برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
خودرو

حضور چه خودروهای جدیدی در سال ۹۹ قطعی شده است؟/ بخش سوم

منبع
اسب بخار
بروزرسانی
اسب بخار/ با وجود تمام مشکلات پيش روي صنعت خودرو، احتمال دارد که در سال ۹۹، پويايي بيشتري را نسبت به دو سال قبل در بازار خودروي کشور شاهد باشيم. در سال جديد احتمال دارد که محصولات جديدي از خودروسازان خصوصي و دولتي به بازار معرفي شوند. در بخش هاي قبلي گزارش سريالي «خودروهاي جديد در سال ۱۳۹۹» به معرفي سه محصول مورد نظر سايپا مي پردازيم. همچنين با توجه به قطعي بودن ورود خودروهايي چون SWM G01، فردا SX5 و جک S7 آن ها را هم معرفي نموديم. حال در اين بخش به سراغ يکي از خودروسازان خصوصي مي رويم که بر اساس شواهد، احتمال عرضه محصولات جديدش نسبت به ساير خودروسازان خصوصي بيشتر است. مديران خودرو جز خودروسازان فعال بخش خصوصي است که در دو سال قبل، محصولات جديدي را براي بازار ايران در نظر گرفته و هنوز آن ها را به بازار نفرستاده است. با توجه به صحبت هاي مديران اين شرکت، احتمال آن زياد است که در سال جديد، خودروهاي مختلفي با نشان MVM و چري به بازار عرضه شود. ۱- چري اکسيد TX نشان «اکسيد» به عنوان رده لوکس محصولات چري شناخته مي شود و در حال حاضر کراس اوورهاي مختلفي را به بازار جهاني معرفي کرده است. کمپاني چري اعلام کرده که نشان اکسيد و محصولاتش براي عرضه به بازار اروپا آماده شده اند و براي همين استانداردهاي آن منطقه جغرافيايي را پشت سر مي گذارند. نگاه سخت گيرانه طراحان و مهندسان چري براي محصولات اکسيد باعث شده تا امروز خودروهايي چون چري اکسيد TX قيمت آنچنان پاييني نداشته باشند. در شرايط فعلي اکسيد TX با مدل ۲۰۲۰ در نمونه هاي بنزيني مختلف با قيمت ۱۹ تا ۲۵ هزار دلار به فروش مي رسد. پس مي توان گفت که قطعا اين کراس اوور چيني با قيمتي فراتر از چري تيگو ۷ به بازار مي آيد و احتمالا در محدوده ۵۰۰ تا ۶۰۰ ميليون تومان قيمت گذاري مي شود. البته برخي با توجه به سياست هاي قيمت گذاري مديران خودرو، اين احتمال را مي دهند که بازه ۵۰۰ تا ۶۰۰ ميليون تومان در آينده به چري تيگو ۸ برسد و اکسيد TX در رده قيمتي بالاتري قرار بگيرد. در اين ميان برخي توقع قيمت فراتر از ۶۷۰ ميليون تومان را براي TX فول آپشن دارند. اما از سويي سياست قيمت گذاري مديران خودرو بر سر «ام وي ام X55» نشان داد که شايد در گام نخست، قيمت گذاري چري اکسيد TX در بازه منطقي تري انجام شود. البته که هيچگاه اين شرکت نخواسته تا محصولاتش را با بهاي رقابتي و مشابه با سياست گذاري برخي رقبا در ايران قيمت گذاري کند و هميشه بازه قيمتي خودروهاي کره اي و ژاپني را جهت عرضه محصولاتش انتخاب کرده است! پيش بيني قيمت فراتر از ۵۰۰ ميليون تومان براي اکسيد TX مي تواند تلنگري باشد که امروز سياست هاي وزارت صمت و مسئولان وقت تا حد زيادي بدون نتيجه مثبت در بازار خودرو ديده مي شود. در نيمه ابتدايي سال ۱۳۹۷، افزايش قيمت ارز و در پي آن، قيمت گذاري نزديک به ۶۰۰ ميليون تومان براي «فولکس واگن تيگوان» و برخي خودروهاي هم رده باعث شده تا بسياري اين قيمت ها را براي کراس اوورهاي آلماني، ژاپني، کره اي و فراسنوي غير منطقي بدانند و در فضاي مجازي از عملکرد مسئولان باشند! چري اکسيد TX تنها با جعبه دنده اتوماتيک دو کلاچه ۷ سرعته معرفي شده و مشتريان مي توانند با انتخاب نمونه هاي دو ديفرانسيل، انتقال نيرو به هر چهار چرخ اين کراس اوور چيني را در اختيار داشته باشند. کمپاني چري پيشرانه ۱٫۶ ليتري توربو و با پاشش سوخت مستقيمي را براي اکسيد TX معرفي کرده که ۱۹۷ اسب بخار را با گشتاور ۲۹۰ نيوتن متر توليد مي کند. اين پيشرانه بازدهي بالايي دارد و مي تواند اين خودروي ۱۵۸۰ تا ۱۷۰۹ کيلوگرمي (با توجه به سطح امکانات و وضعيت انتقال قدرت) به شتاب صفر تا ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت کمتر از ۹٫۲ تا ۱۰٫۲ ثانيه برساند. نمونه اي ديگر نيز از چري اکسيد TX با پيشرانه ۱٫۶ ليتري توربو بنزيني وجود دارد که ۲۱۸ اسب بخار را با گشتاور ۳۲۰ نيوتن متر به چرخ هاي جلو مي رساند و به راحتي مي تواند تا با تکيه به گشتاور بالا در دور موتورهاي پايين، شتاب کمتر از ۹ ثانيه را براي اين کراس اوور لوکس چيني فراهم سازد. همچنين بر اساس اطلاعات موجود در رسانه هاي چيني و اروپايي، اکسيد TX با پيشرانه پلاگين هيبريد نيز به کشورهاي اروپايي صادر مي شود. اين نمونه از اکسيد TX به يک پيشرانه ۱٫۵ ليتري بنزيني ۱۴۷ اسب بخار و يک موتور الکتريکي ۱۱۴ اسب بخار مجهز است که به اين ترتيب، مجموع توان خودرو به ۴ چرخ خودرو اعمال مي شود. در حالت شارژ کامل باتري ها و استفاده همزمان از پيشرانه بنزيني در يک سيکل کامل پيمايشي، اکسيد TX مصرف سوخت نزديک به ۱٫۸ ليتر را دارد و مي تواند شتاب صفر تا ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت را در محدوده ۶ ثانيه ثبت نمايد. با هر بار شارژ کامل باتري هاي TX با برق خانگي ۲۲۰ ولت، مي توان ۷۰ کيلومتر بدون نياز به پيشرانه بنزيني رانندگي کرد و همچنين با اتصال دستگاه هاي شارژ دهي سريع، ۸۰ درصد ظرفيت باتري هاي اکسيد TX در ۳۰ دقيقه پر مي شود. بهاي نمونه فول آپشن چري اکسيد TX پلاگين هيبريد نزديک به ۳۲ هزار دلار اعلام شده و به احتمال زياد در گام نخست توسط مديران خودرو به بازار ايران نمي آيد. بايد اين نکته را هم در نظر داشته باشيد که کراس اوور TX با دو سبک ظاهري و با دو نوع نشان تجاري به بازارهاي هدف کمپاني چري عرضه شده است. در برخي بازارها نشان چري در اکسيد TX ديده مي شود و در نمونه هايي ديگر به جاي نماد چري، از نوشتار EXEED بر روي TX استفاده گرديده است. از چند ماه قبل شرکت مديران خودرو تست هاي فني چري اکسيد TX را در دستور کار قرار داده و در حال حاضر نمونه هاي گذرموقت اين خودرو در جاده هاي گوناگون کشور در حال پشت سر گذاشتن بررسي هاي مختلف هستند. کمپاني چري در نمونه فول آپشن اکسيد TX، امکانات زير را قرار داده است: شش کيسه هواي ۱۰ نقطه اي سيستم کنترل پايداري سامانه کنترل حرکت در سراشيبي ترمز پارک برقي اتوهلد کنترل شروع حرکت در سربالايي تريم داخلي چرم و جير دوربين ۳۶۰ درجه سامانه کمکي پارک هوشمند نمايشگر لمسي سقف پانوراميک سيستم تهويه اتوماتيک دوگانه فرمان کمکي برقي کروز کنترل و کروز کنترل هوشمند رادار نقطه کور رادار خطي شارژ بي سيم تلفن همراه دنده پشت فرمان نمايشگر جلو آمپر ديجيتال سنسور باد لاستيک درب صندوق برقي استارت دکمه اي گرمکن صندلي هاي جلو صندلي هاي جلوي برقي سنسور نور و باران چراغ هاي جلوي تطبيقي آينه حساس به نور و… چري Exeed TX، اولين شاسي بلند چيني بازار اروپا برخي اطلاعات حاکي از آن است که مديران خودرو برنامه عرضه سريعتر چري اکسيد TX را در دستور کار خود قرار داده و احتمالا در سال ۹۹، به عنوان اولين محصول جديدش آن را به بازار معرفي مي کند. اين خودرو قرار است تا در کارخانه شهر بم مديران خودرو مونتاژ شود و در حال حاضر نمونه هايي از اين کراس اوور لوکس چيني در انبار تهران اين شرکت حضور دارد. ۲- چري تيگو ۸ چري تيگو ۸ به عنوان بزرگترين کراس اوور با نشان چري شناخته مي شود و در اين گروه خودروسازي، در بحث ويژگي هاي فني، امکانات و ارزش در جايگاه کمتري از اکسيد TX قرار دارد. در ماه هاي گذشته مديران خودرو چري تيگو ۸ را به برخي نمايندگي هاي خود فرستاده و مراحل بازارسنجي آن را آغاز کرده است. اين کراس اوور بزرگ و ۷ نفره نشان چري قرار است تا با مشخصات متفاوتي نسبت به بازار چين در ايران مونتاژ شود. در حال حاضر پيشرانه دو ليتري توربو ۱۷۰ اسب بخار براي چري تيگو ۸ انتخاب شده و جعبه دنده CVT وظيفه انتقال قدرت آن را به چرخ هاي جلو دارد. در بازارهاي هدف چري، اين نسخه تيگو ۸ آنچنان شهرت ندارد و مديران اين خودروساز چيني، اين نسخه را بيشتر براي بازار خاورميانه در نظر گرفته اند. عربستان و ايران جز کشورهايي هستند که تيگو ۸ با اين پيشرانه و قواي محرکه به بازارشان معرفي شده است. چري تيگو ۸ بازار ايران بر اساس اطلاعات به دست آمده به امکانات زير مجهز خواهد بود: پيشرانه دو ليتري توربو ۱۷۰ اسب بخار و ۲۵۰ نيوتن متر فرمان کمکي برقي سقف پانوراميک رينگ آلياژي تراش خورده سه رديف صندلي و ۷ نفره تريم داخلي چرم گرمکن صندلي هاي جلو صندلي راننده برقي و ۶ حالته دوربين ۳۶۰ درجه درب صندوق برقي استارت دکمه اي سنسور پارک جلو و عقب سيستم کنترل پايداري و هرزگردي کنترل شروع حرکت در سربالايي شش کيسه هواي ۱۰ نقطه اي سنسور نور چرخش و تنظيم خودکار زاويه نور چراغ هاي جلو نمايشگر لمسي ۱۰٫۲ اينچي قابليت اتصال مستقيم تلفن همراه صفحه اطلاعات خودرو ديجيتال کامپيوتر سفر ترمز پارک برقي اتوهلد سيستم تهويه اتوماتيک دوگانه دريچه تهويه رديف عقب کروز کنترل سنسور دما و باد لاستيک آنلاين تنظيم حالت رانندگي و… با توجه به تصاوير موجود، احتمال آن زياد است که در آينده نزديک شرکت مديران خودرو چري تيگو ۸ را به صورت رسمي رونمايي نمايد. آن طور که مشخص است، نمونه اوليه و قبل از فيس ليفت اين کراس اوور چيني به بازار ايران مي آيد و قرار است تا با ويژگي هاي متفاوتي نسبت به بازار جهاني در ايران عرضه شود. هنوز به صورت قطعي مشخص نيست که امکاناتي مانند رادار نقطه کور، رادار خطي، سنسور باران، سيستم پيشگيري از تصادف و برخي جزئيات ديگر در تيگو ۸ مديران خودرو نصب خواهد شد يا خير؟ با توجه به سياست قيمت گذاري مديران خودرو براي چري تيگو ۷، احتمال آن زياد است که تيگو ۸ با قيمتي فراتر از ۵۲۰ ميليون تومان به بازار بيايد. البته که اين کراس اوور قطعا قيمتي کمتر از چري اکسيد TX خواهد داشت. ۳- ام وي ام ۳۱۵ پلاس يکي از محصولاتي که مديران خودرو آن را از سال گذشته آماده کرده است، ام وي ام ۳۱۵ پلاس بوده که نمونه ارتقا يافته نسخه معمولي به حساب مي آيد. اين خودرو در بحث ظاهري تغييرات جزئي دارد و بيشتر تغييرات در بخش کابين و قواي فني آن رخ داده است. ام وي ام ۳۱۵ پلاس در بحث طراحي داخلي و سامانه فني شباهت بسياري زيادي به ام وي ام X22 پيدا کرده و اين اتفاق باعث شده تا اين خودرو در سطح کاملتري از امکانات قرار بگيرد. بديهي است که مشخصات در نظر گرفته شده براي ۳۱۵ پلاس، مي تواند رقابت اين هاچ بک چيني را با پژو ۲۰۷i جدي تر کند. ام وي ام ۳۱۵ پلاس در آينده نزديک با ويژگي هاي زير به بازار کشور مي آيد: پيشرانه ۱٫۵ ليتري ۴ سيلندر ۱۶ سوپاپ ۱۰۵ تا ۱۰۷ اسب بخار و ۱۳۵ تا ۱۴۰ نيوتن متر ديفرانسيل جلو فرمان هيدروليک جعبه دنده ۵ سرعته دستي / ۴ سرعته اتوماتيک استپ گيت سانروف باربند تزييني چراغ روشنايي روز رينگ آلومينيومي شيشه ها و آينه هاي برقي کامپيوتر سفر تريم داخلي چرم مصنوعي دو رنگ مشکي و نارنجي کنترل سيستم صوتي از روي فرمان کروز کنترل کامپيوتر سفر نمايشگر لمسي ۸ اينچي با قابليت نمايش صفحه تلفن همراه بلوتوث سيستم تهويه دستي سنسور و دوربين پارک عقب دو کيسه هوا ترمز ABS و EBD احتمال آن زياد است که ام وي ام ۳۱۵ پلاس در نسخه هاي دنده اي و اتوماتيک قيمتي در بازه ۱۷۰ تا ۲۳۰ ميليون تومان را تجربه کند. ۴- ام وي ام X33 فيس ليفت در کنار تست هاي جاده اي که براي تيگو ۸ و اکسيد TX برگزار شده است، مديران خودرو نسخه فيس ليفت چري تيگو ۳ يا همان ام وي ام X33 را براي فراهم کردن مقدمات توليد و اخذ مجوزها به ايران آورده است. اين خودرو سال گذشته با پلاک گذر موقت مخصوص آزمايش هاي فني پا به جاده هاي کشور گذاشت و احتمال مي رفت که در همان سال قبل به فروش برسد. اما با گذشت ماه ها، هنوز برنامه توليدي براي ام وي ام X33 فيس ليفت اعلام نشده و برخي احتمال مي دهند که در نيمه دوم سال ۹۹، اين کراس اوور متوسط اقتصادي پا به خط توليد مديران خودرو بگذارد. پيش از آغاز تحريم ها، برخي منابع خبري از داخل شرکت مديران خودرو اعلام مي کردند که نسخه بعدي ام وي ام X33S به پيشرانه ۱٫۵ ليتري توربو و جعبه دنده CVT مجهز خواهد بود. از اواخر سال ۹۷ قرار بود تا X33 با ظاهر فيس ليفت و پيشرانه اي مشابه به چري آريزو ۵ توربو به بازار عرضه شود. اطلاعات اوليه حاکي از آن است که توان پيشرانه جديد X33، حدود ۱۴۷ اسب بخار و ۲۱۰ نيوتن متر خواهد بود و در تست هاي اوليه توانسته تا چالاکي بيشتري را نسبت به قبل براي X33 فراهم کند. در صورتي که حضور ام وي ام X33 فيس ليفت با پيشرانه توربو قطعي شود، احتمال آن وجود دارد تا ارتقايي در بخش امکانات اين خودرو پديد آيد و اين کراس اوور پرفروش مديران خودرو و چري در ايران به امکاناتي نظير سيستم کنترل پايداري، گرمکن صندلي هاي جلو و… مجهز گردد. با توجه به ارزش قيمتي بيشتر پيشرانه ۱٫۵ ليتري توربو چري نسبت به پيشرانه دو ليتري تنفس طبيعي و همچنين تغييرات ظاهري، احتمال دارد تا مديران خودرو اين کراس اوور فيس ليفت را در سال ۹۹ با قيمتي فراتر از ۲۷۰ ميليون تومان عرضه کند.
#باهم_شکستش_مي‌دهيم ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد