خودرو بانک/ خودروهاي دست دوم در تمام دنيا با افت قابل توجه قيمتي مواجه ميشود و هر چقدر سن و کارکرد يک خودرو بيشتر ميشود، ميزان افت قيمت آنها نيز به مراتب بيشتر است. اما اين قانون در بازار عجيب خودرويي ايران صادق نيست و گاهاً خودروها در طول زمان، نه تنها افت قيمت پيدا نميکنند، بلکه با افزايش قيمت نيز مواجه ميشوند!
بي ام و i8 از آن خودروهايي است که با حواشي زياد توانست در تعداد بسيار اندک وارد بازار ايران شود. اين خودرو در زمان ورود به ايران، مانند تمام دنيا، سرها را به سوي خود ميچرخاند و هنوز هم پس از سالها حضورش در ايران، جزو جذابترين خودروهاي وارداتي کشور است.
اما قيمت اين خودرو در بازار آزاد داستاني عجيب دارد. بي ام و i8 در ايران با مدلهاي 2015 و 2016 وارد شدهاند و کماکان نمونههاي صفر کيلومتر آن در همين مدلها در بازار يافت ميشود. اما اگر بخواهيد مدلهاي کارکرده را خريداري کنيد، بي ام و i8 مدل 2015 با کارکردي حدود 20 هزار کيلومتر، بيش از 2.5 ميليارد تومان قيمت دارد. اما اين در حالي است که دقيقاً همين خودرو در بازار انگلستان، حدود 42 هزار پوند يعني عددي کمتر از 900 ميليون تومان قيمت دارد.
البته اين تفاوت تنها به بي ام و i8 ختم نميشود و خودروهاي ديگر بازار و مخصوصاً خودروهاي پرطرفدار، افت قيمت زيادي را همانند بازارهاي جهاني تجربه نميکنند. اينکه چرا و چگونه در بازار ايران چنين شرايطي حکمفرما شده، مشخص نيست اما اين موضوع مشخص است که با وجود و تثبيت چنين قانوني در بازار دست دومهاي ايران براي چندين سال و حتي دهه، بعيد است بتوان به اين راحتيها خلاف آن را در بازار پيادهسازي کرد.
به نظر ميرسد يکي از عوامل سر به فلک کشيدن قيمت خودروهاي دست دوم، مخصوصاً در دو سال اخير، بازار بسته و محدود خودرو کشور است که عدم واردات و تزريق خودروهاي بروز نيز مزيد بر علت شده است. قطعاً باز شدن واردات و ثبات قوانين کشور در مورد ورود خودروهاي جديد با قيمتهاي منطقي، ميتواند جلوي روياپردازي را در قيمتگذاري خودروهاي دست دوم بازار بگيرد.
بازار