ايسنا/ به گفته مديرعامل گروه خودروسازي سايپا بحث خروج پرايد از خط توليد مدتها بود که مطرح ميشد اما پس از حضور در سايپا در يکسال گذشته، آن را عملياتي کرديم که اميدواريم بعد از اتمام توليد آخرين پرايد در تيرماه و پايان داستان آن در سايپا تمام مشکلات خيالي و واقعي صنعت خودرو حل شود.
به گزارش ايسنا، سيدجواد سليماني در ديدار با رئيس سازمان ملي کارآفريني و نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران اظهار کرد: صنعت خودرو ايران در تمام مدت سال ۱۳۹۸ با تحريم مواجه بود. حتي برخي از شرکتهاي چيني نيز به همکاري خود با شرکتهاي ايراني خاتمه دادند.
مديرعامل گروه خودروسازي سايپا افزود: در کنار تحريم به عنوان يک مانع بلندمدت، در هفتههاي پاياني سال نيز شيوع ويروس کرونا محدوديتهاي بيشتري را براي روند توليد ايجاد کرد اما با برنامهريزي دقيق و تلاش مضاعف توانستهايم علاوه بر تداوم خنثيکردن اثر تحريمها و نيز مقابله با شيوع ويروس کرونا، در سطح شرکت براي حفظ سلامت کارکنان، خطوط توليد را فعال نگه داريم.
وي با بيان اينکه اگر توليد در شرايط تحريمي و کرونائي ادامه پيدا نميکرد، التهابات اخير بازار خودرو بسيار بيشتر ميشد، گفت: خودروسازي، اجراي يک فرآيند برنامهريزي براي رساندن ميليونها قطعه متفاوت و متنوع از صدها قطعهساز داخلي و خارجي در يک زمان مشخص به خطوط توليد است. اين امر در شرايط تحريم به شدت دشوار شد؛ لذا اميدوار هستيم مردم نيز اين دشواري را درک کنند.
خيال منتقدان را از توليد پرايد راحت کرديم
مديرعامل سايپا در ادامه اظهار کرد: بحث خروج پرايد از خط توليد مدتها بود که مطرح ميشد اما پس از حضور در سايپا در يکسال گذشته، آن را عملياتي کرده تا علاوه براينکه با پيگيري برنامه توسعه محصولات، خودروهايي با کيفيت و فناوري بالاتر توليد کنيم، خيال منتقدان را هم از مشکلات اين خودرو قديمي راحت کنيم، البته اميدواريم اين عزيزان بعد از اتمام توليد آخرين پرايد در تيرماه و پايان داستان آن در سايپا باز هم يک سوژه ديگر پيدا کنند تا هر روز در رسانهها، شبکههاي اجتماعي و برنامههاي تلويزيوني صحبت کنند و تيتر شوند و تمام مشکلات خيالي و واقعي صنعت خودرو را به آن منتسب کنند.
وي به بحث قيمتگذاري محصولات خودروسازان نيز اشاره کرد و گفت: مواد اوليه و نهادههاي توليد خودرو مثل آهن، آلومينيوم، فولاد، مس و ... براساس نرخهاي جهاني و دلار آزاد و نيمايي محاسبه ميشود و ما نيز ناچار به خريد آنها هستيم، بنابراين وقتي که ۶۵ تا ۷۰ درصد قيمت خودرو را مواد اوليه و قطعات تشکيل ميدهد، طبيعي است که با افزايش قيمت اين مواد، هزينههاي توليد خودرو افزايش يابد.
سليماني تاکيد کرد: ما بنابر وظيفه خود با تمام توان در حال توليد هستيم و رکوردهاي توليد چندساله اخير را در ارديبهشتماه ۹۹ شکستيم تا در سال جهش توليد ضمن افزايش توليد، محصولات جديد و به روز خود را به بازار عرضه کنيم.
تنها در دو کشور مواد معدني کاتاليستها وجود دارد که با وجود تحريمها...
مديرعامل گروه سايپا افزود: براي هر خودرو چند هزار قطعه را از داخل و خارج کشور تامين کرده و آن را توليد کردهايم اما به دليل کمبود کاتاليست در کشور، اين خودروها امکان تکميل و تجاريسازي ندارند. تنها چند توليدکننده کاتاليست در کشور وجود دارد که با تمام توان براي تامين نياز خطوط توليد خودروسازان تلاش ميکنند اما در ساخت اين قطعه، نوعي مواد معدني استفاده ميشود که فقط در دو کشور آفريقايجنوبي و روسيه وجود دارد که در شرايط تحريم و کرونا واردات آن حتي با واسطه شرکتهاي چيني نيز بسيار دشوار شده است.
سليماني با بيان اينکه گاهي براي تامين يک قطعه، آن را در چند کشور دنيا ميگردانيم تا وارد کشور شود، گفت: کاملا متوجه هستيم که اين مشکلات و دشواريها به مردم و مشتريان ارتباط مستقيم پيدا نميکند اما اميدواريم در کنار عذرخواهي و پوزش، اين مشکلات را هم از ما بپذيرند. البته در کنار پذيرش اين انتقادها و تلاش براي رفع آنها، هم از نخبگان و هم از افکار عمومي ميخواهيم که به محدوديتها و واقعيتهاي اين صنعت نيز توجه کنند.
اين در حالي است که چندي پيش معاون برنامهريزي جامع توليد سايپا در رابطه با احتمال بازگشت خودروهاي ناقص به دليل نبود کاتاليست و انباشت آنها، اعلام کرده بود که ۹۲ درصد کمبود قطعات حدود ۱۲ هزار خودرويي که در پارکينگهاي سايپا پارک شده و تصاوير آن منتشر شده، مربوط به کاتاليست خودرو و مباحث زيست محيطي است. مواد معدني و فلزات گرانبهاي مورد نياز براي ساخت کاتاليست در کشور وجود ندارد؛ بنابراين امکان تجاريسازي و تحويل به موقع آنها به مشتريان وجود ندارد. در اين موضوع علاوه بر نقص در خودرو، سازمانهاي ذيربط نيز مجوز تحويل اين خودروها را صادر نميکنند.
علاوه براين در رابطه با آخرين توليد پرايدها نيز هفته گذشته، قائم مقام مديرعامل سايپا نيز اعلام کرد که پرايد ۱۳۲ و ۱۱۱ نيز از مدار توليد خارج شده و توليد پرايد ۱۳۱ نيز از اواخر تير ماه سال جاري متوقف خواهد شد، ضمن اينکه خطوط ديگر براي توليد خودروهاي جديد نيز آماده هستند و تا تيرماه بنا داريم همه تعهداتمان را به مشتريان تحويل دهيم و از اواخر تيرماه مدل ۱۳۱ هم از مدار خارج خواهد شد. ضمن اينکه پيش فروش خودروي شاهين از عيد فطر به بعد آغاز خواهد شد. همچنين ظرفيت خط توليد تيبا و ساينا نيز افزايش يافته است.
رفع بخشي از نابسامانيهاي خودرو در اختيار مديران اين صنعت نيست
در ادامه اين ديدار حسين سلاحورزي نيز پس از بازديد مرکز تحقيقات و نوآوري صنايع خودرو سايپا و امضاي تفاهمنامه توسعه همکاري سازمان ملي کارآفريني با اين گروه خودروسازي، اظهار کرد: به دلايل مختلف از جمله محدوديتهاي اقتصادي و از دست رفتن بخشي از درآمدهاي کشور، ارزش پول ملي کاهش پيدا کرده و مردم براي خريد محصولات بايد مبلغ بيشتري پرداخت کنند. اين همان چيزي است که در سطح جامعه با عنوان گراني از آن ياد ميشود. متاسفانه در برخي حوزهها از توليدکنندهها و صنعتگران به عنوان مسئول اين گراني ياد ميشود که اين درست نيست و آنها نقشي در اين افزايش قيمت ندارند.
نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران افزود: البته در صنعت خودروسازي عدم افزايش کيفيت در دوره هاي گذشته و بدعهديهاي اخير در تحويل خودروها نيز باعث شده تا انتقاداتي به فعالان اين صنعت شکل بگيرد اما آنچه که من امروز در گروه سايپا ديده ميشود، حکايت از آن دارد که اين گروه خودروسازي برنامههاي قابل اعتنايي براي رفع اين مشکلات در دستور کار دارد.
وي با بيان اينکه برنامههاي آينده سايپا با محصولاتي که اين خودروساز براي عرضه در دو سال آينده درنظر دارد، گفت: بنابراين ميتواند تا اندازه زيادي به اصلاح تصوير ذهني جامعه در خصوص اين گروه خودروسازي کمک کند و آن را بهبود بخشد. براساس آنچه در بازديد امروز مشاهده کرديم و برنامههاي مديرعامل سايپا، احتمالا شرکتهاي دانشبنيان و استارتآپها بسيار ميتوانند اين گروه خودروسازي را در زمينههاي زنجيره تامين، فرآيند توليد، بازاريابي و فروش و همچنين خدمات پس از فروش ياري کنند.
سلاح ورزي با بيان اينکه ما در اتاق بازرگاني ايران و سازمان ملي کارآفريني آماده توسعه همکاري با گروه خودروسازي سايپا براي پيشبرد برنامهها هستيم، افزود: صنايع بزرگ از جمله صنعت خودرو به دليل تاثير در ارزش افزوده و رونق کسب و کارهاي کوچک و همچنين سهمي که از توليد ناخالص داخلي دارند؛ از اهميت ويژهاي برخوردار بوده و بايد مراقبت شوند تا آسيب نبينند.
بازار