
چانگان ایدو EV در تهران دیده شد؛ رویای برباد رفته خودروهای پاک
خودرو بانک
بروزرسانی

خودرو بانک/ چانگان ايدو يکي از محصولات اقتصادي و خانوادگي شرکت چيني چانگان است که نسخههاي معدودي از آن در اواسط دهه نود خورشيدي توسط سايپا به بازار کشورمان عرضه شدند. حال مخاطبين نسخه تمام الکتريکي اين خودرو موسوم به چانگان ايدو EV را در حال حمل توسط يک خودروبر در تهران مشاهده کردهاند.
در حقيقت همکاري چانگان و سايپا يکي از مشارکتهاي ناموفق در خودروسازي کشورمان بود که از ابتداي دهه نود خورشيدي آغاز شد و تا اواخر اين دهه ادامه يافت. اين همکاري قرار بود به توليد محصولات رنگارنگ چانگان در ايران ختم شود و حتي محصول کوچک چانگان بني نيز قصد جايگزيني پرايد را داشت اما در نهايت به جز مونتاژ نه چندان قدرتمند چانگان CS35 و واردات محدود چانگان ايدو، اتفاق ديگري در طي اين مشارکت رخ نداد.
حال مخاطبين يکبار ديگر چانگان ايدو EV را در حال حمل و نقل در تهران مشاهده کردهاند، موضوعي که موجب شده تا پرونده حضور ناکام خودروهاي پاک در ايران مجدداً مرور شود. نخستين بار و در جريان نمايشگاه خودرو تهران 1396 بود که مصرفکنندگان ايراني با چانگان ايدو EV آشنا شدند. اين خودرو تمام الکتريکي نسخه برقي چانگان ايدو محسوب ميشود که در آن نمايشگاه بخشي از غرفه بزرگ چانگان را به خود اختصاص داده بود.
چانگان ايدو EV علاوه بر بازار چين، در بازار روسيه نيز حضور دارد و اميد بود تا اين خودرو به بازار کشورمان نيز عرضه شود. چانگان ايدو EV در دو تيپ و با دو قيمت 129 هزار و 139 هزار يواني همراه با سه سال گارانتي به فروش ميرسد. پيشرانه الکتريکي اين خودرو 100 کيلووات توان داشته و قادر است تا با استفاده از باتريهاي 52.56 کيلووات ساعتي، چانگان ايدو EV را تا 405 کيلومتر مشايعت کند. سنسورهاي پارک جلو و عقب، سيستم کنترل پايداري و کنترل کشش، ترمز کمکي، سيستم صوتي به همراه رهياب و صندليهاي مجهز به سيستم تهويه بخشي از امکانات چانگان ايدو EV هستند.
مشاهده کردن چانگان ايدو EV در سطح شهر مساله جالبي نيست، چرا که همکاري چانگان و سايپا مدتهاست که به اتمام رسيده و با توجه به شرايط فعلي، به نظر نميرسد چينيها تمايلي به سرمايهگذاري مجدد در ايران داشته باشند. از سوي ديگر انبارهاي خودروسازان مملو از پروژههاي ناکامي است که روزگاري قصد توليد و عرضه آنها به بازار داخلي را داشتند اما به دلايل مختلف اين اتفاق رخ نداد. چانگان ايدو EV نيز يکي از همين پروژههاي شکست خورده است که پايان تمامي آنها به يک مسير ختم ميشود، مزايده و فروش و در نهايت نابودي خودرو.
آيا سايپا مجدد قصد دارد با چانگان همکاري کند؟
اگر چه در روزهاي گذشته، به وضوح از سوي سايپا اعلام شده که اين شرکت ديگر قصد ندارد با چانگان کار کند، اما همين اعلام موضع از سوي سايپا و مشاهده اين چانگان در سطح شهر نشان مي دهد که احتمالاً سايپا قصد دارد فعاليتي را در زمينه خودروهاي EV انجام دهد. حال حتي ممکن است با اعلام شرايط جديد از سوي دو شرکت، همکاري مجدد با چانگان نيز از سر گرفته شود!