نماد آخرین خبر

نوسان نرخ ارز، بازار خودرو را قفل کرد

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
نوسان نرخ ارز، بازار خودرو را قفل کرد
دنياي اقتصاد/ نوسانات نرخ ارز که حدود يک ماه پيش آغاز شد، بسياري از بازارها از جمله خودرو را متاثر از خود کرده است، به‌طوري‌که هم اکنون با قفل شدن معاملات، دست‌اندرکاران و فعالان بازار خودرو از بلاتکليفي اين بازار اظهار نگراني مي‌کنند. فعالان بازار  تاکيد مي‌کنند که در حال حاضر نه فروشندگان مايل به عرضه خودروي خود به بازار هستند و نه خريداري در بازار وجود دارد. آنها ادامه مي‌دهند دليل هر دو طرف براي عدم حضور در بازار نيز متاثر از وضعيت نابسامان نرخ ارز است. فروشندگان نگران اين هستند که نرخ ارز افزايش يابد و آنها با فروش خودروي خود و عدم امکان جايگزيني، به نوعي از بازار عقب بمانند اما دليل بي‌رغبتي خريداران براي حضور در بازار متفاوت از فروشندگان است. خريداران با توجه به نوساني که طي يک ماه اخير در نرخ ارز اتفاق افتاده است اين اميدواري را دارند که در صورت کاهشي شدن نرخ ارز، فروشندگان پاي ميز معامله بيايند و راضي شوند خودروهاي خود را با قيمت‌هاي به مراتب پايين‌تر از قيمت‌هاي اعلامي به فروش برسانند. در حالي که به نظر مي‌رسد قفل شدن معاملات در بازار خودرو دغدغه اصلي فعالان و دست‌اندرکاران بازار باشد اما نمايندگي‌هاي خودروسازان اين روزها با چالش ديگري مواجه هستند. در اواخر ارديبهشت ماه به دنبال صعودي شدن قيمت‌ها، سياست‌گذار کلان خودرو به منظور آرام کردن بازار از بسته سياستي خود، رونمايي کرد. بخشي از اين بسته در مسير حذف يا کاهش دلالي و واسطه‌گري در بازار خودرو بود. در اين راستا جلوگيري از خروج خودروي بدون پلاک از کارخانه به مديران خودروساز تکليف شد حال همين سياست تبديل به چالش نمايندگي‌ها شده است. پيش‌تر واحدهاي فروش شرکت‌هاي خودروساز محصولات تحويلي را با نصب پلاک ويژه حمل توسط پيمانکاران به نمايندگي‌ها تحويل مي‌دادند. نمايندگي‌ها نيز بعد از دريافت خودرو از پيمانکار وارد فرآيند تحويل خودرو به مشتري مي‌شدند. بخشي از اين فرآيند مربوط به شماره‌گذاري خودرو بود. متقاضياني که پيش‌تر پلاک به نام داشتند و پلاک‌شان فک شده بود موظف بودند با حضور در مراکز شماره‌گذاري اقدام به دريافت پلاک خود کنند. آنها با در دست داشتن پلاک به نمايندگي مراجعه کرده و خودروي خود را تحويل مي‌گرفتند. بعد از ابلاغ سياست جديد، مراکز پلاک از تحويل پلاک‌هاي فک شده به متقاضيان منع شده‌اند. اين مراکز موظف شده‌اند که پلاک‌ها را به اداره تحويل خودروسازان ارسال کنند اما از آنجا که اين سياست به خودروسازان تحميل شده و پيش‌تر روال اين نبوده است اداره تحويل شرکت‌هاي خودروساز، ظاهرا ساز و کاري براي ساماندهي پلاک‌هاي ارسال شده توسط مراکز شماره‌گذاري ندارند. در اين زمينه يکي از مديران نمايندگي به خبرنگار ما مي‌گويد بعد از اجرايي شدن اين سياست شاهد مراجعه متقاضياني به نمايندگي هستيم که سند خودرو براي آنها صادر و ارسال شده است اما هنوز خودرو را تحويل نگرفته‌اند. وي ادامه مي‌دهد دليل اصلي اين مساله نبود نيروي آموزش‌ديده و همچنين زيرساخت مناسب براي تخصيص پلاک‌هاي ارسال شده در اداره تحويل شرکت‌هاي خودروساز است. اين فعال نمايندگي مي‌گويد مشکل به اينجا ختم نمي‌شود هنگامي که خودرو بعد از طي مراحل ياد شده در نهايت به نمايندگي مي‌رسد و نمايندگي آن را به مشتري تحويل مي‌دهد چندي بعد مشتري با برگه خلافي به نمايندگي مراجعه کرده پيگير دلايل جريمه شدن خودروي خود در روز تحويل است. وي در پاسخ به اين سوال که چرا بايد خودروهاي تازه تحويل جريمه شده باشند مي‌گويد اين مساله مربوط به پيمانکاران تحويل خودرو است. او ادامه مي‌دهد از آنجا که خودروها داراي پلاک شخصي هستند و ديگر براي آنها از پلاک موقت ويژه تحويل به نمايندگي استفاده نمي‌شود، هر گونه نقض قانوني توسط پيمانکاران تحويل، سبب جريمه شدن خودرو مي‌شود. آن‌طور که اين مدير نمايندگي مي‌گويد سرعت غيرمجاز، تردد در مسير اتوبوس‌هايBRT شرکت واحد و ورود به منطقه طرح ترافيک عمده‌ترين دلايل جريمه خودروهاي تحويلي است. اين مدير نمايندگي تاکيد مي‌کند اين جريمه‌ها تبديل به محل مناقشه ميان نمايندگي و مشتريان شده و از آنجا که شرکت‌هاي خودروساز پرداخت اين جريمه‌ها را تقبل نمي‌کنند و نمايندگي نيز به پيمانکاران تحويل دسترسي ندارد به ناچار در صورت اصرار مشتري مجبور است که هزينه خلافي خودرو را از جيب خود پرداخت کند. قيمت‌ها در بازار بي‌مشتري حال به سراغ بازار خودرو برويم و وضعيت قيمت محصولات حاضر در بازار را بررسي کنيم. بر اساس اعلام فعالان بازار پرايد ۱۳۱ با قيمت ۷۶ ميليون تومان در بازار حضور دارد. همين خودرو با مدل ۱۱۱ نيز قيمتي معادل ۸۳ ميليون تومان دارد. متقاضيان ساينا نيز مي‌توانند با پرداخت ۹۷ ميليون تومان اين خودرو را در اختيار بگيرند. تيبا صندوقدار با قيمت ۸۶ ميليون تومان در بازار خريد و فروش مي‌شود و مدل هاچ‌بک اين خودرو يعني تيبا ۲ نيز قيمتي معادل ۹۶ ميليون تومان دارد. خودروي دو رنگ کوييک R که داراي رينگ نيز هست با قيمت ۱۱۲ ميليون تومان از سوي فروشندگان به خريداران عرضه مي‌شود. کوييک تک رنگ هم با قيمت ۱۰۴ ميليون تومان در بازار موجود است. حال به سراغ بازار محصولات خانواده پژو مي‌رويم. پژو ۲۰۶ تيپ ۲ با قيمت ۱۳۹ ميليون تومان قابل خريداري است. ۲۰۶ تيپ ۵ نيز با قيمت ۱۶۵ ميليون تومان داد و ستد مي‌شود. پژو ۲۰۶ صندوقدار با ۵ ميليون تومان کمتر نسبت به ۲۰۶ تيپ ۵ با قيمت ۱۶۰ ميليون تومان در دسترس متقاضيان قرار دارد. در شرايطي که ۲۰۷ هاچ‌بک با گيربکس دستي قيمتي معادل ۲۱۵ ميليون تومان دارد همين خودرو با گيربکس اتومات در بازار ۲۷۰ ميليون تومان قيمت خورده است. متقاضيان پژو ۴۰۵ مدل GLX مي‌توانند با پرداخت ۱۲۵ ميليون تومان اين خودرو را در اختيار بگيرند. پژو پارس نيز ۱۵۳ ميليون تومان قيمت خورده است. سمند LX و سمند با موتور EF۷ نيز به ترتيب با قيمت‌هاي ۱۲۶ ميليون و ۱۴۰ ميليون تومان از سوي فروشندگان به بازار عرضه مي‌شوند. رانا و دنا پلاس نيز با قيمت‌هاي ۱۲۴ ميليون تومان و ۲۳۰ ميليون تومان خريد و فروش مي‌شوند. سري هم با بازار خودروهاي مونتاژي بزنيم. سراتو با قيمت ۵۲۸ ميليون تومان در بازار حضور دارد. فروشندگان ساندرو استپ وي براي خودروي خود قيمت ۳۲۵ ميليون تومان را در نظر گرفته‌اند و ساندرو نيز ۲۹۸ ميليون تومان قيمت دارد.
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره