نماد آخرین خبر

تجربه رانندگی با کیا سراتو کوپه

منبع
اسب بخار
بروزرسانی
اسب بخار/ از هر منظر که صنعت و بازار خودروي ايران را مورد بررسي قرار دهيم، با حجم وسيعي از محدوديت ها و عقب ماندگي ها مواجه هستيم که نمي توان آن را در مقام مقايسه با ساير بازارهاي جهاني قرار داد. اما در اين بين، بخش هايي از بازار هستند که در اوج بي توجهي قرار گرفته اند. به عنوان مثال، جاي خالي خودروهاي اسپرت در بازار کشورمان آن قدر محسوس است که نمي توان از آن به عنوان يک بخش تأثيرگذار ياد کرد. اين درحالي است که در بسياري از کشورها، خودروهاي اسپرت از درجه اهميت بالايي برخوردار هستند و مي توانند سياست هاي خودروسازان را در راستاي نيازسنجي بازار تغيير دهند. اما در ايران بازار خودروهاي اسپرت بسيار محدود است و به چند نمونه از برندهاي لوکس اروپايي ختم مي شود. شايد بتوان ارزان ترين خودروهاي اسپرت بازار را به کره اي ها و ژاپني هايي اختصاص دهيم که طي سال هاي گذشته توانستند با تيراژ کم تر نسبت به سدان ها و شاسي بلندها پا به بازار ايران بگذارند. از جمله اين خودروهاي اسپرت مي توان به «کيا سراتو کوپ» اشاره کرد که توانست بين سال هاي ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ در دو نسل توسط شرکت «اطلس خودرو» به بازار عرضه شود. در اين مقاله به بررسي نسل اول اين خودرو در بازار کشور مي پردازيم و ويژگي هاي آن را مورد ارزيابي قرار مي دهيم. تاريخچه کيا سراتو کوپ «کيا موتورز» کره جنوبي نخستين بار در سال ۲۰۰۸ با معرفي نسخه کوپه از مدل سراتو در نمايشگاه خودروي نيويورک، نويد عرضه محصولي اسپرت و ارزان قيمت را به بازار جهاني داد. اين محصول، که بر مبناي پلت فرمي مشترک با «هيونداي النترا» توسعه يافته است، از نظر مشخصات فني تفاوتي با نسخه سدان و هاچ بک نداشت و تنها در قالب يک خودروي کوپه دودر ظاهر شده بود. فرآيند طراحي و توسعه اين محصول در زمان فعاليت «پيتر شراير» صورت گرفته است. بر اين اساس مي توان گفت داراي ظاهري مورد قبول بوده که نتيجه تيمي حرفه اي و کاربلد است. توليد اين نسل تا سال ۲۰۱۲ ادامه يافت و در نهايت نسل دوم اين خودرو با ظاهري متحول شده از اوايل سال ۲۰۱۳ به بازار جهاني راه پيدا کرد. ظاهري متفاوت و جذاب همان طور که گفته شد کيا سراتو کوپ از نظر فني هيچ گونه تفاوتي با نمونه سدان، که پيش از آن راهي بازار کشور شده بود، ندارد. اما در طراحي، تفاوت هاي قابل توجهي دارد که باعث شد نظر بسياري از جوانان و علاقه مندان به خودروهاي اسپرت را به خود جلب کند. شايد بتوان گفت که بيش ترين شباهت ميان اين نسخه و نمونه سدان در قسمت جلوي خودرو نمود پيدا کرده است، با اين تفاوت که در نسخه کوپ شاهد استفاده از سپري اسپرت تر با دريچه هاي ورودي هواي بزرگ تر و چراغ مه شکن هاي عمودي هستيم. در نماي کناري، به رسم تمامي خودروهاي دودر، شاهد استفاده از درهاي بزرگ تر از نسخه سدان هستيم. در اين بخش، به دليل حذف ستون B، از شيشه هاي بدون فريم استفاده شده که جذابيت ظاهري اين کوپه کره اي را دوچندان کرده است. نکته قابل توجه در طراحي ظاهري اين خودرو، حذف هرگونه اضافه کاري و پرهيز از خطوط درهم تنيده است. تنها خطي که روي بدنه نقش بسته، از چراغ هاي جلو کشيده شده و تا قسمت انتهايي خودرو امتداد يافته است. رينگ هاي آلومينيومي اسپرت، که داراي طرحي ۵ بازويي است، نمايي زيبا به اين خودرو بخشيده که با ماهيت کلي خودرو هماهنگي دارد. در نماي عقب سراتو کوپ نيز شاهد طرحي بسيار ساده هستيم که از چراغ هايي کشيده با گرافيک داخلي، شبيه به نسخه سدان، بهره مند شده است. تنها بخشي که توانسته چهره اي اسپرت به اين خودرو ببخشد، ديفيوزر مشکي نصب شده در قسمت زيرين خودروست که دو خروجي اگزوز را در سمت راست خود جاي داده است. با اين حال نمي توان گفت طراحي ظاهري سراتو کوپ خسته کننده و قديمي است، زيرا همين سادگي باعث شده، حتا پس از گذشت چند سال از آن، همچنان طرف داران پروپاقرصي داشته باشد. کابين نه چندان اسپرت با ورود به کابين کيا سراتو کوپ با فضايي آشنا مواجه مي شويم که پيش از اين در نسخه سدان اين خودرو مشاهده کرده ايم. در واقع اين موضوع کمي ممکن است علاقه مندان به اين محصول را مأيوس کند، زيرا آن چه از يک خودروي اسپرت انتظار مي رود را نمي تواند برآورده کند. شايد بتوان اصلي ترين تفاوت ميان نسخه سدان و کوپه را وجود شيفترهاي تعويض دنده پشت فرمان در نسخه کوپ دانست که حس بهتري از رانندگي را در اختيار راننده قرار مي دهد. طراحي داشبورد و کنسول مياني اين خودرو دقيقاً مشابه نسخه سدان بوده و از همان اسلوب پيروي کرده است. تريم داخلي آن با سه طرح مشکي، مشکي – قرمز و کرم قابل سفارش است که بيش تر نمونه هاي واردشده به بازار ايران داراي تودوزي چرمي مشکي رنگ هستند. نکته اي که در کابين اين خودرو بيش از هر چيز ديگر خودنمايي مي کند، کيفيت نه چندان مطلوب قطعات به کار رفته در آن است. البته بايد گفت اين خودرو به عنوان محصولي ارزان قيمت پا به ميدان گذاشته و نمي توان از آن انتظار مواد ساخت مرغوب داشت. اما نکته مثبتي که در کابين اين خودرو مشاهده مي شود، فضاي کافي براي سرنشينان رديف جلو و عقب است. در واقع اين خودرو، با وجود اين که از نوع کوپه به شمار مي رود، داراي فضاي مناسبي براي سرنشينان عقب است که از مزاياي آن به شمار مي رود. اما به دليل شيب سقف و کاهش ارتفاع در قسمت عقب، به رسم ساير کوپه ها، داراي ارتفاع سقف کم تري براي سرنشينان عقب است. امکانات رفاهي و آپشن ها کيا سراتو در چندين نسخه مختلف با امکانات رفاهي متنوع به بازار ايران راه پيدا کرد. عموماً سراتو کوپ هاي واردشده به کشور داراي امکاناتي مشابه هستند، از جمله آپشن هاي موجود در اين خودرو مي توان به سانروف، سنسور پارک، کروزکنترل، سيستم ورود بدون کليد و استارت دکمه اي، آينه مياني الکتروکروميک، گرم کن صندلي هاي جلو، فرمان هيدروليک، صفحه کيلومتر سوپرويژن، سنسور نور، گرم کن آينه هاي کناري، تنظيم برقي آينه ها، سيستم تهويه مطبوع اتوماتيک و سيستم صوتي حرفه اي با قابليت CD چنجر ۶ عددي اشاره کرد. همچنين در بخش ايمني نيز مي توان به مواردي از قبيل ۶ عدد کيسه هواي راننده، سرنشين، کناري و پرده اي، کمربندهاي ايمني پيش کشنده، پشت سري هاي فعال، ترمزهاي مجهز به سيستم ABS و EBD و سيستم کنترل پايداري ESCو ESP اشاره کرد. ويژگي هاي فني پيشرانه کيا سراتو کوپ راه يافته به بازار ايران، همچون نسخه سدان، از يک پيشرانه ۴ سيلندر ۲ ليتري تنفس طبيعي ۱۶ سوپاپ از نوع Theta II بهره مي گيرد. در واقع اين پيشرانه با حجم دقيق ۱۹۹۸ سي سي قادر به توليد نيرويي معادل ۱۵۶ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقيقه است. همچنين حداکثر گشتاور خروجي اين موتور ۱۹۴ نيوتن متر در ۴۳۰۰ دور در دقيقه است. سيستم انتقال قدرت در اين کوپه کره اي از يک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتيک تشکيل شده است که نيروي توليدشده پيشرانه را به چرخ هاي جلو منتقل مي کند. طبق اعلام رسمي کياموتورز، شتاب صفر تا صد سراتو کوپ ۱۲۴۶ کيلوگرمي حدود ۹ ثانيه است که با توجه به پيشرانه ۲ ليتري به کار رفته در آن کمي کند به نظر مي رسد. همچنين سيکل مصرف سوخت اين خودرو در شهر ۹٫۴ ليتر در هر ۱۰۰ کيلومتر، ۶٫۹ ليتر در جاده و سيکل ترکيبي مصرف سوخت ۷٫۸ ليتر در هر ۱۰۰ کيلومتر اعلام شده است. به همين دليل مي توان گفت کيا سراتو کوپ يکي از گزينه هاي اسپرت اقتصادي در بازار شناخته مي شود. گفتني است کيا سراتو کوپ در برخي از بازارها با نسخه ۱٫۶ ليتري تنفس طبيعي نيز عرضه مي شود، اما همان طور که گفته شد، تمامي نمونه هاي واردشده به ايران داراي موتور ۲ ليتري تنفس طبيعي هستند. تجربه رانندگي با نگاهي به طراحي اين خودرو و همچنين مروري بر مشخصات فني و قابليت هاي آن، پشت فرمان نسل اول کيا سراتو کوپ مي نشينيم. نکته اي که در همان ابتدا توجه را جلب مي کند، موقعيت مناسب قرارگيري راننده و ديد کافي نسبت به فضاي اطراف خودروست، که به واسطه پنجره هاي کناري بزرگ پديد آمده است. با فشردن دکمه استارت و روشن کردن پيشرانه ۲ ليتري سراتو کوپ، برخلاف انتظار، صداي اسپرتي از موتور و خروجي هاي اگزوز به گوش نمي رسد که اين موضوع مي تواند از نکات منفي در آن به شمار رود. زيرا صداي اسپرت يکي از بديهي ترين مواردي است که از يک خودروي اسپرت انتظار مي رود. به هر حال، با قرار دادن اهرم دنده در حالت D شروع به حرکت مي کنيم. با فشردن پدال گاز تا انتها هم نمي توان توقع شتاب اوليه قابل توجهي از آن داشت. اما با اين وجود موتور ۲ ليتري نصب شده روي اين خودرو مي تواند از پس نيازهاي ابتدايي راننده به خوبي برآيد. يکي از نکات قابل توجه در سواري اين خودرو، مصرف سوخت اقتصادي آن است. به همين دليل در حالت رانندگي نرمال شاهد تعويض دنده ها در دورهاي مياني هستيم. اين رويه تا جايي ادامه دارد که با نزديک شدن به سرعت ۷۰ کيلومتر بر ساعت، شاهد استفاده از دنده ۶ توسط جعبه دنده اتوماتيک هستيم. در واقع اين موضوع باعث مي شود تجربه اي آرام و اقتصادي از رانندگي با اين کوپه کره اي داشته باشيد. همچنين گوش به فرمان بودن جعبه دنده از ديگر مواردي است که مي تواند لبخند رضايت را براي راننده به همراه داشته باشد، زيرا به محض اعمال فشار بيش تر روي پدال گاز، شاهد کم شدن دنده ها و بالا رفتن دور موتور هستيم. اگر تجربه رانندگي با کيا سراتو سدان را داشته باشيد، به يقين متوجه سيستم تعليق خشک آن شده ايد. اين موضوع در نسخه کوپ نيز مشاهده مي ود. البته در اين خودرو سواري خشک و اسپرت دور از انتظار نبوده و ماهيت کلي خودرو نيازمند وجود چنين سيستم تعليقي است. بايد اين نکته را در نظر داشته باشيد که تکان هاي عرضي و کوبشي اين خودرو ممکن است در سفرهاي طولاني مدت موجب خستگي و آزار سرنشينان شود. سيستم ترمزهاي چهار چرخ ديسکي به کار رفته در سراتو کوپ، به خوبي از پس جثه حدوداً ۱۳۰۰ کيلوگرمي برآمده و مي تواند آن را کنترل کند. همين موضوع اين اطمينان خاطر را به راننده مي دهد که با فشردن بيش تر پدال گاز، حداکثر توان خروجي پيشرانه را به کار بگيرد. درخصوص هندلينگ و فرمان پذيري اين خودرو نمي توان گفت که از پس خواسته ها و نيازهاي سخت پسندان برمي آيد، زيرا به صورت کلي سراتو کوپ خودرويي آرام و متين است که در قالب يک خودروي اسپرت ايفاي نقش مي کند. به همين دليل تجربه اي هيجان انگيز همراه با ايمني بالا را به شما ارائه نمي کند. اما سيستم کنترل پايداري اين خودرو در زمان نياز به سرعت وارد مدار شده و از بروز بيش فرماني و يا کم فرماني ممانعت مي کند. نتيجه گيري پاياني اکنون با توجه به اين که نسل اول کيا سراتو کوپ با قيمتي حدود ۲۳۰ تا ۳۱۰ ميليون تومان در بازار ارزش گذاري مي شود، جزو تنها نمونه هاي کوپه دودر است که مي توان با اين مبلغ خريداري کرد. البته هيونداي کوپه FX نيز ديگر کوپه موجود در ايران است که حتا با قيمت هايي کم تر از اين هم قابل خريداري است. اما موضوعي که درخصوص اين خودرو وجود دارد، کمبود نمونه هاي سالم و کم کارکرد در بازار است. از سويي پيشرانه ۶ سيلندر اين خودرو از استهلاک بيش تري در مقايسه با پيشرانه ۲ ليتري کيا سراتو کوپ برخوردار است. همچنين سراتو کوپ خودرويي کم استهلاک است که، در صورت دارا بودن سلامت فني، مي تواند گزينه اي مقرون به صرفه در بازار به شمار رود. اما بايد اين نکته را به خاطر داشته باشيد که اين خودروي جوان پسند، وضعيت چندان مناسبي در بازار خودروهاي کارکرده ندارد و به نوعي، خودرويي بدفروش شناخته مي شود.
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره