراژ توليد ۲۷۰۰ تا ۲۸۰۰ دستگاه در روز براي هريک از خودروسازان حرکت کنيم. اين کارشناس صنعت قطعه سازي با بيان اينکه برنامه درنظر گرفته شده توسط وزارت صمت براي توليد بالغ بر يک ميليون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال، واقع بيانه است، گفت: اين برنامه اکنون نيز قابل تحقق است. صنعت قطعه سازي نشان داده است که ظرفيت توليد بيش از دو ميليون دستگاه را هم در خود ايجاد کرده اما يک سري مشکلات همچون تامين مواد اوليه به ويژه مواد اوليه داخلي، فراتر از اختيار صنعت قطعه سازي و خودروسازي است. بيگلو تصريح کرد: طي دو - سه ماه گذشته ( دوماه پاياني سال ۱۳۹۸)، مواد اوليه داخلي علاوه براينکه افزايش قيمت بيش از ۵۰ درصدي داشته، به راحتي هم در بازار پيدا نمي شد؛ بنابراين يکي از اولين قدم هايي که بايد توسط وزارت صمت برداشته شود، اين است که اين دست مشکلات حل شوند. اين مواد اوليه، موادي هستند که داخلي بوده و معادن، چاه هاي نفت، پتروشيمي ها و توليدکنندگان معدني آن ها همگي داخلي هستند؛ لذا قاعدتا در تامين و مسائل مالي آن نبايد مشکلي وجود داشته باشد. وزارت صمت علاوه براينکه قيمت اين موارد را تلاطم هاي عجيب و غريب نجات دهد، دسترسي به اين مواد در بازار را هم بايد تسريع و مواد اوليه مورد نياز بازار را تامين کند. دبير انجمن سازندگان قطعه و مجموعه هاي خودرو، ادامه داد: بحث دوم، بحث تامين مواداوليه و قطعاتي است که منشاء خارجي دارند که اگر بخواهيم صرحتا بگوييم، در حقيقت بحث تامين ارز است. چالش بسيار سختي در سال جاري در پيش داريم. علاوه بر موضوع تحريم ها که از پيش وجود داشته، مشکلات ناشي از کاهش قيمت نفت و کاهش درآمدهاي ارزي کشور هم اضافه شده است که کار را سخت تر خواهد کرد؛ بنابراين ضمن اينکه بايد نهضت خودکفايي که وزارت صمت به راه انداخت و مبالغ بسيار خوبي هم توانست صرفه جويي ارزي داشته باشد، ادامه دار پيش برود، بايستي به طور موازي بانک مرکزي راهکارهاي تامين ارز را هم ارائه دهد تا بتواند ارز مورد نياز بخش توليد را تامين کند. به اعتقاد وي، چنانچه اين دو مشکل عمده حل شود، ثبات توليد رخ خواهد داد که با تامين نقدينگي هاي مورد نياز، جهش توليد را هم محقق کرد. اين تامين نقدينگي نيز راهکارهاي مختلفي دارد. همين ابتداي سال قصد نداريم که بگوييم تسهيلات ارائه دهند. در حقيقت چنانچه قيمت خودرو اصلاح شود و بتوان قيمت خودرو و مواد اوليه را مديريت کرد، نقدينگي از محل سوددهي خودروسازان و قطعه سازان قابل تامين است اما متاسفانه در حال حاضر شرايط به جايي رسيده است که به دليل افزايش قيمتها، سودي حاصل نمي شود؛ لذا با مديريت قيمت مواد اوليه، تامين مواد اوليه و همچنين قيمت ارز و تامين آن براي قطعه سازي و خودروسازي، حجم بسيار زيادي از مشکلات برطرف خواهد شد و جهش توليد قابل دستيابي خواهد بود.
#باهم_شکستش_مي‌دهيم ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره