
سیستم ESP در خودرو چیست؟
آخرين خبر
بروزرسانی

آخرين خبر/ سيستم ESP يکي از مهمترين سيستم هاي ايمني خودرو ميباشد که وظيفه آن حفظ پايداري خودرو در تمام شرايط رانندگي مخصوصا هنگام حرکت خودرو در پيچ ميباشد.
ESP که مخفف برنامه کنترل پايداري الکترونيکي (Electronic Stability Program) است؛ سيستمي است که جهت جلوگيري از لغزيدن و خارج شدن خودرو از کنترل راننده به خصوص در پيچها استفاده ميشود.
اگر از خودروسازهاي داخلي صرفنظر کنيم بايد بگوييم که ايمني در صنعت خودرو مهمترين دغدغه و مطالبه از اين صنعت است. رقابت در اين زمينه بين کمپانيهاي مختلف بسيار تنگاتنگ است بهطوريکه تمامي شرکتها در تلاشاند تا از فناوري روز در حوزه ايمني عقب نمانده و در بين برترينها باقي بمانند. ESP که در اواسط دهه ۹۰ ميلادي توسط شرکت بوش (BOSCH) پا به عرصه وجود گذاشت يکي از کاربردي ترين و مهمترين سيستمهاي ايمني در خودروها محسوب ميشود که امروزه بسياري از خودروها از محصولات آلماني و ژاپني گرفته تا خودروهاي چيني و کرهاي نيز از اين سيستم استفاده ميکنند.
امروزه بسياري از کمپاني ها، تلاش مي کنند که ايمني خودروها را براي جذب مشتري بيشتر، بالا برند. يکي از اين سيستم ها، ESP (سيستم کنترل الکتريکي پايدار) نام دارد و براي بالا بردن پايداري خودرو روي آن نصب ميشود. اين سيستم کمک زيادي به هرزگردي چرخ ها در پيچ ها ميکند. سيستم ESP از سيستم ترمز خودرو استفاده ميکند، تا فرمان پذيري و کشش خودرو را حفظ نمايد. در اصل، اين سيستم، براي کنترل مطلوب خودرو بر روي سطح جاده و حفظ ثبات آن در هنگام پيچيدن، طراحي شده است. اگر راننده با چرخش سريع فرمان، کنترل خودرو را از دست بدهد و خودرو از مسير خارج شود، ESP خودرو را به مسير اصلي خود باز ميگرداند ESP .لغزش هاي جانبي خودرو را در هنگام گردش فرمان، با اعمال نيروي ترمز کنترل ميکند.
ESPچگونه کار ميکند؟
سر خوردن يکي از اصليترين علل تصادفات است. در يک تحقيق بين المللي مشخص شد که ۴۰ درصد از تصادفات مرگبار به علت سر خوردن اتفاق ميافتد ESP. ميتواند تا ۸۰ درصد از تصادفاتي که بر اثر سرخوردن روي ميدهند را کاهش دهد. اگر سر خوردن خودرو قطعي باشد ESP فورا متوجه شده و مداخله ميکند. راننده (به شرطي که از محدوديت ها و قوانين فيزيکي خارج نشود) با سر خوردن مواجه نخواهد شد.
ESP همواره فعال است و يک ميکروکامپيوتر در هر ثانيه ۲۵ بار چک ميکند که آيا خودرو در همان جهتي که راننده فرمان ميدهد حرکت ميکند يا نه. اگر جهت حرکت خودرو با قصد راننده متفاوت باشد ESP فورا موقعيت بحراني را تعيين کرده و به صورت مستقل از راننده وارد عمل ميشود.
ESP از سيستم ترمز اتومبيل استفاد ميکند تا فرمانپذيري و کشش خودرو را حفظ نمايد و به وسيله اين ترمز گيري انتخابي نيروي عکس العمل مورد نياز را براي حفظ خودرو در حالت دلخواه راننده را تامين ميکند. ESP نه تنها توسط ترمزگيري تعادل خودرو را حفظ ميکند بلکه ميتواند در صورت لزوم با اثر گذاري بر نيروي موتور و ايجاد شتاب در چرخهاي محرک طبق قوانين فيزيک کشش مناسب را حفظ کند.
براي مثال فرض کنيد که خودرويي در حال چرخش به سمت راست در سر يک پيچ است. در اينصورت نيروي گريز از مرکز باعث ميشود خودرو به سمت چپ (خارج پيچ) منحرف شود. حال اگر سرعت خودرو زياد باشد مطمئنا انحراف خودرو بيشتر بوده و کنترل خودرو از دست راننده خارج ميشود. در اين حالت ESP وارد عمل شده و با گرفتن ترمز چرخهاي سمت راست و کنترل قدرت موتور خودرو را در جاده نگه ميدارد.
اجزاي سيستم ESP
واحد هيدروليکي و واحد کنترل
واحد هيدروليکي دستورات واحد کنترل را اجرا ميکند و باعث ترمز گيري ميشود.
سنسور سرعت دوراني چرخ ها
اين سنسور بر روي تمام چرخ ها وجود دارد و سرعت آن ها را محاسبه مينمايد.
سنسور زاويه ي فرمان
اين سنسور وظيفه ي تعيين موقعيت چرخ هاي جلو با تعيين زاويه فرمان را دارد.
سنسور نرخ انحراف و شتاب جانبي
اين سنسور ميزان انحراف خودرو را حول محور عمودي آن اندازه گيري ميکند، سنسور شتاب جانبي نيز حالت خودرو را مشخص ميکند.
واحد کنترل ESP با واحد کنترل مرکزي ارتباط برقرار ميکند، در حالتي که راننده شتاب بيشتري را از موتور ميخواهد،اين سيستم گشتاور موتور را کاهش ميدهد. در مواقعي نيز ممکن است با افزايش گشتاور موتور به پايداري آن کمک کند.
از اين سيستم، ميتوان براي کاهش ميزان تصادفات جاده اي استفاده کرد