نماد آخرین خبر

دنا پلاس بخریم یا نخریم؟

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی
دنا پلاس بخریم یا نخریم؟
خودرو بانک/ سال 92 بود که ايران‌خودرو دنا را به بازار عرضه کرد. البته خيلي زود صداي مشتريان و خودروسواران ايراني درآمد. در اين خودرو از موتور و پلتفرم قديمي سمند و سورن استفاده شده بود و همين امر، باعث شد تا گلايه‌هاي زيادي روانه اين کمپاني شود. چاره چه بود؟ 3 سال بعدتر از آن، دناپلاس رونمايي شده و 4 سال بعد از توليد دنا، دناپلاس هم راهي بازارهاي ايران شد تا عملا اتفاقي باشد براي کاستن از اين گلايه‌ها و اعتراضات. دناپلاس؛ اين‌که فول‌آپشن دناست! دناپلاس که وارد بازارهاي ايراني شد، خيلي‌ها آن را همان نسخه فول‌آپشن دنا دانستند. البته حق هم داشتند. امکاناتي چون دي‌لايت، 4 کيسه هوا، سانروف، چراغ‌هاي نئون،‌ دوربين عقب، مانيتور بزرگ، کروزکنترل و ...، آپشن‌هايي بودند که اين گروه را متقاعد مي‌کرد که به اين خودرو اميدوار باشند. بعدها، که تحريم‌ها باعث شد تا ورود قطعات مورد نياز با اخلال روبه‌رو شود، توليد دناپلاس در تيپ‌هايي خاص‌تر و البته با حذف امکاناتي از جمله سانروف دنبال شد. در حوزه فني نيز، اين خودرو با امکاناتي چون سيستم ضد قفل ديسکي ترمزها، امن‌تر از گذشته ظاهر شده بود و البته مشکلات برقي رايج در دنا هم حذف شده بود. اما نگاه کاربران دناپلاس به اين خودرو چگونه بوده و هست؟ شايد بهتر باشد نگاهي به اين خودروي ملي و به قول ايران خودرو فول‌آپشن، از نگاه اين کاربران داشته باشيم. بالاخره آن‌ها با اين خودرو بيشتر کار کرده‌اند. نظرات اين کاربران را از سطح اينترنت جمع‌آوري کرده و بازنويسي کرده‌ايم؛ باشد که نگاه شما را به اين خودرو کامل‌تر کند. ديگران چه ميگويند؟ • قيمت اين خودرو البته بالاست؛ هرچند که در بازار بدون برنامه خودروي ايران همه قيمت‌ها بالا رفته است؛ ولي براي چنين خودرويي پرداخت 185 ميليون و بالاتر (ارديبهشت ۹۹) براي نسخه‌هاي صفر و سالم، کمي دور از انتظار به نظر مي‌رسد. • اين خودرو جدا از قيمتش، امکانات و آپشن‌هايي بيشتر از دنا دارد و از اين حيث، مي‌تواند راننده‌هايش را راضي‌تر نگه دارد. • پيشرانه آن به‌صرفه‌تر از پيشرانه‌هايي چون XUM و XU7 به نظر مي‌رسد و اين از نکات مثبت خودرو است. • عايق‌بندي خودرو هم هنوز مشکل داشته و صدا وارد خودرو مي‌شود. • فضاي داخلي خودرو نسبت به ديگر خودروهايي در همين سگمنت، کمتر بوده و حتي فضاي سر سرنشينان جلو کاهش يافته است. • کشش خودرو در سربالايي‌ها کمي مشکل دارد و نسبت به رقبا ضعيف‌تر ظاهر مي‌شود. • اينکه سانروف و ايربگ جانبي از سال 97 به بعد سفارشي شده و از آپشن‌هاي معمول خودرو حذف شده، کمي توي ذوق مي‌زند. • دنا از نظر قدرت بدنه و موتور خوب است و در سربالايي هم کم نمي‌آورد؛ مگر اين‌که بخواهيد کولرش را روشن کنيد. • صداي موتور که گفته شده وارد کابين مي‌شود، از ديگر خودروهاي ايراني کمتر است و اين‌قدري که از آن گلايه مي‌کنند، آزاردهنده نيست. • سيستم برقي خودرو در سطح قيمت کارخانه‌اي، قابل قبول بوده و عيب‌هايي چون صداي باد و پيشرانه هم با همت خود کاربران قابل حل است. • نسبت به رقبايي چون تندر 90 اتومات، طراحي به‌روزتر و گيربکس و موتور قوي‌تري دارد. • يکي از صاحبان دناپلاس گفته: «من ام‌وي‌ام 550 اتومات خريدم سال 94، برادرم دناپلاس 97. در يک مسافرتي که داشتيم، داخل اين دناپلاس 2 نفر بودند و داخل ماشين من 4 نفر با 200 کيلو بار اضافه. در اتوبان، سربالايي‌هاي 65 درجه را راحت با سرعت 180 مي‌رفتم؛ ولي برادرم نمي‌توانست خودروي ما را بگيرد. البته به نظرم ارزش ندارد 200 به اين خودرو بدهيد.» • دناپلاس موقع راهنما زدن، هر دو دي‌لايتش خاموش مي‌شود. • دناپلاس بخريم يا چانگان؟ چانگان واقعا اتاق بزرگ و صندلي راحتي دارد، با سواري و رانندگي قابل قبول. وقتي سوار دناپلاس مي‌شويم اگر قدمان کمي بلند باشد ممکن است سرمان به سانروف بخورد، ارتفاع صندلي‌ها هم بالاست. • چانگان نسبت به دناپلاس موتور ضعيفي دارد، فقط مزيت آن در اتومات بودن اين اتومبيل است. • يکي ديگر از رانندگان دناپلاس نوشته: «برخلاف مطالب غيرواقعي درباره شتاب و قدرت دناپلاس، وقتي خودرو را از نمايندگي تحويل گرفتم، ديدم که شتاب و قدرت خوبي دارد. صداي موتور زياد نيست. ترمز پرقدرتي هم دارد. داشبورد دناپلاس خيلي بزرگ است. تنها ايراد اين است که براي من با قد 177 سانتيمتر، مشکل خوردن سر به سانروف وجود دارد.» • برخي نواقصي که کاربران اشاره کرده‌اند در نسخه دنا توربو حذف شده است.
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره