
تویوتا بار دیگر عنوان ارزشمندترین خودروساز جهان را کسب کرد
زوميت
بروزرسانی

زوميت/ ارزش برندهاي خودرو در سالهاي اخير افت داشته است. امسال تسلا که به ساخت خودروهاي برقي و نوين مشهور است، تنها خودروسازي بود که ارزشش افزايش يافته است.
موسسه تحقيقاتي برندزي (BrandZ) زيرنظر مجموعهي جهاني کَنتار (Kantar)، بهتازگي فهرستي از صد برند برتر جهان منتشر کرده است که در آن، نام سه خودروساز ديده ميشود. طبق اعلام اين شرکت، از سال ۲۰۰۸ ارزش برندهاي خودروسازي درحال کاهش است و اين روند همچنان ادامه دارد. تسلا تنها نمونهاي است که ارزشش امسال درمقايسهبا گذشته بيشتر شده است.
برند ژاپني تويوتا مانند سالهاي گذشته باارزشترين برند خودروساز جهان است که در فهرست برندزي، جايگاه چهلوهشتم را کسب کرده است؛ هرچند درمقايسهبا سال ۲۰۱۹، سه درصد از ارزشش کم شده است. مرسدس بنز و بيامو جايگاههاي دوم و سوم ميان برندهاي خودرو دارند که در اين فهرست، بهترتيب رتبهي ۵۶ و ۶۱ را بدست آوردهاند. ارزش مرسدس ۹ درصد و بيامو ۱۲ درصد افت داشته است. دو مقام بعدي متعلق به شرکتهاي فورد و هوندا است که درمقايسهبا سال ۲۰۱۹، بهترتيب ۱۰ درصد و ۱۵ درصد افت قيمت داشتهاند.
در مطالعهاي که برندزي روي ۱۰ شرکت خودروسازي انجام داده است، شرکت تسلا تنها برندي است که ارزشش امسال بيشتر شده که با ۲۲ درصد افزايش، به ۱۱/۳۵ ميليارد دلار رسيده است؛ اما رشدش بهاندازهاي نبود که جزو صد برند باارزش دنيا قرار گيرد. محققان شرکت کَنتار معتقدند، خودروسازاني که روي توليد فناوريهاي جديد و خودروهاي برقي تمرکز کردهاند، با افزايش قيمت مواجه خواهند شد. همچنين، شرکتهايي که دربرابر فناوريهاي نوين تغييرپذير نيستند، مانند الان ارزششان افت خواهد کرد.
گفتني است ازميان ۱۰ خودروساز گرانقيمت دنيا، نيسان بيشترين نزول را داشته که با ۱۸ درصد کاهش، ارزشش ۸/۶۶ ميليارد دلار است. هوندا، آئودي و بيامو نيز بهترتيب ۱۵ درصد، ۱۴ درصد و ۱۲ درصد کاهش قيمت داشتهاند.
جدا از دنياي خودرو، باارزشترين برند جهان متعلقبه شرکت آمازون است که درمقايسهبا سال گذشته ۳۲ درصد افزايش قيمت داشته و با ۴۱۵/۸ ميليارد دلار همچنان صدرنشين است. اپل، مايکروسافت و گوگل نيز بهترتيب جايگاههاي دوم تا چهارم را کسب کردند.