نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
خودرو

کاهش شدید تقاضا برای خودرو در بازار

منبع
ايسنا
بروزرسانی
کاهش شدید تقاضا برای خودرو در بازار
ايسنا/ رييس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران با بيان اينکه روند کاهشي قيمت خودرو آغاز شده اما تقاضاي واقعي براي خريد وجود ندارد، معتقد است که روند بازار خودرو کاملا وابسته به عرضه خودروسازان خواهد بود؛ ميزان بالاي ثبت‌نام‌ها نشان مي‌دهد که همچنان فاصله زياد قيمت کارخانه و بازار، جذاب است؛ اما اگر فاصله ۱۰ درصدي ابلاغي که با افزايش عرضه رخ مي‌دهد، اجرا شود بازار از دلالي‌ها دور مي‌شود. در رابطه با آخرين وضعيت بازار، سعيد موتمني در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: در حقيقت بازار آرام است. عليرغم اينکه در بازار خودرو کاهش قيمت چشمگيري رخ داده است و قيمت خودروهاي داخلي از زمان اعلام قيمت‌هاي جديد حدود ۲۰ الي ۳۵ درصد کاهش يافته است اما حقيقتا در بازار تقاضا و مشتري وجود ندارد و خريد وفروش انجام نمي‌شود. به طور مثال پرايدي که اين اواخر پيش از اصلاح قيمت‌هاي کارخانه ۹۰ ميليون تومان بر روي کاغذ قيمت‌گذاري مي‌شد، اکنون به حدود ۷۰ ميليون تومان رسيده است يا پژو ۲۰۶ تيپ ۲ از ۱۶۰ ميليون تومان در محدوده زير ۱۲۰ ميليون تومان قرار گرفته است. رييس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران با بيان اينکه هنوز در بازار، خريد و فروش با فرمول ۱۰ درصد بالاتر از قيمت مصوب انجام نمي‌شود، تصريح کرد: همين معاملات محدود بازار با قيمت‌هاي توافقي صورت مي‌پذيرد. ضمن اينکه تاکنون هيچگونه بخشنامه يا ابلاغيه‌اي براي نمايشگاه‌داران ارسال نشده است؛ بنابراين سقف قيمتي براي خودرو وجود ندارد و اجرايي نشده است؛ لذا معاملات کماکان توافقي صورت مي گيرد. يک دليل آن مثال اين است که فروشنده فعلي خودرو را در اوج قيمت‌ها خريداري کرده و الان نيز تمايل دارد براي جلوگيري از ضرر با همان قيمت بالاتر هم بفروشد. وي در رابطه با علت نبود تقاضا در بازار و اينکه آيا به موضوع طرح‌هاي فروش‌ خودروسازان ارتباط پيدا مي‌کند يا خير، گفت:کاهش تقاضا براي خريد تقريبا از اسفندماه و با شيوع ويروس کرونا آغاز شد. در سال جديد هم عليرغم اينکه قيمت‌ها بر روي کاغذ افزايش پيدا مي‌کرد اما عملا تقاضاي واقعي وجود نداشت اما هميشه هستند عده‌اي که خودروها را دپو کرده و هر چند وقت يکبار، بازار را تحريک مي‌کنند. ضمن اينکه همچنان همه کسب‌وکارها به طور کامل فعال نشده‌اند. اين مقام صنفي تاييد کرد: اما در ثبت‌نام طرح‌هاي فروش خودروسازان تقاضا بسيار زياد است. اين تقاضاي کاذب به اين دليل است که علاوه براينکه افراد بسياري که بعضا پول کافي را هم ندارند اما تمايل دارند تا شانس خود را امتحان کنند و حال اگر اسمشان درآمد، به‌گونه‌اي در اصطلاح مبلغ را جور کنند؛ ضمن اينکه همچنان فاصله قيمتي بازار و کارخانه جذاب براي سرمايه‌گذاري است. البته که اين موضوع به برنامه‌هاي وزارت صمت و قول خوردوسازان براي افزايش توليد برمي‌گردد؛ چنانچه افزايش توليد حاصل شود و خودروسازان به‌موقع عرضه داشته باشند و جوابگوي تقاضاها باشند؛ بنابراين فاصله اختلاف قيمتي کم خواهد شد. موتمني تصريح کرد: با افزايش عرضه فاصله قيمتي بسيار کمتر خواهد؛ بنابراين تقاضاهاي کاذب براي سرمايه‌گذاري هم از بين خواهد رفت و قيمت‌ها کاهش پيدا خواهد. هرچند که طي دو هفته اخير هم باتوجه به اينکه عرضه وجود نداشته است، قيمت‌ها به قيمت‌هاي اواخر فروردين بازگشته است. با صورت گرفتن عرضه در اين شرايطي که تقاضا به شدت کاهش پيدا کرده است، قيمت‌ها پايين خواهد آمد. وي پيش‌بيني کرد: در اين صورت همين افرادي که تقاضا کاذب براي ثبت‌نام ايجاد کرده‌اند، وقتي ببنيد اختلاف بازار و کارخانه ۱۰- ۱۵ درصد است و سودي چنداني برايشان فراهم نمي‌شود، رفته‌رفته فاصله گرفته و تقاضاها واقعي خواهد شد. رييس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در رابطه با امکان ايجاد دلالي‌هايي همچون اجاره کدملي افرادي که شرايط ثبت‌نام دارند اما پول آن را ندارند، اظهار کرد: تاکنون آماري در اين زمينه به ما گزارش نشده است اما بعيد هم نيست. به هرحال هرکجا که دو نرخي و فاصله قيمتي يک کالا در بازار با قيمت مصوب آن وجود دارد، نياز به اجاره کدملي هم نيست و افراد در همان خانواده خود تحريک براي ثبت‌نام و امتحان کردن شانس خود در قرعه‌کشي خواهند شد. آيا همه اين افرادي که ثبت‌نام کرده‌اند، خريدار واقعي هستند؟ البته که خير.
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره