نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
خودرو

نگاهی به کپی های صنعت خودروی چین – بخش اول

منبع
اسب بخار
بروزرسانی
اسب بخار/ صنعت خودرو چين، نسبت به قطب هاي خودروسازي جهان، خيلي دير به ميدان آمد و در واقع پس از پيوستن اين کشور به سازمان تجارت جهاني بود که اين کشور گسترش صنعت خودرو را در دستور کار قرار داد. اگر به ۵ تا ۱۰ سال گذشته برگرديم، کم تر اروپايي‌اي را مي بينيم که نامي از برندهاي چيني شنيده باشد، اما با گسترش و پيشرفت صنعت در چين و رشد اقتصادي چشمگير ظرف اين مدت کوتاه و يا شايد به لطف خريد سهام و قراردادهاي همکاري مشترک، اکنون همه علاقه‌مندان خودرو حداقل نام يک يا چند برند چيني را شنيده اند. چيني ها هميشه به کپي برداري هاي طراحي خودرو معروف هستند و حتا حالا که به پيشرفت خوبي در اين صنعت رسيده اند اين کپي برداري ها متوقف نمي شود. در نمايشگاه هاي بين المللي خودرو هميشه چيني هايي ديده مي شوند که ابعاد مدل هاي جديد کره اي، آمريکايي و اروپايي را اندازه گيري مي کنند و اين اطلاعات را به کمپاني هاي چيني مي فروشند. در اين سري مقالات مي خواهيم نمونه هاي کپي برداري شده توسط چيني ها را در چند بخش بررسي کنيم. مدل Jinbei MS3 يک کپي تمام عيار از آکورا MDX نشان “Jinbei” در پيِ قرارداد همکاري مشترک ميان کمپاني «برليانس» چين و «رنو» فرانسه شکل گرفت. اکثر محصولات توليدشده توسط اين کمپاني ون ها و ميني ون هايي بود که براساس ساختار تويوتا هايس طراحي شده بود و همچنان هم سبد محصولات اين نشان را عمدتاً شامل همين محصولات مي شود. در سال ۲۰۱۷ اين کمپاني مدل MS3 يا S70 را رونمايي کرد که، همان طور که در تصوير مي بينيد، يک کپي تمام عيار از آکورا MDX بود. اگر لوگو را در اين خودرو بپوشانيم هر بيننده اي بي شک تصور مي کند که اين خودرو آکورا MDX است، اما اين طور نيست. بارها در صنعت خودرو ديده ايم که طراحي ها براساس الهام از مدل هاي ديگر صورت مي گيرد، اما چيني ها هميشه پايشان را فراتر از الهام گذاشته اند و در اين محصول يک کپي برداري بي نقص را مي بينيم. در مدل S70 از کمپاني Jinbei پيشرانه ۱٫۵ ليتري توربو با قدرت ۱۵۴ اسب بخار را داريم، در حالي که، در آکورا MDX پيشرانه ۳٫۵ ليتري V6 293 اسب بخار قدرت دارد. به همين دليل در زمان عرضه اين خودرو قيمت آن در کامل ترين نسخه در بازار چين ۱۴۰ هزار يوان بود، در حالي که آکورا MDX 795 هزار يوان قيمت داشت. هونگچي مينگشي کپي هوشمندانه از آئودي A100 «هونگچي» قديمي ترين نشان خودرو در چين است و نشان ۶۱ سال خودروسازي چين را دارد، در اين مدت، محصولات لوکس و خاصي را به بازار چين و برخي کشورها عرضه کرده است. از چند سال گذشته با تقويت تيم مهندسي و طراحي هونگژي، توسط «فاو»، محصولات متنوعي از اين خودروساز چيني به بازارهاي مختلف معرفي شده است. برخلاف اکثر خودروهاي چيني، سدان ها و کراس اوورهاي هونگژي به هيچ وجه در رده خودروهاي اقتصادي و ارزان قيمت قرار نمي گيرند و قيمت هاي به نسبت بالايي دارند. در سال ۲۰۰۰ هونگچي مدلي را با نام مينگشي عرضه کرد که بيش از حد به آئودي A100، که در بازار چين هم حضور داشت، شباهت داشت. همان طور که مي بينيد، حتا هونگچي هم به عنوان يک برند لوکس ساز کپي برداري کرده و هنوز هم به اين کار در مقياس محدودتر ادامه مي دهد. اين کمپاني قصد توليد يک کراس اوور لوکس را دارد که بسيار شبيه به رولزرويس کالينان است. در دهه اول قرن ۲۱ تمرکز هونگچي بر روي توليد مدل هايي براساس «آئودي» بود و حالا مي بينيم اين کمپاني اگرچه هنوز گاهي الهام زيادي را در طراحي دارد، اما سبک خود را در طراحي يافته و روز به روز ارتقا پيدا مي کند. سال گذشته در خبرها اعلام شد که «پرشيا خودرو» در پيِ توليد محصولات لوکس گروه فاو است و نمايندگي هونگچي، يا همان هونگژي، را به دست آورده است. اما اکنون مشخص است که مانيان خودرو فرايند توليد محصولات اين نشان لوکس چيني را در ايران دنبال مي کند و پرشيا خودرو در جايگاه شبکه فروش و خدمات پس از فروش نقش آفريني مي کند. جک Refine A60 و شباهت عجيبش به آئودي A6 سال ۲۰۱۵ بود که کمپاني «جک» مدل A60 را به عنوان يک سدان نيمه لوکس و زيبا معرفي کرد. اين خودرو به جز کمي تغيير در طراحي جلوپنجره و سپر، دقيقاً طراحي کلي آئودي A6 را دارد. اين خودرو با دو پيشرانه قابل سفارش بود؛ پيشرانه ۱٫۵ ليتري توربو با خروجي ۱۷۴ اسب بخار و ۲۵۱ نيوتن متر گشتاور و پيشرانه ۲ ليتري توربو با قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نيوتن متر. قدرت هردو پيشرانه با جعبه دنده ۶ سرعته دستي و يا جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه اتوماتيک به چرخ ها منتقل مي شد. اين خودرو در سال ۲۰۱۶ فروش نسبتاً خوبي را در بازار چين تجربه کرد و در سال ۲۰۱۷ اين فروش به تدريج کم تر شد و کمپاني جک به توليد آن ادامه نداد. طراحي داخلي اين خودرو بسيار زيبا انجام شده بود و ساعت آنالوگ به همراه قطعات چوبي جلوه خاصي را به طراحي داخلي اين خودرو داده بود. در اين بخش به معرفي اجمالي ۳ خودروي کپي شده توسط چيني ها پرداختيم. توجه داشته باشيد چيني ها براي جبران فاصله زيادي که با سطح اول خودروسازي داشتند، در ابتدا اين روش را در پيش گرفتند اما بسياري از کمپاني هاي چيني سبک خود را در طراحي پيدا کرده اند و مي توان گفت حالا رشد صنعت خودروي چين محسوس تر از ديگر قدرت هاي جهان است.
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره