خودروکار/ اقدامات اوليه خودروسازان مبني بر حذف پلتفرم هاي قديمي استارت خورده و به نظر مي رسد گام هاي اوليه اين صنعت در زمينه تنوع محصول که پيش از اين به عنوان يکي از رئوس سال جديد عنوان شده بود، برداشته شده است.
برنامه حذف توليد خودروهاي غيراستاندارد و خودروهايي با پلتفرم قديمي که قادر به پاس کردن استانداردهاي هشتاو پنج گانه نيستند در حالي از سوي خودروسازان وارد فاز اجرايي شده که پيش از اين نيز رييس سازمان ملي استاندارد بر تمديد مهلت خودروسازان براي رسيدن به اين استانداردها خبر داده بود.
در حالي فشار بر روي خودروسازان با هدف اجراي استانداردهاي هشتاد و پنج گانه حتي در زمان تحريم ها ادامه يافت که خودروسازان نيز پيش از اين مهلت خواهي در اين باره نداشتند. موضوعي که روز گذشته وحيد مرندي مقدم، معاون نظارت بر استاندارد سازمان ملي استاندارد بر آن تاکيد و اظهار کرد که شرکت هاي خودروسازي نامه و درخواستي مبني بر تمديد استانداردهاي قبلي نداشتهاند و اين نشان ميدهد که خودروسازان براي رعايت استانداردها آمادگي لازم را دارند.
در نيمه هاي تابستان دو سال قبل بود که نيره پيروزبخت، رييس سازمان ملي استاندارد ايران اعلام کرد که با توجه به شرايط پيش روي صنعت خودروسازي در صورت حصول اطمينان از رعايت استانداردهاي ۸۵ گانه خودرويي توسط خودروساز، اين امکان وجود دارد که در مورد برخي استانداردها که رعايت ايمني آنها ساده نيست، به مدت يکسال فرصت زماني داده شود.
وي با تاکيد بر اين که سازمان ملي استاندارد خود را با شرايط روز کشور منطبق ميکند، گفته بود که خودروسازان نيز بايد تمام تلاش خود را انجام دهند و به سمت رعايت استانداردهاي ۸۵ گانه خودرو گام بردارند.
پيش بيني مهلت به خودروسازان از سوي سازمان ملي استاندارد به دليل شرايط تحريم و کمبود قطعه در حالي بود که خودروسازان از نيمه هاي دوم سال گذشته تنوع محصول را در دستور کار خود قرار داده و در زمستان سال گذشته نسبت به معرفي خودروهاي جديد خود اقدام و خبر از عرضه آن ها در سال جديد دادند.
در همين حال نخستين اقدام در اين زمينه نيز در هفته گذشته برداشته و بر اساس آن توليد پرايد 111 متوقف شد به طوري که مديرعامل گروه خودروسازي سايپا از توقف توليد دومين مدل پرايد خبر داد و گفت که آخرين پرايد۱۱۱ از محصولات خانواده X100 گروه خودروسازي سايپا در روز پنجشنبه چهارم ارديبهشت ماه ۹۹ توليد شد و بهاين ترتيب توليد دو مدل ۱۳۲ و ۱۱۱ از مجموع سه مدل خودروهاي سواري پرايد براي هميشه از سبد محصولات سايپا در بازار ايران خارج شد.
امرالله اميني، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به اقدام خودروسازان در زمينه تنوع محصول اظهار مي کند: تنوع محصول از ضرورت هاي صنعت خودرو به شمار مي رود که در بلند مدت به ثبات در صادرات محصول منجر خواهد شد.
وي مي افزايد: برنامه ريزي در زمينه کيفيت و همچنين توجه و مطالعه در استانداردهاي محلي و منطقه اي و صرف هزينه در اين مسير از موارد ضروري در صادرات به شمار مي رود که نظر مي رسد خودروسازان در حال حاضر به دنبال تحقق اين موضوع هستند و گام هاي اوليه را با حذف خودروهاي قديمي برداشته اند.
اين کارشناس صنعت خودرو ادامه مي دهد: هرچند در شرايط فعلي مشکلات متعددي در مسير خودروسازان وجود دارد و امکان عدم تحقق ارتقاي استانداردها وجود دارد اما معرفي محصولات جديد ازسوي خودروسازان در سال گذشته نشان داد که آن ها از نياز مصرف کنندگان آگاه بوده و در تلاش براي تامين اين نيازها هستند.
حذف خودروهاي قديمي از يک سو و حذف هفت خودرو به واسطه تحريم ها و مشکلات ناشي از آن نشان از بازگشت روزهاي خوب صنعت خودرو دارد. صنعتي که در سال هاي اخير به واسطه خروج يک باره شرکاي خارجي از صنعت خودرو و همچنين تحريم هاي آمريکا مورد هجمه قرار داشته و ناگزير به توقف تعدادي از خودروها شده است اما خودروسازان سال 99 را سال تنوع محصول عنوان کرده اند و اقدام هاي اوليه آن ها نيز اين ادعا را تاييد کرده است.
بازار