نماد آخرین خبر

تاثیر کرونا بر صنعت خودروسازی ایران و جهان

منبع
ايرنا
بروزرسانی
تاثیر کرونا بر صنعت خودروسازی ایران و جهان
ايرنا/ با افزايش شمار مبتلايان ويروس کرونا در جهان، اکثر صنايع از جمله صنعت خودروسازي فعاليت‌هاي خود را به حالت نيمه‌تعطيل يا تعطيل درآورده‌اند، اما در ايران، شرايط متفاوتي حاکم بوده و ميزان توليد خودرو افزايش يافته است. گزارش‌ها نشان مي‌دهد ابهام و عدم قطعيت درخصوص اقتصاد جهاني ناشي از شيوع کرونا، تصميم‌گيري درباره آينده را دشوار کرده است و حتي نمي توان گفت در چند ماه پيش رو اقتصاد جهان به کدامين سو حرکت خواهد کرد. صنعت خودروسازي در جهان نيز از اين قاعده مستثني نيست به نحوي که حتي شرکت‌هاي بزرگ و مطرح جهاني که در چند ماه گذشته به سبب تعطيلي واحدهاي صنعتي خود، با کاهش شديد توليد روبرو بوده اند مجبور شده اند به سبب ‌رکود بي‌سابقه، ‌شماري از کارکنان خود را تعديل کنند. برخي ديگر از شرکت‌هاي خودروساز نيز کوشيدند با تعطيلي خط توليد خودرو ‌فعاليت خود را به سوي ديگري متمرکز کنند و به تدريج وارد عرصه مبارزه با اين ويروس مهلک شدند و به توليد ماسک و دستگاه تنفسي روي آوردند. در شرايط کنوني، بسياري تمايل دارند در زمينه‌هاي قابل اطمينان مانند طلا سرمايه‌گذاري کنند و ديگر به سراغ مبادله کالا نمي‌روند. در نتيجه بازارهاي جهاني همزمان شاهد کاهش شديد تقاضا و هم کاهش شديد عرضه مي‌شوند که اين مساله گريبان صنعت خودروسازي جهان را نيز گرفته است. به نوشته متال بولتن،‌ انجمن خودروسازان اتحاديه اروپا در جديدترين گزارش خود از رکود شديد در صنعت خودروسازي در قاره سبز خبر مي‌دهد. پيش‌بيني شده است ميزان توليد خودرو تا پايان ۲۰۲۰ در منطقه اتحاديه اروپا که يکي از بزرگترين توليدکننده‌هاي خودرو در جهان مانند آلمان را در خود جاي داده است با کاهش ۲۵ درصدي روبرو شود. انجمن خودروسازان اتحاديه اروپا همچنين مي‌گويد به سبب بيماري کرونا ميزان تقاضا براي ثبت‌نام و فروش خودروهاي سواري در کشورهاي اروپايي رو به کاهش است. در ميان ديگر توليدکنندگان خودرو در جهان، کشورهايي آمريکاي لاتين مانند مکزيک،‌ برزيل و آرژانتين نيز به سبب بيماري کرونا با بحران شديد روبرو شده‌اند. گفتني است ميزان توليد خودرو در کشورهاي مذکور در سه ماه نخست سال جاري ميلادي در مقايسه با مدت زمان مشابه، کاهش ۸۴ تا ۹۴ درصدي را تجربه کرده است. همچنين بنابر پيش‌بيني تارنماي بي. سي. جي، ميزان توليد در چين، آمريکا و اروپا نيز تا پايان سال ۲۰۲۰ کاهش ۱۴ تا ۲۲ درصدي را تجربه مي‌کند. همچنين کرونا سبب شده است برخي از شرکت‌هاي خودرسازي لوکس مانند جگوار- لندرور نيز به سبب کاهش شديد ميزان فروش محصولات خود با بحران مالي روبرو شود و درنتيجه براي تامين بودجه خود از دولت انگليس درخواست کرده است وامي به ارزش بيش از يک ميليارد و ۲۲۰ ميليون دلار در اختيار اين شرکت قرار دهد. آسيا تايمز نيز پيشتر در گزارشي نوشته بود شرکت خودروسازي بي.ام. دابليو آلمان که يکي از بزرگ‌ترين و محبوب‌ترين خودروسازان در اين کشور و جهان به شمار مي‌رود، تصميم گرفته ‌به سبب بيماري کرونا نزديک به ۶ هزار نفر را اخراج کند. به گفته مقامات گروه صنعتي بي‌.ام‌.دابيلو، اگر چه تعديل نيروي کارکنان و پرسنل براي اين شرکت بسيار سخت است اما به عنوان تنها گزينه پيش‌رو براي خروج از مشکلات مالي اين شرکت برشمرده شده است. خبرگزاري فرانسه نيز در گزارشي از ضرر ۶.۲ ميليارد دلاري شرکت خودروساز نيسان ژاپن به سبب ريزش شديد تقاضا براي خريد محصولات اين شرکت خبر داد که اين مساله از ۱۰ سال پيش تاکنون در اين شرکت خودروسازي بي‌سابقه بوده است. شرکت نيسان همچنين از کاهش ۲۰ درصدي توليد جهاني اين شرکت خبر داده است و براي بازگشت به سودآوري درصدد تعطيل کردن يکي از کارخانه‌هاي خود در شهر بارسلوناي اسپانيا است که سه هزار کارگر دارد. توليد خودرو در ايران از ديگر سو، اگرچه توليد خودرو در اکثر کشورهاي جهان به سبب شيوع بيماري کرونا در مدار ريزشي قرار گرفته و حتي فعاليت خودروسازان ايراني را با محدوديت‌هايي مواجه کرده بود، اما بررسي آمارهاي منتشره سامانه کدال حاکي از رونق اين صنعت در کشور و توليد ۲۰۳ هزار و ۱۴۶ دستگاه خودرو از سوي شرکت‌هاي ايران خودرو، سايپا و پارس‌خودرو از ابتداي سال ۹۹ تا پايان خردادماه است که در مقايسه با مدت مشابه پارسال رشد را نشان مي‌دهد. در اين مدت، ايران خودرو ۹۶ هزار و ۴۹۰ دستگاه، سايپا ۷۹ هزار و ۵۲۰ دستگاه و پارس خودرو ۲۷ هزار و ۱۳۶ دستگاه خودرو توليد کردند.