عصر ايران/ تغيير در قالب سپر جلو و عقب، گرافيک جديد کاسه چراغ ها، مه شکن هاي جديد، ديفيوزرهاي جديد، تغيير برخي اجزا و طراحي کابين باعث شده تا اسپورتيج QL فيس ليفت تفاوت ظاهري مشهودي با نمونه اوليه داشته باشد.
اسپورتيج نسل جديد که پيش از اين با پلاک ملي وارد بازار ايران شده بود، حال در نمونه فيس ليفت قدم بر خيابان هاي تهران گذاشته و در اختيار يکي از سفارتخانه ها است.
اسپورتيج QL پنجمين نسل از اين کراس اوور متوسط کره اي است که سال ۲۰۱۵ به بازار جهاني معرفي شد. اين خودرو براي اولين در نمايشگاه بين المللي خودروي شهر آفتاب ۱۳۹۵ به ايرانيان معرفي شد و در نهايت با مدل هاي ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ پا به بازار گذاشت و پلاک ملي را دريافت نمود.
در حال حاضر کيا اسپورتيج نسل جديد با پيشرانه 2.4 ليتري ۴ سيلندر GDi در بازار ايران يافت مي شود که اکثرا مدل ۲۰۱۸ هستند و ويژگي هايي چون جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتيک، قابليت دو ديفرانسيل AWD، سقف پانوراميک، فرمان کمکي برقي، رادار نقطه کور، سردکن و گرمکن صندلي هاي جلو و…را دارند.
با وجود استقبال از اسپورتيج QL در زمان عرضه و آغاز رقابت جذاب اين خودرو با کراس اوورهايي چون رنو کولئوس، نيسان ايکس تريل و…، شاهد بوديم که تصويب ممنوعيت واردات خودرو باعث شد تا اين کراس اوور کره اي آنچنان فروش بالايي را در ايران تجربه نکند. از سويي محدوديت هاي وارد خودرو منجر به اين گرديد تا نمونه فيس ليفت کيا اسپورتيج QL به صورت رسمي پا به بازار ايران نگذارد.
کمپاني کيا در سال ۲۰۱۹ فيس ليفت به نسبت جذابي را براي اين خودرو معرفي کرد و تا حدي با ارتقاي خطوط طراحي سپرها، ظاهر اسپورتيج جديد را اسپرت تر نمود. تغيير در قالب سپر جلو و عقب، گرافيک جديد کاسه چراغ ها، مه شکن هاي جديد، ديفيوزرهاي جديد، تغيير برخي اجزا و طراحي کابين باعث شده تا اسپورتيج QL فيس ليفت تفاوت ظاهري مشهودي را با نمونه اوليه داشته باشد.
حال به تازگي شاهد هستيم که يکي از سفارتخانه هاي فعال در تهران، يک دستگاه کيا اسپورتيج QL فيس ليفت سفيد رنگ را با پلاک سرويس در اختيار گرفته است.
همان طور که از تصاوير اختصاصي اسب بخار مشخص است، نشان AWD بر روي درب جلوي خودرو ديده مي شود و بديهي است که اين خودرو از نوع دو ديفرانسيل بوده و به جعبه دنده اتوماتيک مجهز است. همچنين نبود سقف پانوراميک و برخي جزئيات روي سپر جلو نشان مي دهد که اسپورتيج QL اين سفارتخانه از نوع فول آپشن نيست و در سطح مياني امکانات و تيپ بندي قرار دارد.
چندي وقتي است که به خاطر ممنوعيت واردات خودرو، امکان ورود محصولات روز بازار جهاني با پلاک ملي در ايران فراهم نيست و حضور خودروهاي جديد کره اي، ژاپني، آلماني، فرانسوي و… در جاده هاي کشور به واسطه پلاک هاي سياسي و يا گذر موقت حاصل مي شود.
بازار