نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
خودرو

همه چیز درباره لیموزین نقی در سریال پایتخت

منبع
عصر ايران
بروزرسانی
عصر ايران/ در ادامه به بررسي خودروي ليموزين مشکي شخصيت نقي معمولي پايتخت که روزگاري در واقيعت نيز اقدام به جابجايي شخصيت هاي مهم دنيا در تهران کرده است مي پردازيم. خودرو ليموزين مشکي که شخصيت نقي معمولي سريال پايتخت آن را به عنوان خودروي نماينده مجلس مورد استفاده قرار مي دهد در حقيقت همان پژو پارس خودمان است که به صورت ليموزين در آمده است. سريال پايتخت که در شب هاي تعطيلات سال جديد در حال پخش از صداو سيماست سالهاست که دردل مردم ايران جا باز کرده وبينندگان زيادي را هر شب با خود همراه مي کند. در سري ششم اين سريال نيز شاهد حضور خودرو هايي متعلق به شخصيت هاي آن هستيم که در مطلب قبلي خودروي مگان کروک بهتاش را معرفي کرده و در ادامه به بررسي خودروي ليموزين مشکي شخصيت نقي معمولي پايتخت که روزگاري در واقيعت نيز اقدام به جابجايي شخصيت هاي مهم دنيا در تهران کرده است مي پردازيم. در دهه ۷۰ شمسي و گسترش روابط ايران با جهان، سفرهاي ديپلمات هاي خارجي به کشورمان افزايش يافت. در آن زمان بود که در کنار خودروهاي وارداتي، نياز به وجود يک خودروي تشريفاتي از توليدات داخلي هم شکل گرفت. در آن زمان پژو ۴۰۵ که به عنوان خودروي سال اروپا در دهه ۸۰ ميلادي و يک سدان متوسط خانوادگي، پا به خطوط توليد ايران خودرو گذاشته بود، از اواخر دهه ۷۰ شمسي به تدريج وارد ناوگان خودروهاي دولتي، حفاظت اطلاعات و نيروي انتظامي کشور شد و همان دوران بود که تهران، ميزبان اجلاس سران کشورهاي اسلامي نيز شد. شرکت ايران خودرو به عنوان بزرگ ترين خودروساز دولتي، مأموريت يافت با همکاري شريک فرانسوي خود، خودرويي تشريفاتي درخور مقامات ايراني و مهمان هايشان، طراحي کند و اين چنين بود که پژو ليموزين، متولد شد. نيمه هاي عمر پژو 405 ليموزين بود که شرکت ايران خودرو، قطعات ظاهري آن را با پژو پارس تعويض کرد و به اين ترتيب، پژو پارس ليموزين متولد شد و اين دقيقا همان خودرويي است که نقي معمولي سريال پايتخت از آن براي جابجايي شخصيت نماينده مجلس استفاده مي کند. پژو پارس ليموزين، در دسته ليموزين هاي شش در جاي مي گيرند. هر چند اضافه شدن يک در و يک ستون اضافه در هر طرف از بدنه خودرو، بي عيب و خالي از نقص نبود اما با توجه به سال طراحي اين خودرو و تازه کار بودن مرکز تحقيقات ايران خودرو که طراحي اين ليموزين ها را بر عهده داشت در زمان اجراي اين پروژه، در مجموع مي توان نمره قبولي را به آن داد. در واقع پژو ليموزين تا امروز، اولين و آخرين اتومبيل تشريفاتي شش در توليد ايران بوده و آن طور هم که سايت اسب بخار نوشته پس از توليد نمونه هاي اوليه، پژو ليموزين آن چنان موردتوجه کمپاني فرانسوي مادر قرار گرفت که بعدها يک نمونه از آن، در کلکسيون موزه محصولات پژو قرار گرفت و به نام ايران ثبت شد. در مجموع ۱۵۰ دستگاه پژو ليموزين در ايران توليد شد که بعدها اين خودروها سر از مزايده هاي کوچک و بزرگ درآوردند و امروز نيز تعداد اندکي از پژو پارس هاي ليموزين باقي مانده اند که بيشتر در مجالس و مراسم هاي خصوصي کاربرد داشته که آگهي هاي فروش آن را نيزمي توان در سايت هاي خريد و فروش خودرو مشاهده کرد. لازم به ذکر است که عمده مدل هاي پژو ليموزين همچون پژو ۴۰۵هاي دهه ۷۰ از پيشرانه 2 هزار سي سي کاربراتوري برخوردارند.
#باهم_شکستش_مي‌دهيم ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره