نماد آخرین خبر

تاثیر گرانی خودرو در سبد خانوار

منبع
اقتصادآنلاين
بروزرسانی
اقتصادآنلاين/ رشد افسارگسيخته قيمت خودرو از ابتداي سال ۹۹ شدت گرفته است. تا آنجا که تنها در ماه اسفند گذشته، مقصر ۶.۴ درصد از تورم ۳۴.۴ درصدي، خودرو بوده است. پژوهشکده آمار، در گزارشي به بررسي «تاثير افزايش قيمت خودرو بر تورم کل» پرداخته است. در اين گزارش آمده:«با توجه به افزايش قيمت خودرو در ماه‌هاي اخير، انتظار مي‌رود که اين شوک ناگهاني در کوتاه مدت به صورت مستقيم و در بلندمدت به صورت غيرمستقيم از طريق تاثير بر قيمت ديگر اقلام منجر به افزايش نرخ تورم شود.» براي بررسي تاثير افزايش قيمت خودرو بر نرخ تورم، ابتدا بايد اهميت اين کالا در سبد خانوار را بررسي کرد. چرا که ضريب اهميت هر کالا، نشان‌دهنده ميزان تاثير آن بر تورم کل است. در نرخ تورم کل کشور، ضريب اهميت «خوراکي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات» ۲۷ درصد و بخش بيشتر ضريب اهميت نرخ تورم بر «کالاهاي غيرخوراکي و خدمات» با ۷۳ درصد است. در بخش کالاها و خدمات، «مسکن» با ۳۵.۵ درصد بيشترين تاثير را بر تورم کل دارد. بعد از مسکن نيز «حمل‌ونقل» با ۹.۵ درصد بيشترين اثر را بر تورم مي‌گذارد. خودرو نيز در همين گروه حمل‌ونقل جاي مي‌گيرد و بنابراين، سهم بزرگي از ميزان کل تورم دارد. بر اساس گزارش پژوهشکده پولي، ۳۱ درصد از تورم حمل‌ونقل، مربوط به خريد وسايل نقليه مي‌شود. بنابراين خودرو، سهم زيادي از افزايش تورم اين گروه دارد. در کل سبد هزينه خانوار نيز، ۳ درصد از ضريب اهميت تورم مربوط به خريد وسيله نقليه است. بنابراين خودرو بخش زيادي از تورم هر ماه و هر سال را به خود اختصاص مي‌دهد. در ماه اسفند ۹۸، تورم کل ۳۴.۴ درصد اعلام شد که در کل اين تورم، خودرو ۶.۴۷ درصد سهم داشته است. در مجموع سال گذشته نيز، سهم خودرو از تورم ۲.۲۲ درصد بوده است. اين در حالي است که در ابتداي سال ۹۸، سهم خودرو از تورم ۵.۸ درصد را نشان مي دهد. در ابتداي سال ۹۹ نيز سهم خودرو از تورم کل، به ۶.۶۳ درصد رسيده است. پژوهشکده آمار در ادامه مي‌نويسد:«سهم خودرو علاوه بر تغييرات قيمتي، به تغييرات قيمت ديگر اقلام سبد خانوار هم بستگي دارد. به عبارت ديگر، افزايش سهم از تورم يک کالاي خاص به اين معني است که ميزان افزايش قيمت آن کالا بيشتر از ميانگين افزايش قيمت ديگر اقلام سبد خانوار، تورم کل را تحت تاثير قرار داده است.»
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره