همراه مکانيک/ در اين مقاله از «مجله خودرو همراه مکانيک» قصد داريم کم افت ترين خودروهاي چيني حاضر در بازار کشورمان را به شما مخاطبين عزيز معرفي کنيم؛ بنابراين اگر شما هم جز کساني هستيد که قصد خريد خودروهاي چيني را داريد، اما نگران افت قيمت چشمگير آنها هستيد در ادامه با ما همراه باشيد.
در دهه هشتاد که زمزمه ورود برخي خودروهاي چيني به صورت محدود به بازار کشور شنيده ميشد، کمتر کسي پيشبيني ميکرد که خودروسازان نوپاي چيني روزي بتوانند بازار ايران را قبضه کنند و حتي روزي برسد که محصولاتشان قيمتي بيش از 350 ميليون تومان در بازار کشورمان داشته باشد. قيمت خودروهاي چيني هم اکنون در بازار ايران به گونهاي بالا رفته که خريدشان از عهده طيف گستردهاي از افراد جامعه خارج شده است.
چينيها در ابتدا با همکاري کرمان موتور، محصولاتي همچون ليفان 520 شانس خود را در بازار ايران امتحان کردند، اما بعد از شکست در اولين تلاش، اين آسياييها که پتانسيل بالاي بازار کشورمان را شناسايي کرده بودند با يک برنامهريزي منظم و دقيق در اوايل دهه نود آماده حضوري قدرتمند در بازار ايران شدند و هم اکنون اگر نگاهي به خيابانهاي کشور بيندازيد محال است که حداقل يک خودرو چيني را مشاهده نکنيد. مشتريان ايراني در ابتدا نظر مثبتي روي خودروهاي چيني نداشتند، اما طراحي جذاب محصولات در کنار ارائه آپشنهاي متنوع با قيمتي رقابتي باعث شدند تا ايرانيان نيز بتدريج به اين محصولات روي خوش نشان دهند.
هم اکنون طيف گستردهاي از خودروهاي چيني از هاچبکهاي کوچک شهري گرفته تا SUVهاي بزرگ جثه را ميتوان در بازار ايران يافت. البته طبيعتا همه محصولات چيني عرضه شده در بازار ايران نتوانستهاند موفق باشند و برخي از آنها يک شکست تمام عيار براي طرف چيني- ايراني محسوب ميشوند، اما چينيهاي پرفروش در بازار ايران نيز کم نيستند. محصولاتي که برخلاف اکثريت هموطنان خود، در نمونههاي دسته دوم نيز از ارزش خريد بالايي برخوردار هستند و هنگام فروش مشمول افت قيمت زيادي نميشوند. در ادامه با ما همراه باشيد تا برخي از کم افت ترين خودروهاي چيني بازار را به شما معرفي کنيم.
چري آريزو 5 توربو
اولين خودرويي که در مقاله ” کم افت ترين خودروهاي چيني ” به آن خواهيم پرداخت، آريزو 5 است. يک سدان خانوادگي با طراحي جذاب و جوانپسند، آپشنهاي مناسب و قيمت رقابتي دقيقا همان چيزي بود که بازار ايران سالها انتظارش را ميکشيد و چينيها با عرضه آريزو 5 و نسخه توربو آن توانستند به راحتي نظر مشتريان ايراني را به سوي خود جلب کنند. چري آريزو 5 توربو با کد TE در اواخر سال 1396 به بازار کشور وارد شد و به دليل مزاياي گفته شده در بالا به سرعت مورد توجه خريداران ايراني قرارگرفت. استقبال بالا از آريزو 5 توربو باعث شده است تا نمونههاي کارکرده اين خودرو نيز بتوانند ارزش خريد بالاي خود را حفظ کرده و افت قيمت نسبتا کمي را تجربه کنند.
چري آريزو 5 توربو علاوهبر چالاکي مناسب، از کابيني جادار بهره ميبرد که براي استفادههاي خانوادگي کاملا مناسب است و مصرف ترکيبي 6.9 ليتر در هر صد کيلومتر نيز باعث ميشود آن را خودرويي بهينه براي خانواده بدانيم.
جک S5
جک S5 را ميتوانيم در زمره کم افت ترين خودروهاي چيني بازار کشور به حساب بياوريم. اين خودرو کراساوور در سال 1394 وارد بازار ايران شده است و هنوز هم روي خط مونتاژ اين شرکت قرار دارد و توانسته آمار فروش بسيار موفقي را از خود بجاي بگذارد. محصولات چيني مونتاژشده در بازار ايران معمولا عمر کوتاهي دارند و پس از مدتي از خط توليد خارج شده و مدلهاي جديدتر جايگزين آنها ميشوند، اما جک S5 اين قاعده را نقض کرده و توانسته بيش از 5 سال به صورت مستمر روي خط توليد باقي بماند که نشان از استقبال فراوان مشتريان ايراني از اين خودرو دارد.
اين خودرو در نمونههاي دنده دستي و اتوماتيک در بازار ايران يافت ميشود که نمونه اتوماتيک در واقع نمونه فولآپشن آن است. جک S5 از مزايايي همچون طراحي عامهپسند و جذاب، پيشرانه قدرتمند، آپشنهاي متنوع و خدمات پس از فروش مناسب برخوردار است و همين مزايا باعث شدهاند تا اين کراساوور چيني در نمونههاي دستدوم افت قيمت زيادي را تجربه نکند.
دانگ فنگ H30 کراس
خودروهاي کراس که محصولاتي بين هاچبک و شاسيبلند هستند چند سالي است که رونق خوبي در بازار ايران دارند و ايرانخودرو نيز به عنوان اولين ثمره همکاري خود با شرکت دانگ فنگ چين، مدل H30 کراس را از سال 1395 روانه بازار کرده است. H30 کراس خود محصول مشترک دانگ فنگ و پژو سيتروئن فرانسه است و حتي پلتفرم اين خودرو نيز کاملا توسط فرانسويها تامين شده است. همچنين پيشرانه نصب شده روي H30 کراس نيز همان پيشرانه پژو 206 تيپ 5 يعني TU5 است که باعث ميشود اشتراکات فني زيادي ميان اين دو خودرو ايجاد شود.
اشتراکات فني با خودرو پرفروشي همچون پژو 206 به نوعي توانسته خيال مالکان دانگ فنگ H30 کراس را از بابت تامين قطعات يدکي اين خودرو که يکي از نگرانيهاي اصلي مالکان خودرهاي چيني است، راحت کند. فضاي بار جادار و آپشنهاي متنوع را ميتوان از ديگر مزاياي دانگ فنگ H30 کراس دانست. اين خودرو با توجه به مزاياي گفته شده، به خصوص همان اشتراک پيشرانه با پژو 206، در نمونههاي دستدوم معمولا افت قيمت زيادي را تجربه نميکند و مالکان هنگام فروش ضرر کمتري را در مقايسه با ساير خودروهاي چيني موجود در بازار متحمل ميشوند.
برليانس سريH300
شرکت برليانس از سال 1394 محصولات سري H300 خود يعني H320 و H330 را به بازار ايران عرضه ميکند. برليانس H320 در کلاس خودروهاي هاچبک قرار دارد و مدل H330 نيز يک سدان خانوادگي است. هر دو اين محصولات از بدو ورود به بازار به واسطه مزايايي همچون قيمت مناسب، طراحي جذاب و آپشنهاي خوب توانستند بازار خوبي را براي خود دستوپا کنند. اين محصولات در دو نمونه دنده دستي و اتوماتيک در بازار کشورمان يافت ميشوند و همچنين دو پيشرانه 1.5 و 1.65 ليتري نيز براي آنها تدارک ديده شده است که مدل 1.6 ليتري شتاب بهتر و مصرف سوخت کمتري دارد.
محصولات سري H300 برليانس در مقايسه با خودروهاي ايراني همرده خود از مزيتهاي قابل توجهي برخوردار هستند و به همين علت نيز توانستهاند به سرعت مورد توجه خريداران قرار بگيرند. در روزهايي که خودروهاي از رده خارجي مانند پژو 206 و پژو پارس هنوز روي خط توليد خودروسازان داخلي قرار دارد، برليانس H320 و H330 به راحتي هرچه تمامتر و با تکيه بر مزاياي خود توانستهاند آمار فروش بسيار موفقي را از خود بجاي بگذارند. هرچند که هم اکنون توليد اين دو مدل به دليل تحريمها متوقف شده است، اما اين موضوع نيز باعث نشده تا در نمونههاي دستدوم شاهد افت قيمت شديد آنها باشيم.
بازار