
آیا بعد از نیم قرن خودروسازی توان رقابت با خودروی خارجی را داریم؟
ايسنا
بروزرسانی

ايسنا/ يک عضو کميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي نبود رقابت را علت کاهش کيفيت در صنايع خودروسازي داخلي عنوان کرد و گفت که اگر بعد از نيم قرن خودروسازي توان رقابت با خودروي خارجي را نداريم لزومي ندارد خودرو توليد کنيم.
عبدالناصر درخشان در گفتوگو با ايسنا اظهار کرد: مساله خودرو مبتلابه همه جامعه است و قطعا اين موضوع در کميسيون صنايع مجلس يازدهم نيز به طور جدي و با توجه به شعار سال در زمينه جهش توليد پيگيري خواهد شد.
وي با بيان اينکه کميسيون صنايع برنامههاي خود را در اين زمينه ارائه خواهد کرد، افزود: بخش عمدهاي از مردم ما چارهاي ندارند جز اين که از خودروي ساخت داخل استفاده کنند که آن هم استاندارد و کيفيت لازم را ندارد و به معضل و مشکلي براي مردم تبديل شده است.
نماينده مردم ايرانشهر در مجلس ياد آور شد: اگر ما بخواهيم براي حوزه خودرو، هدفگذاري داشته باشيم بايد بعد از نيم قرن توليد خودرو، توان رقابت با صنايع خودروسازي خارجي را داشته باشيم. در غير اين صورت لزومي ندارد که خودرو توليد کنيم.
درخشان ادامه داد: کشورهاي پيشرفته که ساليانه چندين برابر ما خودرو توليد مي کنند نيروي کارشان به مراتب کمتر از خودروسازي ما است. خودروسازهاي داخلي مي گويند ما به اندازه ۵۰۰ هزار نفر شغل ايجاد کردهايم اما بايد گفت به همين اندازه هم آدمهايي با خودروي داخل کشته شدهاند.
وي با بيان اينکه خودرويي مثل پرايد که در صنايع خودروسازي داخلي توليد مي شود به وضوح استاندارد لازم را ندارد، افزود: ما بايد از روش فعلي فاصله بگيريم و به سمت و سوي رقابت برويم. اگر رقابت نباشد خودروساز هر خودرويي بخواهد توليد مي کند. وقتي بازار براي آنها فراهم باشد ديگر نيازي هم ندارند که کيفيت را مورد توجه قرار دهند. البته بخش عمدهاي از صنعت خودروسازي ما خصوصي است اما رقابت سالم نبوده و آنها مکلف به ايجاد زيرساختها نبودهاند.